Lapset leikkipuistossa ilman huoltajan jatkuvaa valvontaa

Täytyy kyllä sanoa, että en itse ole huomannut, että pienet leikkisi puistoissa ilman aikuista täällä päin, aina on taaperolla kulkenut aikuinen perässä.
Ja nyt kun asutaan pk seudun ulkopuolella niin täällä hiukan vapaammin uskallan itse antaa lasten leikkiä, ei tulisi mieleenkään päästää 5v lasta edellisen asunnon leikkipihalle ilman aikuista kun nyt 7v ja 5v voivat keskenään hetken olla.

En ole törmännyt tuollaiseen. Ainakin täällä taaperoilla on aina ollut äiti/isä perässä. Ja vaikka äidit ja isät saattavat jutella keskenäänkin ( minusta on ihan tervettä vaihtaa kuulumisia) niin kaikilla on aina ollut katse omassa lapsessa.

Isommat, 7-vuotiaat kaverukset ovat saaneet kulkea puiston kautta leikkipuistoon jo ihan keskenäänkin, koska täytyy heidän joka tapauksessa oppia kulkemaan kouluunkin pian itsekseen.

Toista onkin sitten ollut päiväkotiryhmien kanssa. Valitettavasti jotkut ”kasvattajat” vain jutustelevat keskenään välittämättä yhtään siitä, mitä hoitolapset tekevät.

En ole havainnut tuollaista, tosin leikkipuistoissa hyvin harvoin ketään muuta ihmistä edes tapaa.

Ollaan paljon käyty puistoissa ja vanhemmat vahtivat ihan hyvin lapsiaan, etenkin taaperoilla on aina aikuinen lähellä. Myös päiväkotiryhmät ja perhepäivähoitajat huolehtivat hyvin lapsistaan.

Hyvin harvoin on tullut mieleen, että joku vieras lapsi olisi minun vastuullani, pari kertaa lapsen mukana oleva aikuinen on puhunut puhelimessa niin, että ei ole puuttunut kaikkeen, mihin ehkä muuten olisi tullut antamaan ohjeita. Veikkaan, että puistoon on tultu juuri siksi, että on ollut pakollinen puhelu ja se ei onnistu, jos ollaan kotona ja lapsi kitisee vieressä. Kerran yksi äiti sanoikin, että oli puhelimitse työhaastattelu ja toisella kerralla lääkärin soittoaika.

Varmaan on paikkakuntakohtaisia eroja, meilläpäin on ihan mukava puistokulttuuri.

Kouluikäisiä näkee keskenään puistoissa ja tulevatkin sinne itsekseen. Pienemmillä on kyllä aina hyvin joku aikuinen mukana. 5-6-vuotiaiden annetaan kyllä vähän vapaammin leikkiä keskenään ja katsellaan sivummalta touhuja, eikä heti olla erotuomarina keskinäisiä juttuja setvimässä. Näin täällä pikkukaupungin laitamilla.

Hesarin kirjoituksessa vähän itsensä nostattamiseen makua muiden tapoja ylenkatsomalla. ”Minä hyvä, muut huonoja, mun tapa oikea, muiden väärä”, aika yleistä valitettavan monille äideille.

Takaisin