Kuka auttaa köyhää?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja arla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

arla

Vasta-alkaja
Nyt se sitten tapahtui. Raskaushormoonit ottivat ylivallan ja oloni on karmea. Kahteen  kolmeen viikkoon en ole muuta tehnyt kuin itkenyt. Koti on kaaoksen vallssa, ja vedän jaksamisen äärirajoilla. Tänään tuli viesti Kelalta että asumistukea on maksettu liikaa ja takaisin pitäisi maksaa yli 2200euroa. en tiedä mistä sen rahan taikoisin kun tällä viikolla tulee viimeinen vanhempainraha joka menee lyhentämättömänä vuokran maksuun. En ole saanut tehtyä kodinhoidontukihakemusta sillä työpaikkani on lähettänyt lomarahatietoni jonnekkin täysin tietämättönään osoitteeseen, eikä kuulemma voi laittaa sitä sähköpostina sillä työpaikalla ei ole skanneria ja laskelmaa ei koneelta valmiiksi löydy.(?!!!?) Mieheni työpaikalta tietoja on yhtä mahdoton saada, pomo on "huithapeli" kun kyseessä on palkkalaskelmat, tämä ei miestäni haittaa, kunhan palkka näkyy tilillä.
Toinen lapsi syntyy kesäkuussa.
Tuntuu että kaikki talousasiat kaatuu minun harteilleni. Mieheni on ikuinen optimisti ja sanoo että asiat vielä sutvaantuu, itse enä näe enää tunnelin päässä valoa. Sossu ei auta sillä palkkaa tulee ja heidän laskelmien mukaan riittää mainiosti elämiseen ja kohta kahden lapsen elättämiseen. Kaupunki katsoo ettemme ole tarpeeksi kiirrellisessä luokassa saada edullisempi vuokra-asunto sillä tämä samainen raha jonka sossu katsoo meille riittävän riittää myös maksaa n.60neliöisen kaksion melkein tuhannen euron vuokran ja myös tilaltaan riittää mainiosti neljälle. Niin,  kaksio josta kolmasosan pinta-alasta vie vessa ,eteinen ja käytävä keittiöön. maailman tyhmin tilanratkaisu.
Silti kukaan näistä kolmesta ei näytä ymmärtävän; mieheni ,sossu ja kaupunki että niitä velkoja on taloudessamme miltein 10000e ja se pitäisi saada lyhennettyä.
Tässä pitäisi jaksaa raskaana hoitaa 8kk ikäistä vauvaa. Onko se on vaan niin että minä yksin turhaan stressaan? Sillä olen ainakin yrittänyt lohduttautua sillä tuntuu ettei kukaan näe tässä vielä hätä päivää. No, sain ainakin vähän omaa pahaa oloa purkaa.

Otappa vaikka yhteyttä ensteks liittoon ja vaadi apua heiltä. Jos on noin vaikeeta saada tietoja työpaikalta, niin kyllä rupee asiat rullaamaan ku liitto on kimpus tollases asias. Jos et kuulu liittoon, niin työsuojelupiiriin soitto, tuo nimittäin nimenomaan vaikeuttaa teidän asioita. 
Miehen duunipaikan suhteen sama juttu, järki käteen miehellekin!!!!

Raha-asiat on stressaavia juttuja, sitä ilman kun ei hirveesti elellä.. etenkin kun on lapsia, niitten takia ainakin on oltava ruokaa kaapissa!!
Eikö sossuun saisi aikaa sinne joka hoitaa näit rahasotku juttui, joitten kanssa voi suunnitella näit asioita ettei kaikki menisi ulosottoon?!! 

Luulis sossun olevan vähän enempi kiinnostunut asiasta, täytyyhän niitten ajatella sunkin hyvinvointia. Valitat vaikka sitten neuvolassa sun voinnista, ne ottavat sitten toivottavasti tosissaan ja koittavat auttaa että saatte apua jostain suunnasta!

Jaksamia kovasti!

Meilläkin oli täysin samanlainen tilanne kun esikoinen oli syntynyt. Raha asiat meni päin puuta kun rupesin odottamaan toista lasta. Meillä oli velkaa yli 6000e ja neki oli suurimmalta osalta pikavippejä. Meillä ei jäänyt rahaa hirveesti aina käteen kun miehellä meni ulosottoon rahaa ja sit sitä tuli ostettua suurin piirtein vaan lapsille ruokaa.. Itsekkin olin aivan romuna että miten me pärjätään yms mutta minun porukat auttoivat maksamaan laskuja ja minä olen niitä maksanut porukoille takas aina kun oon pystynyt. Nyt on raha asiat niin hyvällä tolalla että on tilille jäänyt rahaa pahempien päivien varalle. :) Eli siis ei kannata stressata varsinkaan kun olet raskaana. Laskuille saa sovittua eräpäivän siirtoja tai erissä maksua ja kelalle minun mielestä voi kans tehdä maksusopimus. Itsellekkin maksettu liikaa matkakorvauksia niin nyt ne ottavat kelalta sen 20e lapsilisästä siihen liikamaksettuun.

Ei hätää soitat vain kelaanja kerrot tilanteen ja sovit,että maksat osissa esim:vaikka 20 euroa kuussa. Kyllä se siitä elämä vielä hymyilee!!!!

Hei!

Voisit myös ottaa yhteyttä diakoniatyöntekijöihin siinä seurakunnassa, jonka alueella asut. Heiltä yleensä saattaa saada ajan nopeastikin, ja apua talousasioiden selvittelyyn. Mahdollisesti myös pientä taloudellista apua, kunhan kokonaistilanne on tiedossa.

Myöskään keskusteluavun merkitystä ei kannata väheksyä, huolet näyttää monesti pienemmiltä kun niitä voi jakaa jonkun kanssa!

Jaksamista sulle tilanteeseen!

Kiitos kaikille jotka ootte laittanut viestiä. Tänään vähän parempi päivä eikä kaikki tunnu niin pahalta, ehkä tästä vielä päästään ylös päin. :)

Takaisin