Kuukautiskivut ja vinkit niiden hoitoon

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Miten te muut hillitsette kuukautiskipuja ja muita oireita? Olen kuullut että vadelmanlehtitee voisi auttaa. Onko jollain siitä kokemuksia?

Itse olen huomannut että liikkuminen auttaa kipuihin. Ei siis tarvitse ihan liikuntaa harrastaa. Ihan tavallinen puuhailu ja kävely toimii. Kunhan vain ei jää makaamaan vaikka se houkuttaakin silloin kun on oikein kurja olo. Alaselän hieronta auttaa myös jossain määrin, joskaan ei kovin piktäaikaisesti.

Burana ja panadol. Myös rääkkiurheilu juuri ennen kuukautisia auttaa, mutta se pitää tosiaan muistaa etukäteen.

Liikunta auttaa samoin lämmin jyvätyyny. Buranaa/panadolia otan parina ensimmäisenä päivänä, jos tuntuu ettei muut keinot auta.

Itsellä oli ennen lastensaantia hirviömäiset kuukautiskivut, silloin auttoi 100mg ketorinia HETI kun kipu hiipi paikalle. Mikään muu ei auttanut(no kuuma suihku kyllä helpotti, mutta ei siellä tuntitolkulla voi olla..), mutta se kipuvaihe oli vaan sellainen 4-6tunnin shokkitila:yuck:. Huhhuh, ihan hiostuttaa noiden muisteleminenkin!
Paras lääke on tosin ollut lastensaanti:grin. Enää ei tunnu kuukautiset miltään!

Tajusin vasta nyt kun luin viestisi lambi, että minullakin on kuukautiskivut lievemmät nyt lapsen syntymän jälkeen. Nykyisin kipu ei kovin usein yllä reisiin asti. :)

Nokkonen. Kuivattuna oon käyttäny ja ihan leivän päälle ripotellu (vaatii ehkä hieman totuttelua) tai ruoan sekaan lautaselle. Se on auttanut mulla kaikkein parhaiten :) Jostain blogista sen joskus löysin suositeltavan ja on kyllä ollu hyvä. Mä oon syöny sillee epäsäännöllisen säännöllisesti, mut paras tulos tulee (oman kokemuksen mukaan) kun alottaa kuurina oviksen jälkeen ja jatkaa menkkojen pahimpinen päivien läpi. Sit voi hyvin pitää taukoa seuraavaan ovikseen asti. Nokkosta löytyy luontaistuotekaupoista kuivattuna, uutteena ja tabletteina. Tosin kuivattu on ilmeisesti tehokkaampi kuin muut versiot. Tietty sitä voi myös itse kerätä sopivasta paikasta ja laittaa kevyen ryöppäyksen jälkeen pakkaseen. Liian kauan ei saa pitää kiehuvassa vedessä tai menettää tehoaan.

Myös magneettisydämestä voi olla apua, mulla on lievittäny mut toi nokkosen käyttö on ollu parempi.

Takaisin