Lapsivedestä

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja heka21
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

heka21

Oman äänensä löytänyt
Onko kellään tietoa/kokemusta lapsiveden tihkumisesta?
Nyt on vk 29 + 1, ja tänä aamuna musta tuntu et lapsivettä olis lorahtanut, kun aamulla heräsin, ja mahtoin vessassa käydä normaalisti, ja sit jonku aikaa olin, nii alko tuntuun et haaroissa jotain märkää, piti sit kokeilla, ja oli tosiaan. Aattelin aluksi että hikoilin, et siitä johtu, mut ei se kyllä mitään hikeä ollu,ku nyt aattelee.
ja pari pvää sit oli sama homma, sellasta kirkasta nestettä oli haaroissa, ja niinku reisissä.

Onko se vaarallista?? Luin jotain vanhoja foorumeja, joissa just puhuivat et jos tihkuu, nii vauva voi saada jonku tulehuksen, ja pahimmassa tapauksessa kuolla! Ja sit siellä luki, että jos se on vaan runsaampaa valkovuotoa, mut en usko että se yhtäkkiä muuttus noin runsaaksi, ja aivan kirkkaaksi nesteeksi!

Soitin iltapvällä neuvolaan, ja se jätti omalle terveydenhoitajalle soittopyynnön, et soittaa sit huomenna mulle asiasta.

Miten ne sit tutkii oliko lapsivettä, ja alkaako ne tekemään asialle mitään ihmeemmin sit?
 
Mulla epäiltiin tihkumista, joten asia tutkittiin. Mä soitin kyllä suoraan äitiyspolille ja ne käski käymään. Välittömästi. Ok, mulla oli taustalla edellisenä päivänä kolme kunnon supistusta, säännöllisesti 4 minuutin välein.

Äitiyspolilla ne sitten aluksi mittasi vauvan sydänkäyrää, jonka jälkeen lääkäri teki tutkimuksen ja ultrasi. Sitä onko kyseessä lapsivesi, hiki, valkovuoto tai muu ei voi todeta kuin testillä. Samalla ultralla sitten varmistetaan kohdussa oleva veden määrä.

Tärkeää tuo tutkimus oli kuulemma ei vain infektion takia, vaan koska tihkuminen voi johtaa ennen aikaiseen synnytykseen. Eli jos se huomataan pian voidaan ennenaikainen synnytys estää lääkkeillä ja samalla voidaan tarkkailla miten tilanne etenee.

Sinuna en siis odottaisi neuvolasta tulevaa soittoa vaan soittaisin suoraan äitiyspolille/synnytysosastolle/mikä lieneekään mihin menet synnyttämään. Kätilö sitten arvioi puhelimessa tarkemmin tilanteen.

Ei nyt ole tarkoitus pelotella, mutta mut ainakin käskettiin näytille heti. Viikkoja oli sillon 29+jotain.
 
Mun vastaus tulee myöhässä mutta toivottavasti oot jo käynyt näytillä!!!!!
 
Soitti aamulla se neuvolatäti, ja hain sieltä niitä lappusia, et ne muuttaa värin siniseksi jos on lapsivettä.. Piti sitä lappua painaa pöksyihin. Ja sellaseksi lilaksi se meni. Soitin äippäpolille, ja sanoivat et tulla sinne, vissiin ainaki aluksi seuraavat tulehusarvoja.
Sano se et ota varalta kampetta mukaa, et jos ottavat sisään. [&:]

Vaavi on kyllä varmasti ihan kunnossa,kun tällekkin aamua on tuolla liikuskellu. Mutta tietenki se on parempi mitä aiemmin sinne menee, ettei pääse mikään tulehus sinne sit.
 
Tsemppiä matkaan!!!
Kyllä se varmaan on ettet ihan hetkeen kotiin tule,jos tosiaan lapsivettä!!!

Toivotaan että kaikki sujuu hyvin kuitenkin,halaus sulle!
 
Onnea matkaan!

Vaistamatta tuli ajatus, etta nytko me aletaan yksitellen sitten synnyttelemaan, kun Nemiahkin jo... Toivottavasti heka ei ihan viela :)
 
Pelottavan yleiseksi tuntuu nyt käyvän tämä synnytyksen lähestyminen.[8|]

Toivottavasti osaavat asialle jotain tehdä ja lapsivettä ei enään enempää pääse tihkumaan. Tsemppiä siis ja koita jaksella.
 
Toivottavasti kerkesit sinne ajoissa, kun sillon ne pystyy estämään sen ettei kohdunsuu aukea (lisää) ennen aikojaan eikä mikään tulehdus pääse sinne möyrimään. Onpahan ainakin valmiiksi sairaalassa jos vauva päättää jo nyt ruveta ulos könyämään.
 
Hui, saa onneksi huokassa helpotuksesta, ja oli kaikki hyvin..

Tai se sano et 95 % voi luottaa siihen niitten tutkimukseen, et ei oo lapsivettä ollu.
Jotenki silti mietitytää, et jos kuulun just niihin 5 prosenttiin sit, ei nuihin aina voi luottaa.
Kuitenki sano et seurata, et jos vielä tulee, et mieluummin tulla usiamman kerran näytille, entäku kotona yksin ressata, et jos sit onki jotain häikkää..

Oli kuitenki vettä kohdussa normaalisti, ja siellä se vaavi istuskeli,ku katottiin ultralla. Nyt vaan mietityttää,ku se on jo pitkään ollu perätilassa, et entä jossei se sit käännykkään [&:] Monta viikkoa jo tuntunu pää tuossa ylhäällä, aina silittelen sitä sen päätä,ku ihan selvästi ku vähän painaa niin pään muoto erottuu.. [:)] Ukkoki monesti sanoo, et elä painele, et olisko susta kiva ku joku koko ajan tökkis sua [:D] Vaikka sievästihän mä sitä silittelen :D
 
Takaisin
Top