Lapsivapaat

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Mitä teette kun teillä on lapsivapaata? Kuinka usein sitä omaa aikaa on?

Mulla on äiti, joka auttaa todella paljon. Varsinkin uutena univelkaisena äitinä, töihin palatessa ja nyt raskaana hullussa väsymyksessä on ollut todella suuri apu! Olen saanut nukkua ja vaan olla. Mies on todella paljon töissä, lähes burn outin partaalla, mutta tarvittaessa on ollut lapsen kanssa jos mulla on ollut menoa, johon lasta ei saa ottaa mukaan esim. ultra tai jos oon käynyt kavereita tapaamassa.

Niin ja miehen kanssa sitten ollaan käyty yhdessä ulkona, kaupoilla tai ihan vaan löhötty kotona kun lapsi on mummolassa:)

Meillä on nykyään yleensä joka toinen viikonloppu lapsivapaata. Käydään syömässä, vietetään laatuaikaa (löhötään, katsotaan telkkua, harrastetaan seksiä... :p) ja tuleehan sitä myös tehtyä kotitöitä sekä rästihommia yhdessä. Ja tosiaan lapsi on isällään silloin, kun on vapaata. Muualla ei juuri ole hoidossa, kuin hyvin harvakseltaan.

Ihana lukea miten muut viettävät lapsivapaata. :happy:
Itsellä 3v ja 1v ja huomenna on ensimmäinen kerta toisen lapsen syntymän jälkeen kun pääsemme miehen kanssa kahdestaan johonkin. :woot:
Ollaan menossa pelaamaan sulkapalloa ja syömään. :)
Mutta jos isi jää vahtimaan lapsia niin yleensä käyn rauhassa kaupungilla tai kirpputorilla. Joko yksin tai jonkun kanssa. Riippuu mikä fiilis on, joskus on ihan kiva käydä yksin kiertelemässä. :rolleyes:

Mä oon käynyt kuopuksen äiti porukan kanssa noin 6kk välein mökillä. Ekan kerran kuopus oli n. 5kk. Ekan kerran oli vaan yksi yö. Sen jälkeen olen ollut koko viikonlopun pois ja se on tehnyt aina hyvää. Viime syksynä ei saatu jätjestyyn ja sen kyllä huomaa että ei oo päässy nollaan ajatuksia. Nyt kun lapset on isompia niin ei oo enään isin kanssa vaan yleensä menevät jommalle kummalle isovanhemmille. Joten saa isikin itselleen aikaa. Sitten yritetään miehen kanssa olla kaksistaan kerran kuukaudessa edes hetken. Ei niinkään käydä missään syömässä, mutta sitten voi rauhassa tehdä jotain sellaista ruokaa mitä lapset ei välttämättä syö. Yleensä jos käydään jossain niin kaupoilla, lätkäpelissä tai löhötään sohvalla. Sekä harrastuksiin kuuluu Amerikan autot ja käydään niissä tapahtumissa yleensä kaksin. Meillä ei oo vöitäkään autossa niin monia että sais lapsia sinne turvallisesti kun kuitenkin 50v vanhasta autosta. Harkinnassa ollut pitkään turvavyöt taakse, mutta se onkin isompi operaatio. Meidän lapset on syntynyt 2014 ja 2016.

Poika käy päiväkodissa neljänä päivänä viikossa, jolloin on periaatteessa lapsivapaata. Käytännössä kylläkin iso osa tästä ajasta menee kotitöihin, kaupassa käymiseen, töissä käymiseen ja kerran viikossa terapiaan. Muulla ajalla sitten lepään ja yritän tehdä jotain rentouttavaa. Tätä rentouttavaa voi olla vaikka pelaaminen tai lukeminen. Jaksavalla tuulella ollessani voin ulkoilla. Satunnaisesti poika käy myös yökylässä äidilläni, jolloin yritetään viettää miehen kanssa parisuhdeaikaa.

Meillä lapsilla ei ole yleensä muuta hoitopaikkaa kuin päiväkoti. Kaikki asuu tunnin ajomatkan päässä niin parin tunnin lapsi vapaasta on isompi vaiva ja tuntuu olevan jo kiire taas hakemaan. Kolme lasta siis niin kukaan ei mielellään kaikkia ota samaan aikaan hoitoon ja hirveä säätö minne saadaan kukakin vietyä.
Jos sattuu molemmilla olemaan vapaa päivä niin käydään syömässä, salilla tai katsellaan vaan rauhassa kotona leffoja. Iltaisin lapset menee aikaisin nukkumaan niin saadaan pari tuntia lapsi vapaata siinä :grin

Meillä käydään lapsen kanssa vuorotellen "harrastuksissa" ja menoissa niin että toinen saa olla silloin vapaasti kotona. Esim. tänään perheen miehet lähti uimaan, sieltä mummolaan ja tulevat kai päiväunien jälkeen kotiin. Itse siivosin ja lopun aikaa olen vain ollut möllöttänyt.
Yhteistä kahdenkeskistä aikaa on paljon harvemmin. Mutta toisaalta otetaan sitä kahdenkeskistä aikaa kun lapsi on mennyt nukkumaan (20-20.30 välillä). Silloin mennään samointein saunaan, paljuun tai katotaan leffaa.

En aiemmin ollut miettinyt koko asiaa, vasta kun kaveri siitä kertoi, että on vaikea saada kolmelle 5-9 vuotiaalle lapselle hoitajaa (isovanhemmista, lapsen kummeista jne.) niin että kaikki pääsisivät samaan paikkaan, tai ei ainakaan yhtä yötä enempää. Isovanhemmat voivat olla vielä työelämässä (ja haluavat levätä viikonloppuna ja lomilla) tai ovat jo vähän vanhempia ja väsyvät helposti jne.

Meillä ovat kaikki neljä isovanhempaa eläkkeellä, eli hoitaja tytölle kyllä yleensä löytyy ( asuvat 15-20 minuutin automatkan päässä) jos eivät satu olemaan reissussa tai mökillä.

Lapsivapaalla käydään yleensä leffassa ja syömässä, tai sitten ollaan ihan vaan kotona ja tehdään jotain ruokaa, josta lapsi ei niin välitä. Aikaisemmin sushi oli meidän juttu, mutta tämä nykyraskaus on rajannut sen herkun kokonaan pois.

Minulla lapsivapaata ainoastaan töissä ja kerran viikossa ratsastustunnilla. Yhteistä aikuisten aikaa ei ole ollut 1,5 vuoteen paitsi, kun lapset nukkuu :hilarious: Lapset 7v, 6v ja 1,5v.

Lapsivapaata... Yksin saisin kyllä vapaata esim.lenkillä käymiseen, kun vaan siitä miehelle sanoisin. Mutta enemmän kaipaisin sellaista vaan olemista kotona yksin, jota onkin vaikeampi järjestää.
Parisuhdeaikaa... Hmmm! Ehkä kerran tai kaksi vuodessa o_O
Esikoinen ei malta asettua nukkumaan ajoissa, joten iltaisinkaan sitä ei juuri tule. Katsellaan telkkaria ja huudellaan esikoiselle huoneeseen että hyvää yötä, nukuhan nyt.

Helppo on sukulaisten välimatkan päästä tarjota apua ja yökyläilyjä, mutta vaikeampi lunastaa lupaukset kun me järjestettäisiin viemiset ja hakemiset jne :rolleyes:

Harvassa on yhteiset vapaahetket. Viime vuonna niitä oli kolme. Ekal kerral käytii puolen kilsan päässä katsomassa näytelmä, kesti vajaa 1,5h ja suoraa päätä kotiin. Tokalla kertaa käytii naapurikaupungis juhlistamassa 10v hääpäivää pakohuoneella ja syömässä. Oltiin poissa noin 5h matkoineen. Kolmannella kerralla käytiin rakenneultrassa ja kaveri oli mukana kuskina eli ei nyt ihan kahden oltu silloinkaan. Tänä vuonna ollaan oltu jo yhden kerran kahden, käytii syömässä ja pääle tunti kotona ilman lapsia (tää oli järjestetty joululahja miehen kavereilta). Seuraavaks ollaa varmaa kahden synnärillä. Lapsia on neljä ja tosi vaikea saada ketään hoitamaan. Miehen vanhemmille voi korkeintaan luottaa esikoisen ku on riittävän iso (täyttää 10). Omasta isästä ei kuulu mitään, kun ei häntä kiinnosta. Äidillä taas on vielä oma varhaisteini+ työt ja uusioperheen myötä toinen teini mukana. Kummeista ainoostaan yksi ottaa lapsia, mutta ei kaikkia kerrallaan. Vähän jo jännittää miten saadaan hoitajaa synnytyksen ajaksi. Täytyy varmaan olla kotona viimetippaan asti.

Kolmena iltana viikossa ja joskus viikonloppuisin mulla on omat harrastukset. Lisäksi käyn ay:n tms tapahtumissa joskus iltaisin. Ja kävelylle, kauppaan tms pääsen kyllä ilman lasta aina, kun haluan. Ennen lapsen syntymää oli jo tiedossa, et molempien harrastukset vie paljon aikaa ja niihin yritetään päästä mahdollisuuksien mukaan. Kumpikin on toki joutunut joustamaan, mutta pääasiassa päästään harrastuksiimme molemmat! Lisäksi mun äiti hoitaa tyttöä mielellään, niin päästään kahdestaankin käymään ulkona melkein aina, kun halutaan. Ja mun tädiltä on saatu muutaman kerran lahjaksi leffaliput ja lapsenhoito. Myös ihanan osallistuvat kummit ja toinen ystäväperhe auttavat myös tarvittaessa. Arvostetaan kyllä kaikkia auttajia paljon ja tiedostetaan, et meillä on hyvä tilanne! :Heartred

Meillä ei ole tukiverkostoa lähellä joten kahdenkeskeistä parisuhdeaikaa ei ole ollut pojan syntymän jälkeen eikä ole näköpiirissäkään.
Omaa aikaa ei myöskään ole ollut pojan syntymän jälkeen ( 8,5kk) kun pojan isä ei halua jäädä kahdestaan pojan kanssa.
joskus olisi kyllä kieltämättä kiva edes yhtenä aamuna nukkua.

Takaisin