Kysymyksiä lampaista, kanoista ym. Ja olisiko kirjasuosituksia?

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lavinia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Lavinia

Sanavalmis juttuseppä
Nyt se on kypsynyt mielessä. Haluan eläintenhoitajaksi! Olen aina tullut eläinten kanssa paremmin juttuun kuin ihmisten. Olisi ihanaa tehdä töitä niiden kanssa ja opiskella niistä kaikki mahdollinen. Omia eläimiä on myös miehen kanssa mietitty jo jonkun aikaa, kanoja ja vuohia ainakin, ehkä lampaita myös. Pari kissaa ja koira jo on ;)

En halua tässä puhua karjasta koska se kai viittaa nimenomaan siihen lihankasvatukseen, ja kysymykset (pl. 6. kysymys) on suunnattu yhtä lailla myös niille jotka pitävät näitä eläimiä vain lemmikkeinä, joten puhun nyt mieluummin kotieläimistä (lukematta tässä yhteydessä mukaan kissoja ja koiria.)

Eli muutama kysymys teille joilla on kotieläimiä:

1. Mitä eläimiä teillä on?

2. Kauanko harkitsit ennen eläinten hankkimista?

3. Onko sinulla jotain alan koulutusta, vai oletko itse ottanut selvää kaikesta?

4. Kuinka suuri laidun teillä on (ja montako eläintä)?

5. Kannattaako mielestäsi odottaa että lapset ovat vähän isompia, vai voisiko esim. kanoja ottaa jo vauvavuoden aikana? Entä muita eläimiä? Tiedän paljonko vauva vaatii aikaa ja huomiota, mutta ei ole vielä kunnon käsitystä kuinka paljon vaikkapa nuo kanat vaatii.

6. Olen tosi eläinrakas mutta lapset ja mies syövät lihaa, minäkin nyt monen vuoden tauon jälkeen aina välillä, joten kun sitä lihaa kuitenkin menee, niin mieluiten kasvattaisimme sen itse, hyvissä oloissa. Mutta välillä mietityttää, että tuntuuko liian pahalta laittaa sitä tuttua eläintä lihoiksi? Tiedän, että parempi itse kasvatettu kuin tehotuotannon huonoissa oloissa, mutta pelkään kiintyväni liikaa. Voiko sitä estää?

Numeroin kysymykset jotta vastaaminen helpompaa :) Olen iloinen jos yhteenkään kohtaan saisin vastauksia.

Sitten vielä vähän tuosta eläintenhoitajan koulutuksesta. Olen todennäköisesti vielä useamman vuoden kotiäitinä, mutta mielelläni lukisin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta jo tässä "lomaillessa", kun jokatapauksessa tykkään lukea paljon. Mitä kirjoja suosittelisit? :) Tuohon eläintenhoitajan työhön liittyen ylipäätään, tai siis mitä siellä koulussakin opiskellaan, TAI ihan tuohon kotieläinten hoitoon liittyen.

Kiitos!
 
Osuipa silmään tämä! Onnittelut jo etukäteen "uravalinnasta"!

1. Täältä löytyy nyt lampaita, lihakaneja, kanoja ja kalkkunoita. Toisinaan myös ankkoja ja sorsia - sekä mahdollisuuksien mukaan ehkä ensivuonna hanhia?

2. n 2vuotta ennen ensimmäisiä tuotantoeläimiä, laitumet ja suojat sekä rehumietinnät valmiiksi ensin.

3. Itseopiskeltuna kaikki, kantapään kautta moni asia sisäistettynä.
suosittelen lampaista "Elämää lampaiden kanssa, lampaiden puolesta", www.lampola.fi sekä fb "lampola".
Kanoista www.munanetti.fi + löytyy massiivisesti tietoa googlettamalla.

4. omaa laidunta 0,5ha, lainalaitumia n 2+ha (avoimia luonnonlaitumia, lohkottuina)-maksimissaan ollut n 40 lammasta laitumilla, nyt 11 uuhta talvilaitumella ja linnut erikseen 0,5 ha laitumella. Eläimillä siis vapaa pääsy ulos kesät talvet.

5. menee ihan hyvin aloittaa vaikka vauvan kanssa - täällä lapsi nr 4 oli 2kk kun ensimmäiset lampaat tuli. Asenteestahan se loppuviimein on kiinni:wink

6. Alkuun vähän kirpaisi omien eläinten laitto lihoiksi, nyt tehdään yhdessä lasten kanssa:grin. Ei tunnu siis enää pahalta, päinvastoin, arvostaa joka elämää ja sitä mitä suuhunsa laittaa. Pahalta sen sijaan tuntuu vauvaeläinten riutuminen, sairaiden poikasten lopetus, sairas emä jne. Mutta se kaikki kuuluu pakettiin.

Kanoilla olisi varmasti hyvä aloittaa, ne vaatii ehkä vähiten! Mutta toki oma mielenkiinto ohjaa yleensä tätäkin. Sitä jaksaa mikä kiinnostaa!
Juttua riittäisi tästä niin ettei viitsi edes aloittaa..
 
Kiitos, hyvä tietopaketti! :) Ja tuo kuutos-vastaus antoi sopivasti rohkaisua. Tienaatteko elantonne noilla, vai teettekö muutakin työtä? Onko muuten joku eläin jäänyt lemmikiksi, olen lukenut että jotkut säästävät lampaan tai pari jotka eivät mene lihoiksi ja niihin saa sitten luvan kanssa kiintyä.. :grin Mulle voisi sopia sellainen.

Otatteko muuten lampailta villaa omaan käyttöön? Minua kiinnostaisi opetella koko homma alkaen keritsemisestä päättyen johonkin valmiiseen villatuotteeseen.

Ihan parasta minusta olisi, jos voisi tehdä töitä kotona, omien eläinten kanssa ja vaikka monipuolisesti kaikenlaista muutakin esim. luontoon ja käsitöihin liittyvää. En tiedä kuinka kannattavaa siitä saisi, mutta me kyllä tullaan aika vähällä toimeen, ei ostella mitään turhaa eikä ole asunto- tai autolainojakaan.

Ja saahan sitä ainakin toivoa! :)

Kanoja voitaisiin laittaa jo ensi kesänä, ehkä niistä voisi aloittaa. Kuopus tulisi muuten olemaan silloin tuon saman 2 kk vanha :grin
 
No mä jossain kohtaa vähän innostuin siitä sivutuloaiheesta eläinten kanssa, mutta käytäntö osoitti ettei sitä lampailla tuottavaksi saa noin pienessä mittakaavassa, lampaita täytyisi olla ainakin 100 uuhta ennenkö se menis plussalle(ja siinäkin tarkkaan mietittynä es tuo rehustus)- ja se 100 uuhta tarkoittaisi ab 300karitsaa vuosittain..se taas ei meniskään enää siinä sivussa, vaan vaatisi isot tilat, automatisoitua kalustoa, hoitopaikat lapsille jne.
Paras hyöty on siis meille siinä että saadaan omat lihat tuotettua, toisinaan myös myydään jotain ylimääräisiä. EU-tukipuoltakin kiristettiin taas sen verran että vasta 20 uuhella pääsee tukiin kiinni. Me ollaan siis muualla töissä (paitsi itse nyt hoitovapaalla, tiedä malttaako tästä enää ollenkaan toimistotöihin) ja tää lähinnä virkistyspuolena eläinten kanssa. Sopiva määrä eläimiä ei kuormitakaan enää samalla lailla. Ainakin toisen on kuitenkin hyvä saada jotain kiinteää tuloa jolla maksaa niitä laskuja:grin!
Villoja tulee toki aikatavalla, mutta alun innostuksen jälkeen en ole jaksanut niitä yrittääkään käyttää, aika ei vaan riitä kaikkeen. Toistaiseksi keskityn jatkojalostuksessa lihan kanssa värkkäämiseen, siinä menee kuitenkin aikansa ja noita nälkäisiä suita on piha täys. Ehkä niiden käsitöiden aika tulee sitten myöhemmin elämässä.. Keritsen 2xvuodessa saksilla, kaikkein yksinkertaisinta pienen katraan kanssa.
Joka eläinlajissa on aina ne suosikit, ne kaikkein mukavimmat tapaukset-ja niitä ei tosiaankaan ole kiire poistaa, luulen että saavat ihan eläkkeelle jäädä aikanaan.
Kanoissakin on ne hurmaavimmat tapaukset joilla on peräti nimet:p, muutoin ei kaikkia lintuja ihan muistakaan, niillä on kuitenkin varsin nopea elämänkierto - ja vapaana ne liikkuvat sen verran isosti ettei niitä tule laskettuakaan.

Uudet kokeilut liikkuu aina mielessä, nyt tulee jo funtsittua mitä munia hautomakoneisiin keväällä iskisikään..puhumattakaan siitä omasta maidosta..
 
Ehkä meki pysytään siinä periaatteessa, että omaan tarpeeseen :grin Sepä se pääasia olisi. Mitä luulet, montako kanaa kannattaisi alkuun laittaa? Jos vaikka ensimmäinen vuosi mentäisiin niillä. Ei oikein käsitystä, kuinka usein (ja montako vuodessa) niitä lihoiksi yleensä laitetaan. Kaupasta me ei juuri osteta lihaa, mitä nyt joskus jotain luomua. Riistaa syödään silloin kun sitä saadaan (minun isä metsästää). Eli omilla eläimillä ois lopulta tarkoitus pääasiassa tulla toimeen.

Entäs sitten kun päästään niihin muihin eläimiin asti. Suositteluja, pääsisikö vaikka kymmenellä lampaalla/vuohella alkuun? Vai kannattaisiko aloittaa vielä pienemmällä määrällä?
 
Itse aloitin 5kanaa+kukko meiningillä, mutta ne oli jo lähes kaksivuotiaita. Lisäilin sitten parvea munistaan ja ostetuista siitosmunista. kanat munii parhaiten ensimmäisen vuoden ja sitten tahti hiipuu-ja munien koko monesti hieman kasvaa. Tulee sulkasadot, hautomisvimmat sun muut jolloin eivät muni ollenkaan. Eli loppupeleissä eri-ikäisten sekaparvi on kaikkein tehokkain. Muninnan aloittaneita/aloittavia kannattaa siis alkuun ottaa jos mielii muniakin saada ajoissa. Tällähetkellä mulla on ab 10 munintaikäistä kanaa+6 nuorikkoa, nuoria kukkoja ab 10. Tällähetkellä munia tulee n 4kpl päivässä. Osa hoitaa poikasia, osa sulkasadossa..Kanoista teuraaksi menee siis yleensä ne nuoret lähes täysikasvuiset kukot (ne on vielä mureita), rodusta riippuen ab 3-6kk iässä parhaimmillaan. Poistettavia vanhempia kanoja/kukkoja kannattaa laittaa jauhelihaksi+liemeksi, ne on jo sitkeitä muutoin. Teurastahti riippuu siis tietysti siitä missä tahdissa antaa kanojen hautoa/käyttää hautomakonetta. Yli puolet jälkikasvusta on siis niitä kukkoja:grin!

Aloittaisin lampaiden/vuohien kanssa ihan vaan vaikka neljällä-viidellä(vuohet menis varmaan jopa kaksin-kolmestaan). Keritsemisiin sun muiden juttujen opetteluun on kuitenkin hyvä olla aikaa, mitä enempi, sen raskaampaa.
 
Uudet kokeilut liikkuu aina mielessä, nyt tulee jo funtsittua mitä munia hautomakoneisiin keväällä iskisikään..puhumattakaan siitä omasta maidosta..

Ootko koskaan harkinnu helmikanoja tai fasaania? Jostain muistelisin ohimennen lukeneeni että ensin mainittujen hoito ois samantapaista kuin kalkkunoiden, niitähän teillä jo oliki :) Fasaaneista itelläni ei kyllä sitäkään vähää käsitystä, miten niiden kanssa toimitaan :grin Mutta alkoi nuo muutkin linnut kiinnostaa, vaikka se kana taitaa olla niistäkin se helpoin?
 
Muuhun nyt enempää kommentoimatta sanon vain, että helmikanat ovat melko haastavia hoitaa tai lähinnä käsitellä. Arkoja lintuja, jotka sinne tänne pyrähdellessään satuttavat helposti itsensä. Kauniita toki ovat!

Maatiaiskanat tai muut harrastajien keskuudessa suositut rodut lienevät helpoimpia aloittaa kanailut. Omia kanoja minulla ei ole ollut, mutta työn puolesta hoitanut useamman vuoden kanoja sellaisissa olosuhteissa, jotka vastaavat kotitarvekanalaa. Talvehtiminen noilla taitaa eniten aiheuttaa päänvaivaa ja nikkarointia.

Ensimmäisenä sinun kannattaa tutustua säädöksiin, jotka koskevat eläinten pitoa. Esim rekisteröintiä, tilatunnuksia ja oman kunnan säädöksiä tulee vastaan eläinten pitoa miettiessäsi. :) Halvempaa todennäköisesti on ostaa liha kaupasta kuin kasvattaa itse, mutta toki eläinten kanssa puuhastelu myös antaa paljon koko perheelle!
 
Kai siihen seki vaikuttaa, miten hyvin ne totuttaa käsittelyyn, luulisin? Kävin lueskelemassa niistä ja erilaisia kokemuksia tuntui ihmisillä olevan :) Toisten mielestä helppoja ja mukavia, joidenkin mielestä arkoja.

Juu, ei se hinta ole tässä mikään tekijä vaan juuri se etten halua ostaa kurjissa oloissa eläneen eläimen lihaa. Mieluummin olisin vaikka ilman, jos se olisi ainoa vaihtoehto. Mutta koska lapsille olisi minusta työlästä alkaa suunnittelemaan tarpeeksi monipuolista kasvisruokavaliota, niin lihaa meilläkin syödään (ei joka päivä mutta silti) joten haluaisin itse kasvattaa sen. :) Ja enpä tiedä, kumpi tulee halvemmaksi, itse kasvattaa vai ostaa kaupan luomulihaa joka on jokatapauksessa paljon kalliimpaa kuin tehotuotettu?
 
Minä en helmikanoja suostunut käsittelemään ilman kunnon suojavarustusta esim kun tehtiin loishäätöjä.. :D Kanoja nappailee vaikka ilman hanskoja, mutta ainakin nuo tuntemani helmikanat olivat niin arkoja ja lisäksi aggressiivisia, ettei tullut mieleen silitellä. :)

Itse kasvatetun lihan kustannuksiin vaikuttaa paljon, millaisia tiloja teillä on käytössä, miten paljon niitä tarvitsee lämmittää talvisin ja millä, mistä ostat rehut, heinät (jos tarvitset) ja kuivikkeet, miten hävität jätökset (säädökset), hoidatko teurastuksen itse, jatkojalostatko lihoja ulkopuolisella eteenpäin jne. Plussalle todennäköisesti ei jää, jos vertaa esim siihen luomu lihan ostoon kaupasta, mutta kuten sanoin, puuhastelu eläinten kanssa antaa paljon ja kaikilla harrastuksilla on minusta joku hinta. Kasvattamalla itse ruuan voi helposti opettaa lapsille elämän kiertokulkua, arvostamaan omaa ruokaa lautasellaan, arvostamaan eläimiä ja käsittelemään näitä hyvin ja antamaan heille vastuuta ikätaso huomioiden sitten kun on sen aika. :) Minusta tuossa on jo montakin kohtaa, joiden takia vaivannäkö kannattaa!

Hyvä suunnittelu on kuitenkin puoliksi valmista ja ymmärsin tekstistäsi, ettei sinulla ole juuri kokemusta kotieläinten pidosta tai hoidosta? Silloin erityisen tärkeää on suunnitella huolella, laskea kulut ja menot, arvioida oma jaksaminen vuoden ympäri jokaisena päivänä realistisesti jne. Kuka hoitaa eläimiä, jos olet itse kipeänä tai lapsi sairaana? Miten helposti saatte eläinten hoidon järjestymään, jos haluatte itse lähteä käymään jossain yön yli? En halua lytätä ajatustasi, mutta alkuinnostuksessa tulee helposti ajateltua asioita joskus hieman turhan vaaleanpunaisten lasien läpi. :) Minulla itselläni on samansuuntaisia haaveita, mutta keskustan kerrostaloasunnossa voin vain miettiä vaihtoehtoja ja suunnitella. :)
 
Elaffylla olikin tuossa paljon hyviä pointteja! Säädösmaailma on tosiaan tuotantoeläinten kanssa ihan oma lukunsa, siinä riittää opiskeltavaa loppuelämäksi:grin! Kunnan maaseutusihteeri on se taho jolta saa alkusysteemit/ilmoitusasiat selville.

Itse oon linnuissakin pidättäytynyt niissä jotka pysyy kevyissä aidoissa/pihassa ilmankin. Helmikana ja fasaani ei todennäköisesti kuulu näihin - fasaanin poikaskasvatus on käsittääkseni myös varsin haastavaa, mutta toki sitäkin täytyy jossainkohtaa kokeilla:wink. Meillä ukko on intensiivinen metsästäjä ja nämä asiat meneekin monesti käsikädessä, tehdään siis riistaistutuksiakin alkukesästä.
Meillä ei es lintuja pyritä kesyttämään liikaa, ne elää varsin villiä elämää eikä es pyri syliin. Häkissä olevien eläinten kanssa saa helpommin kesyn yhteyden jos niin haluaa.

Kustannuksia laskiessa saa kyllä usein miinuksen viivan alle, mutta toisaalta sille lihallekaan ei tarvitse laskea hintaa-ainakaan itse teurastettuna ja jälkikäsiteltynä. Että sinänsä alkuinvestointien jälkeen saa kyllä omansa takaisin. Kun ei tunneilleenkaan laske hintaa tässä työssä:shy:..
Kannatan kyllä lämpimästi sille jolla mielenkiintoa asiaan on(siis myös sillä puolisolla)-elämänsisältö on kasvanut kummasti tässä puuhastellessa. Kun ei haali alkuun liikoja niin asian itselle sopivuuden laadusta pääsee kyllä selvyyteen. Ja jos ei homma maistukaan niin teurastamo on aina puhelinsoiton päässä!
 
Meillä mies varmaan hoitaisi nuo "kuivat jutut" kun on niissä parempi, fiksumpi muutenkin :grin Kyllä minäki niitä voin tutkia mutta luulen että tarkkaavuushäiriön takia en paljoa ymmärrä niistä. Luotan että mies osaa sitten mulle opettaa niistä paperihommista minkä tarvii. Minun tarkoitus ois ottaa niistä eläimistä selvää, hoidosta ja luonteista jne, ja toki mieskin (hällä on kaverilla tuossa lähellä lihaeläimiä omiin tarpeisiin ja on niiden kanssa autellutkin). Mies se itseasiassa alunperin oli joka eläimistä alkoi puhumaan :)

Ymmärrän jos aloitusviestistä saa kuvan, että pidän hommaa liian yksinkertaisena. Tiedän että tähän liittyy paljon tylsääkin asiaa mutta en niitä halunnut täällä alkaa kyselemään, nyt kiinnostus oli noissa kuudessa kohdassa. :) Eikä meillä vielä ole kiire, tässä rauhassa selvitellään niin hauskempia kuin tylsempiäkin juttuja :wink

Eipä me paljoa yökyläillä nytkään, kissat ja koira ja minun luonne kun on sellainen :grin

Mutta kiitos hyvistä vastauksista :)
 
Ja tuo harrastusnäkökulma oli muuten tosi hyvä!

Uskon että teurastukset sun muut hoituu ihan kotona, isä on metsästäjä (itekki oisin metsästyskortin käyny tänä syksynä jos raskaus ei ois tärpänny niin nopeasti :) Mutta kiva ku tärppäsi, ens vuonna kortti sitte) ja mies töissä lihan palvaamossa niin kokemusta lihan käsittelystä on.

Varmaan puolet suvun miehistä muuten työskentelee lihan kanssa :D Poromiehiä, metsästäjiä jne. Voitte kuvitella miltä se aikoinaan tuntui nuoresta kasvissyöjätytöstä :hilarious:

Muokkaillaan vielä, ollaan jotain muutamaa lemmikkivuohta ja kanoja haaveiltu jo varmaan pari vuotta, tosissaan alettiin niitä miettimään ehkä vuosi sitten. Mutta nyt vasta kypsyi ajatus siitä että voisi eläimiä olla ihan lihan vuoksikin.

Haluan ensin saada motivaation kunnolla kohdalleen, jotta varmasti jaksan rämpiä niitä tylsiä byrokratian soita sitten kun asia alkaa olla ajankohtaisempi, sen verran mitä pakko on. Onneksi tuo mies on noissa asioissa paljon välkympi ja kärsivällisempi :love2 Minä voin keskittyä enemmän niihin itse eläimiin.
 
Muokattu viimeksi:
Mutta nyt vasta kypsyi ajatus siitä että voisi eläimiä olla ihan lihan vuoksikin.
Väittäisin että tuo ajatus on melkeinpä yks tärkeimpiä jos meinaa mitään tuotantoeläimeksi luokiteltavia pitää. Silloin se kaikki saa ikään kuin merkityksen, eikä es vanhat/inhottavat eläimet muodostu ongelmaksi. Meillekin on haettu joukko eitoivottuja lemmikki-lampaita pupuja ynnmuita- nekun muodostuu lähes ongelmajätteeksi jos ei niiden syöminen ole vaihtoehto.
 
Ois muuten kiva kuulla lyhyt (tai miksei pitempiki) kuvaus päivästä eläinten kanssa? :) Monelta eläinten luo on herättävä, mitä kaikkea päivään kuuluu? Onko jotain inhokkitehtäviä, mikä taas on mukavaa?
 
Ois muuten kiva kuulla lyhyt (tai miksei pitempiki) kuvaus päivästä eläinten kanssa? :) Monelta eläinten luo on herättävä, mitä kaikkea päivään kuuluu? Onko jotain inhokkitehtäviä, mikä taas on mukavaa?

Vastaanpa taas kun ei tässä muita innokkaita tunnu esiin nousevan:wink!
Toi herääminen toki riippuu työ yms tilanteesta. Silloin kun kävin töissä, heräsin ab 6 aikaan hoitamaan eläimet, sitten 7 aikaan lapset hereille jne. Nyt kun kotona niin eläimet hoituu kunhan päivä sarastaa. Isommat lapset kouluun ja kahvit rauhassa kurkkuun, sitten pukeudutaan rauhassa hoitamaan eläinten aamutoimet, yleensä siinä 9 jälkeen lähdetään hommiin. Vesien kanto on talvisaikaan kohtuu raskasta jos on paljon isoja eläimiä, eikä automaattisia systeemeitä. Hoituu se silti urheilun kannalta sekin. Karitsointiaikaan tuokin on se yks työläimpiä hommia. Karitsoineet uuhet on hetken yksittäiskarsinoissa ja se tarkoittaa jokaiselle omaa ämpäriä(ja ruoka-annosta), yleensä 2 tai kolme kertaa päivässä. Mutta karitsointiaika on kaikessa vaativuudessaan silti sitä hienointa aikaa, jota aina odottaa innolla. Suomenlampailla on varsin paljon isoja vuonueita ja se tarkoittaa solmussa syntyviä karitsoja, joiden ulostuloa saa toisinaan olla paljonkin avustamassa-tarkoittaa siis ympärivuorokautista tarkkailua. Ruokintaan saa myös käyttää laskupäätä että saa kaikki osaset kohdilleen lisääntymisaisoissa.

Kanoilla on paljon simppelimpi päivän kulku, kunhan niillä on sulaa vettä ja ruokintasysteemissä viljaa/rehua, niin ne pärjää-oli poikasia tai ei. Valaistus vaikuttaa niiden muninta yms rytmiin ja jokin automatisoitu valaistuksen säätö on kätevä talvisaikaan.

Perustilanteessa hoituu eläimet aamu ja iltakierroksella - illalla täytän kanojen rehut ja ruokin korsirehunsyöjät heinällä. Vesien kanto kuuluu siis tietysti myös tähän kierrokseen. Lintujen kulkuluukut suljen myös pimeän tultua ettei ketut(?) eksy yöpalalle. Siinä kuuden-seitsemän aikaan teen tämän kierroksen yleensä taas pikkulasten kanssa, kunhan on ihmiset ensin ruokittu! Iltahommat hoituu täällä n 20minuutissa, aamulla nopeasti tehtynä noin puolessa tunnissa. Toki eläinten tarkkailuun saa sitten kulumaan ihan niin paljon aikaa kun kellossa piisaa.

Inhokkilistalle kuuluu ehkäpä kanihäkkien siivous(meillä pehkupohjalla nämäkin, tyhjään n 4 kertaa/vuosi- ab 10 isoa parin neliön häkillistä), sekä talvipehkujen tyhjennys lampaiden ja kanojen alta, n 25m3. Se on kovin raskasta talikointihommaa(kun ei tilat onnistu traktoripelillä tyhjentää) tiivistä aluspehkua irroitella, mutta saa siitä onneksi mahtavat sadanmetrin kurpitsapenkit:grin-ja väliaikaisesti kunnon hauikset:woot:!
Inhottaviin tilanteisiin kuuluu myös ontumiset ja muut sairastapaukset, ne aiheuttaa aina extra sydänmentykytyksiä ja ylimääräistä hommaa. Mutta niiden selvittäminen on toki mahtavan antoisaa puuhaa.

Menee kovin sykleissä tämä työllisyyden määrä tässä hommassa. Kesällä varrotaan heinäntekosäitä usein pitkäänkin ja sitten tehdään rykäyksenä tosissaan sitä rehua. Kesällä eläinten päivittäishoito on vähemmän vaativaa, mutta sitten on taas enemmän yllättäviä tilanteita, niinkun aitojen kaatumisia(eläimet autotiellä) yms. Ontumisia on myös kesällä ikävä seurata. Mutta silloin hoituu päivitäisjutut kerran päivässä meiningillä kaikkien laiduntavien osalta.
 
Takaisin
Top