Maksuttomuus on hyvä asia, toisaalta myös mielestäni tämä oppivelvollisuuden jatkaminenkin on. Kokemuksesta voin sanoa, että oppilas joka ei jatka ammattikouluun tai lukioon suoraan yläasteelta, ei välttämättä ole huono oppilas/lintsari tai hän ei olisi kykenevä opiskelemaan tai oppimaan. Vaan tilanne voi olla muista syistä ongelmallinen, perheen asiat todella huonosti ja tuki, mitä on saanut jaksamiseen aivan olematonta. Vaikka olisi ysin oppilas ollut, niin muut syyt painavat. Näin oli minun kohdallani. Tunsin että putosin, kun ei ollut pakko jatkaa, enkä jaksanut, kun mikään tai kukaan ei pakottanut. Arjen asiat kotona painoivat liikaa. Vasta vähän myöhemmin lisää opiskelleena tunsin, että tuolloin minut petti sekä vanhempani että koulu. Mutta eteenpäin on lopulta päästy, pääsin ihan itse jaloilleni muutettuani pois kotoa, vaikka tuki olisi ollut tarpeen (alaikäinen kun olin). Mielestäni näitä kotiongelmaisia oppilaita, joita varmasti uskon olevan enemmänkin kuin minä aikanani, tukisi tämä oppivelvollisuuden jatkaminen.