Kuumetta mittaamaan?

SannaKoo

Sanavalmis juttuseppä
Millä mitata vauva- ja taaperoikäiseltä kuume? Annathan äänesi vain, jos sinulla on kokemusta ja voit suositella keinoa muillekin! :)

Tämä keskustelu lähti siis siitä, kun joulukuisten kanssa olemme pohtineet eri mittareiden käyttömukavuutta ja luotettavuutta...
Moni on ollut erittäin pettynyt korvakuumemittareihin (ainoastaan braunin versio saanut positiivista palautetta) ja täytyy kyllä sanoa, että tässä esikoistaan odottava on ihan häkeltynyt valintojen maailmasta!
 
Joulukuusta hyvää päivää, myöskin!

Pepusta digi-mittarilla. Ei mee kauan ja sinnehän se kuumelääkekin suppona sujautetaan. Isommalta samalla laitteella kainaloon, desinfioi vaan välillä. Täytyykin vaan muistaa nyt ostaa uudet patterit, ettei tarvi keskellä yötä kiroilla himmeetä näyttöä ja epämääräisiä lukemia.

Ja on tuolla kaapissa se perinteinen ranteella vetkutettava elohopienen, jos menee digi mittaukset pieleen. Siinä vaan kestää niin kauan, että vauva ainakin puskee refleksi kakat hoitopöydälle kesken mittauksen. Isompi muksu ja ite nukahtaa kainalosta mitatessa. Tuleepahan ainakin ees kymmenenminuutin pakkolepo!
 
Kyllä se digitaalinenmittari on paras vaihtoehto ja on meillä se elohopeamittarikin vielä, jäänyt jostain vuosien takaa. Käytössä yhä välillä, lähinnä jos digitaalisesta patteri lopussa. Mittaus joko pepusta tai sitten kainalosta.. aika pieneltä onnistuu jo jälkimmäisestäkin. [:)] turhanpäiväisiä hömpötyksiä tuttimittarit ynnämuut, sanon minä! [:D]
 
Mäkin kallistuisin kyllä digimittariin, pepusta saa luotettavimman tuloksen, mutta kainalostakin saa ihan hyvin kyllä pieneltäkin. Korvakuumemittarit ovat kyllä meillä lastenosastolla enimmäkseen käytössä, niissä pitää muistaa että näyttävät yleensä enemmän kuin kainalosta mitattaessa (kokemusta Braunin mittareista, jotka näyttävät n. 0,5 astetta enemmän). Ihan pienen korvakäytävään ei korvakuumemittari mahdu, eikä sillä saa luotettavaa tulosta. Eli vähän rasvaa digimittarin päähän pepusta mitattaessa ja suolentyhjennyskin tulee samalla toimitettua... [:D] 
 
Mä taas en omalla kohdalla luota lainkaan digimittareihin.. liekö sitten ollut liian köyhä ostamaan kunnollista. Mulla näyttää omasta kainalosta digimittari 35 ja vähän päälle, kun heti perään tai ennen digimittaria elohopeamittari näyttää normaalia 36.7. Että kyllä lasta ajatellen vaikea valinta. Veljentytön kanssa jouduin joskus mittamaan korvamittarilla ja vaikutti kyllä ihan toimivalta. Toki saattoi tuon puoli astetta näyttää enemmän, mutta mielummin puol astetta liikaa ku liian vähän.
 
Kainalosta digimittari antaa pienemmän luvun jos ottaa mittarin piippauksen jälkeen pois kainalosta, yleensä ohjeissa sanotaan että jos digimittarilla mittaa kainalosta niin aika on 5-10 min. Limakalvolta (esim. suusta) antaa oikean tuloksen ja nopsaan.
 
Digitaalimittarilla pepusta mittasin pojaltani kaksi ekaa vuotta, siitä lähtien kainalosta. Vanhanajan elohopeamittarikin on ihan luotettava, mutta kovin hidas verrattuna digimittariin. Ja digimittariin voi kyllä luottaa, kunhan ei osta sitä halvinta mallia.
 
joo, itse kans olen mittaillut digitaalisella ja pepusta, nyt olen alkanut miettimään et mitenköhän "syvälle" se pitää laittaa? oon niin epävarma kaikesta että välillä oikein hävettää..[:(]
nyt pojalla ollu pepusta mitattuna 37,7-38. ja varsin mittasin kainalosta 36,6... eli ei varmaan kainalost ollu kovinkaan luotettava? ja kummminkin poika ollut kuumeinen,minun mielestä. tosin voisi kysyä muidenkin mielipidettä asiasta. yskäkin on.. ja kumminkin suhteellisen virkeä on poika ollut..mut joo..
 
Digitaalimittarilla pepusta. Nopeaa ja helppoa.

Kuumemittarissa tulee ohjeet mukana mistä voi lukea milloin on lämpöä pepusta tai kainalosta mitattuna. Pepusta mitattuna lämpöä on vasta kun ylittää 37,5 astetta. (ja näin lääkärissäkin sanotaan). En muista mitä kainolosta mitattuna on lämpöä, kun ei vielä mittailla kainalosta. Mutta siis pepusta ja kainolasta mitattunu eri lämmöt.
 
Huh, onpahan suo... sit pitää vaan tutkia, et mikä on sen oman lapsen normilämpötila. Mulla meinaa itsellä (ja suvussani yleistä muutenkin) että normaalilämpötila on vaan 34,7, nyt raskausaikana se on ollut jo 35,4 ja vähän toivoisin, että vois vaikka jäädäkin tolle ylemmälle. On meinaan aina raivostuttavaa tapella lääkärissä, että onko mulla kuumetta vai ei, kun mittari näyttää mitä tahansa päälle 36:n...

Kiitos kaikille vastauksista ilmeisesti mäkin unohdan noi uudet hömpötykset ja käytän ihan vaan sitä digimittaria rektaaliista.
 
Takaisin
Top