LA oli ja meni eli rv 42 kokemuksia

NtiKesäheinä

Satasella mukana keskusteluissa
Ajattelin perustaa oman ketjun niille joilla on LA ollut ja mennyt eikä lähestyvästä synnytyksestä ole mitään merkkejä tai merkkejä on mutta mitään ei tapahdu. Eli itselläni tuo 12 pv tulee täyteen huomenna eli huomenna mennään yliaikakontrolliin äippäpolille. Onko jollain kokemusta noista yliaikakontrolleista? Mitäs siellä tehdään? Näemmä synnytystä ei käynnistetä jos lapsella kaikki hyvin? Eli odotellaan, ja ehkä tehdään vähän "kovakouraisempi" sisätutkimus? Itsellä on hassu fiilis eli oon jopa lakannut todellakin odottamasta synnytystä :) tällekin päivälle varasin viime viikolla kampaamoajan (sanoin toki et voi olla et olen synnärillä) :) jotenki on sellainen fiilis et se tapahtuu joskus kaukaisessa tulevaisuudessa vaikka järki sanoo että ei tässä voi enää viikkotolkulla mennä aikaa. Itseasiassa kuinka pitkälle yliaikaa annetaan raskauden mennä jos kaikki on ok?

Mä kävin yliaikaiskonrtollissa viikolla 41+5, ensin olin käyrillä jonkin aikaa ja sitten pääsin tutkittavaksi. Tehtiin sisätutkimus ja ultrattiin, sen jälkeen keskusteltiin käynnistysvaihtoehdoista ja varattiin aika käynnistykseen. Mulla käynnistettiin rv 42 kalvojen puhkaisulla ja oksitosiinitipalla. Tuskinpa sä joudut enää kauaa nyyttiä odottelemaan :).

Mulla on yliaikaiskontrolli torstaina, ja ihan sama fiilis - ettei oikein odotakaan enää, että se syntyisi hetkenä minä hyvänsä! Päivä päivältä todennäköisempäähän se on, että vauva vihdoin ja viimein syntyy, mutta kun ei tunnu minkäänlaisia synnytykseen viittavia oireita, niin sitä vaan tulee sellainen olo, että käynnistykseenhän tässä ollaan menossa.. Onneksi on joku aikaraja tiedossa - siis se, kun pitää mennä edes kontrolliin. Ilman sitä olisin jo varmaan hyppinyt seinille. Nyt odottelen vaan sitä torstaita.

En tiedä, mitä siellä sitten tehdään, toivottavasti eivät kovin montaa kertaa enää kotiin lähettele.

Täällä kans 41+4 menossa, eikä yhtään supistusta tai muitakaan merkkejä synnytyksestä ole ollut. Jotenkin siihen jo suhtautuu, että ei tule tapahtumaan itsestään, että turhaan tässä edes mitään odottelee. Huomenna yliaikaiskontrolli äitipolilla, ja toivon kyllä että ne ottais heti käynnistettäväksi, mutta saapa nähdä. Perjantaina täyttyy rv 42 niin toivon kyllä todella ettei ne enää viikonlopun yli anna mennä...? En tiedä yhtään kuinka pitkälle ne antaa mennä ennen kuin käynnistetään, jos vauva ja äiti voi hyvin... Itsellä tosiaan oikeastaan parempi olo kuin esim 1-2kk sitten, jolloin vielä oli jotain vaivojakin, nyt on semmonen olo että sitähän vaikka 10 kilsan lenkin vois vetästä eikä tunnu missään :-D

Eli huomenna ollaan viisaampia :) jos musta ei kuulu huomen iltana mitään, sitten mut on otettu sisään :) muuten tulen kyllä kertomaan mitä siellä sanoivat. Näemmä näissä tilanteissa ei ole yhtä ainoaa toimintamallia vaan mennään vauvan voinnin mukaan ja sen mukaan mitä tuolla kohdunkaulassa yms on tapahtunut. Kiva kuulla ettei ole ihan yksin näiden ajatusten kanssa :) että ei ole ainut joka on lakannut odottamasta. Raskasta on myös välillä se kun kaikki kyselee ja päivittelee... Ja voi sitä neuvojen määrää mitä kannattaisi tehdä.

kotiuduttiin just äippäpolilta. Otettiin sikiön sydänkäyrä, tehtiin sisätutkimus ja ultrattiin. Koska mulla ja vauvalla kaikki hyvin ja synnytyskanava oli vielä muutaman sentin kiinni niin meidät lähetettiin kotia. uusi aika annettiin jo kuitenkin perjantaille jolloin synnytystä aletaan mahdollisesti käynnistää riippuen onko osastolla kova ruuhka ja mikä on mun ja vauvan vointi. Eli jos siellä on osasto täynnä ja meillä kaikki hyvin niin voi olla et käynnistävät vasta maanantaina. pe tuleekin täyteen se 42 viikkoa.

huomenna aamulla äippäpolille jälleen. Toivottavasti ottavat nyt sisään niinkuin puhuivat. Alan huomata et tämä odottelu alkaa käydä mielialan päälle. Välillä tuntuu että odotan enemmänkin tämän olotilan päättymistä kuin vauvan syntymää :/ en esim. Jaksa yhtään niitä "vauva mahtaa ajatella että siellä masussa on niin kivaa" -juttuja ja niitä "kyllä se voi vielä sieltä itsekseenki tulla" -juttuja. Helpompi ajatella itse et tämä synnytys käynnistetään ja siinä saattaa mennä hemmetisti aikaa ja kaikki muu on iloinen yllätys.

Paljon tsemmpiä NtiKesäheinälle ja muille rv 42 odottajille!!

Itsellä vasta rv 40+3 ja olo on todella kypsä - varsinkin kun lääkäri lupaili jo viikko sitten että syntyisi ennen LA... PÖH! Täälläkin alkaa ottaa päähän nuo "ei sinne kukaan ole jäänyt" ja "vauva vain viihtyy kohdussasi niin hyvin" kommentit.

terkkuja synnytysvuodeosastolta. Eka kanavaa avaava tabu nieletty kolme tuntia sitten :) eli kohti synnytystä mennään vaikka hitaasti kun mitään ei ole ainakaan vielä tapahtunu. Mut kuitenki :)

no niin, päivä vietetty synnyttsvuodeosastolla. Kolme tablettia sain eilen ja ne ei aiheuttanu mitään supistuksia. Nyt aamulla on lääkärintarkastus ja katsotaan olenko auennut riittävästi että voitais käynnistellä tilalla tai kalvojen puhkasulla vai jatketaanko tableteilla tämäkin päivä. Jos ei ole mitään tapahtunu huomisaamuunkaan mennessä JA lapsella on yhä kaikki hyvin mun masussa niin su pääsen kotiin odottelemaan jatkoa. Eli sektiota tms. ei helpolla tehdä pelkän yliajan takia jos lapsella kaikki hyvin ja muutenki aika rauhallisesti mennään ja annetaan luonnollekin mahdollisuus. Noista paikkoja avaavista tabuista ei ainakaan mulle tullut yhtään mitään sivuoireita eikä näemmä kuulukaan.

NtiKesäheinä tuolta heinäkuisista kirjottelen. :) Mä niiiiiiiiiiiiiiiiiin tiedän miltä susta tuntuu. Meidän esikoinen syntyi rv 42+2, käynnistettiin yliaikaisena rv 42+0. Mulla ne yliaikaviikot kävi kyllä niin hermoille, että huh! Ja todellakin, lopulta ehkä enemmän odotin raskauden loppumista kun vauvan syntymää... :( Mulla käynnisteltiin kohdunsuulle laitettavilla cytoteceilla, sain ekana päivänä 3 ja niistä ei sitten ollu niin mitään hyötyä. Ihan höhlä olo tuli ja vähän huonovointisuuttakin. Yöllä sit supisteli about vartin välin, etten pystyny nukkumaan ja tadam - aamulla ei mitään. Seuraavana päivänä sain vielä 2 tabua kohdunsuulle ja se vika alko aiheuttaa pikkuhiljaa kivuliaita supistuksia. Säännölliset supistukset alko illalla ja siitä vielä synnytyksen kesto 14 tuntia. Että aikamoista touhua... Pidän peukkuja, että sulla lähtis synnytys käyntiin ja saisit vauvelin syliin. :) Oliko ne eiliset pillerit saaneet mitään muutoksia aikaan?

Takaisin