Kysymyksiä alle 25-vuotiaana lapsen saaneille!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Niin.
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
N

Niin.

Vieras
Miten vauva mahtui ulos? Olen lukenut jostain, että naisen lantion luuston kasvulevyt luutuisivat umpeen vasta 25-vuotiaana. Eli lantion luusto levenee 25-vuotiaaksi asti siten, että vauva mahtuu paremmin ulos.

Miten imettäminen sujui? Olen myös käsittänyt, että rinnat kasvavat 25-vuotiaaksi saakka.

No kyllä se naisen kroppa on vaan tehty niin et sieltä se vauva tulee. Mä synnytin 19- vuotiaana ja ihan hyvin tuli ulos :D imetys ei kyl onnistunu, mut se johtu enemmän siitä, että vauva ei jaksanu imee.

Hyvin mullakii esikko mahtu ulos ilman minkää sortin repeämiä melkein nelikilonen :) Imetys ei silloin täälläkään onnistunu ilman rintakumia. Maitoa kyllä tuli ja paljon, mut esikon ote ei vaa ollu oikeanlainen. Myöhemmin selvis et se johtui liian kireästä ja lyhyestä ylähuulojänteestä.

Ja se rintojen kokohan ei vaikuta mitenkään imetyksen onnistumiseen tai maidon riittävyyteen :)

Olin 19v kun esikoinen syntyi. Ponnistusvaihe taisi kestää 6-10min, en muista.. Päättivät tehdä pienen viillon välilihaan kun alkoi vauvan sydänäänet heikkenemään ja sieltä se sitten syntyikin :) (Noita viiltoja kyllä tehdään paljon vanhemmillekin synnyttäjille, joten ei katso ikää!) Toinen syntyi kun olin 21v ja tulikin vauhdikkaasti maailmaan ilman viiltoja tai repeämiä :D Imetys onnistunut molemmissa :) Olen todella pienirintainen..
Eli ikä ei katso kumpaakaan, että miten onnistuu. Tiedän "vanhojakin" ensisynnyttäjiä jotka ei ole pystynyt synnyttämään alakautta, koska lantio liian kapea.. Onko se alle 165cm vai mikä, jolloin tehdään synnytystapa arviointi eli katsotaan mahtuuko vauva tulemaan..
Eli ei, kaikki ei vaan pysty synnyttämään alakautta. Ystäväni alle 160cm pusasi 4 päivää jolloin joku fiksu lääkäri totesi että ei se mahdu tulemaan ja päätettiin leikata.
Jos epäilet omistavasi kapean lantion niin kannattaa ottaa puheeksi neuvolassa niin lääkäri kyllä tutkii :)

Itse sain esikoisen 19-vuotiaana ja pieni repeämä tuli johan sain kolme tikkiä. Seuraavat 2 sainkin vasta paljon myöhemmin, 28v ja 30v. Mutta yhdenkään kanssa ei imetys ole onnistunut kuukautta pidempään, vaan aina maito loppunut siinä vaiheessa kuin seinään.
Olen myös vain 158cm pitkä ja synnytykset on siis kaikki olleet helppoja, 14½h, 14h ja 9h. Mitään synnytystapa-arviota ei ole ikinä tehty.

Must se arvio tehää alle 155cm pitkille. Ite oon 161 eikä mitää arvioita tosiaan tehty :) Esikon sain 23vuotiaana.

Saattaa olla tuo arvio myös kunnasta kiinni :) Itse olen 175cm, joten ei tota henk.koht kokemusta asiasta ole :) Toki yksi gynekologi sanoi, että lääkärit kyllä yleensä "sivusilmällä" katsoo tilanteen ihan perus lääkärintarkistuksessa.. Toki eipä nekään ihan 100% varmaa tietoa ole :D

Täällä keski-Suomessa tehdään synnytystapa-arvio kaikille ensisynnyttäjille, oot 150cm tai 180cm.
Myöskään ikä ei vaikuta mitenkään synnytyksen kulkuun, eikä imetyksen onnistumiseen kun siinä että oletko "henkisesti" valmistautunut imettämään.
Itse kolme lasta tehneenä, eka 20vuotiaana, toinen 22vuotiaana ja kolmas nyt 23vuotiaana, kaikki synnytykset olleet helppoja 7-9h ja imetys on jokaisen kanssa onnistunut vaikken isorintainen olekaan. Ja pienikin vielä olen, 152cm pitkä mutta lääkäri kehui ensimmäisen kohdalla minulla olevan synnyttäjän lantio. Ekaa ponnistin 15min, tehtiin välilihan leikkaus, toinen ja kolmas tulleet 1min ponnistuksella.

Esikoisen syntyessä olin 20 eikä vauvan ulos mahtumisessa ollut ongelmaa, poika painoi 4580g.. Imetys ei onnistunut kun vauva ei halunnut imeä rintaa, sairaalassa jo sanoivat että isot vauvat on usein laiskoja imemään. Toka syntyi kunolin 21 ja vielä vähemmän ongelmia, en edes ponnistanut vaan hengitin vauvan ulos :) Ja imetyskin onnistui.

Mielestäni rintojen koolla ei ole mitään väliä imetyksen onnistumiseen. Itse synnytin esikoisen 21 vuotiaana ja vauvan sydänäänten laskun vuoksi käytettiin imukuppia (+eppari). Lääkäri sanoi, että vauva olisi tullut kyllä ilman imukuppia, mutta sydänäänten kriittisen tilan vuoksi piti saada nopeasti ulos. Repeämiä ei tullut. Ja imetys lähti moitteettomasti käyntiin.

Sain 21v esikoisen, eikä se pihalle mahtunut. Taustatekijöinä voi tietysti muukin olla kuin ikä ja oman kropan kehittymisaste, olen nimittäin reilusti alle 160cm pitkä, kummankaan suvussa ei kukaan maailmaan ollut alle nelikiloista tenavaa pynnännyt ollenkaan. Joten kun tuli minun vuoroni yrittää puskea liki 4,5 kiloinen lapsi maailmaan, ei se onnistunut vaan mentiin leikkuupöydälle.

Imetyskään ei onnistunut, maitoa ei vain yksinkertaisesti satunnaisia noroja lukuunottamatta tullut enkä voinut lukuisista ohjeista ja neuvoista huolimatta huudattaa lasta nälissään koska "kyllä sitä vaan alkaa tulemaan kun yrität". Tissit alkoivat kyllä kasvaa ihan omia aikojaan sen jälkeen kun synnytyksestä oli kulunut vuosi, että eivät nuo kai vielä ihan valmiit olleet ainakaan muotonsa puolesta.

Takaisin