Lapsen silmien väri

Kiva linkki. Oonkin pohtinut, että miten tuo vihreän/sinisen vaihtelevuus menee, mutta tuollahan se selitetään.

Sen mä olin jo ajatellut etukäteen, että tietäen mun ja miehen silmien värin, meidän lapsella on 50% todennäköisyys olla ruskeasilmäinen ja 50% todennäköisyys olla sini/vihersilmäinen. Mutta tuolta löytyi vielä, että koko prosentit menee:
Ruskea: 50 %
Vihreä: 31,2 %
Sininen: 18,7 %
Aika jännä sinänsä, että noinkin suuri prosentti sinisilmäisyyteen, kun mulla vihreät ja miehellä ruskeat silmät. Aika hauska jos on kaikilla eri väriset =)

Esikoisesta en ihan vielä osaa sanoa, tuleeko vihreä- vai sinisilmäinen (ikää nyt tuon 1,5 vuotta), mutten usko, että ruskeasilmäinen ainakaan. Kun ei vielä yhtään näytä ruskealta. En kyllä löytänyt tietoa siitä, minkä ikäisenä pysyvä väri alkaa näkyä, arviot näyttivät vaihtelevan yhdestä kymmeneen ikävuoteen.
 
Musta tuntuu että mulla on elänyt silmien väri koko elämän... Pienenä oli ruskeat ja siitä sitten vaalentuneet. En mä oikeastaan tiedä onko mulla ruskeat vai vihreät vai keltaiset vai mitä. Että sinänsä lähtötiedot testiin on aika epäluotettavat. :) En tosiaan tiedä koska lapsen silmien väri on lopullinen, eiks kaikilla ole syntyessään jotkut tummansiniset tms?
 
Yleensä sanotaan että 2 ikävuoteen mennessä muuttuu pysyväksi, mutta esikoisella tuli selvästi ruskeat vasta nyt kun ikää 2,5 vuotta. Syntymästä asti kyllä tummat ollut, muttei selvästi ruskeat.
 
Aika hauska, harmi kun ite en tiedä et minkäväriset silmät miehen bio-isällä on, mutta aika varmaan pitää paikkaansa noi tulokset, että
50% ruskeille, 37,5% sinisille ja 12,5% vihreille silmille on mahdollisuus meidän lapsilla.

Esikoisella oli syntyessään ja aina sinne vuoden ikään asti ihan vaaleansiniset silmät ja sit ne alko vaihtaan väriä vihertävään, kellertävään ja lopulta ruskeaan väriin :)
Kakkosella sit onkin ollu syntymästää asti ihan todella tummanruskeet silmät eikä mitään ole vaihdellu, kolmosen silmien väriä ei ikinä nähty, saapa nähdä minkäväriset neloselle tulee :D

Meillä siis mä olen sinisilmänen ja mies ruskeasilmänen :)
 
Takaisin
Top