Kun matto vedetään jalkojen alta...

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Innu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Innu

Vasta-alkaja
Pakko purkaa vähän sydäntä ja mieltä tännekkin... Eli sairastan reumaa jonka takia raskauteni on luokiteltu riskiraskaudeksi. Vauvan sydänääniä seurattu ja muutenkin käyty usein neuvolassa/ lääkärillä, varmistettu että kaikki hyvin. Ollut riski, että vauva sairastuu ja saa eteiskammiokatkoksen sydämeen, eli sydän ei pysyisi rytmissä ja vaatii elinikäisen tahdistimen. Esikoisemme oli samassa seurannassa, mutta kaikki meni hyvin ja hän on terve. Viime torstaina menin taas rutiinikäynnille neuvolaan ja mennessä ajattelin, että käydäänpä täällä ja sit shoppailemaan tms. perusjuttuja/ suunnitelmia loppupäivälle. Tilanne menikin ihan päin vastoin ja tunti tästä eteenpäin istuimme mieheni kanssa synnärillä ja odotimme tietoa, että mitä tapahtuu. Viikko tuolloin vajaa 23. Lääkäri ultrasi ja totesi, että vauvan sydän ei lyö kunnolla ja syke noin 60. Maailma kaatui ja kaikki romahti niskaan. Yritimme kysellä onko vauvalla mahdollisuuksia selvitä, mutta mitään vastausta ja lohtua ja toivoa paremmasta emme siinä saaneet. Jäin sairaalaan ja koko illan, yön ja seuraavan aamun vain odotimme ja toivoimme edes pientä lohtua paremmasta. Perjantaina pääsin lääkäriin joka diagnisoi vauvallamme juurikin tämä pelätyn eteiskammiokatkoksen. Painajainen muuttui todeksi. Nyt elämme päivän kerrallaan ja odotamme pääsyä Helsinkiin ja lastenklikinalle tarkempiin tutkimuksiin. Ennuste tällä hetkellä tilanteeseen nähde ihan hyvä, mutta vauva tulee saamaan tahdistimen synnyttyään. Emme tiedä, koska vauva syntyy emmekä sitä, että muuttuuko tilanne tästä vielä huonompaan. Riskit on olemassa ja ne on melko suuret. Ajatukset on aivan sekaisin, eikä lohtua meinaa saada mistään. Pitäisi jatkaa normaalia elämää, mutta kaikki tuntuu tällä hetkellä niin raskaalta. Onneksi meillä on hyvät välit perheeseemme ja rakas pieni poika jotka pitävät meidät kasassa. Pakko elää normaalisti ihan vain poikamme takia. Töissä kerroin tilanteesta tänään ja onneksi työyhteisömme on niin ihana, että sain täyden tuen myös sieltä eikä minun tarvitse miettiä ja stressata työasioilla liikaa. Nyt vaan toivomme, että tilanne pysyy hallinnassa ja että vauva saisi olla mahdollisimman pitkään kohdussa kasvamassa, ennenkö leikataan tähän maailmaan. Huoli, murhe, viha, katkeruus...pelko... siinä ne tunteet mitkä tällä hetkellä jyllää mielessä todella vahvana.:sad001 Mistä saisi voimaa jaksaa taas eteenpäin ja edes yrittää ajatella positiivisesti...

Voimia sinulle ja perheellesi, Innu. Mikään ei ole niin raastavaa kuin huoli omasta lapsesta. Täällä on peukut ja varpaat pystyssä että kaikki menee hyvin!

Ei tuommoista voi kuvitellakaan :( Vaikka riski onkin tiedossa, on tapahtuma todella romuttavaa. Toivotaan, että kaikki kääntyy hyväksi ja pikkuinen tulee maailmaan terveenä.

Voimia Innu <3

Voimia sinne paljon raskaalle taipaleelle! <3 Toivotaan että vauva pysyy kohdussa vielä pitkään ja synnyttyään hän on varmasti hyvässä hoidossa kun asiasta tiedetään jo etukäteen!

Itse sairastan myös nivelreumaa joten siksi oli pakko kommentoida. Haluatko kertoa tarkemmin minkälaisesta reumasta on kyse ja minkälainen lääkitys sinulla on käytössä koska minulle nuo sydänjutut on ihan outoja, lääkäri kyllä ultraa aina muttei koskaan ole puhuttu riskeistä tms. Mulla on kyllä todella "lievä" reuma ja lääkityksenä vain Salazopyrin joten sekin on turvallinen lääke raskausaikana. Kiitos jos haluat vastata.

Hei Innu!

Kuulun itse myös reumasairaisiin ja olen viikolla 38 raskaana. Olen käynyt kahdessa raskaudessani läpi myös nuo samat sydänkuuntelut peläten tahdistinta. Olen pahoillani, että joudutte kokemaan ton kaiken ja vielä noin yllättäen.
Keskustelin ensimmäistä raskautta pohtiessamme yhden äidin kanssa, jonka pojalla oli tahdistin. Äiti kertoi kuinka poika pystyi elämään suht normaalia elämää pienin fyysisin rajotuksin ja tietysti kontrollit tahdistimeen liittyen. Itse sain silloin sellaisen kuvan, että mahdollisuus tahdistimesta ei kaada koko maailmaa ja uskalsin yrittää raskautta.
Tietysti tilanteet voi olla erilaisia, mutta uskon ja toivon, että sulateltuanne asiaa ja saadessanne lisää tietoa pystytte elämään sen kanssa. Toki ensin toivotaan, että lapsi voisi jatkaa rauhassa kasvuaan masussa mahdollisimman pitkälle.

Paljon voimia teille. Etsikää tietoa aiheesta, ehkä siitä on apua. Pidän peukkuja ja uskon kaiken menevän hyvin.

Hei vaan ja kiitos kaikille vastanneille tuesta!
Meillä käyty nyt tässä edellisen viestini jälkeen aikalailla kaikenlaista läpi ja olemme mieheni kanssa päässeet Helsinkiin lastenklinikalle tutkimuksiin ja hoitoon. Lääkkeet aloitettu ja eilisessä käynnissä Helsingissä todettiin, että tilanne tällä hetkellä rauhallinen ja vauvamme syke saatu hieman paranemaan. Tahdistin vauvallemme tulee, mutta se asia ei meitä enää pelota, sen kanssa pystyy elämään normaalin elämän. Pääasia, että lapsemme saa turvallisen alun elämälle ja kaikki edellytyksen normaaliin elämään.
Tästä reuma-asiasta joku vähän kyseli, joten tähän vauvan sydämen kehitykseen vaikuttavat reumasta johtuvat SSA ja SSB (?) vasta-aineet ja näitä esiintyy erityisesti silloin, kun äiti sairastaa Sjögrenin sydroomaa. Nivelreumalla en ole kuullut olevan vaikutusta tähän asiaan. Itselläni on kyseinen Sjögrenin syndrooma ja nuo vasta-aineet melkoisen korkealla. Nivelreuma myös taustalla, mutta siihen ei lääkärit ole ottaneet kantaa vauvan takia... lähinnä se pyritty vaan nyt pitämään oireettomana, että raskausaika olisi minulle mahdollisimman kivuton. Reumakipuja minulla ei ole ollut enää muutamaan viikkoon vaikka alkuraskaudesta ne vaivasi välillä melkolailla. Useinhan raskaus "pysäyttää" nuo oireilut...
Mutta, tässä vähän päivitystä meidän tilanteeseen. Olemme erittäin kiitollisia lastenklinikalle jotka ovat saaneet tässä ajassa jo ihmeitä.

Paljon voimia Innulle! Hyvä, että tilanteeseen on saatu selvyyttä ja vauvan syke parantunut. Toivottavasti kaikki menee tilanteeseen nähden hyvin ja raskaus saisi vielä jatkua pitkään!

Takaisin