Lapsen nimi

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ALotta
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

ALotta

Kommentoinnin ninja
Elokuunmammat 2014
Joulumammat 2016
meillä on nimi työn alla, tai siis nimet sekä pojalle että tytölle, kun ei tiedetä vielä kumpaa sukupuolta on tulossa.

Onko muilla jo nimi valmiina? Monta etunimeä? Miksi nimet on valittu?

Julkistetaanko nimi heti syntymän jälkeen vai vasta mahdollisissa kaste-/nimenantojuhlissa?

Minä haluan lapselle kolme etunimeä, kun itsellänikin on ja tässä asiassa mies antoi periksi.
Poika tulee saamaan keskimmäiseksi nimeksi isänsä toisen nimen.
Tytölle periytyy molempien suvussa kulkenut kaunis nimi.

Tytölle oli jo koko nimirimpsu valmiina, mutta tänään huomasin, että se etunimi on viime vuoden top10 tytönnimissä. Meni siis uusiksi kun ei ihan samaa nimeä haluta kun joka toisella muullakin tytöllä. Lisäksi ei haluta samaa kutsumanimeä, kuin on jo suvussa. Tämähän aiheuttaa dilemmaa, kun on iso suku...

Tänään olisi tarkoitus tulostaa netistä nimilistoja ja valkoida niistä suosikkeja.

Ainakin ensimmäinen etunimi, siis kutsumanimi julkaistaan heti syntymän jälkeen, minusta olisi hassua kutsua työnimellä tai vain vauvaksi, kunnes kastejuhla ennätetään järjestää.

mulla on mietittynä pojalle kaikki nimet ja jos nyt sattuisi, että tyttö tulisi, olisi toka ja kolmas nimi valmiina. meillä siis tulee lapselle kolme nimeä, tytölläki on kolme, vaikka mies ensin laittoikin hanttiin, että kaksi riittää, niinku hänen pojilla on. minä en antanut periksi ja tyttö sai kolme nimeä. etunimen keksi mies ja minä hyväksyin sen, toinen nimi on ns. täytenimi ja kolmas minun isomummon nimi, jota ei enää nykyään juuri tapaa kenelläkään (ei ole edes suomenkielisten nimien kalenterissa).

pojalle oon miettinyt perinteistä, ehkä vähän vanhahtavakin etunimi, joka on tullut uudelleen käyttöön. toinen nimi tulee olemaan miehen toinen nimi, joka on myös miehen isävainaan etunimi. kolmas nimi on mun isän kolmas nimi, joka on kiertänyt suvussa esikoispoikien esikoispojilla. jos nyt jostain syystä tulisi tyttö, etunimeä ei ole mielessä, mutta toinen nimi olisi sekä mun molempien mummojen että miehen toisen mummon etunimi ja kolmas minun toisen mummon toinen nimi.

viimeksi me kerrottiin vain pienelle piirille nimet etukäteen ja ns. virallinen julkistaminen sitten nimiäisissä. maistraattiinhan sen nimen voi ilmoittaa heti, kun sen vaan tietää itse, maistraatti lähettää paperit aika pian lapsen syntymän jälkeen (ainakin meille ns. siviilirekisteriin kuuluville, kirkkoon kuuluville systeemi voi olla eri).

en ole edes miettinyt, muistuttaako vauva nimeään "onko ns. nimensä näköinen". ei me sitä mietitty tytönkään kohdalla, hän vain sai sen nimen, mikä oli mietitty jo etukäteen.

Meillä on jo ainakin nimisuunnitelma valmiina tytölle, kaksi etunimeä. :) Kumpikaan ei kovin yleinen, ja mietinnässä onkin kummasta tulee kutsumanimi jos nimi muuten sopii lapselle.
Julkistetaan varmaan sitten kun tuntuu oikealta ajalta. Alkuun varmaan kutsutaan ihan työnimellä.
Oli muuten vaikeaa valita sopiva nimi tuon sukunimen kanssa. :D

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app

Meillä on ollu nimet jo pitkään mietittynä eikä olla niitä mitenkää piiloteltu vaa kerrottu suoraa jos joku on halunnu tietää. Haluttiin molemmat sellaset nimet mitkä sopii suomalaiseen suuhun mutta olis myös kansainväliset et jos joskus satuttais muuttaa ulkomaille ni paikallisten olis helppo ääntää myös lasten nimet. :)

Oltii miehen kanssa molemmat sitä mieltä et kaks nimeä riittää ja kumpikaa ei halunnu antaa mitää suvussa kiertäviä nimiä tai mummojen/ukkien nimiä. Aateltii et jos nyt valitaa jommankumman puolelta jonku sukulaisen nimi toiseks nimeks ja seuraava ei ookkaa sit samaa sukupuolta ni ei saadakkaa annettuu seuraavien mummojen/ukkien nimiä lapsille. Aateltii sit säästää sukulaiset pahalta mieleltä ja valita ihan omat nimet lapsille, ilman että ne koskettaa ketää sen suuremmin. :)

Ei myöskää haluttu antaa omia toisia nimiä lapsille, koska kumpikaa ei tykkää omasta toisesta nimestä.

Meillä on mietittynä tytölle etunimi ja toinen nimi, pojalle etunimi ja mahdollisesti myös toinen nimi. Sitä vähän vielä arvotaan. Ei olla kerrottu kenellekään, tosin mun paras ystävä arvas sen pojan etunimen enkä hämmästykseltäni pystynyt salaamaan, että osu oikeen. En tosiaankaan ymmärrä miten se sen keksi!

Meillä ei oo mitään suvussa kulkevia nimiä eikä omia nimiä. Molemmat etunimet on käsittääkseni vanhoja suomalaisia nimiä, mutta ainakaan tytönnimi ei oo koskaan tainnut olla hirveän yleinen. Pitää ehkä tarkistaa silti vielä, ettei se sittenkin oo joku viime vuoden hittinimi..ollaan kyllä noiden nimien suhteen siinä mielessä vielä "avoimia" että jos syntymän jälkeen tuntuu siltä, niin voi olla että vielä vaihdetaan :)

Niin ja kaksi nimeä tulossa meille. Meillä on molemmilla kaksi etunimeä, eikä tainnut käydä kummallakaan edes mielessä että niitä voisi antasa kolmekin..

Täällä oli nimet ennen raskautta... Ennen kun ees puhuttiin vauvoista vakavasti, pyöriteltiin nimiä. Tai minä pyörittelin ja mies nyökytteli :grin Nimet oli siis pojalle ja tytölle valmiiksi, 2 nimeä kummallekin. Ihan tavallisia nimiä, ilman sen kummempia pröystäilyjä. Omaan korvaan kauniita, eikä mitään sen suurempia merkityksiä tai sukujuttuja.

En oo oikeen koskaan välittänyt sellaisesta tekotaiteellisesta nimenannosta, että ihan väkisin pitää joku eksoottinen nimi vääntää kun tää meijän ulpukka-sateensuoja on niin ihku prinsessa ja niin yksilö!

Pojan nimiehdotus oli niin ihana mun mielestä, että sen olisin pitänyt vaikka vauva ei näyttäis yhtään sennimiseltä, mutta tytön nimessä on joustovaraa. Jos ei yhtään näytä nimelle sopivalta, ni koittaa sitten keksiä paremman.

Me saatiin just eilen vihdoinkin tehtyä päätös pojan nimestä.
Kolme nimeä kuten isälläänkin on. Niitä vaihtoehtoja kyllä sitten kieputeltiin.
Meillä oli toinen ja kolmas nimi pitkään jo valmiina. Toinen tulee mun vaarilta, joka kuoli kun olin 1,5v ja toinen on miehen kolmas nimi. Mut me ei milllllääääään päästy yhteisymmärrykseen ensimmäisestä nimestä. Molemmilla oli omat ehdotukset mitkä ei käyny toiselle. Ja sit todettiin et ne pitää vaan hylätä ja alottaa alusta miettiminen. Sit onneks tajuttiin että mitä jos se toinen tai kolmas nimi oliskin ensimmäisenä nimenä ja siitä lähti sit tää kunnon mietintävaihe. Nyt erilaisten vaihtoehtojen kieputtelun jälkeen päätettiin että 1. nimi on se miehen kolmas nimi, 2. nimi on mun vaarin nimi ja 3. nimi on se nimi mitä mies ehdotti alun perin ensimmäiseks ja minä hylkäsin. Se on ihan kiva nimi mut en halunnut sitä kutsumanimeks/ensimmäiseks nimeks.
Nyt vihdoin ollaan tyytyväisiä :)

Meillä on tytölle nimi, mutta pojalle ei vielä.. se on niiin paljon vaikeempi keksiä :/ tytöille on enemmän kivoja nimiä :D tytölle tulisi 2 nimeä, joista vasta toinen olisi kutsumanimi. se siksi että toisinpäin nimet ei oikein istuisi (pidempi ennen lyhyttä ei oikein toimisi) mutta ensimmäinen nimi (vanha nimi miehen suvusta) ei ole sellainen mikä haluttaisiin kutsumanimeksi. toinen nimi, kutsumanimi on vain molempien mielestä kaunis, eikä siihen muuta liity. halutaan lapselle nimi joka istuu sekä suomalaisen, että ulkomaalaisen suuhun, eli olisi kaikkien helppo lausua. pojalle ei olla tosiaan vielä löydetty sopivaa, mutta kriteeri olisi sama, kansainvälinen mutta suomalaiseen suuhun sopiva, eikä myöskään mikään top10-nimi.. ja 2 nimeä, niillä on itsekin pärjätty :)

Mä en oikein ymmärrä miks lapsille annetaan se kolme nimeä kun eihän niitä ikinä käytetä? Itsellä on kaksi nimeä tai oikeastaan yksi viivan kanssa ja sekin on liikaa. Joten käytän vaan toista nimeä, enkä edes pidä siitä toisesta yhtään joten ihan kun sitä ei edes olisi paitsi virallisissa papereissa. No meidän lapselle tulee kaksi nimeä jos nyt joskus sen toisen nimen keksin :D Mutta sukunimi tulee olemaan miehen tai siis toivottavasti joskus naimisiin mennään, itse ainakin haluaisin miehen sukunimen itselleni joten lapselle se tulee automaattisesti.

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app

Se toinen nimi on varmaan alkunsa saanu siitä, että se helpottaa ihmisten tunnistamista. Esimerkiks mun miehen työpaikalla on kaks ihmistä, jolla on sama etu- ja sukunimi, ja he toimii vielä samoissa tehtävissä. Ilman keskimmäistä nimeä vois olla aika hankalaa kuvailla, kuka on kyseessä.

Kuninkaallisilla niitä nimilitanioita vasta onki :rolleyes:

Gnome, no juu sen kyl ymmärtää mut että kolme nimeä? Ja nykysin kun annetaan niin outoja nimiäkin et vielä sekoitetaan 3 erikoisella nimellä. Mut jokainen omalla tyylillään. Mä en oikein ymmärrä sitäkään et miks Suomessa annetaan lapselle esim ulkomaalainen nimi niinku vaikka joku Ridge. Eihän sitä ees mummot ja ukit osaa lausua saati sit vielä lapset jossain hoidossa tms.! :D

hanski_ meillä lapselle tulee kolme nimeä. Kaikki ihan perinteisiä suomalaisia nimiä, erikoisia ei edes harkita.
Eihän sitä koko nimeä usein käytetä, mutta minusta kolmella nimellä saa sointuvan kokonaisuuden, joka kuulostaa minun korvaani kivalle. Ja kun lapsuudesta saakka on tottunut siihen, että useimmilla on kolme nimeä, niin en osaa pitää sitä edes kummallisena.

En omalle lapselleni antaisi ulkomaalaista tai todella erikoista nimeä, ne eivät vaan yleensä sovi suomalaiseen suuhun. Ja jos annettaisiin, nimen pitäisi olla sellainen, että lausutaan kuten kirjoitetaan, eli ei mitään Ridgeä. Erikoisen nimen/ulkomaalaisen nimen ymmärrän, jos lapsella on sukujuuria muualla.

Amerikkalainen tyyli on omituisin; annetaan erikoisesti kirjoitettu nimi, mutta lausutaan kuten se tavallinenkin.
Kaitlin, Katelyn, Caitlyn, Catelin nyt esimerkiksi ja samasta nimestä olen nähnyt muitakin kirjoitusasuversioita.

mä en osaa perustella, miksi just kolme nimeä, itselläni on vain kaksi. tytön kohdalla se mainittu isomummon nimi on niin erikoinen, ettei sovellu mun mielestä toiseksi nimeksi, vaan vaatii välinimen kuulostaakseen sointuvalta. olen tiennyt aina haluavani isomummoni nimen mahdollisen tyttäreni nimeksi enkä välittänyt siitä, ettei se nimi ole enää mikään suosikkinimi (oli se suosiossa 1900-luvun alussa :D ) . isomummoni oli minulle tärkeä ja antamalla hänen nimensä omalle lapselleni halusin kunnioittaa häntä jollakin tapaa. myös yksi tädeistäni kantaa isomummon nimeä ja hänelläkin se on kolmas nimi. samalla tavalla menee noi pojan tulevat nimetkin, haluamme kunnioittaa miehen isää antamalla hänen nimensä toiseksi nimeksi ja isopappani, pappani ja isäni yhden nimen kolmanneksi nimeksi.

noi nimet, mitä meidän lapsilla tulee olemaan on kuitenkin alunperin suomalaisia ja lausutaan niinkuin kirjoitetaan. mäkään en antaisi mitään "jenkkinimiä", ne ei vaan sovellu meille.

Jotkut nimet vaatii ehdottomasti sen, että niitä on kolme peräkkäin. Mutta varmastikin se on makustelijan suussa se juttu, mikä kuulostaa kenenkin korvaan hyvältä :)
Meillä ei oikeastaan mietitty, että annetaanko kaksi vai kolme nimeä. Nyt tällä hetkellä nimiä on kaksi, mutta se johtuu ihan vain etunimestä joka sointuu tarpeeksi hyvin yhden nimen kera. Aiempia nimiä mietittäessä niitä oli kolme.
Mieheni ehdotti jossain vaiheessa, että lapselle riittäisi yksi nimi. No, se ei ihan nyt ollut se mun juttu joten hylkäsin ehdotuksen :grin
Tykätään molemmat perinteisistä nimistä. Ilman, että pitää olla joka paikassa luettelemassa kirjaimia joita nimeen tulee. "Onko se ceellä vai ässällä vai koolla?" Tuota rumbaa en halua..
Se millä perusteella tämä nimi on nyt pojalle valittu ( toivottavasti ei ole tyttö, kun hälle ei ole kyllä nimeä) niin sitä en osaa sen kummemmin perustella.
Mutta mun pitää nähdä se lapsi ja vasta sitten voin miettiä tarkemmin onko vauva nimensä näköinen..sehän saattaa hovissa vielä muuttua :)

Juu Sirriäinen, juuri tuolla periaatteella meilläkin nimi valitaan :D tulossa on joko Pecca tai Wirpie, tjsp :D :D

Meillä tyypille tuli ensin lempinimi tai työnimi, millä sitä nyt kutsuukin, mun vitsillä heitetystä nimestä ja sen väännöksestä. Jotenkin ei sit osannut ajatella muuta kun sillä lempinimellä on kaveria kutsuttu jo kuukausi kaupalla. Toinen nimi on miehen suvussa kulkeva kakkosnimi. Etunimikin on perinteinen suomalainen nimi. Sointuvat kivasti yhteen ja meidän sukunimeen myös. Jos jostain syystä tulisikin tyttö, keksittiin tyttömuunnelma tuosta nimiparista. Vielä toki pitää varmistaa että tyyppi muistuttaa kutsumanimeään. Toivottavasti kohta pääsisi sitä jo tarkastelemaan :)

Mä olin kans aikasemmin kahen nimen kannalla kun ittellänikin on kaks etunimeä. Miehellä on kolme ja se on siis tottunut siihen. Sillon kun esikoiselle mietittiin nimiä niin huomattiin että niitä on pakko laittaa joka tapauksessa kolme koska meillä oli kolme nimee mitkä haluttiin lapselle. Ne oli vaan kaikki saatava ja ne sopi niin hienosti putkeen ennen miehen sukunimee. Ja nyt kun esikoisellakin on kolme niin laitetaan tälle seuraavallekin kolme.

Meille tulee tytölle myös kolme nimeä. Etunimeä jouduttiin pohtimaan tosi paljon, koska kaveripiiriin ja tutuille on syntynyt niin paljon tyttöjä, että jo pari kertaa päätetty nimi meni vaihtoon. Nyt ei pitäisi ennen meitä olla kenenkään tytön nimenantojuhlia,ja vaikka olisikin, niin tää nimi kyllä pidetään, eikä enää vaihdeta. Toinen ja kolmas nimi tulee suvuista pienin muunnoksin. Me julkistetaan nimi vasta nimenantojuhlissa, saa sitten perhe tietää samaan aikaan ja lähimmät ystävät.

Voihan se olla että kolme vielä tulee meillekin jos keksin jonkun rimpsun mikä rimmaa etunimen kanssa, mut jos nyt sen toisen edes keksis! :) Eikä siinä mitään jokainen antaa niin monta nimeä kun haluaa ja sellaisia mitkä omaan suuhun hyvältä tuntuu! :)

Takaisin