Kuukautisten kesto

Otetaas pikku gallup, kuinka kauan teillä kestää kuukautisvuoto?

• +7 pv

Äänet: 5 16.7%
  • 6pv

Äänet: 6 20.0%
  • 5pv

Äänet: 11 36.7%
  • 4pv

Äänet: 1 3.3%
  • 3pv

Äänet: 5 16.7%
  • 2pv

• 1pv

• Kaikki äänestäjät
    30

Nepeta Cataria

Keskustelujen kuninkuusravaaja
Heinämammat 2016
Elomammat 2018
Eloäidit 2020
Helmikuiset 2022
Toukokuiset 2024
Onko mitta vaihdellut elämäntilanteen tai vaikkapa iän mukaan? Sitä pohdin tässä että kulkeeko vuotopäivät käsikädessä paksumman kohdun limakalvon kanssa, eli paksumpi limakalvo = pidempi vuoto = toivottavasti paremmat mahdollisuudet tulla raskaaksi?

Onko mitta vaihdellut elämäntilanteen tai vaikkapa iän mukaan? Sitä pohdin tässä että kulkeeko vuotopäivät käsikädessä paksumman kohdun limakalvon kanssa, eli paksumpi limakalvo = pidempi vuoto = toivottavasti paremmat mahdollisuudet tulla raskaaksi?
Mulla on vuodon pituus muuttunut samalla kun vuodon ”laatu” muuttui. E-pillereiden loputtua ekat 6 kiertoa olivat niukat, rusahtavat ja kesto 4-5 päivää. Sitten kun kierto palautui hormoniehkäisystä mun vuodosta tuli runsaampaa, tumman punaista ja piteni 6 päivään :) Vuodon laadun paraneminen oli kyllä tosi hyvä, selkeästi keho tarvitsi aikaa palautumiseen.

Tutkin tätä paljonkin vähän aikaa sitten. Vuodon määrä ei aina kulje käsi kädessä keston kanssa, esim. minulla oli runsaampina aikoina kolmekin hullua vuotopäivää, ja itse kuukautiset kestivät noin viikon. Nyt tällä hetkellä 1-2 kunnon vuotopäivää, kesto viisi päivää, mutta edelleen liian runsas vuoto.

En itse tiennyt, että kuukautisvuoto koostuu osaksi limakalvosta ja osaksi huuhteluverestä. Jos munasolu ei ole hedelmöittynyt, kohdun pinnalla olevat verisuonet aukeavat, ja veri huuhtelee tarpeettoman limakalvon pois. Tämä veren määrä saattaa olla liiallinen, jos esim. hyytymisessä on ongelmaa (raudanpuutos) tai mahdollisesti muistakin syistä. Liian suuri määrä estrogeenia voi aiheuttaa liian runsasta vuotoa, mutta en tiedä, onko limakalvo liian paksu, vai huuhteluveri liian runsas. Liian niukkaan vuotoon taas saattaa olla syynä liian vähäinen määrä estrogeenia.

Vuotopäiviksi kai lasketaan ns. kunnon päivät, tiputtelua ei kai lasketa? Muistan jonkun sanoneen näin. Tai eivät ilmeisesti hedelmällisyyshoidoissa laske niitä tihkupäiviä. 🤔

Minulla kestää nykyään 5-6 päivää. Nuorempana kesti helposti sen 7 päivää ja enemmän, verta tulla holotti niin, että hyvä jos tunnin pystyi pitämään yhtä sidettä. Ensimmäisen synnytyksen jälkeen vuodot vähän vähenivät, kesto ei vielä lyhentynyt. Toisen synnytyksen jälkeen vuoto väheni entisestään ja kestokin lyheni. Kierto on tosin myös hieman lyhentynyt, nuorempana oli 32-34 päivää, nykyisin 28-30. Mulla myös aina ollut oikein hyvä hemoglobiini, myös silloin teiniajan monsterimenkkojen aikaan, tähän ei runsas vuotelu vaikuttanut.

Ehkäisykapseli teki sen, että lyhensi varsinaisten menkkojen kestoa usealla päivällä, mutta melkein koko kuukauden tulla tuhrutti pieniä määriä verta. Onneksi palautui normaaliin kun otatin värkin pois ja laitatin hyvin mulle sopivan kuparikierukan takaisin.

Lasken itse vuotopäiviksi kun kunnolla tulee verta, ei niitä päiviä jolloin tulee hieman rusehtavaa verta.

On vaihdellut. Nuorena pituus oli n.7pvä. 16-26v kun söin e-pillereitä vaihteli se pituus paljon 3-7pvä välillä. Ton jälkeen oon kaksi kertaa raskaana ja silloin pituus vaihteli paljon raskauksien välillä. Toisen ja kolmannen välillä oli kuparikierukka reilu 4v. Silloin oli pahat vuodot ja 5-7pvä kesti. Nyt oon ollut synnytyksen jälkeen ilman oman kehon ehkäsyä ja vuodot kestää 5pvä melkein poikkeiksetta. Kierron pituus kyllä vaihtelee paljon nykyään. Nyt ikää on 36v kohta 37v.

On vaihdellut vuodon kesto ja määrä. Lyhimmillään on ollut 4-6 päivää. Nykyisin 7-8 päivää ja vähän tiputtelua päälle. Nykyisin vuoto on myös runsaampaa kuin ennen. Varmaan jo liiankin kanssa.

Nuorempana vuoropäiviä oli 5-6 pv. Nyt enää 3pv ja nekin niukkoja - vaikka syön tasan samoja e-pillereitä.

Tiedä sitten onko iällä väliä ( täytän kohta 39v) Pre-menopaussia odotellessa… ?

Takaisin