Lapsen valokuvat sosiaalisessa mediassa

Mrs. Peek-a-boo

Näppärä viestien naputtelija
http://yle.fi/uutiset/itavallassa_t...oikeuteen_lapsuuskuvista_facebookissa/9168260

Minkälaisia ajatuksia tämä herättää tai minkälaisia periaatteita teillä on lasten kuvien laittamisesta nettiin? Olen itse ladannut vain yhden ammattivalokuvaajan ottaman kasvokuvan lapsestani Facebookiin. Ajatuksena on, että lapsella on oikeus yksityisyydensuojaan ja hän saa luoda aikanaan oman jalanjälkensä sosiaaliseen mediaan. Tämä on kuitenkin vähän kaksipiippuinen juttu, koska mielestäni on mukava nähdä kavereiden lapsista iloisia kesäpäiväkuvia yms. "harmittomia" kuvia (ei sairastelu,- itku,- potta,- kylpy,- sotkukuvia tms.). Tiedostan kuitenkin sen, että se mikä minusta on harmitonta ei ole välttämättä sitä lapsestani hänen kasvettuaan. En vielä tiedä kuinka tiukkaa linjaa tulen noudattamaan tulevaisuudessa, koska kyseessä on esikoinen.
 
Tämä on kyllä vaikea kysymys.

Meidän pojasta on facessa muutama kuva. Ollaan kielletty tuttuja ja sukulaisia laittamasta ottamiaan kuvia julkiseen levitykseen. Meillä ei onneksi ole puolta maailmaa kavereina, ainoastaa ihmisiä, jotka tunnetaan oikeassakin elämässä. Facebookissa on vain se ongelma, että kuvat näkyvät sellaisillekin ihmisille, joille en niiden välttämättä haluaisi näkyvän. Siis, kun kaverini tykkää minun kuvasta, hänen kaverinsa näkevät siitä ilmoituksen "x tykkäsi kuvasta y", ja siinä näkyy koko kuva. Osaako kukaan sanoa millä tuon saisi estettyä?
 
Mä julkaisen joskus lapsistani kuvia facessa, mutta vain lähimmille ystäville ja sukulaisille. Oon siis tehnyt sellaisen ryhmän sinne. Oon käsittänyt, ettei kuvien pitäisi näkyä muille millään lailla..? Eikä ikinä noloja kuvia.
 
Ite laittanu sellaisia missä vaatteissa ja ihan siistejä kuvia ei mitenkään noloja. Kylpykuvat ja vähissä vaatteissa olevat lasten kuvat kun ei mun mielestä kuulu nettiin kun ei voi ikinä tietää mille pedofilia sivulle päätyy.
 
Mä oon laittanut kaksi kuvaa faceen ja oon aattelun et en laittais sinne enempää mut katotaan... Mun mielestä hienot kuvat on ihan ok, kun ei oo mitään noloja. Ei mua ainakaan haittais jos mun äiti olis laittanu musta vauvakuvia, mutta ei niitä mun mielestä sinne hirveesti tarttis laittaa kuitenkaan. Se on kuitenkin mun profiili eikä vauvan...
 
Mä olen laittanut muutaman kuvan faceen. Kuvien kohdalla pitää muistaa aina tarkistaa että asetukset on vain kaverit kohdassa. Tosin mun koko profiili on niin. Ja missään nimessä ei pidä laittaa kuvia, jossa lapsi on vähäpukeinen tai alasti. Kun koskaan ei voi tietää muista ihmisistä mitä tekevät vaikka kuinka kuvittelet ne tuntevasi...
 
Me puhuttiin tuosta miehen kanssa ja aluksi mietin, että ei laiteta mitään. Mut sit kuitenkin laitettiin vauvan syntymästä tieto kuvan kera ja nyt on tullut laitettua joitain muitakin. Ei mitään julkisesti jakoon ja sukulaiset eivät saa laittaa. Jos kaverit laittavat, kysyvät aina luvan (en itsekään laita kavereiden lapsista). Vähän ehkä huono omatunto, mutta toisaalta monet kaukana olevat kaverit ja sukulaiset ovat toivoneet näkevänsä jotain kuvia, että pysyvät kärryillä elämästämme. Ja mitään vähäpukeisia tmv kuvia ei laiteta, eikä "noloja":
 
Me ei laiteta vauvasta lainkaan kuvia faceen. Se on miehen ehdoton toive, hän ei ole itsekään facessa. Vauvan syntymästä tein julkaisun, mutta siihenkään en liittänyt vauvan kuvaa. Sukulaisille ja kavereille olen sitten laitellut kuvia viestitse. :)
 
Takaisin
Top