Meillä on ollut hyvin vähän tuota ruoan tai astioiden heittelyä. Nyt 2v on satunnaisia kertoja heittänyt jotain ja on kyllä heti poistettu pöydästä. Pienempänä jo puututtiin aina, niin tietää kyllä ettei saa olla ruokapöydässä, jos jotain heittelee tai huutaa tai käyttäytyy muutenkin rumasti. Pöytään saa tulla takaisin, kun osaa käyttäytyä. Ja toisesta kerrasta jää kokonaan ruoka välistä.
Meillä saa kyllä puhua ja nauraa ja ruokaa saa syödä välillä käsinkin, vaikka haarukan käyttöön kannustetaan. Eli ei vaadita mitään hautajaishiljaisuutta yms.

Saa myös leikkiä ruoalla hyvän maun rajoissa. Nykyään tyttö saattaa itse leikkiä, että ruoka on lentokone, laiva tai vastaava suuhun mennessä.
Meilläkin saa tehdä joitain valintoja, mutta lapsi ei päätä mitä pääruokaa syödään. Yleensä valinta on tyyliin millaista puuroa tai syökö jogurtin vai leivän. Tai ottaako ketsuppia tms. Laitan yleensä lautaselle kaikkea ja syömättä jää mikä jää. Ei tehdä numeroa maistamisesta. Lapsi yleensä kyllä ainakin maistaa kaikkea, kun näkee meidän nauttivan ruoasta. Jos ei jostain tykkää niin ei sitten vaan syö sitä. Jos on syönyt huonosti päivällä niin illalla menee sitten enemmän puuroa.
Meidän lapsi on aika rauhallinen, mutta todella jääräpäinen halutessaan. Joudutaan olemaan aika tarkkana sen kanssa, että pysytään systemaattisina, koska muuten tuo yrittää heti viedä meitä 6-0. Välillä herään itsekin siihen, että mitä minä neuvottelen kaksivuotiaan kanssa.

Että minähän olen nyt äitinä enkä missään kaupanteossa.