Lapsettomuustutkimuksiin ja -hoitoihin ei pääse, jos käyttää nikotiinituotteita - mitä mieltä?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Osalla asia on varmasti tullut jo vastaan, mutta nykyisin lapsettomuushoitoihin tai edes -tutkimuksiin ei pääse, jos tupakoi tai käyttää muita nikotiinituotteita. Kielto koskee myös isää. Tässä Helsingin Sanomien artikkeli aiheesta.

Mitä mieltä sinä olet asiasta? Onko rajaus hyvä vai epäreilu?

Itse en tupakoi enkä ole ikinä ollut lapsettomuushoidoissa, joten taidan olla hieman jäävi. Mutta mielestäni rajaus on vähintäänkin looginen, jos tupakointi vaikuttaa selvästi hoitojen onnistumiseen. Tupakoinnin lopettaminen ei ole ehkä helppoa, mutta se on mahdollista. Pitäisin tätä rajausta reilumpana kuin sitä ettei liian korkealla painoindeksillä pääse hoitoihin.
 
Minäkin olen jäävi kommentoimaan. Minusta kuulostaa järkevältä päätökselta, koska jos se niin paljon vaikuttaa hoidon tuloksiin, joka meidän yhteisistä verorahoista tehdään. Varmasti jotkut lapsettomuushoitojen kriteerit tuntuvat yksilön kannalta epäreiluilta - eriryisesti jos et pysty siihen mitenkään itse vaikuttamaan kuten nyt ikä.
 
Kannatan tuota uutta linjausta, priorisointia on saatava tehdä, etenkin jos se on saman perheen toisen yksilön (=äidin turhien hoitojen väheneminen) etu. Sen olisi voinut samantien ulottaa myös äiteihin ( vauvan etu).
Vastaava nikotittomuus -linjaus on ollut jo pitkään muillakin terv.huollon ja sairaanhoidon osilla hoitoon pääsyn kynnyksenä. Niinpä et saa esim tahdistinta, elinsiirrännäistä tai pääse korjaavan kirurgian leikkaukseen. Myös muita "pienempiä" leikkauksia tarvitseville jonotuspaikan kiireellisyyssijoitukseen on nikotittomuudella merkitystä.
Löysin asiaan myös tasa-arvo näkökulman. Raskausaikainen äidin ruokavalio = isän nikotittomuus ennen raskautta. 😁
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top