Kummit..

Midas

Oman äänensä löytänyt
Onkos teillä jo ollut puhetta?
Me ollaan kovasti jo keskusteltu mutta ei vielä varmaksi päätetty.
Se harmittaa että pari kaveria puhuu koko ajan että on ihanaa kun saavat kummilapsen..Ja meillä ollut suunnitelmis pyytää sisaruksia kummiksi..[8|]
Sano siinä sitte jotain kun toiset hehkuttaa.. Nooh, ehkä he tajuuvat jossain vaiheessa lopettaa..
Sisaruksia ehkä otetaan juuri sen vuoksi että he sitten ovat lapsen elämässä mukana koko ajan eikä vaan muisteta lahjalla "pakollisina" päivinä..
 
Meillä mietitty kummeja ku on jo ennestään noita lapsia. Vaikea valinta tulee olemaan edessä muttaonneksi tässä on viel aikaa pähkäillä.Yritämme saada 4 kummia niinku on edelliselläki.Ekalla on 2 tokalla 3 miehen pojalla 6 kolmannella 4 ja neljännellä 4. Ja varsinki toisen pojan kummit muistaa jos muistaa jouluna ja synttärinä ku ollaan erottu pojan isästä(lopettivat sitten yhteyden pion[:(]) Ja ei silti voi taata pysyvätkö kummit lapsen elämässä vaikka oisivat sukua,valitettavasti
 
Meillä on jo molemmille muksuille kummit päätetty. Molemmille tulee 4 kummia.
 
[align=left]Sonya: mulla on ihan sama ongelma, et mun yks hyvä kaveri "varasi" kumminpaikan itselleen itseoikeutetusti. Me ei tosin olla ihan varmoja halutaanko me just tätä henkilöö kummiks... toisaalta, siinä se menee muiden kummien jatkona. Tässä on muutenkin ihan hirveet paineet, ku eka pentu tulossa ja jotenkin tuntuu, et pitäs pyytää niitä ketä on pakko eli sisarukset... muuten (en tiiä) voivat loukkaantua ehkä, jos vasta toiselle lapselle kysyy toista ja niin edelleen. En osaa selittää... mut hankalaa on. Tällä hetkellä meillä on 0 kummia päätetty.
[/align]
 
Me mietitään vielä kastetaanko kersa vai ei. Jos kastetaan on aika vähän vaihtoehtoja kummeiksi koska mun perhe on täynnä pakanoita (myös minä itse) ja kirkkoon kuuluvia aika vähän ystäväpiirissä ylipäätään. Jos ei kasteta ei ehkä nimetä kummeja ollenkaan. Tota kastamista mietitään rehellisesti ainoastaan siksi, että kirkko tarjoaa kivoja juttuja lapsille ja lapsiperheille, kaikkia kerhoja ja toimintaa. Kyseenalaista juu... [;)]
 
Me pidetään nimenanto juhla (ei kumpikaan kuuluta kirkkoon), mutta kuitenkin halutaan pallerolle kummit. Onneksi ei ole niin väliä kuuluuko kummit kirkkoon vai ei. Jokatapauksessa kummit on jo valittu, yks mun siskoista ja ukon veli, ja sitten pari ystävää [:)]
 
Meillä lasta ei kasteta, vaan pidetään siunaamistilaisuus, joka on hyvin samankaltainen ev.lutin perinteisen kastejuhlan kanssa. :) Siunaamistilaisuushan voi olla juuri sellainen kun vanhemmat haluavat! Meillä tähän juhlaan sisältyy nimen julkaiseminen, lapsen siunaaminen, lapsen ja vanhempien puolesta rukoileminen, sekä muutama virsi. Plus ne kakkukahvit ja seurustelu :D
Tämä siksi että lapsen isä kuuluu evlutkirkkoon, mutta äiti vain väestörekisteriin..
Itse olen saanut kristillisen kasvatuksen ja ollut vapaiden suuntien eli helluntaisrkn ja vapaakirkon toiminnassa mukana aina pyhäkoulusta seurakuntakoululeiriin (vastaa rippikoulua), joten siitä ei tarvitse murehtia että lapsi jäisi paitsi kirkollisesta\kristillisestä toiminnasta! On muskaria, tanssiryhmää, pyhäkoulua jnejne. Lapsemme siunaa lähisukulaisemme, sillä emme halunneet vierasta ihmistä tähän päivään mukaan...
 
Itsellä myös tää aika yleinen ongelma: muutama kaveri ilmoitti itsensä kummiksi.. vieläpä sellaiset, joita mun nykyinen elämäni ei hirveesti tunnu kiinnostavan. Miten niille nyt sanoa, että sori, ei tällä erää. Huh.
 
Meillä on ainakin aiemmat kummivalinnat menneet päin persettä ihan suoraan sanottuna.
Esikoisella on miehen sisko (ei pidä yhteyttä, ei IKINÄ ole käynyt neidin synttäreillä tms. ), mun hyvä ystävä lähes 20vuoden takaa, eli ihan lapsuudesta (pitää säännöllisen epäsäännöllisesti yhteyttä, sen 2krt vuodessa), mun (entinen)kaveri (ei mitään yhteyttä viimeseen kohta 5 vuoteen ja tyttö täyttää kohta 6v. ) ja miehen hyvä ystävä, (pitää yhteyttä säännöllisen epäsäännöllisesti) tytölle ollaan lisäämässä miehen ystävän avopuolisoa kummiksi.

Pojalla on oma sisko miehensä kanssa, nämä pitää yhteyttä, sit on miehen molemmat veljet, ei pidä yhteyttä.

Kolmosta ei ehditty kastaa, joten kummijutut jäi kokonaan välistä.

Eli tälle seuraavalle on aika hakusessa noi kummit, vaihtoehtoja oli mutta ei ole enään kun miehen sisarusten kanssa vedin sukset ristiin niin olkoot, vaikka nyt koittaakin kovasti "lämmitellä" välejä. Mun lapselleni siitä ei kuitenkaan kummia tule ja viimesen sanan sanon minä [:'(]

Ehkä jopa "mixaillaan" ja esikon kaks kummia ja kakkosen kaks kummia vois kysyä seuraavalle, saapa nähdä.. Ne ainakin pitäis yhteyttä jne. jos vaan itse suostuvat. Mutta onhan tässä aikaa vielä.
 
Minttura, just tuon takia ei välttämättä haluta kummeja ollenkaan (jos päädytään pakanoittamaan myös lapsi [:D]) - kyllä ne jotka pysyvät meidän / lapsen elämässä ovat usein parempia kummeja kuin nimetyt. Lisäksi kummiudesta seuraa ikävää velvollisuudentunnetta, en halua että mun kavereilla on velvollisuus ostaa lahjoja (joo eihän se sitä tarkoita, mutta niin siinä käy).

On kyllä ihme tyyppejä jos olettaa että heidät "valitaan". Onhan sitä itselläkin ollut kaikenlaisia odotuksia mutta en mä niistä itse henkilöille ole kertonut, nimetään jos nimetään. Jep, on mullakin ollut hinku "velvollisuuskummiksi"... [:D]

En tiennytkään ettei lasta voi kastaa jos toinen vanhempi ei kuulu kirkkoon? Vai miten se menee? Minä siis en tosiaan kuulu (enkä aio liittyä kun naimisiinmenokin järjestyi ilman vaikka pappi kovin yritti puhua että tule nyt rippikouluun).
 
Meillä on kummit jo mietitttynä valmiiksi. Mutta ne tuli mietittyä esikoisen yhteydessä. Esikoisella molempien sisarukset puolisoineen, toiselle tulee mun yks sisarus ja sitten meidän parhaat kaverit. Koskaanhan ei voi tosiaan tietää miten noiden yhteydenpidon kanssa käy.

Mä itse saan välillä vieläkin synttäri- tai joululahjoja kummeiltani! Ja yhteyttä pidetään paljon. Mies ei edes tiennyt kaikkia kummejaan (äitinsä sitten kertoi), ja ne jotka tiesi ei oo kuulemma koskaan pitäneet yhteyttä. Tämän vuoksi anoppi opasti, että kummien pitää olla sukulaisia, kun muuten yhteydenpito jää. Esikoisella toki kummit olikin sukulaisia, toisella tosiaan toiset kummit tulee olemaan kaverit. Kun en mä mitään kaukaisempia sukulaisia tosiaankaan pyydä, kun niiden kanssa ei olla tekemisissä.

Mä pyydän kummeja tehtäväänsä vasta sitten, kun napero on syntynyt. Pohtikoot ihan vapaasti siihen asti, ketkä pääsee kummeiksi [;)]
 
Meillä semmonen ongelma, että kaikki oikeesti hyvät ystävät on "käytetty" enkä tiedä ollenkaan ketä pyytäisin kummiksi... [&o]
Siskoani oon miettinyt, että haluaisko taas kummiksi, hän on mun esikoispojan kummi... kun en viitsis mitään hyvänpäiväntuttuja pyytää... kirkkoon kuitenkin kuulutaan ja ristiäiset haluttais pitää.
 
Me olemme päättäneet että lapselle tulee 3 kummia: Minun puolelta veli ja sisko puolisoneen, ja isän puolelta veli. Ja superhyvät kummit ovatkin :)
 
Eikö tuossa ole siira jo neljä? :D Vai enkö nyt jotenki tajunnu ihan.

Me ei olla kummeja vielä päätetty, kirkollinen kaste tulee kuitenkin joten rajaa ainakin virallisista kummeista mun sisarukset pois. Pitkäaikaisia ystäviä varmaan pyydetään :)
 
Kaiko, aika mielenkiintoset "ohjeet" on sitten anoppi antanu kun meillä just noi sukulaiset (paitsi oma siskoni) on ne jotka EI pidä yhteyttä [:D]

Ja mulla on itelläkin 4 kummi-enoa, yks kolmesta pitää yhteyttä, muista en oo kuullu vissiin kohta 10 vuoteen mitään, mutta olkoot [:-]
 
[align=left]Sofi: en tiiä nykykäytännöstä, mutta mut on kastettu aikoinaan vaikka äiti ei kuulukaan kirkkoon. vanhemmat tosin meni maistraatissa naimisiin, ku ei voineet kirkkohäitä pitää.
[/align]
 
Sofi: Kyllähän kirkko ottaa avosylin vastaan kaikki uskoon haluavat, eli jos vaan vanhemmat haluavat lapsensa kirkon jäseneksi kastaa niin sillä ei ole merkitystä kuuluuko vanhemmat kirkkoon tai ei :)
 
Gamle ja Simppu, niin mä luulen kanssa että kaikki uudet veronmaksakröhömeiku hengensisaret ja -veljet ovat tervetulleita. [;)] No itte oon paraskin sanomaan kun halajan vaan kirkon palveluksia... [:D]

Olis se kyllä toisaalta kiva että lapsella olis joku erityinen nimetty henkilö äidin ja isän lisäksi. Noh, on tässä vielä aikaa miettiä. Keksis / päästäis nyt sopimukseen kersan nimestäkin eka.
 
Mun mielestä ei ole kovin kohteliasta "varata" kummiutta vaikka kuinka olisi innoissaan kaverin/sisaruksen tulevasta lapsesta. Mullakin kyllä yksi sisko on varannut puoli tosissaan ensimmäisen perheeseen tulevan lapsen kummiuden. Tätä siskoa olen kyllä vähän miettinytkin kummiksi, mutta periaatteen vuoksi (koska tehnyt "varauksen") en välttämättä häntä valitse. Meillä kummit tulee varmaan molenpien sisarusparvesta ja sitten joku kaveri lisäksi. Molemmat olemme isoista perheistä, joten omissa siskoissa ja veljissäkin riittää valinnanvaraa, onneksi =).
 
Takaisin
Top