Kunnon yöunet..Mitä se on?

Suhwi

Näppärä viestien naputtelija
Plääh..Oispa kiva nukkua yhtä sikeesti joka yö kun tuo parempi puolisko.. Mutta kun ei.

Nyt on menny varmaan jo pari kuukautta, ettei vahingossakaan saa nukuttua aamuun asti. Siis oon jo tottunu siihen, että yöllä pitää käyä min. kerran vessassa mut ku sit ei saa sitä väliaikaakaan kunnolla nukuttua. Alkuraskaudessa sentään jatkoin unia vaan vessareissun jälkeen.. Joka kerta ku käännän kylkee nii herään ja viimeistään klo 4 nyt jo viikon ajan pitää nousta ylös. Sit väkipakolla jatkamaan unia vessareissun jälkeen ja sama pyöriminen jatkuu...

Tätä on siis jatkunu jo pitemmän aikaa, heräämisaika vaan tuntuu siirtyvän tunnilla eteenpäin. Joskus aikasemmin heräsin klo 2 niinku nakutettu, sen jälkeen herääminen tapahtu klo 3 ja nyt siis klo 4. Jostain luin, että äidin elimistö ja unirytmi alkaa valmistautua vauvan tulemiseen..Ei välttämättä vielä tarviis alkaa harjotella! :angry7

Hyvää huomenta vaan kaikille! :coffee
 
Sama juttu täällä! Välillä tuntuu ettei ole nukkunut lainkaan, kun heräilee jatkuvasti. Ja tosiaan kun herää yöllä niin pari tuntia saattaa mennä ennen kuin saa taas unen päästä kiinni. En edes muista koska olisin viimeksi oikeasti herännyt herätyskelloon, koska viiden - kuuden välillä olen jo automaattisesti hereillä joka aamu, arki tai viikonloppu.
 
Ihan sama homma. Unet hakusessa, eikä yhtään auta kevät ja valoisuus, vaikka pimennysverhot onkin. Olen huomannut, että illalla uni kuitenkin maittaa, joten yritän säätää rytmiä sitten lasten rytmin mukaiseksi eli ysiltä nukkuun ja aamulla ylös. Kyllä se näinkin menee, mutta kuinka aikaisin kehtaa mennä töihin :happy093
 
Ihan sama homma. Unet hakusessa, eikä yhtään auta kevät ja valoisuus, vaikka pimennysverhot onkin. Olen huomannut, että illalla uni kuitenkin maittaa, joten yritän säätää rytmiä sitten lasten rytmin mukaiseksi eli ysiltä nukkuun ja aamulla ylös. Kyllä se näinkin menee, mutta kuinka aikaisin kehtaa mennä töihin :goodnight
 
Sama täällä, yöstä riippuen tulee kaksi vessareissua, klo 2-3 ja klo 5-6, tai sit vaan se jälkimmäinen aika. Hyväähän siinä on, että nuo ei vieläkään sisäsiistit, kohta puolivuotiaat koirat tulee ulkoilutettua samalla, kun heräävät minun heräämiseen. Nukahtaminen uudestaan on ihan yhtä hankalaa ulkoilureissun kanssa tai ilman. On sen huomannu, että vähäisempi unen määrä tosiaan vaikuttaa muistiin, saa laputella itelleen hoidettavia asioita kotona ja töissä.
Iltaisin alkaa sohvalla pilkkiminen aika aikaisin, pitäis oikeesti siirtyä sänkyyn nukkumaan aikaisemmin ja harjotella oikeempaa lapsiperherytmiä.
 
Huoh, mä en usko että edes muistan miltä kunnon yöunet tuntuu, niistä kun on se kuutisen vuotta. Tällä hetkellä nukun varsin hyvin, vähintään yksi vessareissu joka yö, mutta se tuntuu vähäiseltä. Tärkeämpää on, että esikoinen nukkuu yöt ilman heräämisiä ja kakkosen luona joutuu käymään enää sen 1-4 kertaa yössä ja ne on nopeita käyntejä. Keskivertoyönä nousen sängystä kolmisen kertaa (ja mies hoitaa loput). Ihan ok, johtuen siitä että useimmiten nukahdan taas nopeasti päästyäni sänkyyn.
 
Mariannu Miepä en taidakaan enää sit valitella yöunien vähyydestä.. :) Sain vähä perspektiiviä tosta sun kommentista.. :wink
 
Täällä ei nukuta myöskään, mutta Mariannun kommentin jälkeen ei tee mieli valittaakaan :) ei ne unet tästä ainakaan lisäänny ;D
 
Hei, mä valitin ihan yhtä paljon kun odotin esikoista!!! Siinä kohtaa se muutos vanhaan, hyvään, yhtäkestoiseen uneen on niin iso järkytys. Eli valittakaa vaan, teillä on siihen ihan täysi oikeus :). Mä lähinnä tällä hetkellä odotan kauhulla, että miten sitä taas jaksaa vauvan kanssa yöheräilyt, kun nyt on pari vuotta tottunut nukkumaan jo varsin hyvin. Öisin joutuu heräilemään monta kertaa, mutta useimmiten takaisin sänkyyn pääsee noin minuutissa. Ja pelkään myös sitä, että vauvan öiset itkut herättävät herkkäunisen kakkosen. Esikoinen nukkuu niin sikeästi, että ei koskaan herää vaikka kakkonen kiljuisi vieressä.
 
:dance011 Täällä kanssa on liitytty huonosti nukkuvien "klubiin". Aiempina viikkoina olen kyllä heräillyt yöllä ja käynyt vessassa ja aamuisin on herännyt normaalia aiemmin myös viikonloppuisin, mutta silloin olen kuitenkin herännyt pirteänä ja levänneenä. Nyt tuntuu että olen puolet yöstä jostain syystä hereillä - ja päivät töissä olen sitten todella väsynyt, jaksan puoliteholla ja nukun parin tunnin päikkärit aina töiden jälkeen. Lisäksi nukkumista haittaa tukkoinen nenä, jota on jatkunut jo joulukuusta. Neuvolassa sanoivat että kuivat limakalvot tyypillinen raskausoire. Kun ei tämä ole nuhaa eikä allergiaakaan. Mutta tarkoittaa sitä että hengitän lähinnä suun kautta ja nyt mieheni on kertonut että olen alkanut kuorsaamaan öisin. Eli nyt me molemmat nukutaan vähän kehnosti...
 
Mä olen ollut kyllä niin väsynyt jotenkin koko raskauden että yötkin menee vielä putkessa jos esikoinen antaa koko yön nukkua :Heartred kääntyessäni herään joka kerta mutta onneksi nukahdan vielä heti takaisin...enkä tee vielä öisin vessa tai juonti/syönti retkiäkään...sitä odotellessa :wink ja tietty yösyöttöjä sit hieman myöhemmin :Heartred
 
Minulla alkoi yövessailut melkein heti alkuraskaudesta.

Join ennen raskautta töissä joka päivä tölkin energiajuomaa. Se vaihtui sitten veteen, jota menee n. 3-4 litraa päivässä, myös öisin. Olen joka yö herännyt kerran vessaan, ja samalla juomaan. Siitä vedestä on jotenkin tullut riippuvaiseksi nyt kun sitä on kerran oppinut juomaan... :D
 
Itselläni yöunet karkasivat jossain tuossa helmi-maaliskuun vaihteessa (laskettu 7.8).

Sairaslomalla olen väsymyksen vuoksi ollut jo 1.5 asti, eikä helppoa ole ollut, nimittäin se sairasloman saaminen.
Tayssissa sanoivat, että olen työterveyden potilas, koska nukkumattomuuteni johtuu työstressistä. Työterveydessä taas vetoavat kaikessa siihen, ette "raskaus ei ole sairaus ja nukkumattomuus on ihan normaalia sinun tilassasi". Työterveys ja neuvola pompottelevat minua niin kuin jumppapalloa edestakas, eikä kumpikaan tunnu ottavan tosissaan väsymistäni.

Viikko kerrallaan olen nyt sairaslomalla ollut. Koko sairausloman olen saanut hypätä lääkärissä työpsygolokista lähtien (jonka ainut neuvo oli, että jos et jaksa, niin irtisanoudu !?!?!).
Olen jo niin väsynyt ramppaamaan lääkäreillä, että päädyin hakemaan aikaistettua äippälomaa. 3 viikkoa vielä pitäisi jaksaa tätä lääkärirumbaa.
Se on varma, että vastuulliseen työhöni en suostu palaamaan näillä kolmen tunnin katkonaisilla yöunilla!

Onko kukaan muu tuntenut olevansa väliinputoaja lääkärijärjestelmässä?
 
Itselläni yöunet karkasivat jossain tuossa helmi-maaliskuun vaihteessa (laskettu 7.8).

Sairaslomalla olen väsymyksen vuoksi ollut jo 1.5 asti, eikä helppoa ole ollut, nimittäin se sairasloman saaminen.
Tayssissa sanoivat, että olen työterveyden potilas, koska nukkumattomuuteni johtuu työstressistä. Työterveydessä taas vetoavat kaikessa siihen, ette "raskaus ei ole sairaus ja nukkumattomuus on ihan normaalia sinun tilassasi". Työterveys ja neuvola pompottelevat minua niin kuin jumppapalloa edestakas, eikä kumpikaan tunnu ottavan tosissaan väsymistäni.

Viikko kerrallaan olen nyt sairaslomalla ollut. Koko sairausloman olen saanut hypätä lääkärissä työpsygolokista lähtien (jonka ainut neuvo oli, että jos et jaksa, niin irtisanoudu !?!?!).
Olen jo niin väsynyt ramppaamaan lääkäreillä, että päädyin hakemaan aikaistettua äippälomaa. 3 viikkoa vielä pitäisi jaksaa tätä lääkärirumbaa.
Se on varma, että vastuulliseen työhöni en suostu palaamaan näillä kolmen tunnin katkonaisilla yöunilla!

Onko kukaan muu tuntenut olevansa väliinputoaja lääkärijärjestelmässä?
 
Täälläkin on nyt yöunet kadonneet... Olisin toivonut että muutaman viikon olisin vielä saanut nukuttua vähän paremmin. Lonkkiin (ja koko jalkoihin) alkaa yksinkertaisesti sattumaan tunnin-kahden makaamisen jälkeen niin paljon, että parin tunnin välein on pakko jaloitella. Nukun jo tyyny jalkojen välissä ja toinen mahan alla, ne auttavat jonkin verran, mutta selvästi rankkaa alkaa kropalle olemaan tämän ison mahan ja painon kanssa. Toistaiseksi onneksi virtaa on vielä riittänyt, mutta välillä on pakko vetäistä Pikku Kakkosen aikaan minitirsat.
 
Sama homma täällä, jatkuvaa heräilyä eri syistä. Ite kyl uskon tuohon vaun tekstinpätkäänkin, että kroppa valmistautuu synnytyksen jälkeiseen aikaan... Kirjottelinkin tonne toukokuun tohinoihin enemmän asiasta.
Mulla on ollu ylim. tyyny käytössä (jalkojen välissä) jo jostain helmi-maaliskuusta ainakin ellei jopa kauemminkin.
 
Takaisin
Top