Laskiaisen ruuat ja herkut

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Tämän vuoden laskiaispullakeskustelu höystettynä hernekeitolla. 😊

Syödäänkö teillä hernekeittoa laskiaisena? Leivotteko itse laskiaispullat vai ostatteko valmiita? Mitä tulee väliin?

Meidän perinteisiin ei kuulu hernekeitto, mutta laskiaispullia syön ainakin esikoisen kanssa. Kuopukselle tarjotaan, mutta hän ei ole hirveästi piitannut pullasta tai kermavaahdosta. (Miehellä on keliakia eikä hän muutenkaan välitä laskiaispullasta.) Pullien alkuperää katsotaan vähän itse kunkin jaksamisen mukaan. Olisi mukava leipoa lasten kanssa pieni pullataikina, mutta ei väkisin jos tuntuu tarpeettoman aikaa tai energiaa vievältä. Esikoinenkin on nyt kipeä niin ei hänkään ehkä jaksa leipoa. Mutta ehkä sen sijaan ostetaan pakastepullia, jotka paistetaan ja täytetään. Väliin tulee kermavaahtoa ja mansikkavadelmahilloa. Osaan saattaa tulla hillon sijasta nutellaa.

Leivoin toissaviikolla peruspullaa, juurikin laskiaista ajatellen. Herkuteltiin kyllä jo tänään. Sulatin pullaa, vispasin kerman väliin ja hillokin oli omatekemää kun halusin kokeilla sen tekoa yhden pikkupurkillisen verran 😄 ennen ollut kyllä kaupan hillot välissä. Mantelimassakin on ihan hyvää, mutta itsetehdyt täytän lähinnä perinteen vuoksi hillolla.

Hernekeittoa ei tänä vuonna syödä, muut kokkailut jo mielessä. Hernariin meillä on aina lisukkeeksi tarjolla raakaa sipulisilppua ja sinappia.

Tänä vuonna leivon pullat itse ja väliin kermavaahtoa ja hilloa. Keskimmäinen pyysi myös mantelimassaa. Aiempina vuosina ollaan monesti menty kaupan pakastevalmiilla pullilla. Hernekeitosta en itse tykkää, mutta katsotaan haluaako muu perhe sitä ja mennään sen mukaan. Sitä en jaksa itse alusta asti tehdä, joten purkista kattilan kautta lautaselle. 😁

Hernekeitto ei oo koskaan kuulunut. Mutta ne laskiaispullat, hillolla :red-heart: Kaupan valmiita löytyy vaikka kuinka. Itse ei olla tehty vuosiin.

Eipä ole esikoinen parantunut leipomiskuntoon ja lähikaupasta oli pakastepullat loppu, joten valmiilla laskiaispullilla mennään. Tykkään kyllä enemmän itse täytetyistä.

Siinäpä voisi olla huomisen ohjelma! Laitella pullataikina kohoamaan ja odotella esikoinen kotiin johtamaan leipomisoperaatiota nuoremmilleen. Kyllä se niin on et itse vaivattu pulla maistuu parhaalta. Sitten kermat ja hillot väliin. Me otetaan irti kaikki yhdessätekemisestä, lopputuloksen esteettisyys on sivuseikka, eihän se makuun vaikuta (ainakaan jos minä ehdin valvomaan paistovaiheen!). :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

No hitsit, en ollu aatellu leipoa, mut pääsen tänää jo ajoissa töistä ni vois vaikka. Alko tehhä pullaa mieli, ku lueskeli tätä. 🤩 Pitää varmaa käydä ostamassa normi hiivaa. Kuivahiivaa ois kotona, mut minusta pulla on parempi tehhä tuoreeseen.

Saatiin tiistaina vielä niitä pakastepulliakin ja väliin kermavaahdot ja hillot. 😊 Ei sentään ollut joka kaupasta loppu. On ne vaan paljon parempia kuin kaupan laskiaispullat.

Takaisin