Kumman sukunimi lapselle?

Jade

Jostain jotain jo tietävä
Emme ole miehen kanssa naimisissa, emmekä kihloissa. Minulle avioliitto on toissijainen asia, enkä välttämättä edes koskaan halua naimisiin. Mutta aika näyttää.

Nyt kun meille syntyy vauva, mietimme, kumman sukunimen pikkuinen saa. Mies ehdotti, että jos tulokas on poika, se saa miehen sukunimen ja jos tyttö, se saa minun sukunimen. Reilu peli? Ylihuomenna on rakenneultra, jossa sukupuoli sitten selviää. Hui!

Eikai sillä väliä ole, kumman sukunimen vauva saa, mutta kiinnostaakin, miten teillä muilla tämä sukunimiasia menee ja millä perustein, jos ei ole naimisissa tai sama sukunimi ei ole käytössä?
 
Meillä vauva saa isänsä sukunimen. Menemme todennäköisesti jossain vaiheessa naimisiin (kai?) ja haluan ottaa mieheni nimen sitten. Ja vaikkei naimisiin mentäiskään, silti haluaisin vauvalle miehen sukunimen, se kun sattuu vielä olemaan kivempi kuin omani :)
 
Meilläkin tulee miehen sukunimi. Haluamme mennä naimisiin myöhemmin niin haluan itsekin miehen sukunimen :) voihan lapsi vaihtaa sukunimen myöhemmin jos siltä tuntuu(?)
 
Meillä vauva saa todennäköisesti miehen sukunimen. On hänelle kovin tärkeää kun on "viimeinen miespuolinen edustaja". Itse en ole kovin innoissani ajatuksesta, sillä miehen sukunimi on aivan kamala.. Mutta annan periksi vain siksi että nimiasia on paljon tärkeämpi miehelle kuin itselle. Mies taas on hyvin perinteinen, eikä varmaan hyväksyisi muuta vaihtoehtoa. Helpompi siis kaikille, ei tule turhaa riitelyä kirjaimista.

Tietenkin jos molemmilla olisi lyhyet sukunimet, yhdistelmäsukunimihän voisi olla vaihtoehto? Tai voihan toista puolta huomioida toisessa nimessä esim. Mikko Matin/Maijan poika Meikäläinen.
Eräät tutut loivat mennessään naimisiin oman yhteisen sukunimen joka muodostui molempien alkuperäisistä sukunimistä.
 
Meillä on tästä asiasta ihan hirveä vääntö.. mies haluaa lapselle mun sukunimen,ja mä taas miehen! :D yhteis ymmärrykseen ei olla asiasta päästy.. tosin mies uhkasi jo mennä vaihtamaan sukunimensä,ettei tuleva lapsi sitä saisi.. hmmh.. no..sen näkee sitten miten sukunimen kanssa käy :)
 
Tää on muuten aika jännä,tää sukunimi asia.. eikö sukunimen voi vaihtaa muutenkin,jos tutkailee esim. sukukirjoja ja löytää vaikka jonku hienon harvinaisemman sukunimen..en tiedä mistä tämänkin käsityksen olen saanut.. :excited001 Ja toi oli hyvä idea,että laittaa kummankin sukunimen.. sopis ainakin meille.. riita puoliks! :D haha!
 
Joo, kyllä sen voi vaihtaa. Ja vissiin aika helposti, jos se on omassa sukupuussa. Tämä on käynyt taannoin myös omassa mielessä, koska itselläni olisi tarjolla aika kiva ja harvinainen sukunimi, joka on edesmenneen isoisäni entinen sukunimi. Sukunimellä on enää 4 omistajaa Suomessa. Sukunimi on valitettavasti vain liian venäläisvivahteinen, vaikkei venäläinen olekaan.
 
No tämähän oli kiva idea. : ) mitä harvinaisempi sen hienompi :P täytyypi alkaa tutkia omaa sukupuuta,jospa sieltä bongais sitten jonkun kivan sukunimen! Ollaan miehen kanssa kyllä puhuttu avioliitosta,mutta siinäkin sama ongelma, se sukunimi.. :D
 
Mun sukunimellä on kaikki lapset, ja mieskin haluaa sen kunhan joskus päästään naimisiin asti :P
 
me mentiin naimisiin v. 2007, mutta en vaihtanut sukunimeäni eikä mies omaansa, vaan kummallakin oli oma sukunimensä. itse asiassa meidän perheessä oli siihen aikaan kaikilla eri sukunimi, kun pojallakin on biologisen äitinsä sukunimi :) kun tyttö ilmoitti tulostaan, aloin miettiä tarkemmin sukunimiasiaa. miehelle ois käynyt sekin, että tyttö ois saanut mun sukunimen, mutta olin kyl itse sitä mieltä, että mieluummin isänsä sukunimelle, kun jos tyttö ois saanut mun sukunimen, miehellä ois ollut kolme lasta, joilla kaikilla on eri sukunimi. otin itse tuplasukunimen eli miehen sukunimen omani lisäksi (onneksi mätsäsivät hyvin yhteen), että mullakin on sama sukunimi kuin mun lapsella. nyt tilanne on se, että mulla, miehellä ja tytöllä on sama sukunimi ja pojalla edelleen äitinsä. ollaan pojalle sanottu, että saa vaihtaa sukunimensä sit isompana, jos haluaa, mutta nykyinenkin sukunimi on hyvä.
 
Mä halusin beibille ehdottomasti miehen sukunimen (mies taas toivoi mun nimeä), koska a) mun sukunimi oli tosi tylsä ja b) asutaan miehen kotimaassa jossa suomisanat on vähän hankalia. Naimisiin mennessä vaihdoin myös tähän miehen sukunimeen ja nyt onkin kiva kun on kaikilla sama nimi. :)

Mun kaverikin teki niin, että vaihtoi naimisiin mennessä sukunimensä suvusta löytyvään harvinaiseen nimeen, jonkanimisiä Suomessa on alle 50 ja lapsi sai sitten tän saman ettei ihan nimi katoa. :) Sen mies piti kuitenkin oman sukunimensä, saman yleisen tylsän joka on munkin tyttönimi :D !
 
Mä haluan miehen sukunimen, kun toivon, että mullakin on miehen sukunimi joskus. Toistaiseksi on ollut vähän nihkeä naimisiinmenosta kyllä, välillä ehdottelee kihlasormuksien ostoa ja seuraavana päivänä leikisti värisee inhosta kun viittaan jotain häihin suunniteltavaa :D

Joka tapauksessa mun sukunimi on mun ex miehen joten sitä nimeä ei lapsille ainakaan. Tartteis tyttönimeen vaihtaa jos meinais omaa nimeä lapsille ja en ikinä tykänny tyttönimestäni. Tietty voishan sitä harkita että vaihtais esim. äidin tyttönimeen, se on ihan hieno.
 
Ei niin. Jos toisella vanhemmalla on avioliiton takia yhdistelmänimi, esimerkiksi Mutanen-Korolainen ja toinen on Korolainen, lapsen sukunimeksi tulee Korolainen. Tietty jos molemmat ovat ottaneet uuden sukunimen avioliitossa tulee siitä lapsen sukunimi. Nimi voi yhdistellä molempia jos uuden sukunimen ottaa, mutta varsinainen yhdistelmänimi se ei voi olla.

Jos miettii noita "tytölle äidin sukunimi ja pojalle miehen" ratkaisuja, niin oletteko ajatelleet, että entä jos lapsia tulee lisää? Eri sukupuolia? Kaikille lapsille jotka tulevat samoista vanhemmista tulee sama sukunimi...
 
en tiedä, tarkoittiko toi lapsella ei voi olla yhdistelmänimeä mun kommenttia, mut kommentoinpa silti. mun tytöllä on isänsä sukunimi, mulla yhdistelmänimi ja maistraattia lainatakseni miehen sukunimi on virallinen sukunimeni ja oma sukunimeni on henkilökohtaisessa käytössäni. eli summa summarum, minulla on sama sukunimi kuin tytöllä :)
 
Ei erityisesti kenenkään kommenttia, mutta Jonnukka oli tuolla ylempänä miettinyt lapselle yhdistelmäsukunimeä, niin ajattelin vain sanoa :)
 
joo, oon ymmärtänyt et jos molemmilla vanhemmilla on sama yhdistelmäsukunimi, se voidaan antaa myös lapselle. kyl munki mies havitteli tätä mun nykyistä yhdistelmää tytölle, mutta se nyt ei olisi käynyt päinsä.
 
Täälläkin pähkäilty. Mies haluis tietty omansa ja mä haluan lapselle omani jos en omaa tulee koskaan vaihtamaan. Pitäs ensinnäkin se päättää.. :D
 
Takaisin
Top