Kummien valinta

Pumpuli82

Vauhtiin päässyt keskustelija
Vauvan syntymiset vielä muutamien viikkojen päässä (toiv. mukaan), mutta oletteko jo alkanee pohtimaan kummi-valintojanne vai onko ollut jo valmiina aiemmin?

Me mieheni kanssa ei olla asiasta kovinkaan paljon keskusteltu, mutta ollaan toki pohdittu vaihtoehtoja. Jos olette kummeja valinneet, oliko päätös helppo ja oletteko jo pyytäneet kummeja kummeiksi? [:D]
 
Me pohdittiin asiaa jo ihan alkuraskaudesta ja päädyttiin siihen että molemmat (minä ja vaavan isä) valittais yksi läheinen ihminen jolle moinen kunnia ja taakka halutaan antaa. Minä valitsin yhden parhaista ystävistäni, joka on muutenkin erittäin kaunissieluinen ja oikeudenmukainen ihminen ja alustavasti olen häntä pyytänytkin ja hän oli kovin otettu [:)] Mieheni on myös alustavasti jutellut erittäin läheisen ystävänsä kanssa ja hänkin on käsittääkseni ottamassa kunniaa vastaan. Tämä mieheni ystävä on myös minun mielestäni täydellinen valinta kummiksi. Muitakin hienoja ihmisiä toki lähipiirissä on, mutta mielestäni valinnat on kyllä ainakin meidän mielissä lyöty lukkoon [:)] POSTILUUKKU KÄVI, TÄYTYY LÄHTEÄ KATTOON JOKO ÄIPPÄPAKETTI OIS NOUDETTAVISSA! [:D]
 
Me tiedettiin heti että valitaan siskot. Minun puolelta valittiin sylikummiksi pikkusiskoni ja miehen puolelta sylikummiksi vanhempi pikkusisko ja nuorempi pikkusisko kummiksi[:)]
 
Kummeja ollaan kyllä mietitty, mutta mitään päätöstä ei olla vielä saatu aikaiseksi. Tuntuu olevan kauhean vaikea päätös!! Toisaalta hyvä vaihtoehto olis sisarukset, mutta kumman, vaiko molempien. Ja sitten hyvien ystävien väliltä on hankala tehdä valintaa. Mutta kyllähän se kohta täytyis päättää, olis kiva kuitenkin pyytää jo ennen vauvan syntymää.
 
Hei tuli mieleen että tietääkö kukaan että onko kummien lukumääräällä jotain ylärajaa ja voiko kummiksi pyytää ihmistä joka ei kuulu kirkkoon? Meillä jo kummeja 6 [:-] mutta 2 heistä ei kuulu kirkkoon...
 
Netta kyllä kummin täytyy kuulua kirkkoon, siitä määrästä en tiedä onko jotenkin rajattu

me ei olla itse asiassa puhuttu kummeista vielä mitään..mutta alustavasti olen toki asiaa miettinyt.Minun mies ruukaa jättää tämmöiset asiat vähän niinku minun mietittäväksi..[:D]
 
Netta, kummeja tulee olla vähintään 2, mutta ylärajaa ei ole määritelty.

Meilläkin kallistuttiin läheisimpiin ystäviin, mutta vielä ei olla kysytty suostuvatko he..milloin siis kysyä!? [8|]

itsekin mietin ensin sisaruksiani/-amme, joka olisikin ollut selkeintä, mutta heilläkin alkaa olla kummilapsia riittämiin, joten paras ratkaisu on varmaan nämä läheiset ystävämme.

Sylikummiahan ei ajateltu vaan 2 kummia pelkästään. Heistä sitten jompain kumpain saa kanniskella kääröä.. [:D]
 
mekin alkuraskaudessa mietittiin tota kummi-asiaa, ja päädyttiin siihen, että voisi yhtä kaveripariskuntaa pyytää ja lisäksi mun veli olisi sitten vielä yksi kummi. Vielä ei olla pyydetty ketään, se tulee sitten ajankohtaiseksi, kun lapsi on syntynyt.

Jep, minullakin on sellainen käsitys, että tulevan kummin täytyy kuulua kirkkoon. Rippikoulu käytynä ja täysi-ikäinen.
 
Meillä oli kummit valittuna jo ennen lapsen syntymää, ja syntymän jälkeen pyysimme sitten ko. henkilöitä tähän tehtävään.

Kummien täytyy kuulua kirkkoon. Tässä pieni pätkä Pyhät Juhlat-kirjasta:
"Keitä kummeiksi?
- Kirkkojärjestyksen mukaan kastettavalla tulee olla vähintään kaksi evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluva, rippikoulun käynyttä ja konfirmoitua kummia. Kummi voi olla myös ulkomaisen evankelis-luterilaisen tai anglikaanisen kirkon jäsen. Kahden luterilaisen kummin lisäksi lapsella voi olla ekumeenisia kummeja, jotka kuuluvat johonkin toiseen lapsikasteen hyväksyvään kristilliseen kirkkoon tai yhteisöön. Tällaisia ovat esimerkiksi katolilaiset, metodistit ja ortodoksit. Kirkkoon kuulumaton ei voi toimia kummina. --"

Lapselle voi valita aikuiset "tukivanhemmat", "haltijakummit" tai vaikkapa "kummitukset" silloinkin, kun lasta ei kasteta. Erityisestä aikuissuhteesta on varmasti iloa myös kastamattomalle lapselle.

Täysi-ikäisyyttä ei vaadita.
 
ALKUPERÄINEN: Nettta
Hei tuli mieleen että tietääkö kukaan että onko kummien lukumääräällä jotain ylärajaa ja voiko kummiksi pyytää ihmistä joka ei kuulu kirkkoon? Meillä jo kummeja 6 [:-] mutta 2 heistä ei kuulu kirkkoon...

^^
Mun mies on meidän kavereiden lapsen kummisetä vaikka ei kirkkoon kuulukaan... osallistui ihan normaalisti kastetilaisuuteen, kuten muutkin kummit, jotka sitten kuuluivat kirkkoon. Ainut mikä on niin kirkkoon kuulumaton kummi ei saa kummitodistusta, mutta hänetkin voidaan jälkeenpäin lisätä kirkolliseksi kummiksi jos päättää joskus kirkkoon liittyä... Mutta jotenkin niin se menee, että kummeihin täytyy lukeutua sellaisiakin/sellainen henkilöitä/henkilö, joka kirkkoon kuuluu... Ja sehän on sitten taas ihan itsestä kiinni, että haluaako kutsua kummi-nimikkeellä niitä, jotka ei kuulu kirkkoon...

Meille on tulossa näillänäkymin "vain" kolme kummia, minun lapsuudenystäväni, miehen yksi miespuolinen ystävä ja tarkoitus olisi pyytää vielä mun serkkua, mutta asuu sen verran kaukana, että ei ihan jokapäivä törmätä ja haluaisin ihan kasvotusten pyytää... joten se sitten joskus kesämmällä :)
 
Tämä on ollut meillä aika visainen kysymys... mies kun on sitä mieltä, että kaksi kummia on ihan riittävästi, ja minusta taas "pitäisi" olla vähintään kolme, kuten esim. itselläni. Meillä suvussa on ollut tapana, että kummeja on se kolme tai neljäkin, tuntuu minusta tosi oudolta "vain" kaksi. Onko muilla samanlaisia keskusteluja ollut? Kun ollaan kinattu määrästä, niin ei olla päästy vielä konkreettisesti siihen, että keitä nämä vähintään kaksi (ja minun mielestäni siis vähintään kolme [:D] ) olisivat...
 
Meistä ei kumpikaan kuulu kirkkoon, joten tiedossa on ristiäisten sijaan nimenantojuhlat. Kummiudella on siis meille eri merkitys kuin kirkollisessa kastetilaisuudessa, eikä tarvitse välittää siitä, kuuluuko kummiksi pyydettävä itse kirkkoon tai ei.

Meillä ei ole yhteenlaskettunakaan kuin vain yksi sisarus (pikkusiskoni), joten häntä ajattelimme pyytää ainakin.

Lisäksi oltiin suunniteltu pyytävämme yhtä tuttavapariskuntaa kummeiksi, mutta heidän perhepiiriinsä syntyi juuri yksi vauva, jonka kummeiksi heitä oli jo pyydetty. Hetken aikaa mietittiin, että pitäisikö luopua ajatuksesta, mutta sitten todettiin että kyllä edelleen haluaisimme heidät kummeiksi myös meidän lapsellemme, joten aiomme kysyä kyllä.

Moni kaveri jota olisin voinut ajatella kummiksi, on jo niin monen lapsen kummi ennestään, että jotenkin ei sitten tee mieli pyytää enää sellaista... Ja muutenkin asiaa miettiessä on tullut vähän yllättyneeksi siitä, että ei niitä kummeiksi sopivia ihan pilvin pimein olekaan. Ollaan jotenkin miehen kanssa molemmat sellaisia, että meillä on hurjan paljon tuttuja ja kavereita, mutta sitten sellaisia sydänystäviä vähemmän, jos lainkaan.
 
Kiiitos vastauksista!! Jotenkin vaan tuntuu että toi kuusi kummia olisi liikaa[8|]
Ja toinen tuleva herrakummi joka ei kuulu kirkkoon niin on jo yhden lapsen kummi (saanut kummitodistusen) vaikka ei silloinkaan kuulunut kirkkoon[:-] Voiko riippua papista kuinka tarkkaa on pääseekö kummiksi vai ei?!
 
ALKUPERÄINEN: Nettta
 herrakummi joka ei kuulu kirkkoon niin on jo yhden lapsen kummi (saanut kummitodistusen) vaikka ei silloinkaan kuulunut kirkkoon[:-] Voiko riippua papista kuinka tarkkaa on pääseekö kummiksi vai ei?!


Voisko olla niin, että on saanut vaan sen todistuksen, vaikka ei kuulukaan kirkkoon...? Se voi olla pappikohtaista... Mutta niin olen ymmärtänyt, että jos ei kuuluu kirkkoon niin ei voida silloin myöskään merkitä "kirkon kirjoihin" lapsen kummiksi... todistuksenhan kuka tahansa voi saada jos pappi sellaisen suostuu kirjoittamaan... mun mies ei esim. saanut, koska ei kuulu kirkkoon...
 
Kait se sitten on vähän papista kiinni... Nii ja muuten onkos teillä kellään tietoa noista sukunimi hommista kun meillä ukon kanssa eri sukunimet ja molemmilla aika harvinaiset niin voiko vauville antaa kaksi osaisen sukunimen? tai siis molempien vanhempien sukunimen?[8|]
 
ALKUPERÄINEN: Nettta
niin voiko vauville antaa kaksi osaisen sukunimen? tai siis molempien vanhempien sukunimen?[8|]


Ei voi antaa... jompikumpi täytyy valita. Mietippä jos lapsellasi olis kaksiosainen sukunimi esim. Hämäläinen-Virtanen ja sitten hän menee naimisiin joskus ja päättää ettei tahdo luopua omista sukunimistään, vaan ottaa miehen sukunimen vielä tuohon perään... esim. Hämäläinen-Virtanen-Niemi [;)]

(Muokkaan tätä viestiä vielä sen verran, että näin mä olen kuullut... en siis ole aivan 100 % varma asiasta, mutta ainakin 98 % varma... ja sori jos mun varmuus menee ihan pieleen [:D])
 
Nii mä vähän kans veikkailin mut kysyimpähän kun tuli vaan mieleen [:D]käydään viel kirkkoherranvirastosta kysymässä et miten asia on..
 
Ei voi antaa kaksosasta sukunimeä, jos se litania ei ole jommankumman vanhemman sukunimi. Mut tuohonki oli jotain poikkeuksia olemassa liittyen ulkomaalaisiin nimiin ja heidän maansa perinteeseen.

Kummeista ollaan kyllä keskusteltu. Yks päätetty ja pyydettykkin jo. Oli siinnä mielessä helppo, että miehen ainut sisarus. Muut tai ainakin se toinen vielä pohdinnan alla. Omista sisaruksista haluasin jonku, kavereita en ole oikeastaan tosissani edes ajatellut, koska itsellä kaverin lapseen (vaikkka onkin miun kummilapsi ja äitinsä oli aikanaan tosi läheinen) on tullut pidettyä vähemmän yhteyttä, koska niin eri puolilla maata asutaan nykysten. Sukuun tulee väkistenkin pidettyä vähän enempi yhteyttä.
 Mie huomasin tuon saman kuin HK, ettei niitä kummiksi sopivia niin mahdoton olekkaan. Oisko kiinni ainakin miun osalta tuosta samasta, että kavereja/tuttuja piisaa, mutta niitä lähiystäviä vähemmän?!
 
heips! Juu, sen verran korjaan tota omaa viestiäni, että ei tarvikaan olla täysi-ikäinen. Ev-lut kirkon jäsen, vähintään 2 kummia ja 15v täyttänyt.. ne siis riittää. (wikipedia)
 
Meilläkin vaikeuttaa valintaa se, että monella ystävällämme on jo useita kummilapsia ennestään. Heti sitten miettii että ehkä eivät halua enään lisää... Mutta toisaalta kummius on aina kunnia-asia, ja voihan siitä kieltäytyäkin. Eli kaipa sitä kysyä silti voi.....
 
Takaisin
Top