Lapsivihamielisyys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pinngu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Pinngu

Näppärä viestien naputtelija
Elokuiset 2023
Luin tänään yleltä jutun, jossa puhuttiin lapsivihamielisyydestä, siis siitä, että aikuiset käyttäytyvät törkeästi pieniä lapsia kohtaan ja ajatellaan että "lasten kuuluu näkyä, ei kuulua" jos sitäkään. Jutussa mainitaan että asenteet väkivaltaista kurittamista kohtaan on muuttuneet myönteisimmiksi, ja ajatellaan, että "nykyään" lapset on jotenkin erityisen huonokäytöksisiä. Kommentit tähän juttuun vaan korostaa tätä, siellä puhutaan vanhemmista jotka ei opeta mitään käytöstapoja lapsilleen ja antaa riehua joka paikassa ja siitä kuinka kyllä silloin on ihan oikein tuntemattoman tulla sättimään ja kyllä ennen vanhaan vaan lapset käyttäytyi kun tiesi mitä siitä seuraa (hyi!).

Mun lapsi ei ole vielä syntynyt, mutta mietin vaan, että en halua opettaa mitään kuuliaisuutta vaan antaa lapsen olla lapsi. Tietenkin rajoja pitää asettaa, mutta ei niin että lapselta vaaditaan vaan tottelevaisuutta. Mun mielestä lapsi esim. saa laulaa julkisilla paikoilla ja olla luova ja näyttää tunteitaan. On surullista lapsen lyttäämistä kieltää sellainen. Musta myös omien lapsuudenkokemusten mukaan tuntuu, että erityisesti tyttöjen pitäis olla hiljaa ja näkymättömiä, mulle esim. huomautettiin jopa siitä että nauroin liikaa.

Tottakai lapsen on pakko oppia, että joskus pitää istua aloillaan jne., mutta tuntuu, että noissa ylen jutun kommenteissa vaaditaan että lapsi istuu täysin hiljaa ja "venkoilematta", ja märmätetään että kyllä 3-4 vuotiaan pitäisi jo olla ihmisiksi. Siis niin pienen jo pitäisi hallita täydellisesti "aikuisten tavat"! Erityisesti mua ärsyttää tämä "ihmiseksi oleminen". Lapsi oppii harjoittelemalla, ja ei se tee hänestä vähemmän ihmistä jos ei vielä osaa, eihän lapsen aivotkaan toimi samalla tavalla kuin aikuisen.

Luin ton saman jutun, mutta en oikeestaan tunnistanut tota ilmiötä. Siis varmasti tommonen ajattelu ja noi puheet siitä et nykynuoriso ja nykylapset on onnettomia/kurittomia yms. varmasti on yleistä. Tosin näin on aina tainnut olla, joka ikisestä sukupolvesta puhuttaessa.

Mut siis minä en oo omaan lapseeni liittyen huomannu mitään tommosta negatiivista. Minusta ei olla edes saatu pahoja katseita, vaikka taapero ois häslänny mitä julkisilla paikoilla. Meillä saa kyllä näyttää kaikki tunteet, ilot ja surut ja riemut ja vihat. Ei tulisi mieleenkään tukahduttaa esim. Tota lapsen laulua muiden aikuisten takia.

Mietin et enkö vaan huomaa noita muiden reaktioita vai onko taapero vielä niin pieni, et kaikki sen söhellys menee vielä semmosen söpöyden piikkiin ja yleisesti ottaen on vaan hellyyttävää. Onkohan tilanne eri vuoden tai parin päästä? 🤔

Mäkään en ole henkilökohtaisesti tähän törmännyt. Lapsia kolme, joista vanhin pian 7-vuotias erityinen. Ei todellakaan ole mikään hiljainen ja näkymätön... Mutta ehkä mulla on huomio niin tiiviisti lapsissa, etten huomaa jos joku mulkoilee 😅

En tiedä, mutta voisin kuvitella että tää on vaan isompien kaupunkien (ehkä jopa pelkästään Helsingin?) ongelma. Täällä kuolevassa pikkukaupungissa ollaan vaan iloisia jos joku tänne lisää asukkaita tekee 😁

Mäkään en ole henkilökohtaisesti tähän törmännyt. Lapsia kolme, joista vanhin pian 7-vuotias erityinen. Ei todellakaan ole mikään hiljainen ja näkymätön... Mutta ehkä mulla on huomio niin tiiviisti lapsissa, etten huomaa jos joku mulkoilee 😅

En tiedä, mutta voisin kuvitella että tää on vaan isompien kaupunkien (ehkä jopa pelkästään Helsingin?) ongelma. Täällä kuolevassa pikkukaupungissa ollaan vaan iloisia jos joku tänne lisää asukkaita tekee 😁

Samoja ajatuksia. Itse en etelän keskisuuressa kaupungissa koskaan törmännyt tällaiseen, enkä myöskään pohjoisempana pienellä paikkakunnalla. Minustakin saattaa olla pääkaupunkiseudun ilmiö.
Todella ikävää kyllä kun suoraan lapselle tullaan sanomaan aika kauheita asioita.

Luin myös jutun enkä kyllä itsekään ilmiötä tunnista. Päin vastoin, lapset tuntuu saavan aina paljon ihailua osakseen eikä kukaan ikinä ympärillä tunnu edes noteeraavan jos joku lapsi kiukuttelee. Tämä siis helsinkiläisen näkökulmasta.

Taas noita "tekemällä tehtyjä" juttuja. Enkä allekirjoita ollenkaan, päinvastoin.
En tiedä, kai se on ihan ihmisestä kiinni, mutta mun lapsi saa joka paikassa positiivista huomiota pelkästään sillä, että on oma ihana itsensä. Juttelee ihmisille, tervehtii reippaasti. On siis ns. ekstrovertti. Itse taas olen täysin introvertti ja aivan hämilläni kun lapsi juttelee vaikka jonkun mummelin kanssa kaupassa ja sitte tää mummeli antaa mun lapselle 2e ja sanoo että osta jätskiä itselles. Mitä siihen sitten mennä väliin? En mä osaa tuohon mitään muuta kuin että varmistaa että lapsi kiittää kauniisti.

Kyllä, ainakin pääkaupunkiseudulla meno on erittäin lapsivihamielistä -- ja ihmisvihamielistä yleensäkin. Olen jo todennut, että meidän lapset eivät tule kulkemaan julkisilla, ja ulkoilutkin tehdään vain turvallisilla alueilla turvalliseen aikaan.

Jos meno muuttuu vielä pahemmaksi, muutamme pois pääkaupunkiseudulta. Pysyvästi.

Me ollaan asuttu usealla paikkakunnalla, tällä hetkellä pääkaupunkiseudulla, ja paljon reissataan myös Suomessa ja ulkomailla. Olen opettanut lapset käyttäytymään tilanteen vaatimalla tavalla ja meillä ei esimerkiksi lapset juoksentele kaupoissa yms. Tämä jo ihan lapsen ja muiden turvallisuudenkin vuoksi. Mitä isommasta lapsesta kyse niin sitä enemmän häneltä voi vaatia tottakai. Pieneltä lapselta ei toki voi vaatia mahdottomuuksia ja esimerkiksi lapsen itkulle ja muille tunteenpurkauksille ei aina mitään voi. Muutaman kerran on bussissa vauvan itkuista tullut tuhahduksia ja kerran joku mies jäi seuraavalla pysäkillä pois. Koen nämä tilanteet yleensä niiden lapsivihaajien omiksi ongelmiksi. Heillä on varmasti jokin syy, joka saa heidät toimimaan näin. Vaikkakin harvoin näihin lapsivihaajiin törmää, lähtökohtaisesti oman kokemukseni perusteella ulkomailla lapset saa osakseen enemmän positiivista huomiota, mutta luulen sen johtuvan enimmäkseen siitä, että suomalaiset on ylipäänsä vähän introvertimpaa kansaa ja halutaan olla mieluummin omissa oloissaan eli ylipäänsä kanssakulkijoista, on kyseessä sitten lapsi tai aikuinen, ei saa aiheutua oman kuplan sisälle mitään häiriötä.

En ole minäkään lapsivihamielisyyteen törmännyt. Ehkä tämä on tiettyjen alueiden ongelma tai sitten vähän tuuristakin kiinni? Kerran taidettiin viereisestä pöydästä katsoa vähän sen oloisesti että huuto häiritsee, kun esikoinen kiukkusi (ei ollut enää taapero). Pääasiassa olen huomannut vieraiden joko hymyilevän lapsille tai olevan kokonaan huomioimatta. No se tylsää, kun sosiaalinen taapero moikkailee ja vilkuttaa ja suurin osa on kuin lasta ei olisikaan.

Mutta kurjaa kuitenkin jos/kun jotkut aikuiset ei osaa käyttäytyä ja ovat töykeitä tai jopa törkeitä lasta tai vanhempia kohtaan.

Joo tota lapsen huomiotta jättämistä tapahtuu kyllä. Meidän taapero jostain syystä haluaa tehdä tuttavuutta semmoisten nuorten, kuitenkin aikuisten miesten kanssa. Minusta tuntuu, et suurin osa on varsin ihania tai edes vähän moikkaa, mut joistain selkeästi näkee ettei oo tottunu lapsiin ja nää yrittää vaa jättää huomaamatta taaperon ja kattelee jonnekin kattoon tms. Kun taapero vaikka kassajonossa yrittää kertoa jotain juttuja.

Mun mielestä se on ihan ookoo, jos joku katselee kattoon tai antaa vain vaivaantuneena pienen hymyn sitä ennen puheliaalle lapselle. Osalle se on vain niin outo tilanne, eikä tiedä kuinka olla, saako vastata tai hymyillä vai pitäiskö liueta piiloon. Varmaan nuorissa aikuisissa näitä eniten löytyy, kun ei oikein ole vielä kokemuksia mitä ventovieraille muksuille kuuluu vastata 😅 mutta jos joku tiuskisi tai puhuisi rumia jutustelevalle lapselle, niin palaisi kyllä itseltä hihat enkä sanojani säästelisi.

Olen törmännyt vain kerran selkeästi lapsivihamieliseen. Kyseessä oli vanha mies, selkeästi jo päästään laho tai sit muusta syystä ilkeä ja elämäänsä pettynyt marisija. Valitti kaupassa hyllyjä täyttävälle myyjälle, kuinka lapset on nykyään kamalia ja pitäisi kurittaa niin kuin ennen vanhaan, että kuinka hänen lapsuudessaan saatiin vitsaa milloin mistäkin. Ei siis valittanut meistä/meille, enkä muista että siellä olis ollut muitakaan lapsia siihen aikaan. Varmaan oli sitten näitä vanhuksia, joiden on pakko päästä omia ajatuksiaan vänkäämään kelle tahansa vastaantulijalle. Mulla oli oma vauva mukana, niin suojeluvaisto ajoi pysymään kaukana. Ilman vauvan läsnäoloa olisin saattanut päästää pahan sanan ja ripittää vähän sitä jäärää. 😤

Mut kaikki muut on oikeastaan olleet vain ihastelijoita tai kohteliaita vaunuille oven avaajia jne 😊 Parhaita on mummot jotka tulee "voi kun on ihana lapsi, jooo hymyileksä mulle sieltä, minkäs ikäisiä sitä ollaan, voi että" ja sit tarina perään omista lapsista tai lapsenlapsista ja kuinka on ne lapset ihania/veikeitä/mukavia. Kantoreppu oli oikea muorimagneetti, ja kauppakärryissäkin istuvalle jutellaan välillä. Tänään lenkillä joku noin 40-50 vuotias mieskin pysähtyi jutulle, että ei ne aina ole edes pelkkiä mummoja ne mukavat.

En ole huomannut mitään tuollaista, tosin omat lapset eivät kamalasti mekkalaa pidä ( paitsi keskenään)

Bussissa olin taaperon kanssa ja takana teinipoikalauma, joiden joka toinen sana oli se v-kirjaimella alkava. Kunnes huomasivat, että taapero katseli heitä. Silloin yksi pojista tyrkki toisia ja sanoi, että pitää vähän varoa, ettei taapero opi vääriä sanoja. Itsekin hämmennyin, miten siistivät sanojaan koko sen ajan kun olimme bussissa.

Vain kerran olen törmännyt ikäviin kommentteihin, kun bussissa aivan pikkupieni vauva itki. Siiihen sitten joku täti tuli valittamaan vauvan äidille, että eikö hän saa vauvaa hiljaiseksi.

Oma vauva on vielä tosi pieni, mutta lapsivihamielisyyttä emme ole kohdanneet ollenkaan. Pikemminkin mulle on tullut tosi isona yllätyksenä, miten valtavan paljon positiivista huomiota vauva vanhempineen saa. Meidän vauva kerää hymyjä ja ihastelua joka paikassa ja etenkin vanhemmat ihmiset ovat useampaan otteeseen todenneet, miten on kiva, että joku vielä tekee lapsia. 😂

Somekeskusteluista olen saanut vähän sellaisen vaikutelman, että lapsivihamielisyyden piikkiin laitetaan (minusta) aivan perustellut kommentit tai huomautukset. Itse en pidä lapsivihamielisyytenä, jos viereisen ravintolapöydän asiakas tuo esiin, että Pipsa Possua voisi katsella kuulokkeet päässä tai jos kuva käytetystä vaipasta ravintolan tarjottimella herättää kriittistä kommentointia. Ja mitä tuohon alkuperäiseen haastatteluun tulee, niin kyllä mä yrittäisin omalle sanoa, sitten kun on siinä iässä että ymmärtää, ettei (ruuhka)bussi välttämättä ole paikka laulamiselle. Jutun naisen muotoilua, "aikuiset ei halua kuulla sun laulua", en tosin ikinä käyttäisi, silloin loukkaisin lasta ihan turhaan.

En minäkään juurikaan tunnista ilmiötä, ei taida onneksi kuitenkaan olla yleistä. Joskus saatiin pari katsetta, kun lapsi huusi suoraa huutoa koko kauppareissun ajan (omatkin korvat oli kovilla) ja kerran lentokoneessa edessä istuva nuori nainen kommentoi hiukan töykeästi, kun lapseni alkoivat riidellä keskenään lentokoneessa.

Takaisin