Kun äitiysvapaa loppuu...

Sohvinen

Oman äänensä löytänyt
Heippa!

Tässä vinkkejä kaipailen. Tammikuuhun, jolloin äitiysloma loppuu on vielä onneksi aikaa ja siitä ajasta aion nauttia. :) Tässä kuitenkin joutuu mietiskelemään, mitä sitten seuraavaksi. Olen suunnitellut, että ottaisin lapsia kotiini ja aloittaisin perhepäivähoitajan hommia. Nyt kuitenkin päätin, että aloitan niin, että menemme pojan kanssa siskoni luokse ja hoidan siskoni 2- vuotiasta tyttöä myös. Onko kenelläkään kokemusta, miten tämä kannattaisi tehdä? Pitääkö siis ryhtyä yksityisenä perhepäivähoitajana tekemään, vai miten maksuasiat hoidetaan? Pitää varmaan ottaa yhteyttä johonkin tahoon, joka tietää asiasta, mutta ajattelin heittää kysymyksen tänne, jos jollain olisi kokemuksia tai ideoita. :)

Mietityttääkö muita äitiysloman loppuminen jo? :/

 
mulla ei oo työtä mihin palata ni ei oo kiirekään. jos vaa mahollista on niin oon sen 3v kotona..

mulle sano neukku neuvolassa että jos meinaa saada lapsen kunnalliseen hoitoon kannattaa paikka hakea jo nyt.. ihan vaan vinkkinä jos joku palaa sit tammikuussa töihin :)
 
Joo, se tais olla jotenkin niin, että paikkaa kannattaisi (tai pitäisi) hakea neljä kuukautta ennen tarvetta.

Varmaan pitäisi ruveta yksityiseksi perhepäivähoitajaksi, mutta sitten varmaan pitäisi hoitaa ne kertyvät lomat ja niiden sijaistaminen myös jotenkin. Silloin varmaan saisit myös kerrytettyä eläkettä (noin pitkälle tulevaisuuteen ajatellen), mutta joutuisit tietty maksamaan eläkemaksuja ja muita. Tai kai sitä voisi toimia myös toiminimellä. Kannattaa selvittää nuo kaikki mahdollisuudet. Ja perhepäivähoitajana toimiessa et varmaankaan saa kotihoidontukea tai muita etuuksia, joten kannattaa tarkistaa saatko yhden lapsen hoitamisesta tarpeellisen määrän palkkaa.
 
Kyllähän tuota on jo joutunut ajattelemaan..
Meille itsestään selvä vaihtoehto on että minä jään kotiin vauvan kanssa. 
Yritetään selvitä kotihoidolla niin pitkään kun mahdollista, mieluiten sinne asti kun lapsi on sen 3-vuotias. Toki elintaso vähän kärsii kun tulot tippuu radikaalisti. Ollaan miehen kanssa kuitenkin sitä mieltä että ollaan valmiita karsimaan omista menoista ja nuukailemaan jotta voitaisiin hoitaa vaavi kotona isommaksi. Toiveissa on myös lisää vauvoja joten katsotaan miten tää elämä tästä soljuu! :) Toki jos tuntuu että rahat ei millään riitä niin sitten meen töihin. Oon siitä onnellisessa asemassa että vakipaikka odottaa töihin paluuta. 
 
Hello Sohvinen & kumppanit! Minä täytin juuri hoitovapaahakemusta ja päätimme, että haen vielä koko ensi vuoden hoitovapaata. Eli meidän poika olisi sitten 2014 tammikuussa 1 v 8 kk ja rapiat, kun menisi päivähoitoon. Tämänkin jälkeen aion hakea osittaistahoitovapaata, eli olisin viikossa 3 päivää töissä ja 4 hoitovapaalla. Tällaiset suunnitelmat täällä meillä. Minulla myös, (kuten Carouselilla) vakipaikka odottamassa töissä. Nautitaan nyt kaikki vielä tästä ajasta mitkä saamme lapsiemme kanssa kotona olla. Oli se aika sitten kuinka pitkä tahansa.. Hyvät syksyt kaikille!
 
Mulla on tässä kuukausi aikaa miettiä että jääkö hoitovapaalle vai menenkö takaisin töihin. Huoh kun on niin vaikeaa. Meillä kun on kaikki asuntolainat ja yms, niin pistää mietityttämään. Ja mullakin vakipaikka odottamassa.

Osittaistakin hoitovapaata ajattelin. Saako sen just tolleen et 3 päivää töissä ja loput hoitovapaalla? Mä kun luin et se on joko 30h/vko tai sitten 4 päivää (8h/pv) töitä. Saako sen just muokattua itsellensä mieluisaksi? Eikä nyt taas jaksa mennä sinne kelan sivuille lukee :D
 
Itsellä olisi tarkoitus lähteä takaisin töihin 7.1 alkaen.
Mieluusti kyllä olisin kotosalla vaavin kanssa,mutta rahatilanne ei oikeen anna periksi kun on 2 isompaakin lasta joiden kuuluu harrastaa ja elää... <3

Itse kyllä jännitän kovasti töihin paluuta,kun työ on erittäin kiireistä,että mitenkähän sitä taas pääsee kunnolla rytmiin mukaan.Ja arki suoraan sanottuna pelottaa kun pitäis töissä käydä ja sitten kuljettaa lapsia harrastuksiin ja sitten vielä pitää itsensä kuntoilu vireessä...Huh huh...Ei voi muuta todeta kuin että vuosi alkaa ainakin hyvin vauhdikkaasti. :)
 
Norppa: Minä olen käsittänyt, että asiasta täytyy sopia työnantajan kanssa. Näin ainakin meillä kollegani ovat osittaiset hoitovapaansa sopineet. Yksi kollegani tekee parhaillaan hoitovapaansa kanssa niin, että on kolme päivää töissä ja neljä vapaalla. Vanhemmallahan on oikeus olla hoitovapaalla siihen asti, kun lapsi on kolmevuotias. Sitä en osaa sanoa onko kaikkien työnantajien velvollisuus suostua osittaiseen hoitovapaaseen. Tansku86: Tsemppiä sinulle ja nauti kaikin siemauksin vielä näistä jäljellä olevista kuukausista. Kyllä se töihin paluu sujuu varmasti hyvin! No worries! :)
 
Aaaa! No sitten tämä typy suuntaa pomon juttusille. Ajattelin jo että jään hoitovapaalle,  taidanki sitten ensi syksynä jäädä osittaiselle jos kukkarolle sopii :)
Kiitos vastauksesta :)
 
Takaisin
Top