kysymyksiä raskauteen liittyen + hieman e-pillereistä??

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vieras

1. Istukkahormonin(hcg) taso alkaa ilmeisesti jossakin vaiheesa raskautta laskea. Missä vaiheessa tämä tapahtuu? Entä kuinka paljon hormoonin määrä voi vaihdella yksilöstä riippuen? Voisiko joissain tapauksissa olla mahdollista että hormoonia ei erittyisi tarpeeksi, niin että virtsasta kotona tehtävä raskaustesti olisi negatiivinen, vaikka olisikin raskaana ja raskaus jo loppupuolella, tai voiko jonkin henkilön virtsa olla niin laimeaa ettei positiivista tulosta tule?

2. Lääkäri tuntee tunnustellessaan naisen vatsaa, onko kohtu laajentunut (kai). Voiko sen itse tuntea, jos voi niin miten? Entä voiko kohdun laajeneminen johtua muusta kuin raskaudesta? Entä voiko jokin muu elin esim suolisto hämätä tunnustelijaa, eli erottaako kohdun ja suoliston aiheuttamat alavatsan turvotukset toisistaan?

3. Voiko häntäluun, istuinluiden ja (ala)selän, entä ylävatsan potkumaiset hetken kestävät kolaukset ja nipistykset olla vauvan liikkeitä rv 20-23? Minkä kokoinen kohdun ja vauvan pitäisi näillä viikoilla olla grammoina, entä sentteinä? Voiko 158 cm pitkällä kohtu edellä mainituilla viikoilla ulottua muutaman sentin navan ylä puolelle? Entä missä pitäisi olla kohdun korkein kohta vatsasta ulospäin katsottuna, onko se välttämättä sama asia ulospäin näkyvän vatsan korkeimmän kohdan kanssa? Eli voiko kohtu esim työntää muita elimiä niin, että vatsa pullistuu erityisesti navan kohdalta tai hieman sen yläpuolelta?

4. Paljonko raskauden loppuun mennessä yleensä tulee lisää kiloja, paljonko vähintään tulee väistämättä? Onko lähtöpainolla merkitystä? Missä vaiheessa paino alkaa nousta? Entä onko painon nousu kuinka sidonnainen vatsan kasvuun ja kokoon? Voiko paino nousta vaikka vatsa ei juurikaan kasva, ainakaan ulkopuolisten silmin, ja voiko vatsa kasvaa, vaikka painoa ei olisi tullut lisää ainakaan huomattavasti?

5. Mitkä ovat väistämättä ilmaantuvat oireet, joita on joka raskaudessa? (jos kerran menkatkin voi joskus olla raskaanakin, ja joillain on aika pieni mahakin?) Entä voiko kaikki raskausoireet olla myös jotain muita oireita, onko esim olemassa ihmisillä valeraskautta, jos on niin millainen ja mistä johtuu?

6. Voiko se että aina kun syö tulee vähän huono oloo( etoo ja närästää) sekä vähän koskee vatsaan, johtua raskaudesta joka on viikolla 20-23.

7. Jos raskauden aikana saa oksennustaudin, voiko se nimen omaan raskauden takia olla rajumpi ja voiko tavallista paljon korkeampi kuume liittyä siihen? Entä se että kuumeen ja vatsataudin jälkeinen heikotus jatkuu ja jatkuu useita päiviä, voiko se liittyä raskauteen?

8. Milloin aikaisintaan gynekologi voi nähdä emättimen kautta tehdyssä ultrassa raskauden, entä näkeekö hän esim rv 3-5 jos munarakkula on jäänyt tuottamaan niitä jotain hormooneja mitä tarvitaan kun ei vielä ole istukkaa? Vai milloin se istukka muodostuu? Entä kuinka paksu kohdun limakalvon täytyy vähintään olla että kiinnittyminen voi tapahtua? Entä kuinka ohut limakalvo silloin on kun se ei lainkaan ole päässyt paksuuntumaan, esim e-pillereitä syödessä, tai heti kuukautisten jälkeen?

9. Voiko e-pilleritauon (1 unohtunut pilleri + heti perään normaali 7 pv tauko) heikentää ehkäisytehoa niin radikaalisti että munasolu ehtisi kehittyä ja irrota sekä limakalvo paksuuntua (yasmin) käytössä lisäksi trileptal, joka voi heikentää tehoa.

10. Mitä e-pillereitä syötäessä tuleva tyhjennysvuoto sisältää/mistä se johtuu. Jos limakalvokaan ei kerran paksuunnu eikä munasolu irtoa, mistä (runsas) veren vuoto ja (kovahkotkin) kivut etenkin selkäpuolella johtuvat?

11. Jos raskaana ollessa tulee menkat, mistä se johtuu. Miksi ne kuitenkin tulevat paljon niukempina kuin tavallisesti, mutta silti oikeaan aikaan + kivut.

12. Jos syö e-pillereitä huomaamatta raskautta ehkäisyn petettyä, voiko pillerit yllä pitää "menkkoja"? Jos voi, mitä se vuoto sitten on ja mistä johtuu? Ei kai kohdun limakalvo ainakaan voi poistua raskaana ollessa?

12. Kuinka aikaisin ensimmäiset raskauden merkit voi havaita, voiko ensimmäiset tuntemukset havaita alle viikon päästä hedelmöittymisestä? Entä voiko kiinnittyminen tapahtua jo 3-4 pv hedelmöityksestä, milloin aikaisintaan? Voiko hedelmöittymisen havaita jostain, esim erilaisesta valkovuodosta?

Kiitos, jos joku osaa ja viitsii vastata edes joihinkin kysymyksiin

Terveisin kyselykautinen

Vatsaan nyt joihinkin miten osaan jotenkuten vastata :P

1. Tietääkseni hormonitasot vaihtelee yksilöittäin, mutta on siihen netissä jtn taulukkoja joista voi katsoa miten se keskimäärin vaihtelee raskauden eri vaiheissa. Jollain näkee raskauden kotitestillä jo ekana päivänä menkkojen poisjäämisestä, itselläni edes viikoilla 4-5 ei nähnyt edes verikokeesta raskautta. Sitten n. viikolla 8-9 tuli plussa :)

2. En usko että kohtua pystyy kauhean helposti tuntemaan omin käsin ulkopuoleltakin, lääkäritkin tunnusteli sitä yhtäaikaa sisä- ja ulkopuolelta. Oliko viikoilla 12-13 kun saattaa jo tuntea pienen kovan kohdan aivan häpyluun yläpuolella, mutta tämä varmaan vaan todella hoikilla/laihoilla naisilla.

4. Kiloja suositellaan kai tulevaksi vähintään 7-8kg, mutta jos mukaan tulee extrakiloja niin sitten enemmän..varmaankin riippuu omasta syömisestä jne paljon niitä tulee. Että vaikka on raskaana, se ei tarkoita sitä että saa/pitäisi syödä kahden edestä ja lihota 15kg...

6. Joillakin on pahoinvointia vaan raskauden alussa, joillakin koko raskauden ajan ja joillakin ei missään vaiheessa :P

9. Mulle lääkäri selitti että jos tuon 7päivän tauon JÄLKEEN unohtuu se ensimmäinen, niin se heikentää sen koko seuraavan levyn tehoa, jolloin lisäehkäisynä pitäisi käyttää esimerkiksi kondomia. En tiedä päteekö asia noinkin päin..

Muihin en oikein uskalla/osaa vastata mitään, netistä kyllä löytää kaikesta tuosta aika hyvin tietoa, toivottavasti löydät vastauksia, tietysti lääkäriin kannattaa mennä jos epäilee että olisi raskaana ja kaikki ei olisi hyvin...

Täällähän on se kätilö vastaa osio, kysy siellä? :)

Osaan vastata ehkä pariin kysymykseen...
1. Ymmärtääkseni hcg taso tosiaan laskee niin, että loppuraskaudesta (en tiedä mistä asti) ei enää raskaustestiin saa plussaa.

3. En usko että vauvan potkut tuntuvat häntäluuhun, istuinluihin tai alaselkään ollenkaan. Varsinkin viikoilla 20-23 potkut tuntuvat niin hentoina yleensä, että tuntuvat lähinnä kuplinnalta, näin siis itsellä. Ylävatsan tuntemukset voivat olla hyvinkin vauvan liikkeitä.

4. Paino alkaa kai nousta enemmän puolivälistä eteenpäin. eniten painoa tulee viimeisellä kolmanneksella. Ja ite oon aika hoikka ja mulle tuli yli 20kg..että niin. Yksilöllistä.

5. Olen kuullut että on valeraskauksia ollut, ihan raskausoireita muistuttanut. Eli mahdollista. Oireet taas ovat tosi yksilöllisiä. Itse voin pahoin viikolta 6 eteenpäin ja hemoglobiini laski mistä johtui väsymys. Kaikilla ei ole mitään oireita!

6. Voi.

8. Eikös ultralla voi raskauden todeta josksu viikolla 7+?

13. Ensimmäisiä raskauden merkkejä voi olla lisääntynyt valkovuoto ja rintojen aristaminen. Mutta yleensä olen kuullut, ja itsellänikin oli niin, että tuli lähinnä menkkamaisia oireita ennen menkkoja. Eli luulinkin että menkathan sieltä tulee...

Toivottavasti näistä mututuntumavastauksistani on jotain hyötyä :D Kannattaa soittaa rohkeasti vaikka neuvolaan ja kysellä! Tai sitten tosiaan kysy täällä foorumilla siltä kätilöltä :)

1. HCG arvo vaihtelee raskauden aikana. Joillakin nousee hitaammin, joillakin nopeammin. Kotitestit eivät aina ole 100% oikeassa, suosittelen menemään lääkäriin ja verikokeeseen.

2. Itse ei kauheasti kohdun laajentumista tunne ellei se ole ns. merkittävää. Alkuraskaudesta sitä ei huomaa, mutta rv. 20 voi jo hyvinkin huomata. Jokainen on kuitenkin yksilö ja kohtu kasvaa raskauden aikana. Käsittääkseni myös jotkin tulehdukset voivat aiheuttaa kohdun laajenemista, vaikka ei olisi raskaana.

3. http://www.vau.fi/raskaus/Raskausviikot/19-uker/ Itselläni ei tuntunut ainakaan potkuja selän puolella, mutta loppuraskaudesta potkut voivat hyvinkin tuntua häntäluun ja häpyluun kohdalla.Se missä kohtaa kohtu on, on hyvin yksilöllistä. Joillakin kohtu voi olla takana, jolloin edestä päin ei näy/tunnu mitään, joillakin taas kohtu on edempänä ja pienikin kasvu näkyy ja tuntuu heti. Riippuu myös odottajan painosta, kuinka herkästi raskausmaha näkyy.

4. Raskauden alkuvaiheessa paino voi jopa laskea, jos on paljon pahoinvointia. Reilusti ylipainoisilla painon ei pitäisi tai kannattaisi kovinkaan paljon nousta, hoikemmilla painon nousu voi olla suurempaa. Keskimäärin painoa tulee 8-15 kg, mutta voi tulla myös yli 20 kg, jos syö ns.kahden edestä. Vatsa voi kasvaa painon pysyessä samana, myös toisin päin, paino voi nousta vaikka vatsa ei kasva merkittävästi.

5. Väistämättömiä oireita tuskin on olemassa, koska jokainen raskaus on erilainen. Toiselle tulee kaikki oireet, jotkut eivät huomaa olevansa raskaana ennen kuin synnyttävät. Yleisiä kuitenkin ovat turvotukset, rintojen arkuus, vatsa nipistykset, närästys ja painon nousu.

6. Pahoinvointi syönnin jälkeen ei automaattisesti ole merkki raskaudesta. Mm. närästys ja sappivaivat voivat aiheuttaa etovaa oloa syömisen jälkeen.

7. Vatsatautien oireet ja lämpö vaihtelee, myös miehillä :) ei siis ole merkki raskaudesta.

8. Raskaus voidaan todeta ultrassa 7+ viikoilla. Kohdun limakalvon tulee olla terve, jotta siihen voi kiinnittyä. Mitään tarkkaa ei kuitenkaan voi sanoa, koska joillakin kiinnittyminen tapahtuu helpommin, joillakin ei taas millään vaikka kaikki olisi kunnossa. Istukka muodostuu kolmannen raskausviikon loppuun mennessä. 

9. Joku voi unohtaa montakin pilleriä tulematta raskaaksi, joillakin riittää yksi unohdus. Pillereiden unohtumisen ja naisen valmiuden lisäksi raskaaksi tulemiseen vaikuttaa myös miehen sperma. Jos on vilkkaat siittiöt, raskaus on todennäköisempää. Jos siittiöt ovat hitaita tai niitä on vähän, raskaus on epätodennäköisempää.

10. en tiedä, mutta on normaalia ja suositeltavaa. Mikäli tyhjennysvälejä ei pidetä, raskaaksi tuleminen voi myöhemmin olla hankalaa.

11. Raskaana ollessa voi tulla veristä vuotoa useammastakin syystä, kipujen kanssa tai ilman. Vuotoon vaikuttaa mm. istukan paikka. Kysy tarkemmin lääkäriltä.

12. Käsittääkseni e-pillerit eivät pidä yllä menkkoja, pikemminkin päin vastoin. Mutta jos epäilet olevasi raskaana, jätä pillerit ehdottomasti pois! Hormonit eivät tee hyvää sikiön kehitykselle ja voivat aiheuttaa kehityshäiriöitä.

13. Alkio kiinnittyy kohtuun noin viikko hedelmöityksen jälkeen. Useimmat eivät huomaa tapahtumaa lainkaan, mutta joillekin alkion kiinnittyminen saattaa aiheuttaa tiputteluvuotoa ja kuukautiskipujen kaltaisia tuntemuksia alavatsassa. Yleisesti oireet mm. pahoinvointi ja alavatsakivut alkavat n. raskausviikolla 5-6.

Suurimpaan osaan kysymyksistä löytyi vastaukset googlesta n. 1 min haun jälkeen. Ja täyden varmuuden saat vasta käytyäsi lääkärillä tai neuvolassa. Jos epäilet olevasi raskaana, ota yhteys neuvolaan. Heillä on vaitiolovelvollisuus ja he osaavat vastata kysymyksiin ja varmistaa raskauden verikokeiden avulla.

Hei kiitos vastauksista. Voisin hieman valottaa tilannetta, jos jotakuta kiinnostaa.

Eli viime elokuun puolen välin paikkeilla kondoomi pääsi luiskahtamaan pois paikoiltaan. Ihan aluksi unohdin vaan koko jutun kunnes muutaman päivän päästä housuihini ilmestyi hieman punaruskeaa vuotoa, eikä minulla ole ikinä ollut välivuotoja. Ihmettelin hetken mutta annoin olla. Seuraavana päivänä minulla oli todella huono olo, ei niin että olisi oksettanut vaan jotenkin en löytänyt hyvää asentoa ja pisti joka askeleella oikealle alavatsaan. Ja jotakin hermosärkyä oli vasemmassa hartiassa ja säteili koko käteen mikä oli kaikkein kauheinta. Lisäksi väsymys oli rankkaa. Oireet jatkuivat vielä monta päivää lukuun ottamatta hermosärkyä. Aloin epäillä sukupuolitautia ja varasin ajan testeihin. Kun perehdyin tautien itämisaikoihin tajusin että oireita ei voisi vielä olla, menin silti itämisajan jälkeen testeihin, eikämitään ollut.  tiheytyneen virtsaamisen vuoksi kävin myös virtsatulehdustestissä, ei ollut sitäkään. Kävin myös lääkärillä ikävän pistämisen jatkuessa, hän epäili kystia vaikka e-pillereitä syötäessä niitäkään ei pitäisi tulla. Hän lähetti minut gynelle joka totesi heti ensimmäisenä että "et ainakaan raskaana ole, kohdun limakalvo on ihan ohut" en ollut itse raskautta juuri epäillyt saati sanonut sitä kenellekään, kaverini tosin oli suunnilleen varma että olen raskaana, mutta en uskonut. Kaikkien lääkärien jälkeen päätin unohtaa koko jutun, söin hiivalääkkeen, jonka lääkäri oli määrännyt ja muutaman päivän päästä suurin osa oireista katosi. Minulla on monta kertaa vuodessa hiivatulehdus, oli outoa etten nyt itse tunnistanut sitä. 

no väsymys ja itkukohtaukset pahenivat. Ruokahalukin väheni, joka sitä ennen puolestaan oli suuresti kasvanut. Päättelin olevani masentunut, kunnes yht äkkiä masennus oli tipotiessään, väsymyskään ei ole enää häirinnyt.

muutaman viikon olin ajattelematta koko asiaa, kunnes jouluaattona alkoivat epämääräiset muljahdukset oletettavasti suolistossa, päivä päivältä muljahdukset ovat vahvistuneet ja nyt niitä on tosiaan siellä selkäpuolella ja peräpäässäkin. Minusta myös tuntuu että alavatsa on epänormaalin turvonnut. Farkut onneksi menevät jalkaan, silloin syyskuussa eivät meinanneet mennä, muta turvotus olikin silloin ylempänä. Pistin ruokahalun piikkiin, kuten joulunakin mutta nyt olen pyhien jälkeen oikein kiinnittänyt huomiota syömiseen jotta turvotus lähtisi, mutta se vaan lisääntyy.

Voi toki olla jotain suolisto peräistä ja varmaan onkin. Tein silti varmuuden vuoksi raskaus testin eilen, se näytti negatiivista. Menkat ovat syyskuusta saakka tulleet normaalisti lukuun otamatta noiden niukkuutta, aikaisemmin menkat ovat olleet todella runsaat. Mutta siitä olen toki vain iloinen ettei ole enää runsaat. Mutta ihmetyttää vaan se miksi niukemtuminen tapahtui samaan aikaan kummallisten oireiden kanssa. Viimeisimmät menkat olivat niukkuuden huippu, vaihdoin ainoastaan illalla tamppoonin, eikä niissä koskaan ollut paljon verta, vähän vain vasemmalla pinnalla joka kerta. Mutta voihan tollaset johtua mistä tahansa. Valeraskautta aloin kuitenkin epäillä kun rinnat turposivat ja nännit kohosivat. Voihan sekin ehkä liittyä kiertoon.

No tämän hetkinen tilanne on jumalaton päänsärky, ei ole Buranakaan auttanut ja saunan jälkeen isoäitini nosti minut vessanpöntön vierestä lattialta, olin pyörtynyt, ennen sitä huomasi kovasti, mutta huimaus on melko tuttua samoin päänsärky, yleensä vaan lievempää

Ihan varmasti olen vain vainoharhainen ja tulossa varmaan hulluksi kaikkine epäilyineni, eihän se mitenkään voisi olla mahdollista että olisin raskaana, ei mitenkään, liian montauuttujaa, ehkä minun pitäisi mielummin olla huolissaan jostakin verenkierron häiriöstä kun tuo päänsärky tosiaan tuppaa olemaan melkein joka päiväistä. Ehkä aivoni ovat hapenpuutteessa ja siksi jo ajatus vähän harhailee kaiken maailman raskaiksissa. Eihän tässä ole mitään järkeä! Mutta kiitos kuitenkin vastauksista, jos asia alkaa uudelleen härnäämään hyvin nukutun yön jälkeen niin saatampa tosiaan kysyä siltä kätilöltä jotakin aiheesta. 

Jos on noin paljon oireita niin kannattaa mennä lääkäriin ihan sen huimauksen ja päänsäryn syyn selvittämiseksi. Moni asia voi aiheuttaa niitä enkä halua lietsoa paniikkia, mutta hyvä asiaa olisi kuitenkin tutkia. Yksinkertaisilla verikokeilla voidaan sulkea pois jo monta vaihtoehtoa, joten rohkeasti lääkäriin, listaa kaikki oireet ja pyydä tutkimaan, missä vika.

Takaisin