Lapsi ja oma puhelin

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Lapsen puhelinasioista ajattelin pistää pystyyn ketjun. Minkä ikäisenä mielestänne lapselle voi hankkia oman ja millainen liittymä? Saako vanhempi katsoa puhelimen aina välillä, että mitä lapsi puuhaa? Minkä ikäiseksi asti?

Meillä ei ole vielä ajankohtainen asia, esikoinen on kuusi. Ei olla vielä mietitty muuta, kuin että koulun kun aloittaa olisi hyvä olla oma luuri.

Meillä lapsi sai puhelimen 4-vuotiaana, tosin SIM-kortin sai siihen vasta 6-vuotiaana. Liittymä on minun, ei lapsen, lapsen nimeä ei liittymässä ole ollenkaan, ja liittymän numero on ollut minulla käytössä jo 25 vuoden ajan. Koska liittymä ja numero on minun eikä lapsen, tulee siihen minulle puheluita ja viestejä aina silloin tällöin, joten minun pitää tarkistaa puhelut ja viestit aina kun niitä tulee.

En tiedä, hankinko lapselle omaa liittymää vielä moneen vuoteen, hän voi käyttää minun liittymääni yhdessä minun kanssani.

7-vuotiaana ovat saaneet puhelimet omilla liittymillä. Joku perus liittymä, rajaton netti ym, ei käytön mukaan laskutettava. Tarkistan välillä mitä puuhataan, kyselen paljon ja ollaan monen monta kertaa käyty läpi että miksi mitään omia tai perheen tietoja ei kerrota netissä ja pelien chateissa.

Melkein 9v lapsi sai 7 vuotiaana puhelimen ja oman liittymän. Liittymässä rajaton netti, mutta puhelut ja tekstarit laskutetaan erikseen. Aika vähän näistä tullut laskua erikseen kun whatsapin kautta kavereiden kanssa menee kaikki. Familylinkin kautta youtube, tiktok yms. sovellukset estetty. Ollaan sovittu että puhelin on toistaiseksi yhteydenpitoa varten, eikä tällä hetkellä ole edes pelejä puhelimessa, niitä aina välillä kuitenkin puhelimessa ollut.
Ei ole ole ollut tarvetta tutkia lapsen viestejä, jos heräisi huoli että jotain haitallista saattaisi olla niin sitten kyllä katsoisin läpi oli ikä mikä tahansa. Aika hyvin opittu lukemaan milloin lapsi valehtelee ja usein sitten on itse kertonut/näyttänyt jos joku kaveri lähettänyt jotain sopimatonta.
Toiselle lapselle pitäisi myös tässä kohta ennen koulun alkua puhelin hommata. Hänen kanssaan uskon että puhelinta joutuu jossain vaiheessa katselemaan mitä puuhaa, samalla tavalla en valitettavasti häneen luota että osaa toimia sovitulla tavalla.

Esikoinen sai liittymän kouluun mennessä. Puhelin oli jo jonkin verran ennen. Tämän hetken liittymässä on rajaton netti, mutta maksulliset puhelut ja viestit. Pääasiassa viestii whatsappilla, joten näin on halvempi. Olemme keskustelleet siitä miten puhelinta käytetään ja muistuttaneet monesti ettei esim omaa nimeä, puhelinnumeroa tai osoitetta saa koskaan antaa kenellekään vieraalle. Vielä ei tosin käytä sellaisia sovelluksia, missä se olisi edes mahdollista.

Meillä esikoinen sai oman puhelimen eskarikeväällä, vöhän ennen kun täytti 7v, koska puhelimen fiksua käyttöä harjoiteltiin ennen koulun alkua. (Puhelin on tarpeen, kun koulumatka kestää yli tunnin).

Meilläkin on muistutettu, että kenellekään vieraalle puhelinnumeroa ei koskaan saa antaa, ja mahdollisille puhelinmyyjille sanotaan heti, että ei kiitos ja puhelu lopetetaan siihen.

Vanhat puhelimet ovat meillä pelikäytössä lapsilla jo aika nuoresta, kun niitä on aika mahdoton rajoittaa vain isompien lasten käyttöön. Pikkukakkoselta kun löytyy kivoja pelejä ihan taaperoikäisellekin jo.

Puhelinliittymä on tullut tosiaan ajankohtaiseksi kun lapsi alkoi itse kulkemaan koulumatkojaan - google mapsin paikannus kertoo että missä kohdin koulutietä jälkikasvu kulkee, ja jos nasta on väärässä paikassa niin voi soitella ja muistuttaa. Ollaan aika tietoisesti pidetty lapsia poissa sosiaalisesta mediasta, kun en nyt keksi yhtään syytä miksi lapsen pitäisi sitä käyttää. Kavereiden kanssa kannattaa mieluummin leikkiä nenätysten, jo ihan siksikin että kommunikaatio välittyy paremmin.

Takaisin