Kutiava ihottuma

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja MaD
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

MaD

Satasella mukana keskusteluissa
Asiaan: Rv 14 menossa ja ihan raskauden alusta (ehkä viikolta 7) mua on vaivannut hyvin kutiseva ihottuma. Kävinkin kesäkuussa asian tiimoilta lääkärissä. Mutta eipä se tiennyt mitä tää on, mutta määräsi kuitenkin kortisonivoidetta.

Aluksi ihottuma oli vain käsivarressa ja reisissä. Punaista kutiavaa rypylää. Kortisonivoide auttoikin sitten. Kutina ja ihottuma oli poissa parisen viikkoa ja nyt mua on kutittanut reilun viikon ajan ihan hulluna! [:@] Kutina alkaa iltapäivisin ja jatkuu yömyöhään asti. Kunnes nukahdan.
Pientä punaista ja kutisevaa näppylää on käsivarsissa, reisissä, polvissa ja säärissä.
Olen yrittänyt googlata aihetta. Vastaan on tullut oikeastaan vain raskaushepatoosi ja monimuotoinen raskausihottuma. Tuohon hepatoosiin ei oikein viikot täsmää, eikä kutinapaikat.

Jos täällä olisi joku ihana, joka osaisi edes jotain vastata, niin olisin hyvilläni. Esikoista odottelen ja kaikki on uutta ja ihmeellistä. Meinaan alkaa olemaan huolestunut, jos mahassa onkin tapahtumassa jotain damagee ja tää on oire siitä [:(]
Pakko mennä ens viikolla uudestaan lääkäriin. Tän kutinan kanssa tulee hulluksi!

Mulla tuli tollasta samaa!! Lääkäri totesi atooppiseksi ihottumaksi joka ilmeni vasta raskauden myötä..
Mutta mahassa mulla oli kans kutisevia näppyjä jotka hävisi tässä ajan kanssa:) Rasvailua vaan,kyllä ne siitä lähtee..Tuskin mitään vakavaa kun lääkärissäkin olet käynyt:)Itse olen käyttäny kortisonivoidetta ja ihan tavallista rasvaa..

Eiku takas vaan lekuriin, jos ei rasvat auta... mulla myös tullut tämän raskauden aikana ihan pirun kutiseva ihottuma. Kädet ja kainalot ihan hurjassa kunnossa. [:@] Nyt vaan en muista millä viikoilla tämä ihohelvetti alkoi, mutta muistaakseni aika aikaisessa vaiheessa. Olen jo jotenkin alistunut tähän, enkä jaksa enää välittää koko ihottumasta.

Ettei kyseessä ole mikään hiiva tai joku vastaava? Mä sain ihottumaani jotain hiivarasvaa, mutta eipä siitä ollut kuin hetkellinen apu. Nyt tänään kun sipasin sitä kainaloihin, niin kutina loppui kuin seinään ja ainakin tällä hetkellä on aika ihana olo kun ei kutita. [:)] Rasvat joita mulla on: Bemetson-K, fungorin 1% ja sibicort, itse jotain hetkellistä apua niistä saanut.

Niin siis olen koko ikäni kärsinyt atooppisesta ihosta, mutta näin pahana en koskaan kesäisin, talvella yleensä iho alkaa oireilemaan.

Oon kärsinyt pahasta atooppisesta ihosta pienen ikäni. Keväällä, alkuraskauden myötä se lehahti ennen näkemättömän pahaksi, melkein sairaalaan asti jouduin. Kortisoni/ setiritsiini toisaan on helpottanut jonkin verran kutinaa/ laskenut ihottumaa, mutta ei kuitenkaan lopullisesti oo auttanut. Ns. luonnollisia keinojakin oon löytänyt raskauden myötä. Muualta tuo ihottuma on kesän myötä hävinnyt paitsi kainaloista, missä epäilen olevan hikinäppylää, kun raskauden myötä oon alkanut hikoileen enemmän.

Käyn suihkussa joka päivä, koska iholle kertyy bakteereita varsinkin näin helteillä ja hikoillessa, niin vaikka ihottumaihon ja mahdollisten kuivien läikkien pesu saattaakin tuntua inhottavalta, niin se on tarpeellista, ettei tule tulehduksia. Joka toinen päivä pesen perusvoiteella saippuan sijaan ja joka toinen päivä apteekista saatavalla suihkuöljyllä. Ennen suihkua "huuhtelen" ihon itsetehdyllä suolaliuksella, eli litraan vetta 2tl suolaa. Suolaliuoksen pitäisi olla luonnon keino tappaa iholla asuvia bakteereita. Samasta suolaliuoksesta voi tehdä myös kääreitä, jotka rauhottaa kutisevaa ihoa. Eli vaikka tavallisen pyyhkeen kastelee suolaliuokseen ja sitten vaan kutisevan kohdan päälle, vähän pidemmäksi aikaa, suositusaika taisi olla 1-2h. Näiden lisäksi öljyän ihon luontaistuotekaupasta saatavalla kylmäpuristetulla 100% sesaminsiemenöljyllä, siis ihan ruoanlaittoon tarkotetulla, ja se kosteuttaa mun ihoa jopa paremmin kuin yksikään apteekin perusvoide.

Tietysti jokaisen iho on omanlainen, mutta tosiaan riittävä puhtaus+ rasvaus mahdollisimman hajustamattomilla/ luonnollisilla tuotteilla on ehkä paras hoito oli kyseessä sitten mikä tahansa ihottuma. Raskauden myötä, kun voi herkistyä vaikka käyttämälleen suihkusaippualle/ hajustetuille rasvoille tms.

Ootko koittanut mahdollisesti vaihtaa ihokontaktissa olevia tuotteita kuten saippuat/ rasvat/ pyykinpesuaine, miedompiin? Tuota suolahuuhtelua/käärettä suosittelen kokeilemaan. Ja todellakin kannattaa käydä uudestaan lääkärissä, ettei ihottuma alueet pääse tulehtuun. Itse syönyt tän raskauden aikana 2 antibioottikuuria ihotulehdukseen[:@] Jos vaan on varaa, niin kannattaa käydä yksityisellä ihotautilääkärillä tai pyytää, että saisko terveyskeskuksesta lähetteen ihotautilääkärille julkiselle puolelle, kun yleensä näin raskaana pääsee aika tehokkaasti noihin julkisenkin puolen hoitoihin.

Jokainen iho on omanlaisensa ja ihottumien kanssa joutuu tappelemaan ja olemaan kärsivällinen, että löytää sen oman hoitonsa, kun yhdellä kokeilukerralla ei mitään tuloksia oo havaittavissa, vaan joutuu useamman päivän aina testaamaan. Ainakin siis jos on atopisasta kyse. Jaksamista ihottuman kanssa ja toivottavasti menee ohitse raskauden myötä.

Raskaushepatoosiin ei liity ihottumaa, joten sitä tuskin tarvitsee pelätä. Hepatoosissa kutina on erilaista kuin ihottumassa, se tuntuu tulevan ihon alta, ja raapiminen ei auta. Kutiavan paikan hierominen saa aikaan mahdottoman kihelmöinnin ja polttamisen, syvemmältä kuin ihon pinnasta.

Itsellä heti raskauden alettua ilmestyi toiseen käteen semmoinen 2€ kolikon kokoinen hilseilevä ja pirusti kutiava ihottuma, tekee välillä semmosia pieniä 'finnejä' siihen. Lääkärissäkin näytin, sanoi että hormonitoiminnan muutos voi aiheuttaa ja käski kokeilla Sibicortia. No eipä siitä ollut apua, kuten ei kortisonivoiteestakaan, perusvoide vähän tekee sen paremman näköiseksi kun se ei enää ole niin kuiva mutta sitkeässä tuo on :)

Pöh! Miten mä kuvittelinkin, että raskaana sitä olisi jotenkin etuoikeutettu saamaan lääkäriajan samalle päivälle (vaikken heti aamusta terkkariin soittanutkaan). Sain lääkäriajan vasta ensi viikolle. Vielä kerran pöh!

Pyykinpesuaineet meillä on nestemäisiä ja hajusteettomia ja nyt olen vaihtanut suihkusaippuankin hajusteettomaan.

Hajusteeton perusvoide tuo hetken avun, mutta pian jo huomaan kaaputtavani jotain kohtaa kropassani. Olisikin tuo ihottuma ja kutina vain yhdessä paikassa, mutta ei! Tuntuu vaan, että leviää kokoajan.

Täytyy ehkä kokeilla tuota suolaliuoskäärettä tai -huuhtelua.

Täällä kanssa yksi joka on kärsinyt pahasta ihottumasta raskausaikana. Minulla on normaalistikin atopia mutta raskausaikana se on oireillut potenssiin 10 ja lisäksi sain vielä limakalvo-oireet päälle (heinänuhan), jota ei normaalisti ole ollenkaan.

Ihotautilääkäriltä sain nokkosihottumakohtauksiin Ataraxia ja Clarityniä (Atarax väsyttää hirmuisesti) ja Apolaria, kasvojen alueella käytän tavallista hydrocortisonia. Apolar auttoi parhaiten laaja-alaiseen ihottumaan. Lisäksi mulla on Eloconia (mutta se on voimakkainta kortisonia eli käytän vain tosi pahassa tilanteessa).  Perusvoiteina oli talvella Apobasen punainen ja nyt Ceralan. Heinäkuussa ihottuma tulehtui jonkin verran ja tulehtuneille alueille olen käyttänyt Sibicortia. Nyt tulehtuneet kohdat on parantumassa, liekö syynä mätäkuun loppuminen. Pesu ja rasvaus on parhaat lääkkeet tähän, tosin todella toivon että synnytyksen jälkeen tilanne vähän helpottaisi..

Mulla on nyt, tai siis eilen jossain vaiheessa päivällä ilmestyny naamaan kutiseva ja poltteleva ihottuma. Ensin huomasin töissä oikeen silmän vieressä ihottuman ja illalla oli myös toisella puolella. Yön aikana se oli levinny silmänluomiin. Olin jo aikeissa soittaa lääkäriin, mut päätin kuitenkin kokeilla vielä rasvailua ja tuntuis auttavan, tai ainakaan ei oo enäälevinny. Olin vaan aika yllättyny kun ei koskaan aikasemmin oo ollu minkäänlaisia iho oireita. Mitään erilaista en oo syöny tai muutakaan, niin tosi outoa.. Täytyy kysellä vähän seuraavan kerran neuvolassa.

En nyt noita kaikkia vastauksia ehtinyt tässä lukea mutta joo eli mulla on kans.
Mulla ilmestyi aluksi sellaista ihonvärin muutosta tissien väliin ja nyt sitten siitä on lähtenyt suoraan alaspäin punaisia näppyjä ja just kans ihonvärinmuutosta. Mulla on kohta onneksi lääkäri kans.
Olkapäissä ja solisluiden lähellä on pieniä näppyjä mutta ne ei ole punaisia ollenkaan.
Ihan kummallista.

No nyt on käyty ihotautilääkärilläkin. Alustava diagnoosi oli ekseema ja dermografismi (yksi ns. fysikaalisen nokkosihottuman muoto). Kannattaa googlettaa tuo dermografismi, jos itsellä ollut käsittämätöntä kutinaa ja ihottumaa. Ei sinällään liity mitenkään raskauteen, jostain syytä sattui nyt puhkeamaan tosi rajuna.
Lääkäri otti parit koepalat ja pitää vielä juosta verikokeissa. Lopullisen "tuomion" saan vasta kuukauden päästä, kun tulokset on valmiit.

Uudeksi voiteeksi sain Duocorttia kuurina ja ihan perus Aqualan L:ää. Lisäksi antihistamiineina Cetiritziniä ja Ataraxia. Tuota Ataraxia tosin en aio syödä.

Jospa tämä tästä.

Takaisin