kysymyksiä neuvolasta ja synnytyksestä

Tatjaana

Oman äänensä löytänyt
Minulle jäi kamalat traumat ekasta lääkärintarkastuksesta! Se sisätutkimus oli hirveä! Tehdäänkö niitä kuinka usein raskauden aikana? Ja tehdäänkö niitä pelkillä neuvolakäynneilläkin? Alkanut nimittäin neuvolassakäyntikin pelottamaan.. :(

Miten ennen synnytystä tehdään suolentyhjennys? Onko se yleistä? Oletteko kokeneet?

Pelottaa synnytys... minulla aika alhainen kipukynnys kaiken piikkikammon ym lisäksi! Mitein usein miten siitä tulen selviämään mutta olen onnekas kun mieheni tulee 100% mukaan! Luvannut varmasti tulla eikä edes haluaisi jäädä pois! :) Raskauteni siis nyt aika tarkalleen puiolessa välissä (19+1).

Kertokaa pliis kokemuksia ja vastauksia näihin kysymyksiin ensisynnyttäjälle!
 
Hei!
Täällä lääkärikäyntejä on raskauden aikana 3. Vaihtelee vissiin paikan mukaan, mutta 2-3 on se yleisin, jos ei raskauden aikana ilmene jotain hämminkiä ja tule tarvetta lisätutkimuksille. Pelkillä neuvolakäynneillä niitä ei tehdä (tai en ainakaan ole ikinä kuullut tehtävän!), joten voit varmasti mennä hyvillä mielin neuvolaan [:)]
Suolentyhjennys (=peräruiske) on mahdollista (kuulemani mukaan) saada suurimmassa osassa sairaaloista, mutta esim. Seinäjoen sairaalassa sitä ei enää anneta ollenkaan. Olen kuullut, että suoli tyhjenee aika usein itsellään, joko jo ennen synnytystä tai kun synnytys on käynnissä.
Ota ihmeessä puheeksi neuvolassa tuo pelko sekä sisätutkimuksia, että synnytystä kohtaan! Ei varmasti ole kiva joutua pelkäämään noita sisätutkimuksia.. Sairaalassakin kuitenkin sitä kohdunsuun tilannetta saatetaan tarkistella moneen otteeseen synnytyksen aikana + tietysti muita tutkimuksia voidaan synnytyksen yhteydessä tehdä. On tärkeää, että et joudu synnytyksessä ainakaan mitään ylimääräistä pelkäämään! Synnytyspelossakin on kuitenkin jo oma stressinsä.. Tsemppiä! [:)]
 
No mä en itse ole koskaan välittänyt sisätutkimuksista. Aina ei satu, mutta olo on tukala. Kerro asiasta neuvolassa. Ehkä pääset seuraavan kerran toiselle lääkärille. Neuvolatäti ei meillä tee sisätutkimusta, kuuntelee vain ultralla masun päältä. Itse olen käynyt neuvolalääkärillä kahdesti (rv 12 ja rv 27), varhaisultrassa rv 12, ja rv 31 synnytyslääkärillä. Tulevista viikoista en sitten tiedä, miten sisätutkimuksia tehdään. Lähempänä synnytystä kuitenkin haluavat tarkkailla kohdunkaulan aukeamista eli siellä sit kai useamman kerran.
 
Moikka Tatjaana!

Aika yleinen käytäntö on, että suolentyhjennystä ei tehdä... Ja usko pois(vaikea varmaan nyt uskoa) se kakantuleminen synnytyksessä on ihan pikkujuttu ja itse sitä et edes huomaa, jos niin käy. Kätilö vaihtaa niitä alusia niin usein allesi, että et joudu kakassa makoilemaan. [;)]

Mulle annettiin esikoisen kohdalla peräruiske ja ihan mielelläni olen kahdessa seuraavassa ollut ilman. [:)]

Joissakin paikkakunnilla on pelkopoli(?) en ole varma nimestä, mutta sinne on mahdollista saada lähete, jos on vaikeita pelkoja. Puhu asiasta neuvolassa ja pyydä päästä ainakin kätilön luokse tulevaan synnytyssairaalaan juttelemaan. Se voi jo helpottaa paljon. Itse toisen lapsen kohdalla pelkäsin julmetusti synnytystä. Kävin juttelemassa kätilön kanssa ja olin siltä seisomalta valmis lähtemään synnyttämään. Viikkoja vaan tarvii olla enemmän kassassa, mutta ei ole liian aikaista jo nyt ottaa neuvolassa asia puheeksi.

Sisätutkimuksia on sen verran, kun raskaus vaatii... yleensä kait se kolme, mutta jos tarvetta on, niitä on useampia.
Pelkällä neuvolakäynnillä ei tehdä sisätutkimusta, vaan neuvolalääkärillä. Sano rohkeasti pelostasi, ammatti-ihmiset osaavat auttaa sellaisessa tilanteessa ja ehkä toimivat sisätutkimusta tehdessä hieman toisella tavalla, varovaisemmin.

Itselläni sistätutkimukset eivät ole sattuneet ja ajattelen siinä tilanteessa, että se on pienokaiseni takia ja mikäpä parempi syy olla siinä tutkittavan, vaikkei se niin mukavaa ole.
 
Eipä ole ollut sisätutkimuksia kuin yksi tähän mennessä. Sekin oli se eka ultra. Mutta ehtiihän noita vielä tulemaan, kun alkaa se synnytys lähenemään...
Pelkoinesi et ole ainakaan yksin!!

Minä olin pitkään sitä mieltä etten lapsia halua tehdä. Ajatus niistä ronkkimisista, muiden "armoilla" oleminen puolialasti kun hääräävät vielä siellä herkimmässä, synnytyksen likaisuus (eläimellisyys, kaikesta luonnollisuudesta huolimatta) kivut ja huono kivunsieto, repeämät..... [:'(] Ja kaikki siihen pieneen ihmiseen liittyvä vastuu......... Ajatus pelotti niin, että kääntyi inhoksi vaikka lapsista pidän.
Miehen "ehkä joskus" puheet ahdistivat etten pystynyt kunnolla nukkumaan. Hän ei onneksi painostanut. Otti vain joskus puheeksi. Kypsytti ajatusta.
Sitten aloin miettiä mistä tämä johtuu. Pelottelin itseäni netin synnytys videoilla ja -kertomuksilla! Alkuu vahvistivat käsitystä, mutta vähitellen se ei ollutkaan niin pelottavaa kun asioista alkoi tietää.
Huomasinpa, että oikeasti haluankin lapsen! Ja minulla on rinnallani ihminen jonka kanssa uskallan tähän ryhtyä.
Sitten piti vielä tsempata itseään asian hyvistä puolista, kuten kaikesta kivasta jota voi sitten ostella! [:D] Eli vauvan vaatteita jo valmiiksi, selasin vauvanhuoneen sisustus sivuja....

Alunperin olisin voinut vannoa olevani vela (vapaa ehtoisesti lapseton) Silti ihan vapaaehtoisesti ja omasta halustani tässä olen! En onnen hekumoissa, mutta iloinen kuitenkin. [:)]
Enkä muuten ole pelänyt lähenevää synnytystä enää! Kivunlievityksistä, vaihtoehtoisistakin, löytyy paljon tietoa. Kuten myös tavoista joilla voi itse (yrittää) vaikuttaa kivunsietoon. Vilkaise esim Babyidean sivuja! http://www.babyidea.fi/aidille/akupainanta.html
 
Kiitos paljon kommenteista! Pelottaa nuo sisätutkimukset ja synnytykset lähinnä, koska, (arka aihe) minuun sattui se kamalasti! ja sen jälkeen aina yhdynnässä sattuu niin paljon että en pysty siihen läheskään aina! ja sen jälkeen pelkkä koskettaminenkin sattuu... siis tuntuu kuin olisin niin tiukka ettei mitään mahdu sisään... nolottaa mutta pakko avautua :) onko kellään vastaavia kokemuksia ja miten niistä selvitty ja loppuuhan se edes joskus!!! [&:]
 
En minäkään ole koskaan sisätutkimuksista pitänyt. Ne sattuvat ja tuntuvat epämukavilta aina, vaikka kyseessä olisikin helläkätinen lääkäri. Parin vuoden välein olevat tarkastukset ovat aina olleet eryisiä inhokkeja. Kipukynnykseni on korkea, koska olen elämäni aikana joutunut voimakkaita kipuja ja särkyjä välillä useastikin. Ensimmäistä odotan ja en halua edes ajatella synnytystä vielä. Jos synnytän perinteisellä tavalla, haluan kyllä kaikki mahdolliset kivunlievitykset. Enkä halua nähdä yhden yhtä neulaa.
 
Tatjaana voi olla, että jännität niin kovasti sisätutkimusta että jännäät paikat kiinni ja sen takia sattuu.. vaikka tuntuu varmasti mahdottomalta niin yritä rentoutua ja olla ajattelematta sitä. Itseänikin inhottaa, varmasti kaikkia inhottaa mutta ajattelen asian niin, että se on lääkäri ja on nähnyt kaikenlaista ja tekee vain työtään ilman minkäänlaisia henkilökohtaisia ajatuksia.. Kyllä ne hyvin menee kun osaa ottaa "rennosti"

Tsemppiä sulle synnytykseen. Käy tutustumassa synnytyssairaalaasi niin kätilöt esittelee ja kertoo miten mikäkin siellä toimii :)
itse en halua synnytystä vielä ajatella.........
 
Takaisin
Top