Lapset menoissa mukana

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Miten teillä sujuu lasten kanssa vaikka kaupungilla, kaupassa tai vaikka jääkiekko-ottelussa? Onko lapset teillä "aina menossa mukana"?

Meillä lapset on paljon mukana ja paljon on säätämistä, monesti jää kesken asiat ja joudutaan lähtemään kesken pois. Lapsentahtisesti mentävä. Mutta kun lapsia hoitaa joku muu, käytän kyllä surutta sitä aikaa, lapsivapaata, että välillä voin yksin laput silmillä vaan mennä ja olla. Yksin rauhassa sovittaa niitä housuja ja tunteja kiertää vaan kauppoja.
Molemmilla lapsilla omat haasteensa ja omat kiinnostuksen kohteet jotka vaikuttaa miten sujuu missäkin. Vaikka tuo jääkiekko-ottelu, toinen jaksaa koko ottelun ilman mitään, toinen kyllästyy jo kättelyssä.

Meillä lapset pääsee ja joutuu jokapaikkaan mukaan, koska vaohtoehtoja ei ole tukiverkkojen puutteen takia. Onneksi lapset lähtevät yleensä innoissaan joka paikkaan mukaan ja kauppareissut ovat heille mieleisiä.

Mihinkään ravintolaillallisille ei näiden ihan pienten kanssa viitsi lähteä huvikseen. Kerran ravintolassa oli ruuhkaa ja tilattiin alkuruoat sekä pääruoat ja lapset oli aivan hermona, kun piti odotella. Silloin päätettiin, että kun lapset on mukana, niin pelkät pääruoat :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: lapsille on kannattanut pyytää aina tuomaan pikaiseen ruoat ja aikuisten ruoat voi tulla sitten myöhemmin perästä, meillä pienet on aika hitaita ruokailijoita eivätkä tietty jaksa odottaa ruokiensa saapumista kauhean pitkään...

Me ollaan todettu että päästään niin paljon helpommalla kun otetaan vaan suosiolla lapset mukaan kaikkialle. 4 lasta ei kukaan ota kerralla hoitoon edes hetkeksi niin vaikeaa saada kaikki eri paikkoihin samaan aikaan hoitoon. Myös ne harvat kerrat kun kaikki lapset ollut hoidossa on yleensä keskeytynyt kun pitänytkin lähteä päivystykseen pienien tapaturmien takia.
Ja ei mihinkään hienoihin ravintoloihin lasten kanssa mennä. Riippuen tekemisestä, toinen vanhempi vie välillä osaa lapsista mukanaan jonnekkin, että ei aina ihan koko porukka mukana koska kaikki eivät jaksa ihan kaikkea tehdä.
Hautajaisiin ollaan yleensä taapero ikäinen jätetty hoitoon, muut lapset (vauvat ja isommat) ollut mukana kun tietää ettei tuon ikäinen jaksa siellä hiljaa istua.

Meillä on lapset tosi usein ja monessa paikassa mukana. Ei se täysin häiriötöntä ole, mutta ei mahdotonkaan yhtälö. Ravintolassa esikoinen ei jaksaisi odottaa ja kuopus on niin meneväinen, että vähän joka paikassa saa juosta/huudella perään. Esikoinen ei pienenä mennyt kauas vanhemmista ja oli muutenkin vähän arka eikä vaikka kiivennyt pöydälle, niin oli siinä mielessä helpompi. Kuopusta saa pitää kokoajan silmällä ja estää karkaamasta tai, no vaikka kiipeämästä pöydälle.

Meillä on lapset kulkeneet kaikkialle mukana, samalla ollaan opeteltu kunkin tilanteen mukaista käytöstä eli mikä missäkin paikassa on sallittua ja mikä ei. Kaks vanhempaa lasta ovat olleet aina tosi kilttejä ja jaksaneet keskittyä hyvin paikallaan, vaikka ois ollut millainen tilanne. Tästä kolmannesta on vielä vaikea sanoa, mutta mukana meinataan kuljettaa. Ainakin tähän asti ravintolakäynnit, kauppareissut yms. on sujuneet hyvin.

Meidän pikkutaapero on ollut jääkiekkomatsissa (harkkapeli) nyt syksyllä. Siellä meni ihan hyvin kun oli vähän väljempää. Jossain loppuunmyydyssä olis vaikeampi olla, kun ei viitsi polvenkorkuista päästää tallustelemaan käytävälle. Ja klo 17 jälkeen alkavissa peleissä tulee sekin ongelma, että alkaa väsy painaa. Syömässä ollaan käyty lounaskahviloissa yms buffeteissa. Se sujuu ihan hyvin kun ruoan saa haettua heti, valkattua hänelle sopivaa maisteltavaa ja antaa istua syöttiksessä. Mun lääkärikäynnillä ei ollut mukana, mutta verikokeessa oli. Istui rattaissa ja leikki pikkuautolla sen ajan kun äitiä pistettiin, hyvin meni. Vaateostokset (omat) on hankalin toteuttaa jos oon kaksin hänen kanssaan, kun rattaat harvoin mahtuu sovituskoppiin. Kyllästyi viimeksi ja koitti kiivetä pois, ja mä ilman paitaa rintsikoissani jouduin hänet nappaamaan ettei pudonnut 😬😅

Mä olen monesti kahden lapseni kanssa 3.v10kk ja 2.v 4kk liikenteessä kun iskä on töissä. Puistossa sujuu hyvin ilman ongelmia ja kaupassa käydään. Kahvilassa ollaan nyt tykätty käydä noin kerta viikkoon ja se olisi hirveetä säätöä jos ei olisi leikkinurkkaa kahvilassa mikä on ihan mahtavaa!!!

Mä en osaa ajaa autoa joten rattailla mennään aina kaikkialle. Koen että vauvan ja taaperon kanssa on aikamoista säätöä lähtemiset, mutta nyt leikki-ikäisen ja taaperon kanssa ihan helppoa. 😃

Kun mies on kotona mennään kaikkialle yhdessä. Siis ihan kaikkialle lasten kanssa, sillä meidän lapsia ei voi jättää muille hoitoon kun he on niin vanhempien perään. Kuopus varsinkin.

Kyllä meilläkin lapset ovat lähes kaikkialla mukana. Meillä isovanhemmat ottavat kyllä nämä kaksi ( 9,5vja 3,5v) ihan mielellään, jos vaikka miehen kanssa mennään vaikka leffaan. Myös hääpäivä on ollut sellainen, että ollaan menty miehen kanssa vöhän paremmin syömään.

Omat lapset osaavat kyllä odottaa alkuruokaa, pääruokaa ja varsinkin jälkkäriä. Ehkä se johtuu siitä, että siihen on totuttu.

Myös häissä, ristiäisissä, hautajaisissa ja muistotilaisuuksissa on isompi lapsi ollut mukana, vaikka hänellä ei varmaan mitään muistikuvaa niistä olekaan. ( nuoremman aikana sellaisia ei ole ollut)

Sama meillä, että lapset mukana, koska lapsenvahteja ei liiemmin ole eikä tosiaan kukaan halua enää ottaa neljää lasta hoidettavakseen 🙈 hyvin on mennyt, kun lähtee rennolla asenteella ja menee lapsentahtisesti.

Lapset on yleensä mukana, mutta olen huomannut harmikseni sen vähentäneen kyllä menoja. Koen hankalaksi välillä lasten kanssa toimimisen joissakin paikoissa ja ärsyttäähän se, jos on lähdettävä pois, jos lapsi ei yksinkertaisesti jaksa / tulee joku vahinko tms. Kovasti on opeteltu että osataan käyttäytyä ja useimmiten se onnistuu, erityisesti ainakin vanhemmalta lapselta. Mutta helpostihan sitä haasteita lasten kanssa liikkuessa kohtaa, yllättäviäkin. Tästä syystä olen ihan tietoisesti jättänyt joitakin asioita välistä, kun en halua mennä lasten kanssa. Lapsille suunnattuihin juttuihin toki mennään yhdessä, tämä siis lähinnä omia menoja koskien.

Tukiverkot huonot, niin harvemmin on mahdollista järjestää hoito.

Meillä tai lähinnä mulla lapset aina menossa mukana, lasten ehdoilla mennään. Mies elää työn takia eri vuorokausirytmissä meidön muiden kanssa, niin siksi pääasiassa mä liikun lasten kanssa. Tukiverkkoakin ehkö ois, mutta vaan ”pakkotilanteessa” sitä hyödynnän, esimerkiksi kun menen 8h kurssille, toinen lapsi menee mun vanhemmille ja nuorempi tulee kurssipaikalle mukaan sukulaistytön kanssa, niin on tissi lähellä. Kaipa sitä joskus vois ihan vaan omaa aikaa varten kysyä, josko joku lapsia hoitaisi, ett vaikka vaan kävisi kirpparilla kävisi, mut en vaan osaa

Muokattu viimeksi:
Aika pitkälti lapsi on mukana matkassa mukana. Yritän järjestää omat menot niin että on joko vähän myöhempään päiväkodissa tai mies hoitaa päiväkodista hakemisen ja lapsen kanssa olon. Yhdessä käydään paljon kaikkialla koko perheenä. Hoitoon on laitettu vaan jos on ollut yhteisiä iltamenoja minne lasta ei voi ottaa. Ollaan kyllä käyty lapsen kanssa niin pankkiasioilla, työvoimatoimistossa, shoppaileen, äidin lääkärikäynnillä jne mutta niistä selvitty hyvin suunnittelulla (lapselle leluja mukaan, evästä, puhelimeen virtaa..) 😅😇

Meillä lapset on yleensä matkassa joka paikassa, meillä ei ole mummolaan lähellä tms paikkaa, mihin voisi jättää. Oltiin juuri kaupunkilomalla ja se meni melko hyvin. Mukana teinejä sekä 4v, joten in vähän erilaisia tarpeita ja toiveita.

Takaisin