Kuparikierukka

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Nia

Puuhakas puhuja
Heippa vaan kaikille!

Olisin kysynyt kokemuksianne kuparikierukasta:

-Onko kellään kuparikierukkaa, jolla olisi PCO tai endometrioosi?
-Kävikö kierukan laittaminen kipeää?
-Minkälaiset kuukautiset teillä on kierukan kanssa?
-Tuntuuko ne itsestä ne langat, entä miehestä?

Itsellä on ensi viikolla jälkitarkastus ja pohdiskelen, että minkä ehkäisyn haluaisin. Hormoonit ei kiinnostais pätkääkään, eikä kyllä kuminkaan kanssa sekoilu.

Mulla oli kuparikierukka ja mun mielestä ehdottomasti paras ehkäisykeino mitä mulla on ollut.

Laittaminen sattui aika paljon, mutta mulla ei takana raskauksia, ilmeisesti raskauden jälkeen ei kovinkaan satu. Mutta anyway kipu hävisi vuorokauden sisällä.

Aluksi lankojen päätu tuntuivat kipeältä miehelle yhdynnässä, mutta kun asiasta mainitsin gynelle niin lyhensi langat aivan tyngiksi ja ei enää häirinnyt. Tämä tosin vaikeutti kierukan poistoa kun jätettiin ehkäisy pois, mutta kierukka kuitenkin saatiin onnellisesti pienen kaivelun jälkeen pois. Muistaakseni olisi voinut pitää 4vuotta.

Kuukautiset kierukan aikana oli runsaammaat ja kierto muutamia päiviä lyhyempi kuin normaalisti. Myös hieman kivuliaammat olivat, mutta ei mitään mistä ei yhdellä burana 400mg olisi selvinnyt.

Itse päädyin kuparikierukkaan, kun en myöskään hormoniehkäisyä halunnut. Olin tosi tyytyväinen kapistukseen. Ei tule kalliiksi eikä tarvitse laiton jälkeen koko vehjettä juuri ajatella. Itselläni ainkain tosi vaivaton vaihtoehto. Suosittelen!

Hei! Itsellä on ollut myös kuparikierukka. Hyvä ollut. Ennen raskautta ollut ja laitatin uudestaan raskauden jälkeen. Mies ei ole valittanut ainakaan tuntemuksista.  

Mulle laitettiin kuparikierukka 05/11 .. 
Ja olen ollut erittäin tyytyväinen .. :) 

Laittaminen tuntui hieman epämukavalta, mutta jos on lapsen synnyttänyt samaa reittiä niin ei se pahalta tunnu .. :D 
Kuukautisista sanottiin, että voivat olla runsaat ja kivuliaat, runsaat ehkä on, mutta luulen sen liittyvän ennemminkin pitkään taukoon sitä ennen. Ja "kivut" on ihan normaaleja .. Ainakin täälä, nuohan on niin yksilöjuttuja .. 
Eipä tarvi joka päivä muistaa ottaa pilleriä ja jälkitarkastuksessa sai vielä veloituksetta, halusin siis kokeilla .. Ja tyytyväinen olen. Kuparikierukan käyttöaika on 5v. 

Ja kun kierukan ottaa pois niin ehkäisyteho loppuu siihen samaan paikkaan .. :) 

Moi,

juuri aamulla sain ekan kuparikierukkani, enkä siis osaa muuta vielä kertoa kuin että asettaminen ei kyllä tuntunut ollenkaan niin pahalta kun mitä netissä mainostetaan (esikoinen syntyi reilu vuosi sitten alakautta). Kohdunkaulan mittaus mittatikulla vihlaisi juuri sen verran että piti nenää nyrpistää, itse kierukan asetus ei sitäkään.

Niin ja päädyin kupariin hormonin sijasta siksi että haluan nähdä joka kuukausi todisteet etten ole tietämättäni raskaana ja että homma pelaa niinkun pitää alaosastolla. Kuukautisten jääminen hormonien takia pois tuntui minusta jotenkin luonnottomalta, ymmärrän kyllä täysin että se useimmille on helpotus arkeen.

Takaisin