kumpi oli pahempi?

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
avautumisvaihe ehdottomasti. Sitä iloa kesti 23 tuntia ja risat, mutta ponnistusvaihe kesti 8 minuuttia, kolmella ponnistuksella ohi. 

Avautimisvaihekkaan ei mielestäni ollut niin hirveetä ku olin kuvitellu, pystyin keskittyyn supistuksiin hyvin ja en antanu kivulle valtaa. Olin varautunu pahempaan. Noin kaksi tuntia ennen pojan syntymää otin kuitenkin epiduraalin.
 
No avautumisvaihe on ehdottomasti pahempi! Se odottelu oli tuskaista ja vähän väliä piti mennä pissille ja vähän väliä joku kätilö sorkki jo valmiiksi kipeätä alapäätä. Mulla meni melkein koko avautumisvaihe pelkällä kaasulla kun ei anestesialääkäri uskaltanut antaa heti muuta.. Sitten sainkin spinaalin ja epiduraalit loppuvaiheessa ja ponnistusvaiheeseen sitten pudendaalit.
 
Ponnistusvaihe oli kyllä paljon pahempi. Jokainen ponnistus sattui älyttömästi ja sitä tekikin mieli vain "pidätellä" ponnistamisen sijaan. Ponnistusvaihe kesti jotain puoli tuntia vaikka tuntui paljon pidemmältä.
 
Veikkaisin että se avautumisvaihe oli pahempi, vaikka mulla kesti ponnistusvaihekin melkein tunnin..
Supistukset teki tosi kipeetä, ja ponnistusvaiheessa meinas usko loppua moneen kertaan.
 
Ne olivat niin erilaisia, että vaikea verrata. Avautumisvaihe kestää pidempään ja on siksi raskas, mutta ponnistus sattui enemmän vaikka kova kipu kestikin vain hetken aikaa. Vikat kaksi ponnistusta olivat jo niin tuskasia, että meinas usko loppua siihen, että se penska sieltä joskus ulos tulee niin, että mä oon vielä hengissä :)
 
joo avautumisvaihe on pahempi juurikin sen keston vuoksi,mut kivultaan ponnistus on pahempi mut kestää vain vähän aikaa..itselläkin olisi taas kesällä kolmas synnytys edessä =) sitä innolla odotellessa :)
 
Avautumisvaihe. Sain epiduraalin liian aikaisin, joten synnytys jämähti. Avautumisvaihe kesti kaiken kaikkiaan 17h, viimeisen annoksen epiduraalia sain kolme tuntia ennen ponnistusta, joten ilman puudutteita synnytin lapsosen maailmaan.

Itse ponnistusvaihe oli lyhyt (12 minuuttia), jonka aikana en edes huutanut tai kiroillut, josta mies oli positiivisella tavalla yllättynyt. Lapsi tuli kolmella supistuksella ulos. Ponnistaminen ei pahemmin sattunut, olin odottanut paljon suurempaa kipua. Hiukan vain polttelua, ja sitten se olikin ohi. En ehtinyt kunnolla edes tajuamaan, että lapsi on maailmassa.
 
Viidennen synnytyksen jälkeen voin edelleenkin olla sitä mieltä et synnytyksessä ei ole ollut mitään pahaa,pisin avautumis vaihe on kestänyt reilu 4h ja pisin ponnistus 7min,lapset ei kuitenkaan ole ollu pienia,pienin vauva 3300g ja viimesin 4200g :) Mut todella paljon tsemppiä pitkiin ja vaikeisiin synnytyksiin:))
 
Avautumisvaihe ehdottomasti! Ponnistusvaihe molemmilla kerroilla nopea ja vaivaton, avautumisvaihekin suht lyhyt mutta paljon kivuliaampi. Molemmilla kerroilla kivunlievityksenä avautumisvaiheessa ilokaasu. Ekassa synnytyksessä sain lisäksi just ennen ponnistusvaihetta epiduraalin, tokassa synnytyksessä en ehtinyt sitä saada, vauva tuli maailmaan sen verran nopeasti sitten kuitenkin.. 
 
avautumisvaihe aivan ehdottomasti. epiduraalista huolimatta tunsin aivan suunnatonta kipua jota ei otettu tosissaan ja yli 30tunnin avautumisen jälkeen ponnistin tunnin ennen kuin lääkäri tuli ja autto tytön maailmaa imukupilla koska en enää yksinkertaisesti jaksanut. ja se ei sattunut ollenkaan ellei lasketa sitä kun väliliha leikattii. (sanoivat etten voi mitään tuntea epiduraalin takia mut kyllä muuten tunsin ja paljon tunsinkin)
 
Ekan Lapsen avautuimis vaihe oli yhta tuskaa ja ulkomailla synnyttaessa epiduraalin antoa pitkitettiin ja yritettiin auttaa" luonnonkeinoin" ( paskat Niista mitaan apua ollut). Avautumis vaihe kesti siis Klo 5.15-15 ja ilman lapsivetta ja ilman kivun lievitysta ja oli tuskaa, helvetillista tuskaa. kivunlievityksen sain niin myohaan etta ponnistusvaiheessa/ tikatessa en tuntenut yhtaan mitaan. silloin ajattelin etta avautumis vaihe on yhta helvettia. Kakkosen Kanssa synnytin Suomessa, kalvot puhkaistiin 30min ennen syntymaa ja siihen Asti koko 8,5h meni ilman pahempia kipuja, pitkavaihe mutta ihan ok ja koko ajan kysyttiin haluanko epiduraalin. Kun sitten kalvot puhkaistiin ja syntyminen alkoi niin tama viimeinen 30min josta viimeiset 5min ponnistusta, se se vasta tuskaa olikin! Kolmosta odotan, toivon etta ponnistus on tallakin kertaa se kipuja tuottavampi( niin Pal lyhyempi aika)..mutta taas ulkomailla, vaadin saada kivunlievitysta jo alkuun jotta sen edes joskus saan....
 
Takaisin
Top