Lääkkeet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja earl
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

earl

Näppärä viestien naputtelija
Helmiäidit 2020
Löytyykö ketään joka ennen raskautta/raskaaksi tullessa on lopettanut jonkun pitkäaikaislääkkeen?

Minä lopetin reumalääkityksen kolmatta odottaessa. Oma tulehdustilanne oli rauhallinen, jolloin pystyttiin lääkitys jättämään pois. Kaksosia odottaessa lääkkeitä söin koko raskauden, koska tarvittaessa niitä voidaan käyttää myös raskauden aikana. Kulkeutuvat kyllä sikiöön pienissä määrin, mutta olin monikkoraskaudenkin takia toki jo tiukassa seurannassa, jolloin myös lääkityksen vaikutuksia voitiin tarkkailla. :)

Ennen lapsia raskautta suunniteltaessa jouduin jo lopettamaan solusalpaajalääkkeet hyvissä ajoin, sillä aiheuttavat sikiöön epämuodostumia. Onneksi yritysajan pärjäsin ilmankin kohtuullisesti.

Minä lopetin ennen raskautta masennuslääkkeet kun koin etten ollut ollut masentunut enää ainakaan vuoteen. Lääke oli venlafaksiini, melkoista myrkkyä. Onneksi lopetin sen jo muutama kuukausi ennen kuin raskauduin.

Hoh, nyt baby bluesit kokeneena voin sanoa ettei tuo baby blues ollut minulla kovin vakava verrattuna varsinaiseen vakavaan masikseen aikoinaan. Silloin oli toivoton ja murheellinen ja synkeä olo vuositolkulla, en pystynyt kokemaan minkäänlaista iloa. Mutta nyt stressistä ja huolista ja hirmu väsymyksestä huolimatta olen enimmäkseen iloinen ja nautin yhdessäolosta vauvan (ja mieheni) kanssa!! :) Välillä voi tulla huonompi päivä ja voipi tulla itkukin ja alakulo, mutta se nyt on normaalia ja liittyy vaan hankaliin tilanteisiin. Ei vaikuta toimintakykyyn, toisin kuin aikoinaan masennus teki.

Toivottavasti en enää ikänä niitä lääkkeitä tarvitse, söin niitä monta vuotta.

Jos on mielialalääke käytössä, saako nykyään syntymättömän lapsen vakuutusta?

Riippuu varmasti vakuutusyhtiöstä. Jos yksi ei myönnä, kannattaa ehdottomasti kysyä asiaa muistakin. Vaikutuksen sisältö on aina vakuutusyhtiön ja vakuutuksen ottajan välinen asia, joten kukaan ei voi sanoa varmuudella, miten se juuri esim sinun tilanteessasi menee. :)

Takaisin