Lapsen ja vanhemman temperamentit

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Tuntuuko muista, että lapsen kanssa on joskus raskasta, koska lapsella on niin erilainen tai liian samanlainen temperamentti kuin itselläsi?

Meillä kuopus on vauhdikkaampi kuin koko perhe yhteensä. Vaikka hän on aivan ihana touhuaja, toisinaan se vauhdin määrä (ja valvonnan tarve) tuntuu kuormittavalta. 🥴 Esikoisen kanssa tuntuu olevan siinä suhteessa helpompaa. Tosin esikoisella ja puolisolla on molemmilla voimakas tahto, mistä seuraa yhteentörmäyksiä. (Ei sillä että itsekään antaisin kaikessa periksi esikoiselle, mutta ehkä näen paremmin milloin on syytä joustaa.)

Meillä tyttö on varsin jääräpäinen ja tahtoa löytyy. Itselle käy ehkä eniten raskaaksi se, että jos antaa toisinaan periksi jostain niin lapsi käyttää tilanteen heti hyödyksi ja tapellaan seuraavat viikot, että saadaan taas homma urilleen.

Olen itsekin aika jääräpässi niin ne itse konfliktit eivät niinkään ahdista, mutta olisi ihanaa hemmotella lasta ja antaa tuon valita mitä tekee eli se painaa, että niitä konflikteja joutuu käymään moninverroin lävitse, jos antaa liikaa siimaa. Olen ratkaissut asian hemmottelemalla tavaroilla ja tekemisellä. 🙈 Esimerkiksi, jos lapsi haluaa ostaa kukkia niin ostetaan kukkia. Tai hommaan kaikkea kivaa tekemistä (maalausjuttuja, korutarvikkeita yms). En anna kuitenkaan tietyissä arjen asioissa oikeastaan ollenkaan siimaa, koska sitten saa tapella sellaisista jatkuvasti.

Vähän jännittää miten tulevaisuudessa lyödään otsapahkoja yhteen ja saanko annettua lapselle eväät sen jääräpäisyytensä ja kiivautensa suuntaamisessa oikeisiin asioihin. Sen suitsiminen kokonaan ei välttämättä ole järkevää ja olisin toivonut, että omat vanhempani olisivat kannustaneet sellaisiin aktiviteetteihin, joissa sitä omapäisyyttä ja sitkeyttä olisi voinut käyttää hyödyksi sen sijaan, että sitä yritettiin koko ajan pienentää ja lopulta se purkautui huonoina valintoina.

Eli samanlaisena ehkä löytyy ymmärrystä siihen miksi lapsi käyttäytyy kuten käyttäytyy, mutta toisinaan temperamenttinen lapsi voi olla vähän väsyttävä ja ärsyttäväkin. 😅 Äitini on pariinkin kertaan todennut "siitäs sait sinäkin", kun olen valittanut neidin metkuja. 😂

Musta tuntuu että ollaan koko perhe jonkun diagnoosin alla, persoonallisuushäiriöisiä tai nepsyjä. Kaikilla eri hommat. Yhteentörmäyksiä tulee. Ja kuinka ärsyttävää että jokin oma ärsyttävä piirre on lapsella🤣

Esikoisen kanssa muutamaan otteeseen oon miettinyt, että miten voi olla näin raskasta välillä hänen kanssaan. Sitten totean, että jaa, niin no, hän on hyvin samanlainen kuin minä, liiankin :D ...

Nuoremman kanssa ollaan myös joissakin asioissa samanlaisia (on silti enemmän isänsä luonteinen), mutta koska samat piirteet on osa-alueilta, joissa ei konflikteja niin usein tule, menee hieman sujuvammin.

Meidän 1v on niin jääräpäinen, että en meinaa enää pärjätä kun iskee mielensä tai otteensa johonkin. Luulin itse olevani maailman jääräpäisin, mutta olen tainnut kohdata voittajani. Pitäisi varmaan joku kasvatuskurssi käydä, että selvitään aikuisikään asti kaikki ehjin nahoin.

Takaisin