Lapsen raudanpuute

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Minulla raudanpuute todettiin odottaessa toista lastani. Nyt olen miettinyt, että eihän kukaan edes ole tutkinut, onko lapsellanikin raudanpuute. Mitä oireita lapsella on jos on raudanpuute? Onko kellään kokemuksia aiheesta?
 
Olen lukenut aiheesta aika paljon, sillä pelkäsin omillani puutosta tajuttuani, kuinka kauan olen itse liian vähäisestä raudasta kärsinyt.

Keskittymisvaikeudet, uniongelmat, jalkojen nykimiset, kalpeus, tummat silmänaluset (tämä voi olla myös ihan normaalia), väsyneisyys, outojen asioiden syömishimo (esim. multa, seinän rappaus), kunsien ja hiusten huono kunto tai hidas kasvu (raudanpuutos voi pysäyttää hiusten kasvun kokonaan, mutta tästäkään ei yksinään voi paljon päätellä), tai jos hiuksia lähtee paljon päästä. Hengästyminen ja astmaoireet voivat myös johtua raudanpuutteesta.

Lääkäri Ilona Ritola on kirjoittanut enemmänkin lasten raudanpuutoksesta. Hänellä on sekä omakohtaista että ammatillista kokemusta.

Itse olen miettinyt, että joidenkin lasten selittämätön syömishimo ja sitä kautta ylipaino voisi selittyä raudanpuutoksella. Tästä ei paljonkaan tutkimustietoa ole, mutta olen nyt yhdistänyt omaan painonnousuuni ja liialliseen syömiseen hivenainepuutoksen, miksi ei voisi lapsellakin oireilla samoin? Etenkin, jos raudan imeytymisessä on häikkää, tai jokin estää sitä. Toisaalta olen myös kuullut, että ruokahalu voi olla myös erityisen huono. Kaipa kriisitilanteeseen jokaisen keho reagoi omalla tavallaan.

Kasvispainotteisessa ruokavaliossa olisi tärkeää, ettei joka aterialla tule maitotuotteita. Ne estävät raudan imeytymistä jopa 70%, etenkin kasvisperäisen. Eläinperäinen rauta imeytyy paremmin maidosta huolimatta. Teoriassa kasvissyöjä, tai hyvin vähää lihaa syövä lapsi saattaa saada ravinnosta liian vähän rautaa, jos joka aterialla juodaan maitoa tai syödään maitotuotteita. Jos rautavarastot ovat lähtökohtaisesti olleet heikot, saattaa raudanpuute kehittyä pitkäaikaisestikin. Kasvissyönti ei silti ole mikään selkeä syy raudanpuutteeseen, on paljon sekaruokavaliota noudattavia, joilla on vakaviakin rautaongelmia.

Toisaalta sitten syntymässä saatu raudanpuutos voi myös korjaantua ruokavaliolla. Kaikki vauvojen huonosti nukkuminen ei tietenkään selity alhaisella varastoraudalla, mutta ei sitä tietääkseni ole hoksattu vauvasta tutkia, ellei kenties aivan viime vuosina? Jos 1-vuotiaana unet helpottuvat, voisi syy hyvin olla parantuneet rauta-arvot.
 
Muokattu viimeksi:
Itse aloin epäillä esikoisella olevan raudanpuute tässä about kuukausi sitten. Yritin keksiä syitä levottomuudelle ja keskittymiskyvyn puutteelle.

Hän on ollut aina melko pieniruokainen. Vauvana oli pitkä ja hoikka, nyt vain hoikka. Nuoremmat tarhakaverit ovat menneet pituuskasvussa ohi. Iho on hyvin kalpea, mutta itse olen myös kalpea eli voi olla toki minulta perittyä. Levottomia jalkoja en ole pistänyt merkille - poika on kyllä aina hirmuisen levoton. Ei pysy paikallaan lähes koskaan.

Ajattelin katsoa tämän kesän ensin ja otan puheeksi elokuussa 4-vuotisneuvolassa jos ei tilanne lainkaan parane. Jaksaminen on hänen kanssaan aika tiukilla :Monkey:
 
Me saatiin vasta nyt aikaiseksi hommautua tutkimuksiin, vauva ollut myös hyvin levoton tapaus ihan ensi päivistä tänne 9kk ikään saakka. Odotellaan verikoetta siis.

Riskitekijöinä oma raudanpuutteeni loppuraskaudessa ja syntyminen noin 3 viikkoa ennen laskettua aikaa (= mahtoiko ehtiä tankata rautaa kohdussa..)
 
Itse aloin epäillä esikoisella olevan raudanpuute tässä about kuukausi sitten. Yritin keksiä syitä levottomuudelle ja keskittymiskyvyn puutteelle.

Hän on ollut aina melko pieniruokainen. Vauvana oli pitkä ja hoikka, nyt vain hoikka. Nuoremmat tarhakaverit ovat menneet pituuskasvussa ohi. Iho on hyvin kalpea, mutta itse olen myös kalpea eli voi olla toki minulta perittyä. Levottomia jalkoja en ole pistänyt merkille - poika on kyllä aina hirmuisen levoton. Ei pysy paikallaan lähes koskaan.

Ajattelin katsoa tämän kesän ensin ja otan puheeksi elokuussa 4-vuotisneuvolassa jos ei tilanne lainkaan parane. Jaksaminen on hänen kanssaan aika tiukilla :Monkey:
Miksi et ottaisi sitä puheeksi jo nyt?
 
Noniin, raudanpuute ilman anemiaahan sieltä paljastui myöskin vauvan verikokeista. Saapa nähdä vaikuttaako rautalääkitys uniin ja levottomuuteen ja kuinka pian. Toisaalta olen helpottunut, että asia selvisi, mutta toisaalta pettynyt, että näin kauan meni ennenkuin asia selvisi. On tässä jo kärvisteltykin koko vauvavuosi näiden olojen kanssa sekä vauva että minä. Itsehän se piti selvittää kun ei valitettavasti näihin puututa julkisessa terveydenhuollossa. :sad001
 
Noniin, raudanpuute ilman anemiaahan sieltä paljastui myöskin vauvan verikokeista. Saapa nähdä vaikuttaako rautalääkitys uniin ja levottomuuteen ja kuinka pian. Toisaalta olen helpottunut, että asia selvisi, mutta toisaalta pettynyt, että näin kauan meni ennenkuin asia selvisi. On tässä jo kärvisteltykin koko vauvavuosi näiden olojen kanssa sekä vauva että minä. Itsehän se piti selvittää kun ei valitettavasti näihin puututa julkisessa terveydenhuollossa. :sad001
Missä selvitit asiaa ja mitä tuli maksamaan? Minä oon miettinyt, pitäisikö viedä nuorimmainen jonnekin verikokeisiin. Isompia oon saanut kunnalliselle testattavaksi tai ostanut puhti testauksia. Ja jos arvot on olleet matalat, niin lääkäri on suositellut rautaa (tai jos yksityisellä testattu, niin olen vain syöttänyt itse sitten rautaa.) Jotenkin 1-vuotiaan kohdalla tuntuu että lääkärin tuki olis tosi tärkeä jos alkaa rautaa syöttää.

Mulla on ollut varmaan aina raudanpuutetta. Toki raskauksien aikana olen jonkin verran rautaa syönyt, mutta ehkä liian vähän kuitenkin. Sehän sitten siirtyy lapsille ja on aiheuttanut monenlaista hankaluutta lapsilla, ennen kun sen ymmärsin.

Nyt koko kesän syötin isommille lapsille rautaa ja ovatpahan olleet tänä syksynä paljon virkeämpiä ja reippaampia myös koulussa.
 
Missä selvitit asiaa ja mitä tuli maksamaan? Minä oon miettinyt, pitäisikö viedä nuorimmainen jonnekin verikokeisiin. Isompia oon saanut kunnalliselle testattavaksi tai ostanut puhti testauksia. Ja jos arvot on olleet matalat, niin lääkäri on suositellut rautaa (tai jos yksityisellä testattu, niin olen vain syöttänyt itse sitten rautaa.) Jotenkin 1-vuotiaan kohdalla tuntuu että lääkärin tuki olis tosi tärkeä jos alkaa rautaa syöttää.

Mulla on ollut varmaan aina raudanpuutetta. Toki raskauksien aikana olen jonkin verran rautaa syönyt, mutta ehkä liian vähän kuitenkin. Sehän sitten siirtyy lapsille ja on aiheuttanut monenlaista hankaluutta lapsilla, ennen kun sen ymmärsin.

Nyt koko kesän syötin isommille lapsille rautaa ja ovatpahan olleet tänä syksynä paljon virkeämpiä ja reippaampia myös koulussa.
Medipudas, vakuutuksen piikkiin. Toivottavasti löydät myös pienimmäiselle avun. ❣️
 
Meidänkin pitäisi ottaa yhteyttä raudanpuutespesialistiin. Mielestäni myös lapseni arvot ovat huonot. Lääkärin mielestä varmaan ei, kun kerran ovat viitearvoissa.
 
Vähän isommalla lapsella (teinillä) on ollut raudanpuutenemia. Nyt sitä on saatu kuntoon syömällä rautaa jatkuvasti. Nyt myös toinen ongelma, närästys, on loppunut, kun rauta saatiin kuntoon. Silloin kun oli molemmat ongelmat, oli vähän hankalaa, kun närästyslääke estää raudan imeytymistä ja toisaalta osa rautatableteista aiheuttaa närästystä. Harmi ettei tuo raudanpuute tullut ilmi jo vuosia sitten, oltaisiin päästy paljon helpommalla.
 
Meillä kanssa tarkoituksena päästä tutkimaan omat ja lapsen veriarvot. Itselläni ollut nuorena vakavaa raudan puutosta mutta täälläpäin huonosti pääsee ferritiini mittauksiin tms terveyskeskuksen kautta ja mulla työterveys huolto on nykyään onneton myös. 😔 Yritän nyt saada työterveys tapaamisessa ferritiini mittauksen koska vaikuttaa työntekoon jos hengästyn ja väsyn helposti 😅😇 lapselle olisi tarkoitus vakuutuksen kautta yrittää saada verikokeet mutta saa nähdä millä veruulkeella ne myönnetään...😅
 
Suomessa mennään vähän ojasta allikkoon siinä, että sitä maitoa juotetaan joka ikisellä aterialla 1 -vuotissyntymäpäivästä eteenpäin ja sitten ihmetellään miksei rauta imeydy. Kun sitä maitoa pidetään niin ylivertaisena juomana. Toinen on puuro. Aamulla, välipalalla ja illalla pelkkää puuroa. Ja toisessa lauseessa huudetaan monipuolisen ravitsemuksen perään. Miten se on monipuolista ravitsemusta, jos lapsi syö kahtena, jopa kolmena ateriana päivässä pelkkää puuroa? Kysympähän vaan.
 
Meillä ravitsemusterapeutti suositteli maidon käytön aloittamista. Vaikka sanoin, että rauta-arvot ei hyvät. Ja vaikka sanoin, että 4v lapsi ei ole ikinä suostunut lehmänmaitoa juomaan.
Saatiin kuukauden rautakuuri lapselle. Ajattelin kysellä vielä raudanpuutespesialistilta, että riittääkö 1kk.
 
Suomessa mennään vähän ojasta allikkoon siinä, että sitä maitoa juotetaan joka ikisellä aterialla 1 -vuotissyntymäpäivästä eteenpäin ja sitten ihmetellään miksei rauta imeydy. Kun sitä maitoa pidetään niin ylivertaisena juomana. Toinen on puuro. Aamulla, välipalalla ja illalla pelkkää puuroa. Ja toisessa lauseessa huudetaan monipuolisen ravitsemuksen perään. Miten se on monipuolista ravitsemusta, jos lapsi syö kahtena, jopa kolmena ateriana päivässä pelkkää puuroa? Kysympähän vaan.
Mä en oo pienenä ikinä juonut maitoa ja valitettavasti luuston kannalta se olisi ollut tärkeää ja koska esim jugurtit ja juusto eivät uponneet myöskään ja kalkki tabletit oli ankeita niin koen maidon juonnin lapselleni tärkeäksi vaikkakin rauta arvojen takia toki ehkä pitäisi saada vähennettyä maidon kulutusta mutta yhä koen sen meille tärkeänä ruokajuomana lapsella ja vesi on janojuomana. Mehut ja muut ei kuulu ruokavalioon muuta kuin harvoin saa pillimehun retkillä tai kaakaota hoidossa.
Tärkeämpänä koen lisätä rautapitoista ruokaa ravintoon ja tarvittaessa lisäraudan käyttöä.
Toki ylipäätään monipuolinen ruokavalio olisi tärkeätä muistaa ihan normi arjessa ja varsinkin poikkeustilanteessa eli jos rauta arvoja tarvii kohottaa tms.
Meillä on mun raudan puutoksen vuoksi lisätty ruokiin rautapitoisia ruoka-aineita 🙂
Puuro kuuluu meillä yhä aamu ja iltapalaan ja lapsemme puurossa on huomioitu raudan saanti ja tärkeätä on saada sokeritonta kuitua sisältävää iltapalaa jossa on marjoja päällä(vitamiinit) ja puurossa on myös hyviä rasvoja. Monet leivät, jugurtit yms on sokeri pommeja🫣 Välipalalla saattaa päiväkodissa olla puuroa mutta kotona ei ikinä 😅 harvoin meillä on syöty pelkkää puuroa vaan puuron kanssa uppoaa marjat yms 🤭🫣 Lapsellamme ainakin maha tarvii puuron ja niiden hedelmien/marjojen kuidut joita puuro aterialta saa ja lounas ja päivällinen on kasvis liha vihannes pitoiset ja niistä saa omat tärkeät ruokaaineet🙂
Siihen asti kun lapsen ruokintaan pystyn vaikuttamaan niin toivon syövän monipuolisesti kaikkea ja aamu ja iltapala on pitkään toivottavasti puuroa lisukkeilla ja välipalalle kuuluu jugurtit, hedelmät, leivät yms (ei iltaan tai aamuun) 🙂
 
Kuinka helpolla te ootte saaneet lapselta julkisella ferrit mittaukseen? Meillä ennenaikaisena syntynyt reilu vuosikas, joka sai kyllä keskosten tavoin rautaa vauvana, mutta myös lääkärin toimesta lopetettiin normaalia aikaisemmin. Loppuvuodesta vaatimalla vaadin ja mitattiin -> oli matalahko, mutta lääkärin mielestä ei lisäraudalle.

Mietin mentäiskö tuon lähetteen vuoksi 1,5-vuotisneuvolaan vai yritänkö taas tappella vaan kontrollissa lähetteen. Mun silmään lapsi on jo hyvin kalpea, kalpeampi kuin edellisessä mittauksessa. Vaan onko oikeasti vai tekeekö lapsen vaikea alku tepposia omalle ajattelulleni?
 
Takaisin
Top