Kumpi meni mukavammin, sektio vai alatiesynnytys?

Mulla 1 x kiireellinen sektio ja 3 x alatiesynnytys. Sektio oli henkisesti iso pettymys, mutta toivuin siitä kyllä nopeasti. Viikon päästä oltiin jo yksissä juhlissa. Ekan alatiesynnytyksen jälkeen oli alapää kauan kipeä (monta kuukautta), kiitos epparin, joka taisi vähän revetä (en tajunnut levätä riittävästi). Seuraavissa se ei enää vaivannut.

Alatiesynnytyksen jälkeen pääsi kyllä heti jalkeille enkä ollut niin kipeä kuin sektion jälkeen. Sektion jälkeen oli myös hankala nousta sängystä ja laskeutua sinne alas. Myös esim pyykkikoneesta ei meinannut saada mitään otettua, koska se haava oli tottakai kipeä. Toisaalta silloin esim pissaaminen ei sattunut, mikä taas oli ongelma jos tuli jotain pientä nirhaumaa alatiesynnytyksessä. Varsinkin viimeisimmästä tuli pientä repeämää, jota ei tikattu kun lupasin levätä, ja piru vie se kirveli vaikka pelkkää vettä suihkutti! Molemmissa siis puolensa, silti mä valkkaan mieluummin alatiesynnytyksen 😊

Niin ja jos itse synnytystapahtumaa miettii, niin tottakai luomusynnytys kotona on omista synnytyksistäni ehdottomasti parhain kokemus 😍

Itselläni yksi kiireellinen sektio ja yksi alatiesynnytys. Sektio oli henkisesti paljon raskaampi ja siitä toipuminen oli hitaampaa. Puoleen vuorokauteen ei päässyt edes sängystä ylös, muutamaan päivään ei uskaltanut hoitaa vauvaa (paitsi imettää ja pitää istuen sylissä), haava oli pitkään kipeä... Vaikka sain alatiesynnytyksessä repeämää se ei ollut yhtään niin pitkään kipeä. Jos saan vielä joskus lapsen valitsisin ehdottomasti alatiesynnytyksen.

Takaisin