Lasten jälkeen rupsahtaminen

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Onko muut myös päässyt rupsahtamaan lasten saamisen jälkeen? Vaatehuoneessa tuli taas vastaan ihania vaatteita kokoa xs, nyt menee l/xl koko.. Kiloja ja löllöä on rutkasti enemmän kuin ennen lapsia. Jotenkin tuntuu kovin kaukaiselta ja vaikealta, mahdottomaltakin päästä samoihin mittoihin.

Kilojen ja vaatekoon suhteen ihan päin vastoin minulla. Esikoisen kanssa kävi niin, että painoin raskaaksi tullessa 15 kg enemmän kuin viikko synnytyksen jälkeen, toisen lapsen kohdalla ero oli 10 kg. Olenkin virnuillut, että pitäisi tehdä vielä pari lasta lisää, niin sitten olisin minäkin taas hoikka. :grin

Musta tuntuu, että näytän suht samalta, paitsi lantio jotenkin leveempi ja rinnat hitusen isommat, mikä on vaan ihanaa. :grinHeti synnytyksen jälkeen oli kyllä outoa katsoa peilistä, kun rinnat roikkui ja täynnä maitoa, sekä maha lörpötti. Mies kylläkin sanoi päivä synnytyksen jälkeen, että näytän ihan uskomattoman hyvältä. :shy: Tuli kyllä hyvä mieli.

Kilojen puolesta mennään aika samoissa kuin ennen lapsia, imetyksen takia jopa ollut 5kg normaalia vähemmänkin. Lihasta on nykyään enemmän (ei kyllä johdu lapsista). Lantio on pysyvästi leventynyt, ei mene samat farkut, vaikka paino olisi alhaisempi.
Rinnat roikkuu ja arpiset. Myöskin iho veltostunut, eli rasksusarpia ja löysää nahkaa löytyy +-35kg painon vaihtelun takia. Silmissä 3 lapsen univelat näkyy ryppyinä, toki myös ikää on tullut 6v lisää siitä kun ensimmäisen lapsen 22-vuotiaana sai.
Melko tyytyväinen olen kokonaisuuteen, vaikka tietysti sitä aina haluaa vähän kiinteytyä. En myöskään nykyään enää arkisin meikkaa, korkeintaan töihin ripsiväriä, joten sekin ehkä tekee nuhjuisemman ilmeen kun iho ei tasavärinen yms.

Aika rupuinen olo on suurimman osan aikaa, mutta ei se lasten tai raskauksien vika ole. Olisi niin voinut käydä, vaikken olisi yhtään lasta saanut.

Täällä tullut itsestä huolehtiminen tärkeämmäksi lasten saannin jälkeen. Esikoisen syntymän jälkeen innostuin liikunnasta, vaikka en ole koskaan ollut kovin liikunnallinen (koululiikuntatraumat :rolleyes:) ja aloin myös panostaa käyttämiini vaatteisiin sekä ulkonäkööni muutenkin. En kuitenkaan vieläkään kovin usein meikkaa, mutta hiustenhuoltoon panostan niin, etteivät ole takkupesä ponnarilla ja vaatteetkin ostan nykyään mieluusti uusina ja oikeasti sellaisia joista pidän, olen kehitellyt itselleni tyylin, joka miellyttää. En enää osaa kulkea kotona ilman rintsikoita ja reikäisissä housuissa :grin Jotenkin tuli sellainen olo, että on oikeasti sen arvoinen, että on nyt huolehdittava itsestä. Myös terveellisempi ruokavalio tuli mukaan kuvioihin. Olen ollut siinä mielessä onnekas, että raskaudet eivät ole tuoneet pysyviä kiloja ja olen pysynyt melko hoikkana. En ole myöskään saanut raskausarpia ja vatsakin on palautunut kelvollisesti ainakin ensimmäisellä kerralla, toisesta synnytyksestä on niin vähän aikaa, ettei vielä osaa sanoa.

Eihän ne raskauskilot minnekään lähteneet ja jossain vaiheessa painoa tuli lisää siitä mitä se oli synnytyksen jälkeen. Se painonnousu ei kyllä johdu lapsesta. Toisaalta ennen raskautta olin melkein liiankin hoikka niin en vieläkään mitenkään lihava ole. Lihaksia on saattanut poikaa nostellessa tullakin lisää. Ruokavalion väittäisin lapsen tulon myötä parantuneen, kun on tasainen ruokarytmi ja enemmän kasviksia lämpimillä ruuilla. Väsymystä sitten kanssa on kyllä lapsesta johtuvista ja johtumattomista syistä.

Mä kyllä vedin omat normivaatteet päälle kun lähdin laitokselta, MUTTA näin pari vuotta raskauden jälkeen +10kg. Ja täähän johtuu vain ja ainoastaan suklaasta ja karkista joita vedän väsymykseen, että saisin jonkinlaisen energiabuustin, että suoriutuisin seuraavasta hommasta. Lisäksi mun annoskoot on ehkä vähän liian isoja ja joskus aika epäterveellisiäkin. Lapselle teen kyllä terveellistä ruokaa ja katon et on paljon kasviksia jne. Ei vaan toimi ittelle.

Juu, kyllä kroppa on muuttunut roimasti. Ennen raskautta olin normimitoissa, eli aivan medelsvensson kokoa m leveillä lanteilla. Rinnat olivat pienet ja vatsaa ei niinkään ollut. Kun tulin raskaaksi kilot alkoivat kertyä ja loppuraskaudesta oli jo 30+ kiloa tullut lisää. Vauvan synnyttyä niitä karisi ihan mukavasti ensimmäiset 3 kk, mutta sitten ne alkoivat taas palaamaan. Nyt ollaan siinä 30+ kilossa ja koossa XL-XXL pysyvästi. Tämän lisäksi rinnat roikkuvat, vatsa on pyylevä ja koko keskivartalon alue raskausarpien peitossa. :facepalm:
Tämä johtuu tästä ihanasta unenpuutteesta ja kotona kököttämisestä. Saa nähdä miltä näyttääkään työhönpaluun jälkeen. :rolleyes:

Ennen molempia raskauksia olin reilusti alipainoinen. Esikoisen jälkeen (6 vuotta sitten) kiloja tai mitään muutakaan muutoksia ei tullut. Tavalliset vaatteet kävivät siis heti. Toisen raskauden jälkeen kiloja jäi +7kg, eli olisin nyt pituuteen nähden lähes normaalipainoinen.

Mutta vatsaan on jäänyt ylimääräistä iholöllöä, josta ei oikein pääse eroon, sekä yksi pystysuora arpi. Lisäksi lantion luut ovat pysyvästi levinneet, joten harmittaa todella paljon laittaa paljon lempivaatteitani pois.

Ensimmäisen lapsen jälkeen rupsahdus oli jotenkin henkisesti rankin:grin, sai itkeä tihrustaa uusia figuureja. Mutta sittemmin on uudet kurvit(roikkuvammat:p) tulleet osaksi minuutta. Mulla oli huippurinnat ennen imetyksiä, mutta nytpä ne vasta huiput onkin! Niin hyödylliset ja monelle vauvalle jo tärkeiksi tulleet :joyful:, kauneus on kuitenkin se katoava osa elämää. Paino on aina palannut lähtölukemiin n 1-2 vuotta synnytyksestä, riippuen mm työhönpaluusta, imetyksestä jne.
Jalkojen menetys otti vielä viimeisenä koville, kauniit pitkät ruskeat sääret sai pysyvät suonikohjut viidennessä raskaudessa. ei enää huvita hirveästi niitä vilautella :hungover:. Mutta kaikki tämä olisi ihan mahdollista myös ilman lapsiakin. Harva lapsetonkaan 5+kymppinen näyttää teiniltä.. ja kesä ruskettaa onneksi suonikohjutkin..:woot:

Mä kyllä vedin omat normivaatteet päälle kun lähdin laitokselta, MUTTA näin pari vuotta raskauden jälkeen +10kg. Ja täähän johtuu vain ja ainoastaan suklaasta ja karkista joita vedän väsymykseen, että saisin jonkinlaisen energiabuustin, että suoriutuisin seuraavasta hommasta. Lisäksi mun annoskoot on ehkä vähän liian isoja ja joskus aika epäterveellisiäkin. Lapselle teen kyllä terveellistä ruokaa ja katon et on paljon kasviksia jne. Ei vaan toimi ittelle.

Sama homma! Raskauskilot ja vähän ylikin lähti parissa viikossa, mutta sitten muutaman kuukauden päästä paino lähti nousemaan ja nyt on 10kg ylimääräistä. Herkuttelen liikaa ja en ehdi liikkumaan kuten ennen. Lasten kanssa ulkoilu ei montaa kaloria kuluta. Vauvajumpat ja juoksentelu ja muu riehuminen isompien kanssa on kokeiltu mutta aina ei sitäkään jaksa.

Nyt on kesäinen jumppahaaste käynnissä, saa nähdä kauanko jaksaa...

Ensimmäisen lapsen jälkeen tuntui, että palauduin tosi nopeasti lähes ennalleni. Olin silloin 26-vuotias, joten ikä varmasti vaikutti. Seuraavan lapsen saadessani olin 30-v, ja kolmas tuli melkein heti perään, joten siinä välissä en juuri ehtinyt palautua tai päästä raskauskiloista. Kuopuksen jälkeen painoa oli ainakin 15 kg liikaa. Aloin pudottaa niitä, kun kuopus oli noin puolivuotias. Vuoden sisällä olin saanut nuo kilot pois.

Kuopuksen syntymästä tulee heinäkuussa kuluneeksi kolme vuotta, ja nyt painan vähemmän kuin alkaessani odottaa esikoistani. Olen muutenkin paremmassa kunnossa kuin koskaan. Pystyn pyöräilemään sata kilometriä ja juoksemaan parikymmentä melko helposti. Viikossa tulee harrastettua ainakin 7 h liikuntaa, mikä vielä muutama vuosi sitten oli ihan utopiaa, vaikka sinänsä liikunnallinen olenkin aina ollut.

Eli sanoisin, että lasten (etenkin kahden nuorimmaisen) saaminen jonkin verran rupsahdutti (onko tämä edes sana :grin), mutta tila ei jäänyt pysyväksi. Useamman lapsen jälkeenkin voi saada itsensä elämänsä kuntoon. :) Silti kehottaisin jokaista (pienten lasten) äitiä olemaan itselleen armollinen. Pikkulapsiaika voi olla todella kuluttavaa, eikä kaikilla ole yhtä osallistuvaa puolisoa kuin esimerkiksi itselläni on. <3

Rinnat ja maha jäi lörpöiksi esikoisen jäljiltä, vaikka paino palasi kutakuinkin takas raskautta edeltävään aikaan. ryppyä ja arpea löytyy. sinänsä en niistä välitä, kunhan itsellä on hyvä olla ja kroppa toimii - nyt on alkanu urheilukin taas maistua ja sen huomaa olossa, joka on paljon energisempi taas!

komppaan @Uusperhesatu a, pikkulapsiaikana kuitenkin tärkeintä on se vanhemmuus, eli ei kannata itseään liikaa ruoskia :) sen verran tietysti, että itse jaksaa olla omassa kropassaan ja omassa roolissaan, mutta muuten sitä ehtii kyllä myöhemminkin!

Minusta tuo paino on rupsahduksessa aika sivuseikka. Itselläni ainakin on monenlaista vaivaa, joka voi olla joko raskauksien ja synnytysten vika tai olisi joka tapauksessa tullut iän myötä. Niitä ei hyvällä kunnollakaan mikään pelasta, mutta hyvä lihaskunto helpottaa niiden kanssa elämistä.

Juu, en minäkään pelkkää painoa toki tuijota. Mutta olen fyysisesti ihan kaikkiaan paremmassa kunnossa nyt kuin ennen lapsia. Mitään pysyvää kremppaa ei raskauksista ja synnytyksistä myöskään ole jäänyt. Toki vatsassa on raskausarpia ja vatsan iho ei ole yhtä kimmoisa kuin ennen, mutta en pidä näitä "rupsahtamisen" merkkeinä.

Painon osalta olen huomattavasti paremmassa kunnossa, samoin fyysisen kunnon ylipäätään. Muuten voi kyllä sanoa, että olen vähän rupsahtanut. Iho on muuttunut rutikuivasta sekaihoksi, koko ajan jotain epäpuhtauksia puskee pintaan, mitä mulla ei ees teini-iässä liiemmälti oo ollut. Ryppyjä on myös ilmestynyt ja on semmoista perus löysyyttä, etenkin tietysti rinnoissa, jotka ennen oli kiinteät ku vauvan pylly ja nyt semmoset pehmeät ja löysät :D Joku vois sanoa että oisit ilman lastakin muuttunut noin, mutta kyllä väitän vastaan koska nämä muutokset tapahtui suurin piirtein sormia napsauttamalla lapsen saatua. Sen sijaan en tiedä oisinko saanut itseä niskasta kiinni ja laihdutettua normaalipainoiseksi. Nyt en tosin vauvan saannin jälkeen varsinaisesti laihduttanut mutta rupesin järkevöittämään syömisiä ja kilot lähti melkein itsestään.

Painon osalta olen huomattavasti paremmassa kunnossa, samoin fyysisen kunnon ylipäätään. Muuten voi kyllä sanoa, että olen vähän rupsahtanut. Iho on muuttunut rutikuivasta sekaihoksi, koko ajan jotain epäpuhtauksia puskee pintaan, mitä mulla ei ees teini-iässä liiemmälti oo ollut. Ryppyjä on myös ilmestynyt ja on semmoista perus löysyyttä, etenkin tietysti rinnoissa, jotka ennen oli kiinteät ku vauvan pylly ja nyt semmoset pehmeät ja löysät :D Joku vois sanoa että oisit ilman lastakin muuttunut noin, mutta kyllä väitän vastaan koska nämä muutokset tapahtui suurin piirtein sormia napsauttamalla lapsen saatua. Sen sijaan en tiedä oisinko saanut itseä niskasta kiinni ja laihdutettua normaalipainoiseksi. Nyt en tosin vauvan saannin jälkeen varsinaisesti laihduttanut mutta rupesin järkevöittämään syömisiä ja kilot lähti melkein itsestään.
Minulla taas ei ole ryppyjä juuri nimeksikään ja iho on huomattavasti paremmassa kunnossa kuin ennen lapsia, rinnat ja peppu ovat ihan ok, mutta voi luoja tuota vatsan seutua, lähinnä sisäisesti. Ulkonaiset seikat saisi varmasti jumpattua kuntoon.

Takaisin