Laajennettu oppivelvollisuus

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Maksuton toinen aste ja 18 ikävuoteen laajennettu oppivelvollisuus. Mitä mieltä?

Minusta kuulostaa hyvältä. Tiedän hyvin monta, joilla koulut jäivät käymättä yläkoulun jälkeen ja syrjäytyivät. Kumpa tämä uudistus olisi ollut jo silloin!

No tuo maksuttomuus kirjoihin/työvaatteisiin yms on toki tasa-arvoa edistävä juttu ja helpottaa (?) vanhempien hommaa. Mutta siihen sisältyy myös se vanhempien vastuu toteutumisesta kun alaikäinen.. Voi olla kohtuu haastavaa pakottaa iso itsenäinen köriläs kouluun jos motivaatio siihen hukassa. Kaikilla kun ei niin helposti onnistu tämäkään. Mitähän sanktioita sieltä jaetaan?
Kiinnostaa myös tietää miten vaikka nuorilla yrittäjillä joustaa. Muttei jaksa selvittää..

Mielestäni pääasiassa hyvä juttu. Varsinkin se maksuttomuus. Alasta riippuen saattaa kustannukset olla varsinkin pienituloiselle korkeat. Kuten Lambikin sanoi, lisää tasa-arvoa kun ei ole toisen asteen opinnot rahasta kiinni.

Maksuttomuus hyvä, pakollisuus ei.
Enemmän pitäisi kohdistaa huomio siihen, miksi nuori ei halua jatkaa opiskella peruskoulun jälkeen, eikä vain kuitata tiannetta ajattelemalla, että jos ei hyvällä niin sitten pahalla. Siinähän on sitten lukionkin opettajilla kädet täynnä, kun pitää viihdyttää täysin vasten tahtoaan koulussa lojuvia oppilaita.

Opettajana sanon että huono juttu. Toki tuo maksuttomuus on hienoa, mutta siihen se sitten jääkin. Mielestäni resurssit olisi tulleet paremmin käyttöön panostamalla kunnolla oppilaiden tukeen jo peruskoulun puolella. Jos oppilas ei peruskoulussa, syystä tai toisesta, juuri mitään opi, ei siihen auta se että pakotetaan toiselle asteelle. Syrjäytyminen siinä on siltikin hyvin suurella todennäköisyydellä edessä. Sen sijaan kunnon resurssit oppimisen tueksi peruskoulussa saattaisivat jotain saadakin aikaiseksi.

Minusta hyvä puoli uudistuksessa on se, että jokaiselle on löydyttävä jatkopaikka. Minulla on parikin sukulaispoikaa, jotka eivät päässeet mihinkään toivomaansa oppilaitokseen ja uuden lain myötä heille kuitenkin paikka löytyi. Onneksi eivät ole kovin valikoivia ja menevät kouluun mielellään

Maksuttomuus on hyvä asia, toisaalta myös mielestäni tämä oppivelvollisuuden jatkaminenkin on. Kokemuksesta voin sanoa, että oppilas joka ei jatka ammattikouluun tai lukioon suoraan yläasteelta, ei välttämättä ole huono oppilas/lintsari tai hän ei olisi kykenevä opiskelemaan tai oppimaan. Vaan tilanne voi olla muista syistä ongelmallinen, perheen asiat todella huonosti ja tuki, mitä on saanut jaksamiseen aivan olematonta. Vaikka olisi ysin oppilas ollut, niin muut syyt painavat. Näin oli minun kohdallani. Tunsin että putosin, kun ei ollut pakko jatkaa, enkä jaksanut, kun mikään tai kukaan ei pakottanut. Arjen asiat kotona painoivat liikaa. Vasta vähän myöhemmin lisää opiskelleena tunsin, että tuolloin minut petti sekä vanhempani että koulu. Mutta eteenpäin on lopulta päästy, pääsin ihan itse jaloilleni muutettuani pois kotoa, vaikka tuki olisi ollut tarpeen (alaikäinen kun olin). Mielestäni näitä kotiongelmaisia oppilaita, joita varmasti uskon olevan enemmänkin kuin minä aikanani, tukisi tämä oppivelvollisuuden jatkaminen.

Mä väitän myös, ettei "huonoa oppilasta" tai sellaista joka ei kykenisi oppimaan ole olemassakaan :rolleyes: aina niillä lintsareilla ja ei kinosta -tyypeilläkin on jotain taustalla. Oppilaat joilla on oppimisvaikeuksia pystyvät myös oppimaan, kunhan heitä opetetaan soveltuvin menetelmin. Hyvät oppimisen resurssit ei mun mielestä koskekaan pelkästään esim erityisopettajien ja koulunkäyntiavustajien määrää, vaan myös psykologeja, kuraattoreja, nuoriso-ohjaajia jne, jotka voivat opettajia paremmin pureutua koulun ulkopuolisiin haasteisiin.

Toki opettajankin vastuulla on toimia välittävänä aikuisena. Siihenkin pystyy paremmin, kun resurssit on kunnossa. Sopivan kokoiset ryhmäkoot, oppimisen tuet ja puitteet kunnossa ja tarpeeksi aikuisia, ettei kaikki aika mene vaikka työrauhan ylläpitämiseen tai siihen, että opetetaan jollekin onnettomalle vielä yläkoulussa kolmannen vuosiluokan asioita.

Takaisin