Lapsen suu ja hampaat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Aamu81
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla ois mielenpäällä purenta.
Mun pojalla on nyt vasta neljä hammasta (etuhampaat). Pojalla menee yläetuhampaat alaetuhampaiden taakse, eli alapurenta, tällekin on monta nimeä...
Googletin toki, mutten aivan ole varma, että onko vauvoilla normaalia, palautuuko normaaliksi vai jääkö tällaiseksi... Vanhempana voi toki oikoa.

Löysin tällaisen artikkelin purennasta.
Hammaskaari ja purenta

Täällä sanotaan kyllä että "Purenta kehittyy pitkän ajan kuluessa ensimmäisten maitohampaiden puhkeamisesta aina siihen asti, kun kaikki 28 pysyvää hammasta ovat suussa. Samanaikaisesti leuat kasvavat ja kasvojen korkeus lisääntyy tehden tilaa kehittyville hampaille. Purennassa tapahtuu pieniä muutoksia vielä kasvojen kasvun loputtuakin."

ja "Hampaiden ja leukojen kehitystä ja kasvua säätelevät pääasiassa geneettiset tekijät, mutta myös ulkoisilla tekijöillä voi olla merkitystä"

Mun miehellä nimittäin on myös alapurenta... Täällä Thaimaassa ei niin hampaista huolta pidetäkään kuin Suomessa.

Ei kait pojalle nyt jää tämmöinen virheellinen purenta? Nyt jo mietityttää vaikka ihan alussa on hampaiden tulo ja leukojen kasvu!
Huomasin tämän, kun poika oikein isosti virnisti...

Onko kenelläkään muulla näin tai tietoa tästä?

En osaa sanoa tuohon purenta-asiaan oikein juuta enkä jaata (omia hampaita on kyllä oiottu lapsena vuosien ajan, mutta ongelma oli kuitenkin erilainen..), mutta tuli mieleen, että jos kyse ei olekaan purentavirheestä?

Meillä ainakin tyttö itse työntää alaleukaa eteenpäin yläleuan etupuolelle muuten vaan monta kertaa päivässä. Jos se olikin vain "sattumaa", vai huomasitko myös jälkeenpäin toisessa tilanteessa, että pojalla olisi alapurenta?

En ole ihan 100% varma, mutta melko varma. Yläetuhampaat eivät kyllä ole vielä täysin ulos tulleet, mutta minun mielestä ne on siellä sisäpuolella. Tosi vaikea päästä kurkkimaan toisen suuhun nykyään! Kun poika nukahti ja taju pois yritn tunnustella, ja minun mielestä se vaikuttaa alapurennalta.

Ja tänään vielä kaiken kukkuraksi poika alkoi narskuttelemaan kaikkia niitä neljää hammasta! Huoh! Oikein voimalla yritti jotain siinä "työntää" tai jotain... narskuminen vain kuului. Varmaan kohta hampaat poikki... eh.

Täällä ei tietenkään hammashuoltoakaan ole, kun ei sitä neuvolaakaan. Täällä on vaan sellaisia yksityisklinikoita. Tekisi mieli mennä hammaslääkäriltä kysymään, mutta kun toinen on vielä niin pieni ja "keskenkasvuinen" niin kyllähän ne nauraa mut pihalle sieltä, hysteerinen ulkomaalainen mamma tulee vauvan ja neljän hampaan kans... heh.

Käytättekö lapsen hammasharjassa hammastahnaa? Meillä vasta totutellaan harjaan, mut en oomsiihen mistään minkäänlaisia ohjeita saanu... Kieli yleensä työntyy hampaiden eteen jos mä yritän hampaita, siis niitä kahta töpöä, harjata. Poika taitaa ite osua hampaisiinsa paremmin:)

Juu, me ollaan alusta saakka käytetty Elmex-tahnaa..sitä suositeltiin hammaslääkärissä. Hyvin onneks antaa nykyisin pestä hampaat, kielen harjauksesta tosin enemmän tykkää :D. Alahampaiden harjauksessa yleensä tulee enempi ongelmaa, kun se kieli vänkää siihen eteen..
Eetulla on nyt 6 hammasta (2 alhaalla edessä, 4 ylhäällä) ja alas taitaa olla tulossa lisää lähiaikoina.

Ei käytetä vielä hammastahnaa. Jostain joskus luin, ettei vielä tarvii näin pienille. Ihan vaan lämpimällä vedellä.

Joo täälläkin kieli edessä ja ite haluaa "harjata".
Mä en kyllä joka päivä muista tuota hampaidenpesua. emoticon

Me käytetään hammastahnaa, ostettiin lähikaupasta Colgaten hammastahnaa, joka on tarkoitettu 0 - 6-vuotiaille. Oli ainoa merkki, kun oli merkitty sopivaksi vauvalle. Ilman hammastahnaa hampaiden harjauksesta ei tule mitään, toimii siis myös houkuttimena vauvalle.

Käytiin tänään hammaslääkärissä tytön kanssa. Kaikki oli ok, tosin hammaslääkäri totesi, että imetys pitäisi lopettaa, ja siirtyä korvikkeeseen. Sitten taas neuvolassa kannustetaan vuoden täysimetykseen.. No, jos saisi yösyömiset lopetettua, niin kaipa sitä sitten voisi vuotiaaksi asti imettää. Ainakaan vielä ei ole itsellä mitään kiirettä lopettaa :-D

Ostettiin tytölle myös xylitol-pastilleja ruuan jälkeen syötäväksi.

Takaisin