Kuppi-mallinen istuin - kokemuksia

Niittyleinikki_

Puuhakas puhuja
Maaliskuiset 2023
Onko kellään ollut vaunua/ratasta jossa kuppi-mallinen istuin (ns. bucket seat). Viihtikö vauva/taapero? Onko hyvä vai huono mielestäsi? Pystyykö nukkumaan päiväunet, vai onko hankala kun ei saa ihan makuuasentoon lasta?
 
Onko kellään ollut vaunua/ratasta jossa kuppi-mallinen istuin (ns. bucket seat). Viihtikö vauva/taapero? Onko hyvä vai huono mielestäsi? Pystyykö nukkumaan päiväunet, vai onko hankala kun ei saa ihan makuuasentoon lasta?
Mä oon miettinyt näitä lasten ergonomian kannalta, että voiko pidemmän päälle olla hyvä, jos lapsi on koko ajan istuvassa asennossa (myös makuuasennossa)? 🤔
 
@MinnaM Mä taas luin jostain et se ois ergonomialle parempi.. Ymmärrän pienenä vauvana et selkä ois pyöreänä, mut entäs isompana🤔 Ilmeisesti fysioterapeutit tms. puhunu kupin puolesta. Ois hyvät vaunut mut niissä kuppi niin siksi kyselen!
 
Me vaihdettiin just rattaita, entisissä oli normi istuin, nykyisissä kuppimallinen, ja meidän reilu 2.v esikoinen sopeutui kyllä hyvin nukkumaan päiväunia niissäkin
 
Maallikkona jäin miettimään omaa fysiikkaani ja tuosta taaperosta tekemiäni havaintoja... Ainakin mulla selkä jumiutuu selällään nukkumisesta. Rentouttavalle mutkallehan sen saan itseni kyljelleen sängyssä kääntäen, lepotuoliin nukahtaen tai ammeessa/ paljussa laiskotellessa. Samoin tekee taapero, todella harvoin nukkuu pelkästään selällään, kohottaa vähintäänkin peittomytyllä jalkojaan ylöspäin, jolloin alaselkä käsittääkseni "aukeaa". Usein olen tavannut hänet istumassa sisällä liian pieneksi jääneestä turvakaukalosta touhuamassa siinä käsillään jotakin useimmiten lukee kirjaa joku pehmo sylissään. Eli kuppi-istuin lienee hyvä asento jos uusia ratas hankintoja hänelle syystä tai kolmannesta tekisin.
 
@Aaltokukka Jep ja kun tässä juuri vauva mun sylissä nukkuu, niin kuppihan tämä sylikin on😄 Ei vauva koskaan nuku sylissä selkä suorana.

Meidän vauva kyl nukkuu usein alkuyöstä pinnasängyssä selällään, mut ehkä johtuu siitä kun hänet siihen nukkuvana lasken selälleen. Yöllä siirtyy itse monenlaisiin asentoihin joissa usein selkä pyöreänä👍
 
Mä olen nähnyt varsinkin isompien lasten nukkuvan tosi monesti kyljellään noissa kuppimallisissa rattaissa. 🤔 Meillä nukutaan normi rattaissa ihan selällään ja yöllä, kun taaperoa käy sängyssä katsomassa niin kyllä hän useimmiten x-asennossa selällään on, vaikka ois jossain muussa asennossa nukahtanut. Meillä nukutaan rattaissa välillä kolmenkin tunnin päikkäreitä niin itse kokenut meille paremmaksi ihan normi rattaat, josta pienempänä selkänoja oli ihan vaakatasossa ja nyt vähän vanhempana oon jättänyt vähän enemmän viistoon. Kuppimallin istuimissa mun mielestä hyvänä puolena on ainakin se, että istumisasento pysyy paremmin ryhdikkäänä varsinkin juuri istumaan opettelevilla ku normi vaunuissa lapsi saattaa valua. Että molemmissa varmasti omat puolensa ja molemmille varmaan omat kannattajansa. ☺️
 
Takaisin
Top