Lapsi aina hoidossa

Henneli

Vasta-alkaja
Kyselisin neuvoja teiltä muilta äideiltä. Tuttava piirissäni on äiti jolla on 5 ja 1-vuotiaat pojat ja lapset ovat syntymästään lähtien olleet paljon hoidossa. Lapset ovat vähintään joka vkl hoidossa.Nuorempi saattaa olla kolme yötä kolmella eri hoitajalla.Isompi on keskimäärin viettänyt 2yötä kotona viikossa nyt 5kk ajan. Lapsilla ei ole isää elämässään mukana,nyt äidillä mies jota tapailee lähinnä iltaisin (jos lapset kotona). Mies alkoholisti.Isovanhemmat eivät lapsia ota enää hoitoon, tarkoituksena että äiti ottaisi itse vastuun lapsistaan. Mutta aina hoitajia tuntuu löytyvän. Isompi lapsi ylimielinen ja tietenkin osoittaa mieltään kun ei ikinä saa olla kotona vaan aina oltava menossa. Lapsen ilmeet ja eleet ovat täynnä vihaa.Äidinkanssa puhuttu useaan otteeseen lasten hoidossa olosta jne. mutta aina vaan löytyy tekosyitä minkä takia ei lapsiaan voi hoitaa. Lapset eivät ole päiväkodissa eikä äiti työssä. Jos lapset joskus harvoi8n ovat olleet äidillä 4yötä peräkkäin kotona,äiti pitää sitä "hyvänä saavutuksena" ja ansaitsee mielestään jo pitkän "vapaan".Huoli lapsista on ainakin itselläni suuri ja mietin mitä ihmettä voin enää tehdä?Lastensuojeluun oltu yhteydessä, mutta ilmeisesti isovanhemmat tulivat hätiin ja juttu jäi lyhyeen.Tilanne on jatkunut jo 2vuotta.
 
On varmaan ikävä ja raskasta katsoa vierestä.. :(
En oikein tiedä mitä voisi vielä tehää kuin valituksia sosiaalisen puolelle..Selvästi lapset ovat heittelee jätetty tai tällainen kuva saan tästä sun kertomuksestasi..Joka lapsi tarvi vakaa perhe elämä mutta näillä lapsilla ei näköjään ole..tosi ikävä!! :(
 
Minä suosittelisin alan opiskelijana ja lastensuojelussa hetken työskennelleenä myös uuden lastensuojeluimoituksen tekemistä. Se, että lastensuojeluasiakkuutta ei ole aiemmin aloitettu tai jatkettu, ei tarkoita, ettei niin tehtäisi tällä kertaa. Vaikka ilmoitus olisi samansisältöinen kuin edellinen ilmoitus, jo se, että ilmoituksia tulee useampia herättää suurempaa huolta lastensuojeluviranomaisissa. Ainakin oman pienen kokemukseni perusteella tuntuu, että rajatapauksissa lastensuojeluasiakkuus aloitetaan helpommin, jos lapsista on tullut jo aikaisempia ilmoituksia. On siis hyvä, että asiassa on jo oltu yhteydessä lastensuojeluun, vaikka se ei silloin olisikaan johtanut työskentelyyn perheen kanssa.

Suosittelen kertomaan lastensuojeluilmoituksessa kaikki viestissä mainitsemasi asiat. Sanamuotoa kannattaa vaan hioa, sillä todennäköisesti lasten äiti saa ilmoituksen sellaisenaan. Toki monissa tilanteissa on reilua kertoa ilmoituksen tekemisestä vanhemmalle, mutta mikäli et ole sellaisissa väleissä äidin kanssa, tee ilmoitus joka tapauksessa. Yksityishenkilönä sinun ei ole pakko ilmoittaa nimeäsi. Kertamasi perusteella kuulostaa, että perheen kohdalla tulisi ilman muuta aloittaa lastensuojelutarpeen selvitys, jonka aikana tavataan sekä äitiä että lapsia. Selvityksen perusteella sitten päätetään, onko tarvetta jatkaa lastensuojeluasiakkuutta. Jos selvitystä ei pystytä tekemään esimerkiksi sen vuoksi, että vanhemmat eivät suostu tapaamisiin, asiakkuus aloitetaan suoraan. Ainakin kertomasi perusteella tulee vaikutelma, että pidempikestoiselle työskentelylle olisi tarvetta, mutta sitä on tietenkin mahdoton sanoa tapaamatta perhettä.

Lisätietoa lastensuojeluilmoituksesta löytyy täältä: http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/lastensuojelunkasikirja/tyoprosessi/lastensuojeluntarve/lastensuojeluilmoitus/#otsikko5

On hyvä, että pidät silmäsi auki ja olet valmis puuttumaan lasten tilanteeseen! Lapsilla tulisi olla oikeus vanhemman tai vanhempien läsnäoloon ja rakkauteen!
 
Pakko kirjottaa vielä tänne vaikka tänne ei oo pitkää aikaa kukaan kirjottanu. Mun kaverin vanhemmat kuulemma käyvät baarissa joka vloppu ja lapset keskenään kotona. Vanhin näistä on reilu 10 vuotias. En muista tarkkaa ikää mutta ei vielä ainakaan 15 vuotta. Tää mun kaveri on jo kotoota pois muuttanu parin oman lapsen kanssa. Ja on mulle puhunu että sen tekis mieli tehdä ilmotus vanhemmistaan, mutta ei haluis kuitenkaan. Oon tässä miettiny että pitäskö mun tehdä tää ilmotus tän mun kaverin puolesta vaikka en oo itte käyny edes näillä. Mutta käy sääliks näitä lapsia sen kaverin kertomuksen perusteella. Niitä kun on aika monta siellä. Eikä tää "lapsenvahti" siellä pärjää siellä niiden kanssa kun on lapsi vielä itekkin. Ja tää mies kuulemma pahoinpitelee vielä tätä vaimoaan kännipäissään. Vaikea paikka mulla tässä kun en tiedä tarkkaa mitä siellä tapahtuu. Ja että voinko tehdä ees ilmotusta pelkän kuuleman mukaan?
 
Tirri, suosittelen ottamaan yhteyttä teidän alueen (jos siis asuvat samassa kaupungissa, jos eivät, niin joko oman alueesi tai tämän perheen alueen) sosiaalityöntekijöihin ja juttelet asiasta heidän kanssaan. He sitten kyllä opastavat eteenpäin!

Ei todellakaan oo reilua yhdellekään lapselle, oli kyseessä sitten 12 tai 16 vuotias, joutua olemaan vastuussa omista pikkusisaruksistaan vanhempien ollessa rellestämässä. Siitä saattaa olla kauaskantoiset vaikutukset, joten ihan oikeasti stoppi olisi hyvä saada ja heti! Parasta tietysti olisi, että vanhemmat itse heräisivät ja näkisivät tekevänsä väärin, mutta joskus on sitten parempi se toinen vaihtoehto - lapset eivät enää olekaan siellä vanhempiensa "riesana", vaan ainakin heillä on hyvä, vakaa ja turvallinen asuinpaikka.

Kuten ylempänä Inkivääri kirjoitti, niin lastensuojeluilmoitus ei ole aina niin paha juttu kuin miltä se kuulostaa! Se on vain pieni merkki, hyvin näkymätön, viranomaisille, että perheellä saattaa olla hetkellinen notkahdus - niitähän kuuluu useimpiin perheisiin! Nimenomaan lasten parhaan vuoksi on tärkeää, että nämä pienetkin merkit tulee tehdyksi, koska joidenkin perheiden kohdalla niitä sitten tulee useampia ja tarvetta lastensuojelun onkin jo puuttua asiaan. Jokainen ilmoitus kyllä siis käydään läpi ja tehdään arvio siitä, tarvitseeko kyseistä perhettä tutkia tarkemmin vai ei, mutta aika moni näistä ensimmäisistä ilmoituksista jää siihen, eikä tilanne vaadi suurempaa viranomaisapua.

Lastensuojelulaki muuttui tuossa joku hetki sitten, ja nykyään jokaiselle lasten/nuorten parissa työskentelevällä on velvollisuus tehdä tällainen ilmoitus pienistäkin epäilyistä, että jotain saattaa olla vialla. Työnsä puolesta he tekevät ilmoituksen omalla nimellään, mutta yksityishenkilöinä tehtävä ilmoitus on tosiaan mahdollisuus jättää anonyymisti!
 
Kertomasi perusteella tekisin kyllä varmaan itse lastensuojeluilmoituksen. En tiedä millaiset välit sinulla tähän äitiin on, mutta asiallista olisi tietysti kertoa ilmoituksen tekemisestä etukäteen. Tukeahan siinä haetaan, mutta jos hän ei itse ymmärrä hakea perheelleen apua, täytyy jonkun muun tehdä se. Voi sen yksityishenkilö tehdä nimettömänäkin. Ovat vain niin herkkiä tämmöiset asiat kaikille, vaikka hyvää tarkoittaisikin ja harva ilmoituksia ilkeyttään rustailee vaan ihan huolesta.  Jos perhe saisi esimerkiksi tukiperheen, helpottuisi äidin ja lasten elämä ehkä. No, hankala tietty puhua kun ei tunne tapausta, mutta jos on huoli lapsista niin aika matalalla kynnyksellä lähtisin tosiaan ottamaan yhteyttä sosiaalitoimeen. 
 
Takaisin
Top