Kuukautiset

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Minkä ikäisenä teillä alkoi menkat? Ovatko kivuliaat?Mitä kuukautissuojaa käytätte? Entä kuinka pitkä kierto on?

Minulla alkoi 12-vuotiaana ja kierto on aina ollut hyvin epäsäännöllinen. Jossain vaiheessa esikoista yrittäessä oli n.34 päivää, mutta ei ole tavatonta että menkat tulee kahden kuukauden välein. Nyt viimeisin kierto oli satapäiväinen, tietysti imetys sotkee vielä. Yritän käyttää kuukuppia, mutta välillä se ei vain millään istu, vaikka kokenut käyttäjä olen. Kohtalaisia kipuja on yleensä ensimmäisinä päivinä, Panadolin ja lämpötyynyn avulla sinnitellen mennään.

Joskus 11-12 ikäisenä ja olivat niin kivuliaat että jouduin sen takia aloittamaan e-pillerit. Nykyään saattaa olla hiukan nipistyksiä, mutta siihen se yleensä jää.
Aina ovat olleet todella epäsäännölliset vaikka käytössä on ollut mitä hormoonivalmisteita.
Tamponeja käytän ja joinakin öinä siteitä.

11 olin juuri täyttänyt, kun alkoivat. Alkuun oli hieman epäsäännölliset, mutta alusta lähtien olleet kivuliaat ja hyvin runsaat. Säännöllistyi kierto noin 15-16v siihen 32-34. Käytin kipulääkkeitä säännöllisesti koviin kipuihin, mitään erikoista ei silti todettu. Ensimmäisen lapsen jälkeen kierto lyheni 30-32 ja kivut helpottivat jonkin verran. Ihan niin runsaatkaan eivät olleet enää. Toisen lapsen jälkeen on olleet epäsäännölliset, synnytyksestä 8kk, menkat tulleet kaksi kertaa. Käytän sidettä, en ole koskaan tykännyt tamponista ja kuukuppia epäilyttää käyttää näin kierukan kanssa.

Olin vähän vajaa 12, tulivat alusta asti säännöllisinä ja kivuttomina ekat n. 10 vuotta, kunnes muuttuivat jostain syystä julmetun kipeiksi. Muistan, että pahimmillaan kipu vei polvilleen. Kierukka auttoi vähän, mutta sekoitti kierron pitkäksi aikaa, kunnes taas tasoittui. Nykyään luomukierto, joka synnytyksen jälkeen alettuaan ja ennen kkm:a oli suht säännöllinen n. 30pv. Kipuja vaihtelevasti, mutta ei niin pahoja, kuin ennen kierukkaa. Vuodon määrä varmaan ihan kohtalainen. Endometrioosista joskus joku puhui, mutta ei kukaan oikein tosissaan koskaan ottanut, että olisi tutkittu.

Niin ja kuukuppi on ollut käytössä jo 16 vuotta (ei sama). Alkuun taisin vehdata siteiden ja tamponien kanssa, mutta jostain Googlen syövereistä sitten löysin kuukupin. Muistan vielä, että mun sisko osti sen mulle, kun ei meidän paikkakunnalla semmosia ollu. En kyllä vaihtais enää pois.

Olin 11 kun alkoivat, alkuun vähän epäsäännöllisinä, mutta kun tasoittuivat, niin kierto oli n. 29-30pv siihen asti kun aloin käyttää yhdistelmäehkäisyä. Itse olen ollut siinä ”onnellisessa” asemassa, että eivät koskaan ole olleet kivuliaat.

Menkat alkoi kun olin 12. Kierto on lähes aina ollut säännöllinen, nyt ekan synnytyksen jälkeen pidentynyt n. 32 päivään, kun ennen oli 30. Synnytyksen jälkeen ei menkkakipuja ole ollut, ennen oli jonkin verran. Kuukuppia ja kestositeitä käytän.

Menkat alkoi vähän vajaa 11 v. ja jo ekasta kerrasta aivan järkyt kivut. Lääkärin käyrien mukaan krampit vastasi n. "8 tason" (1-10) raskaussupistuksia. :hungover: On se hurjaa näin aikuisena ajatella että 10 v. lapsi on tollasia joutunut kokemaan...
No, sen jälkeen muutama vuosi menikin aina niin että menkkaviikko oltiin kotona. Vuotoa oli niin paljon että saattoi tulla 5 yösiteen läpi, aina jenkkisängyn patjankin läpi jos makasi. Sairaalassa käytiin kanssa usein näytillä ja sain särkylääkettä tippana. Vasta 13 v. sain pillerit jotka sitten oikeastaan "pelasti" oman arjen. Kivut toki jatkui ja vuodot oli kovat, mutta kuitenkin siedettävät järeillä särkylääkkeillä + ei tarvinnut vaihtaa vaatetta koko ajan. Uskalsi siis lähteä ulos! :)
Sen jälkeen menkat oli säännölliset, kesti n. 10-12 pvää ja kierto 28 pvää. Siteet + kuukuppiyhdistelmä toiminut hyvin.
Nyt esikoisen jälkeen menkat enää 3-5 pvää ja kivut melkein kokonaan kadonneet. Mielialavaihtelut ja oviskivut on kylläkin tulleet kylkiäisenä.

Täälläkin menkat oli hirvittävän kivuliaat ensimmäisten vuosien ajan - ja ne alkoi jo 9 vuotiaana. Onneksi joku fiksu lääkäri lopulta antoi kunnon särkylääkkeet jotka toimi ja niiden voimin pystyi elää läpi menkkojenkin. Kipua itsellä tosin oli aina vaan alussa, noin 6 tuntia oli kun synnyttämässä.
Kaikki kivut loppui ensimmäiseen raskauteen :excited001! Eikä ole palanneet enää, joka synnytys on vielä lyhentänyt menkkojen kestoakin - nyt ollaan enää parissa niukassa vuotopäivässä. Eikä ole haitannut edes raskautumista tämä "limakalvojen surkeus??"

9-vuotiaana alkoi rinnat kasvaa ja vartalo muuttua naiselliseksi ja 10-vuotiaana alkoi kuukautiset. Oli valtava häpeä ja kriisi, kun tunsin kuitenkin itseni vielä lapseksi ja oma keho hävetti. En toivoisi, että omalla tyttärellä kävisi näin, mutta perinnöllistähän tämä kai osittain on. :sad001

9-vuotiaana alkoi rinnat kasvaa ja vartalo muuttua naiselliseksi ja 10-vuotiaana alkoi kuukautiset. Oli valtava häpeä ja kriisi, kun tunsin kuitenkin itseni vielä lapseksi ja oma keho hävetti. En toivoisi, että omalla tyttärellä kävisi näin, mutta perinnöllistähän tämä kai osittain on. :sad001
Mä murehdin samaa etukäteen, mutta ratkaisin asian puhumalla menkoista hyvissä ajoin ja paljon! Ei ollut sitten mitään ihmeellistä kun viimein alkoivat, 11 vuotiaina isommilla tytöillä. Vielä yksi alkamatta, mutta tämä kasvaa keskivertovauhtia.. Me on myös juhlittu koko perheen voimin menkkojen alkua kakun voimin:hilarious:, teen kaikkeni että se häpeän kulttuuri tässä katoaisi!

Mä murehdin samaa etukäteen, mutta ratkaisin asian puhumalla menkoista hyvissä ajoin ja paljon! Ei ollut sitten mitään ihmeellistä kun viimein alkoivat, 11 vuotiaina isommilla tytöillä. Vielä yksi alkamatta, mutta tämä kasvaa keskivertovauhtia.. Me on myös juhlittu koko perheen voimin menkkojen alkua kakun voimin:hilarious:, teen kaikkeni että se häpeän kulttuuri tässä katoaisi!

Ihan mahtava idea! :hello2 Mun äiti ei varotellut, niin voit kuvitella kuinka ihmeissäni olin.

Minulla alkoi menkat 13-vuotiaana ja ovat aina olleet todella epäsäännölliset, aluksi vain vähän (28-44) mutta myöhemmin vaihteluväli liukui molemmista päistä vielä reilusti. Varsinaisia menkkakipuja on ollut joskus vähän, mutta pääosin on menty kuukautismigreenillä. Vuodot eivät ole olleet runsaita, mutta pitkiä kylläkin.

Menkat alkoi 10-vuotiaana. Mulle ei äiti ollut ehtinyt puhua mitään, koska hänellä itsellään oli alkanut vasta useita vuosia vanhempana, eikä uskonut että mulla tulisi niin varhain ajankohtaiseksi. Olin aika järkyttynyt herätessäni kunnon verilammikosta, valehtelematta.
Menkat on aina olleet todella runsaat, pitkät ja kivuliaat. Suojana toimii kuukuppi + kestoside. Ennen kestosuojia käytin tamponi + side. Kierto on aina ollut hiukan epäsäännöllinen 28-40pv suurimmaksi osaksi.

Taisin olla joku 14v kun menkat alko. Ja eheei ollu äippä varotellu etukäteen :hilarious: en kuitenkaa sen enempää säikähtäny, oli terkka asiasta löpissy ja kyselly, sekä ite lukenu teinien ns. oppaita kirjastossa. Jokusen vuotta vuoto kesti 5-7 päivää, epäsäännöllinen kierto. Joitain kertoja jäi kokonaan välistä, ja tätähän sitten ihmettelinkii paljon. Hiljallee vuoto asettu 3 päiväiseksi, ja sillä tiellä mennää yhä. Nyt kierron keskiarvoinen pituus 31pvä, vaihtelua löytyy 28-35pvä. Lyhin kierto 27pvä ja pisin 38pvä. Ensimmäinen vuotopäivä niukahkoa tai "normaalia", toinen yleensä runsaampi ja kolmas niukahkosta "normaaliin" tai hyvin niukka.

Menkkani ovat kivuliaat, mutta eivät kuitenkaan rajoita elämää. Kärsin lähinnä alavatsan ja alaselän kivuista, ja etenkin yöllä. Kauratyyny on hyvä unikaveri, toisinaa myös mies hieroo vattaa ja selkää. Lisäoireina vaihtelevasti vatsavaivat ja mielialan heittely, lähinnä äkäisyys nostaa päätään :rolleyes:

Taian olla vanhanaikane, tai vaan tapoihin kangistunu kun kuukautissuojana käytän ihan tavan siteitä ja toisinaan tampoonia :grin löytyy miult kuukuppi, mut en jotenkin tykkää käyttää sitä. Pitänee ottaa uuestaa käyttöö joku kerta, mikäli ei rupee vauvaa kuulumaa :hilarious:

Ja ihan tällainen hassu juttu minkä huomasin kun aloitettiin ensimmäisen lapsen yrittelyt tuossa muutama kuukaus sitten; kuukautiskierto tasaantui 29 päivään :wideyed: mistähän moinen mahtaa johtua :confused: ja mielenkiinnolla oottelen jatkuuko kierto samanmoisena vai lähteekö taas heittelemää minnesattuu

Muokattu viimeksi:
Takaisin