Kupari- vai hormoonikierukka?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja minna93
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

minna93

Jostain jotain jo tietävä
Nyt kun vihdoin ja viimein, monen muuttujan jälkeen pääsen ens viikolla jälkitarkastuukseen.. Oon tullu siihen tulokseen, että haluan kierukan ennemmin kuin e-pillerit. Mutta en vain kerta kaikkiaan osaa päättää kumman kierukan haluan. Molemmissa on hyviä ja huonoja puolia, mutta kyllä hormoonikierukka mun korvaan kuulostaa silti paremmalta. Toki se maksaa enemmän, mutta kuulostaa liianki houkuttelevalta vähenevät vuodot ja menkkakivut. Ainut juttu on miinusta ku oon kuullu että se vois lihottaa joitakin joille se ei sovi. En todellakaan halua yhtään lisäkiloa ja onhan se aika kallis, jos vain kokeilee. Elikkä kokemuksia haluaisin kuulla näistä molemmista kierukoista, kumpi parempi?

Itse en  ole kokeillut kumpaakaan, mutta jos kuukautiset ovat kipeät, niin kuparikierukkaahan ei suositella. Ystäväni kärsikin kuparikierukan takia tavallistakin kovempia kuukautiskipuja...

Hormonikierukka kuulostaa tosiaan houkuttelevalta, ah jos ei tarvitsisi kärsiä kuukautisista yhtään! Onko ihan tosiaan totta, että hormonikierukka lihottaisi? Hormonikierukassa on kuitenkin vähemmän hormoneja kuin vaikka e-pillereissä, enkä ole kuullut, että kukaan olisi niistäkään lihonut? emoticon

En tiiä onko se totta, mutta semmosta luin jostaki keskusteluista.. Jääny traumat tommosista ku yhet e pillerit lihotti ja väsytti. Vaihdoin toiseen merkkiin niin ei mitään oireita. Aijjaa en tienny että niitä hormoneja on vähemmän.. :D eikai sitte pitäs olla mitää huolta.. Toivottavasti. Mulla paino rupeaa kuitenki nouseen pelkästään siitä ku stressaan niin paljo :D hmm.. oon myös lukenu jostaki että se hormonikierukka voi vaikuttaa jotenki mielialaan? Taijan olla vaan liian vainoharhanen. 

Sana hormoni jo kertoo sen, että se aiheuttaa oireita. Hormonikierukka voi ihan yhtälailla kuin e-pillerit aiheuttaa erilaisia oireita mielialavaihtelusta ruokahaluun/haluttomuuteen, väsymykseen jne. Itse painiskelen ihan samojen ongelmien kanssa, koska aikanaan olen kokeillut lähes kaikki e-pillerit läpi mitä Suomessa on ja kaikista tuli oireita, osasta heti alkuun osasta vasta puolen vuoden päästä. Kierukka kuulostaisi helpolta ratkaisulta, mutta kuparikierukkaa en voi ottaa kivuliaitten kuukautisten takia ja hormonikierukassa pelottaa juurikin se, mitä kaikkea siitä sitten tulee sivuoireina. Sitä kun ei sitten oteta poiskaan ihan tuosta noin vain, jos ei sovikaan. 

Oma jälkitarkastus on muutaman päivän päästä enkä vieläkään tiedä, mitä sanon ehkäisystä. Myös ns. piuhojen katkaisu on mielessä, mutta siitäkään kun ei lähipiirissä ole hyviä kokemuksia niin... Ei ole helppoa ei.

Itse päätin laitattaa kuparikierrukan, vaikka olenkin kärsinyt kovistakin kuukautiskivuista. Vuosien saatossa hieman lievittyneet, jouduin kuitenkin aina särkylääkettä ottamaan. Hormonikierrukkaa en halunnut, juurikin noiden hormonien vuoksi.

Useinhan kuukautiskivut helpottavat synnytyksen jälkeen. Näin käynyt äidilleni ja toivoin, että myös minulle. Nyt kuukautiset taas alkaneet, eikä kipuja juurikaan ole. En ole joutunut ottamaan yhtäkään särkylääkettä. Vuotokin on ollut ehkä vähän niukempaa. Toivottavasti jatkuukin näin.

Voi ei.. nyt oon entistä enemmän sekasi. Joo, alkoki sopivasti tänään menkat, siirtyy taas koko hemmetin tarkastus.. Olis ihan mukava saaja jotain ehkäsyä, ku ollaan niin laiskoja käyttään kondomia. Kaiken lisäks kohta on joulu niin varmasti pääsen sinne vasta ens vuojen puolella. huoh. No saapa enemmän miettimis aikaa. Ai eikö sitä kierukkaa voi ottaa pois, jos se ei sovikkaan? oon taas tosi hyvin perehtyny aiheeseen :D Jotenki tuntuu etten haluais sitä kuparikierukkaa ku en haluais enää yhtään kipeämpiä menkkoja.. 

Itsellä hormoonikierukka ja olen saanut varmaan kaikki mahdolliset sivuoireet. Mm. Painoa tuli 4 kg muutamassa kuukaudessa kaiken kaikkiaan tais tulla 6 kg jota nyt laihduttelen pois. Naama täynnä kipeitä finnejä, menkka kivut on kovat aina välistä ja vuoto ei todellakaan ole jäänyt pois. Itsellä kylläkin saattaa vaikutta se että menkat ei ollut alkanu vielä kun kierukka asennettiin sekä että lopetin imettämisen vasta reilu kk sitten. Kierukka on laitettu jo reilu vuosi sitten. Katsellaan nyt vielä kuukaus miten toi oma hormoonituotanto alkaa toimimaan kierukan kanssa. Lisäksi olen todella kiukkuinen ja seksihalut vähentyneet. Todennäköisesti otan kierrukan pois ja siirryn e-pillereihin koska ne ovat minulle aina hyvin sopineet. Homoonikierukka tais maksaa 170€ joten suunnilleen samoihin menee kuin mini/epillerit vuodessa. Joten eipä paljoa haviä jos kokeilee ton vuoden verran Useammalla kaverillani on hormoonikierukka ja heillä ei ongelmia ole ollut.

Joo oon kyllä tullu siihen tulokseen, että kokeilen tota hormonikierukkaa. Ainaki tuli selväks eilen että kuparikierukkaa en harkihtekkaa nimittäin menkat on paljon kipeämmät ja vuotoa tulee paljon enemmän mitä ennen raskautta(kokemuksia?). 

Niinkuin jo tuolla aiemmin kirjoitin, niin minulla ei ainakaan ole kivut lisääntyneet kuparikierrukan aikana. Ne ovat jopa helpottaneet, mutta syynähän voi myös olla synnytys. Ja vuotokin on hieman niukempaa.

Mutta jokainenhan tekee itse päätökset. Kuparikierrukan tiedoissa on myös maininta, että kivut voivat lisääntyä. Molemmista olen kuullut hyviä ja huonoja puolia. Itse päädyin kuparikierrukkaan juuri sen vuoksi, ettei siinä ole hormoneja. Ja tyytyväinen olen ollut. :)

Itselläni oli hormonikierukka, aluksi vuosin tietty 11viikkoo, mut sitte lopppu vuodot kokonaan... ne oli muutaman kk poissa ja sit alko tulee normaalisti menkat, aika niukat kuitenkin... jonkun ajan päästä menkat oli kahden viikon välein...!!! aikani sitä sit jaksoin kunnes otin pois. Olin kokoajan myös ihan hiton kiukkuinen, eli ilm pms oireet kokoajan päällä ja vatsa turvoksissa melkeen aina ja lisäksi tuli vielä keltarauhaskysta. no se ei ilmeisesti o mikää vaarallinen, mut kuiteski.... painosta en osaa sanoa, vähän liikaa sitä on kun on niin kauhee ruokahalu :D mut en tiedä paraneeko se ruokahalu tuon kierukan ansiosta...
 Noh, totaalisen kyllästynyt olen kaiken maailman hormoneihin, enkä tunge enää mitään sellasta itteeni! eli seuraavaksi laitan piuhat poikki ku kumin käyttö ei tod kiinnosta! :P

Olenko ihan väärässä, mut eiks kuparikierukan ehkäisyteho on paljon huonompi ku hormonin? ku mä tiedän ainakin monta jotka on syntyny ns kuparikierukka kädessään :D

Päädyin kuparikierukkaan hormonikierukan sijaan koska pelkkä hormoni sana puistatti. Mulla menkkakivut väheni ja vuoto niukkeni selvästi vaikka kuparikierukan esitteessä sanottiin että se lisää vuotoa, kannatti ottaa riski koska meni ihan päinvastoin :) Kuparikierukka on mulla ollu nyt siis yli puolitoista vuotta, eikä oo ollu mitää ongelmia. Ei oo syntyny lasta kuparikierukka kädessä tänä aikana ;) 
Kaverillani oli hormonikierukka mutta se liho sen aikana joten kokeili kuparia ja rupes laihtuun :) Mutta toikin on niin tapauskohtasta, että joillekki sopii hormonikierukka ja joillekki taas kupari. Oman kokemuksen perusteella suosittelen lämpimästi kuparikierukkaa!

Takaisin