Lapsen kengänkoko?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lirtsi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Lirtsi

Satasella mukana keskusteluissa
Auttakee minua .
Yritän ennakkoon jo kattella kirppareilta muksulle talvitöppösiä mutta mistä mä sen koon tiedän... o_O

Eeeeelii.. Minkä kokosia kenkiä lapsi käyttää suunnilleen ollessaan 1v ja 2kk tai 1v ja 3kk...

Minkä kokoista kenkää lapsi nyt käyttää?

Todella tylsä vastaus: Itse en ostaisi kenkiä ennakkoon, en näin pienelle (oma esikoiseni 1,5v). Jalka voi kasvaa niin nopeasti, että ostetut kengät ovat pienet, tai sitten ei kasvakaan ja kengät ovat liian isot. Molemmissa tilanteissa jalkine on hankala ja epämukava päällä.

Itse juuri äskettäin järkytyin, kuinka lapsen jalka oli kasvanut parissa kuukaudessa! Raukka oli kävellyt liian pienissä kengissä jonkin aikaa. :sad001 Pitäisi muistaa tarkistaa jalan koko tarpeeksi usein. :sorry:

Mä en oo myöskään uskaltanut ostaa ees omille 10- ja 7-vuotiaille kenkiä ennakkoon. Nytkin kesän aikana molempien jalat kasvoi kohisten ja veikkaan että viime talviset kengät on jääneet pieniksi :)

Mutta tässä hyvä vinkki oikean kokoisten kenkien ostoon: pyydä lasta seisomaan esim. Pahvipalan päällä, ja piirrä hänen jalkansa siihen. Sitten leikkaa palat irti, ja kenkä ostoksilla sovita sitten pahvin palaa kenkään. Lapsi ei välttämättä osaa kertoa puristaako kenkä jne. Joten suosittelen tuota kikkaa.
Ps. Kirppareita ja kierrätystä suosin, mutta kävelemään opettelevan, tai juuri oppineen kohdalla ostaisin kengät uusina, ettei niitä ole astuttu mitenkään "linttaan" ja virheasentoja välttääkseen.

Lisään nannaniinan kommenttiin vielä sen, että kenkiin pitäisi jättää vielä 1,5cm - 1,7cm kasvunvara. Ja jalka kannattaa mitata illasta, kun jalka on suurimmillaan. :)

Kaikki tarpeellinen info tulikin hyvin noissa edeltävissä vastauksissa. Jos itselle tuntuu hankalalta löytää mukavia kenkiä niin sitä se on lapselle varsinkin. Oma lapseni on ihan juurikin 1 v 3 kk ja hyvin sirojalkainen, nyt jalkapohjan pituus vastaa noin kokoa 20, käytössä olevat kengät ovat kokoa 21. Ja tuo jalan kasvuvauhti voi tosiaan olla huimaa, kahteen kuukauteen oli kesällä lapsen jalka hujahtanut enemmän pituutta kuin sitä edeltävästi neljään kuukauteen. Kokoa 23 juuri hankitut talvikengät tuntuu niin isoilta! Mutta onhan tässä pakkasin vielä hetki aikaa.

Kannattaa vertailla eri valmistajien ilmoittamia mittoja, netistä löytyy jonkin verran valmistajien ilmoittamia pohjallisten mittoja ja niissäkin on kovasti heittoa. Olen alistunut siihen tosiasiaan että ei lapselle yhdet talvikengät kuitenkaan riitä, jalka ehtii pitkän talven aikana kasvaa kuitenkin, helpompaa ostaa vain alkutalveen ensin sopivat ja katsella sitten tarpeen mukaan uudet.

Parhaiten lapsen jalkaa saa vertailtua kengän kokoon jos kengässä on irroitettava sisäpohjallinen, itse suosin ainoastaan sellaisia lapselle.

Kokemuksesta voin sanoa, että kenkien ostaminen ( myös itselle ) on todella haasteellista, joten meillä ollut aina myyjä apuna. Tyttöparka kun on perinyt äitinsä todella kapeat jalat, mikä johtaa siihen, että esim. Vikingit sun muut yleisimmät välikausikengät eivät pysy jalassa millään. Kumisaappaitakin metsästettiin vaikka mistä, kunnes löytyi yhdet vuorelliset, jotka eivät pudonneet jalasta...

Komppaan edellistä, kannattaa katsella todellakin oikean muotoista kenkää. Myös ilmoitettu koko kengissä vaihtelee paljon, meillä käytössä lenkkarit 24, välikausikengät 25 ja talveksi 26 jotta villasukka mahtuu kunnolla. Tuo pahvimalli kuulostaa loistavalta idealta, lapsellani on vain niin rintava jalka että täytyy kai tehdä 3D...

Hei, vinkkinä Plus12 mittaväline lapsen jalan mittaamiseen ja kengän ostoa helpottamaan. Ainakin aikoinaan sitä on saanu ostettua Respecta nimisestä liikkeestä.

Todella hyviä vinkkejä tulikin tuossa edellä. :)

Itse voisin kertoa oman kirpparikokemukseni: Ostin siis lapsen ollessa pienempi kirpparilta ennakkoon aika paljon vaatteita. Kenkiäkin, varsinkin niitä vielä sillä hetkellä aivan liian isoja. Jotkut kengät olivat aivan loistavat ostokset, jotkut taas jäivät kokonaan käyttämättä. Oli kätevää, että kaapissa oli valmiiksi seuraavan koon kengät, eikä tarvinnut juosta etsimään sopivia kenkiä, kun lapsen jalka yhtäkkiä pyrähti kasvuun. Säästöä tuli turhista ostoksista huolimatta, kun löysi kengät kirpparihinnoilla. Käyttämättömät saa aina kuitenkin laitettua eteenpäin. :)

Takaisin