Lasten kanssa leikkiminen

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Leikitkö lasten kanssa mielelläsi? Mitä yleensä leikitte? Mikä leikki on kivoin lapsesta, entä sinusta?

Mä olen huono leikkimään vieraiden lasten kanssa ja tosi epävarma. Tuli yllätyksenä, kuinka hyvä olen leikkimään oman lapsen kanssa. Nautin oman lapsen kanssa leikkimisestä ja lukemisesta. Raskausaikana mietin, että kuinka mä sitten osaan leikkiä, mutta hyvinpä tuo sujui. :Heartred

En yleensä tykkää leikkiä lapsen kanssa. Kyllä sitä silti tulee mentyä mukaan välillä, kun poika pyytää, mutta yleensä pyrin saamaan hänelle ikäistään seuraa tai sitten mies leikkii, hänestä se on hauskempaa. Itse tykkään enemmän heittäytyä mukaan vaikka ulkona trampoliinille tai ruutuhyppelyyn. Pikkuvauvan kanssa leikkiminen on kivampaa, hän kun ei kerro tarkkoja sääntöjä sille, miten äidin tulee leikkiä ja kiukuttele jos äiti leikkii väärin, vaan voi ihan rauhassa pelata kukkuuta tai rapistella helistintä. :grin

Olen aina tykännyt leikkiä lasten kanssa. Nyt kun on omia, leikkiä pitäisi koko ajan. Mielelläni leikkisin senkin ajan, kun teen kotitöitä, mutta ei niitä kukaan muukaan tee. Äsken rakenneltiin Duploilla tyttären kanssa, kun pikkuveli nukkui.

Niin ja 3v leikkii mieluiten figuureilla, paloautoilla, Duploilla, lääkäriä, Frozenia, kioskia tai kauppaa. Mulle käy kaikki, ehkä palikoilla rakentelu on kivointa.

En tykkää leikkiä. Mieluiten luen lapselle, pelaan, rakentelen tai askartelen tai laulan ja soitan. Sama koskee sekä omia että vieraita lapsia.

Minäkin mieluummin kuljen ulkona puistoilemassa tai luontoa ihmettelemässä, pyöräretkellä tai uimassa. Kotona jumpataan ja riehutaan, soitetaan ja lauletaan. Kovasti haluaisin pelata mutta harvoin lapset jaksavat keskittyä peleihin. Duplotkin on kivoja. Ja lukeminen.

Ikäväkseni 5v nauttii eniten siitä että äiti leikkii hänen kanssaan poneilla tai muilla leluilla, sitä samaa juonen pätkää uudestaan ja uudestaan. Väkisinkin rupeaa haukotuttamaan, etenkin kun leikit ajoittuu usein iltaan kun pienempi on jo nukahtanut ja odotan itse omaa aikaani. Yritän aina leikkiä kun ehdin, ei montaa vuotta ettei enää halua leikkiä kanssani. Silti ei aina huvita.

En minäkään oikeastaan leiki, joskus kuitenkin Barbieilla tai poneilla. Logoilla rakennetaan ja askartelussa auttelen. Vauvan jälkeen en ole kuitenkaan juuri ehtinyt leikkiä isomman kanssa, ellei vauva nuku.

Vähän reilu 2kk vanhan kanssa ei taas vielä oikein voi leikkiä mitään, kun hän ei vielä osaa oikein mitään ( vaikka yritys on kova ) Lelut eivät vielä kauaa kiinnosta, kun niistä ei saa otetta, joten kuljeskellaan sitten ympäri asuntoa, mikä on äidille vähän raskasta.

En liiemmin pidä leikkimisestä. Esikoisen kanssa leikin silti jonkin verran, mutta nuorempien lasten kanssa en juurikaan, koska heillä on toisensa leikkikaverina. :grin Sen sijaan tykkään mm. lukea, pelata lautapelejä, liikkua luonnossa, käydä pyörälenkeillä ja viedä lapsia kotieläinpuistoihin ja muihin vastaaviin kohteisiin.

Poika haluaa paljon leikkiä meidän vanhempiensa kanssa, joten kyllä sen kanssa leikkii päivittäin. Paljon myös luetaan ja pelataan lautapelejä, mikä on äidistäkin kivaa. Legoilla rakentelu ja palapelin kasaaminen on myös ihan kivaa. Kaikista kivointa taitaa olla ulkona keinua, kiipeillä, hyppiä ruutua jne. Figuureilla yms. leikkimisestä en hirveästi pidä, ei tosin poikakaan niillä (onneksi) halua kovin usein leikkiä. Enemmän hän leikkii roolileikkejä, jotka on ihan ok.

Takaisin