Lapsiveden tihkuminen - kokemuksia?

Maunon äiti

Vauhtiin päässyt keskustelija
Lokakuiset 2024
Kiinnostaisi kuulla kokemuksia lapsiveden tihkumisesta.
Kuinka erotitte litkumaisen valkovuodon lapsiveden tihkumisesta? Suositeltiinko pieneenkin epäilyyn tartuttavan?

Jos tihkuminen tapahtui varhain, käynnistettiinkö synnytys vai miten tilannetta seurattiin?
 
Kiinnostaisi kuulla kokemuksia lapsiveden tihkumisesta.
Kuinka erotitte litkumaisen valkovuodon lapsiveden tihkumisesta? Suositeltiinko pieneenkin epäilyyn tartuttavan?

Jos tihkuminen tapahtui varhain, käynnistettiinkö synnytys vai miten tilannetta seurattiin?
Ei ole tihkunut lapsivettä, mutta kävin raskauden puolivälissä päivystyksessä niukan verisen vuodon takia. Olin itse varma, että on "vain" verta ja valkovuotoa, mutta testasivat joka tapauksessa myös, ettei ole merkkejä lapsiveden tihkumisesta.
Aina voi soittaa ja kysyä ammattilaisen arviota tilanteesta jos mietityttää. Ohjeistavat kyllä sitten mitä kannattaa tehdä ja missä vaiheessa.
 
Minulla on tihkunut lapsivettä ihan lopussa. Tässä viimeisessä erotin sen valkovuodosta värin perusteella. Lapsivesi oli vaaleanpunervaa. Ensimmäisessä raskaudessa lorahti enemmän, kun nousin makuuasennosta.

Minulla on raskauksissa ollut paljon todella vetistä valkovuotoa, josta olen ollut huolissani. Itse yritin luottaa siihen, että on vain valkovuotoa, kun värikin kellertävää ja se on aina vähentynyt. Mutta jos huoli tuntuu ylivoimaiselta, niin kannattaa soittaa synnytyssairaalaan, jotta pääsisi lapsivesitestiin. ❤️ tsemppiä!
 
Miulla tihkui lapsivettä ensin vähäsen ja noin puoli vuorokautta myöhemmin menivät ihan kunnolla. Lapsivesi oli sellaista nestemäistä ja vaaleanpunertavaa. Värin näki hyvin, kun laittoi pikkuhousunsuojan. Soitin synnärille niin pyysivät seuraavana aamuna tulemaan, että tarkastavat onko lapsivettä. Testiä ei sitten tarvittu, kun lapsivedet ehtivät mennä ennen sitä.
 
Miulla kävi näin esikoisen kohdalla: pari päivää ennen laskettua autoin miestä lumitöissä, jolloin jotakin hulahti housuihin vähän. Laitoin siteen ja odottelin jokusen tunnin, oli ihan kuiva. Valkovuoto oli ollut enemmän ja vähemmän runsasta loppua kohden, ja hyvin vetistä, joten olin lähes varma sen olevan vain valkovuotoa. Illalla alkoi supistella vähän, soitin synnärille ja ohjeistettiin seurailemaan kotona. Puhelussa en muistanut mainita hulahduksesta 🙈 yöllä supistelu laantui. Seuraavana päivänä supparit jatkui epäsäännöllisinä. Saunan jälkeen illalla alkoivat säännöllistyä ja koventua. Tällä välillä en huomannut mitään vuoteluja. Saatiin lupa lähteä sairaalaan. Siellä sitten tutkimusten lomassa hulahtikin vedet, jota tuli niukasti, jolloin muistin että ainiin, pari päivää sitten jotai tulikin vähä 😅 vesi oli kyllä ihan normaalia, ja tutkittiin vielä tulehdusten varalta, kaikki oli hyvin. Lopputulemana se hulahdus saattoi kuitenkin olla lapsivettä. Tässä raskaudessa jos käy vastaavaa niin aika varmasti soitan varuiks synnärille 😁 (meneillää 37+4)
 
Täällä rv29. Minulla tuli jotain kirkasta ja makeaa kerran vähän, ja mietiskelen mitä oli. Soitin siitä, mutta yhdestä kevyestä epäilykerrasta eivät vielä tarkista asiaa.
 
Takaisin
Top