Kuokkavieras esittäytyy :)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Henu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Henu

Näppärä viestien naputtelija
Hei vaan kaikille lokakuisille!

Olen seurannut teidän elämää sivusta hyvinkin aktiivisesti suunnilleen raskauden puolivälistä lähtien. Nykyisin luen foorumia tabletilla jokaisen yöheräämisen yhteydessä, päivisin harvakseltaan. Monta kertaa on tehnyt mieli liittyä mukaan jakamaan ajatuksia mutta saamaton kun olen... Nyt tuntuu kuitenkin siltä, että on ihan pakko saada ajoittain semmoista vertaistukea mitä kukaan muu kuin samassa tilanteessa oleva ei voi antaa. Eli jos sallitte, liittyisin nyt mielellään mukaan porukkaan, toivottavasti ei ole liian myöhäistä :)

Tunnen aktiivisimmat kirjoittelijat jo kohtuullisen hyvin, joten lienee paikallaan esittäytyä ja kertoa vähän taustoista jotta tekin opitte tuntemaan minut. Meillä oli siis laskettu aika 2.10., mutta poikamme syntyi 28.9. eli periaatteessa voisin liittyä myös syyskuisiin. Tunnen kuitenkin tämän ryhmän enemmän omakseni kun olen seurannut teidän vaiheita niin tiiviisti ja syyskuisia huomattavasti vähemmän.

Olen 29-vuotias neitokainen Lahden seudulta. Olen seurustellut mieheni kanssa jo iäisyyden, 14 vuotta, ja naimisissa olemme olleet 3 vuotta. Isommat ja pienemmät ylä- ja alamäet on siis ehditty kokea. Jätimme ehkäisyn pois jo noin puoli vuotta ennen naimisiinmenoa ajatuksella "tulee jos on tullakseen". Aina silloin tällöin yritimme enemmän ja vähemmän tosissaan, mutta vasta vuosi sitten tärppäsi. Tämä on meidän ensimmäinen lapsi, toiveissa on kyllä sisarus jossain vaiheessa.

Raskaus sujui hyvin, mitään isompia fyysisiä vaivoja ei onneksi ollut. Alkuraskaudessa vaivasi jatkuva etova olo ja loppuraskaudessa kipeä selkä, mutta näiden kanssa pystyi kyllä elämään. Meidän elämässä vaan tapahtui niin paljon tänä vuonna, että välillä oikein hirvitti. Muutimme pääsiäisenä uuteen kotiin ja kolme päivää muuton jälkeen koiramme synnytti 7 pentua. Samaan rytäkkään piti sitten alkaa rakentaa koiratarhaa, kaatamaan pihasta puita ja tekemään remonttia. Sanoisin että olipa hullu kevät! Kesällä meno sitten rauhoittui ja pystyin nauttimaan raskaudesta, joka oli kevään ajan vaan ollut mukana "siinä sivussa" kaiken hässäkän keskellä. Välillä oli henkisesti tosi rankkaa ja väsymys oli jotain uskomatonta, mutta niin sitä vaan selvittiin kaikesta täysjärkisinä ja vauvakin pysyi menossa mukana.

Synnytys oli hyvä kokemus, vaikkakin pitkä taival. Säännöllisistä supistuksista laskettuna synnytys kesti n. 22 tuntia. Minulla ei ollut mitään isoja ennakko-odotuksia synnytyksen suhteen ja olin varautunut kaikkeen mahdolliseen. Kaikki eteni kuitenkin "oppikirjamaisesti" ja vauva (50 cm ja 3590 g) saapui maailmaan rauhallisesti puolen tunnin ponnistamisen jälkeen. Pieni repeämä tuli, mutta siitä ei ole sittemmin ollut mitään vaivaa. Kivunlievityksistä tuli kokeiltua varmaan melkein kaikkea mahdollista ammeesta ilokaasuun, mutta mikään muu kuin epiduraali ei auttanut. Sen jälkeen olikin helpompaa ja sain levättyäkin hieman ja kerättyä voimia loppurutistukseen. Meille osui aivan ihanat nuoret kätilöt jotka auttoivat ja tsemppasivat kovasti. Jos nyt jotain huonoa kokemuksesta hakee, niin olisihan se voinut edetä vähän nopeammin.

Vauva-arki on sujunut pääsääntöisesti hyvin. Poika on kasvanut hienosti ja on iloinen ja sosiaalinen tapaus. Hän "juttelee" ja hymyilee paljon ja viihtyy hetkiä myös itsekseen. Läheisyyttä hän kyllä vastapainoksi kaipaa kovasti. Temperamenttiakin löytyy (kiihtyvyys nollasta sataan noin kaksi sekuntia), yleensä suurimmat pultit vedetään siitä jos ruokaa ei ole tarjolla per heti ja mielipide ilmoitetaan kyllä tarpeeksi kuuluvasti. Iltaisin on myös usein havaittavissa sellaista turhanpäiväistä kitinää ja yleistä tyytymättömyyttä, ja monesti nämä liittyy yliväsymykseen. Lelujen päälle hän on alkanut ymmärtää pikkuhiljaa ihan viime päivinä eli tarttuu niihin ja vie suuhun. Vauva-asennossa ei enää viihdytä ollenkaan vaan pitää päästä "istumaan" tai pystyyn kuikuilemaan maailmaa. Niskaa hän on kannatellut jo melkein syntymästään asti todella jämäkästi, monet ovatkin sanoneet jo pienestä että onpa jäntevä vauva. Pariin otteeseen hän on pyörähtänyt selältä mahalleen ja toisin päin, mutta nämä ovat kyllä nähdäkseni olleet pikemminkin vahinkoja vielä. Poika on ollut aika terve, ensimmäinen kuume tosin koettiin ennen joulua. Onneksi siitä selvittiin parissa päivässä. Vatsaa on tietysti vääntänyt, mutta tuntuu että se on nyt hieman helpottanut kun se maaginen 3 kuukauden ikä saavutettiin.

Muutama sana imetyksestä... Se teki alkuun todella kipeää ja päädyinkin käyttämään rintakumia, mistä oli paljon apua. Imetys oli kuitenkin lähes jatkuvasti sellaista säätöä, että päädyin noin kuukauden jälkeen toisenlaiseen ratkaisuun. Ongelmana oli ilmavaivat, mystiset rintaraivarit ja se että poika malttoi sydä noin 5 minuuttia ja hetken päästä oltiin taas ruokailemassa. Eikä ne rintakumitkaan mitään maailman näppärimpiä olleet, voi sitä sotkun määrää! Hain neuvolasta lainaan tehokkaan sähkökäyttöisen rintapumpun jolla olen sittemmin pumpannut noin 4-6 tunnin välein ja poika saa siis aina maitonsa pullosta. Hän on oppinut juomaan pullosta alusta alkaen, koska on saanut korviketta iltaisin oman maidon lisäksi. Sanoisin että suhde on ollut koko ajan suunnilleen 80/20. Vaikka pumppaamisessa on oma hommansa, olen ollut tyytyväinen tähän ratkaisuun. Kuka tahansa voi syöttää poikaa ja hän syö kerralla enemmän ja rauhallisemmin. Tällä oli myös radikaali vaikutus yöunien pituuteen.

Poika on nukkunut alusta alkaen omassa sängyssä minun sängyn vieressä. Aamuisin otan hänet viereen kun mies on lähtenyt töihin ja me jatkamme unia. Ensimmäisen kuukauden ajan herättiin 1-3 tunnin välein ja se oli aika rankkaa. Uuden syömistyylin jälkeen unet pitenivät heti niin että sittemmin on nukuttu seuraavalla rytmillä: nukkumaan klo 22-23, eka herätys klo 4-5, toinen klo 7-8 ja ylös noustaan klo 10-11. Joskus toki tämä heittää härän pyllyä ja herätään useamman kerran, muutamana yönä on toisaalta päästy jopa 8 tunnin ekaan unipätkään (nämä kyllä ovat sellaisia satunnaisia onnenkantamoisia vielä). Kahden tai kolmen tunnin päikkärit poika nukkuu iltapäivän puolella. Illalla saattaa sitten torkahtaa hetkeksi, mutta ei aina.

Uskoisin että tässä on tiivistettynä tärkeimmät asiat joista olisin kirjoitellut tänne foorumille matkan varrella. Kirjoittelen mieltä painavista asioista sitten tuonne varsinaisiin ketjuihin. Saittepahan nyt ainakin tuhdin tietopaketin meidän elämästä. Toisaalta, ymmärrän kyllä jos tämmöisen romaanin jälkeen haluatte antaa minulle porttikiellon teidän porukkaan heti alkuunsa ;)

Oikein hyvää uutta vuotta kaikille ja ihania hetkiä pikkuisten kanssa myös ensi vuodelle!

Voi kuule ryhmä on täynnä jo.. No ei vaan, lämpimästi tervetuloa! :D Tää on niin kiva ja kannustava ryhmä ollut, että varmasti ollaan ihan liittymisen arvoinen. ;) hienoo, että ollaan saatu jo vähän antaa vertaistukee ja nyt astuit esiin jakaan omia kokemuksia!

Tervetuloa mukaan :) Hauska juttu kun ei itse aina muista että meidän juttuja lukee muutkin kun me aktiivikäyttäjät. Ja on tietysti kiva että meidän niin positiivisista kuin negatiivista avautumisista on ollut vertaistukea myös muille. :)

Hyvää Uutta Vuotta!!!

Mulla myös kulki hetken kylmät väreet selässä, kun tajus, että meillähän voi olla stalkkereita! X) Näkyyhän netissä kaikille kaikki tietysti.

Muokattu viimeksi:
Kiitos, tulkitsen tämän niin että en ole (ainakaan toistaiseksi) saanut porttikieltoa.
Hei, olisikin pitänyt laittaa otsikoksi että stalkkeri esittäytyy! ;) Olen niin kivikautinen etten ole aiemmin kirjoitellut mihinkään keskustelupalstoille enkä oikeastaan seurannutkaan aktiivisesti, joten oli kieltämättä hieman yllätys että tämä toiminta on näin "avointa". Eli että ei tarvitse edes rekisteröityä lukeakseen mitä vaan keskusteluja, saati sitten liittyä mihinkään ketjuun sen kummemmin, No, ehkä jotkut suljetut facebook-ryhmät tms on sitä varten jos haluaa kirjoittaa niin ettei koko maailma pääse lukemaan tekstejä.
Tästä tämä lähtee, uusi vuosi ja uudet kujeet :)

Niin pitää ottaa huomioon, että periaatteessa nekin ihmiset, joita täällä morkkaa, pääsee lukemaan. Ja useampi meistä ei elämäntarinallaan uppoo valtavirtaan, joten vaikka anonyymisti kirjoittaa, tutut saattaa sivulle sattuessaan tunnistaa. :-) Mut eihän sitä tartte kirjoittaa mitään niin intiimejä kuin esim meikäankka. Eikä siinäkään oo mitään pahaa vaikka vaan seuraisi.

Mäkään en tätä ennen oo keskustelupalstoihin paljoo ns kiinnittänyt huomiota, mut oma raskaus oli niin iso ja outo juttu, että halus mukaan. Kyllähän sitä tietoa kysymyksiin löytyy kun kaivelee, mut helpommin mielestäni näin kun on samaan aikaan samanikäisiä lapsia. Jne. Kiva juttu ja kivaa porukkaa, ei oo tullu mitään arvostelua, kuten joillain palstoilla oon ohimennessäni huomannut.. Jotkut osallistuu vaan haukkuakseen muita. :( Samassa veneessä kaikki ollaan. Samalla tässä kiitos kaikille osallistujille. :)
Ja hyvää alkavaa vuotta! Meillä raketit säikytti vauvan hereille monta kertaa, oli vähän nurjaa. :(

Niinhän se on että kaikki varmasti tietää miten nää hommat netissä toimii ja tekee sen mukaisesti omat linjaukset siitä mitä kirjoittelee. Parhaassa tapauksessa nämä keskustelupalstat tarjoaa juurikin sitä mainiota vertaistukea ja mahdollisuuden avautua ilman pelkoa siitä että joku heti lyttää maan rakoon, ja olenkin tullut siihen tulokseen että tämä teidän ketju on juuri tätä, siksipä tänne rohkeninkin liittyä :)

Tietäähän sen mutta joskus suutuspäissääni ja hormonihöyryissä mä oon ainakin sen unohtanut :grin No jos jotkut tutut uteliaisuuttaan tulevat tänne lukemaan mun kirjoituksia, vaikka anonyyminä täällä haluankin olla, niin se on sitten heidän murheensa jos eivät pidä lukemastaan. Näin olen sen ajatellut kun välillä epäilen että jotkut tutut ovat "salaa" lukenut juttujani täällä :confused:

Ai jessus sentään, totta turisette! No mutta onneksi suomessa on monta muutakin lokakuussa synnyttänyttä.. Paitsi että tänne on kirjoiteltu niin paljon kaikenlaisia yksityiskohtia, että varmasti tutut tunnistaa :D

Mun lähitutuilla ei taida olla mitään varsinaista syytä tulla tänne lokakuisiin lukemaan (kukaan ei ole nyt raskaana tai synnyttänyt ihan viime kuukausina, enkä ole kenellekään maininnut, että tänne kirjoittelen), eli jos joku tänne eksyisi, tulisi jo vähän stalkattu olo siitäkin. Ja jos joku nyt etsimällä haluaisi etsiä, mitä mä nettifoorumeilla puhun, niin saisi sitten maksaa oman terapiansa :wink

Jotenkin noin kävi minullekin. Töissä ollessa tätä ei tullut niin seurattua, kun siellä tälle sivulle oli pääsy estetty eikä aikaakaan ollut. Äitiysloman alussa rupesin seuraamaan syyskuisten palstaa, kun mulla oli laskettu aika syyskuussa, mutta vauvasta tulikin reilusti lokakuinen, ja sitten jossain vaiheessa annoin periksi kiusaukselle, ja rupesin kirjoittelemaan tänne. Mutta en ollutkaan ainoa "stalkkeri". :wink

Minä olen kyllä aika vainoharhainen siitä, mitä tänne kirjoitan. Ehkä siksi, että seurasin teidän muiden juttuja pitkään osallistumatta itse keskusteluun, mutta eniten siksi, että olen työn puolesta tietoturvan kanssa tekemisissä päivittäin. Tai siis olin, tietysti! Siksi en ole mitään hirveän henkilökohtaista halunnut kertoa, periaatteessa pyrin kirjoittamaan vain sellaista, minkä voisin kertoa kenelle tahansa, vaikka tosiasiassa en usko, että kukaan mun kavereista tms. alkaa mun kirjoituksia täältä lukemaan.

Tervetuloa vaan tänne iloiseen remmiin! :) Nyt kun ollaan jo räjähdetty niin pääkin alkaa olla taas paremmin kasassa ja ollaan vähän selkeämmin ymmärrettäviä, ei enää loppuraskauden hulluja hormoonihuuru-kohtauksia ;)
Tuohon tunnistusjuttuun, mää tiedänki että ainakin yks hyvä kaveri on täällä samalla lokakuisten palstalla, tosin en tiedä kuka hää o :DD Itse olen niin selkeästi tunnistettavissa jutustani että ei tartte arvailla... :DD

Mä tunnistin synnytysvalmennuksessa yhen palstan alkuperäisistä kirjoittajista, joka jättäytyi ainakin epäaktiiviseksi myöhemmin. ;) Mut siis täällä annetut tiedot ja siellä annetut tiedot mätsäs, eikä tää nyt niin iso maailman kolkka oo..
En oo kertonut muille, että kirjoittelen keskustelupalstalle, mut eihän sitä koskaan tiedä.. Käsittääkseni tää ei oo silti niin suosittu ja yleinen, kuin esim 2+? Voihan vaikka Google ohjata.. Enpäs ala vainoharhaiseksi.
Joka tapauksessa. Niille, jotka tunnistaa ja lukee korvat punasena, niin omapa on häpeensä. Ja muille se nyt on yks hailee.. Paheksukoot moista avautumista omassa mielessään. Ehkei kukaan lähe hakkeroimaan tms koska kuullessaan, mitä alapäässäni tapahtuu/parisuhteessa menee. :D Ja harvemmilla riittää edes mielenkiinto kahlata kaikki kommentit läpi joltain ihmiseltä..

Oho, tästä tulikin ihan tietoturvaketju. :O

Miekin oon kirjoittanu paljon henkilökohtaisia tänne. Tiedän kyl et jos eräät henkilöt niitä seurais he ois korvat punaisena mut sehän on heidän ongelma. En ole kuitenkaan nimeltä tai tunnistettavasti heistä kirjoittanut, vaikka varmasti tunnistaisivat itsensä, jos tunnistaisivat minut. Ja minut kyllä tunnistaa kun tarpeeksi lukee juttuja, mutta en nyt helpota sitä sentään esim. laittamalla käyttäjäkuvaksi omaa naamaani tms. :) Mahakuvien perusteellakin voi tutut tunnistaa mut tuskin tuntemattomat sentään. Ihan sama, ei mikään niin salaista ole, vaikka henkilökohtaista kylläkin. Mitä se minua huolettaa miten muita miun asiat huolettaa.

Eipa mun elamassa mitaan niin mielenkiintoista ole, jotta joku jaksaisi stalkata. Ja ainoa mika saattaisi haitata on se, jos miehen sukulaiset tietaisivat miten ma olen mollannut niiden kamalat vauvalahjat ja kastemekot. Vaan tuskinpa he tata palstaa lukevat. :grin

Takaisin