Kuivaksi opettelua!

Ermu

Satasella mukana keskusteluissa
[font="times new roman"]Meillä on siis jätetty vaipat noin viikko sitten kokonaan pois ja vahinkoja on sattunut yllättävän vähän mutta eilen sittn otettiin taka pakkia kun vain aamulla tuli pissi pottaan ja kaikki muut kerrat housuun! Se kuuluukin kai asiaan että tulee pieni taantuma ja sitten alkaa sujua, mutta entäs kakka? Eipä ole poika tehny kakkaa pottaan kertakaan, vaan se on pantannut sitä melkein koko viikon. Puolivälissä oli pakko laittaa hetkeksi vaippa kun käytiin asioilla joissa meni aikaa eikä viitsinyt riskiä ottaa niin teki vaippaan kakan! Se olikin sitten ainut kerta viikon sisällä! Onko kellään mitään vinkkejä tai kokemusta tästä? Välillä toinen valittaa että mahaan sattuu, no varmasti jos ei kakalla käy! Aattelin kyllä että ei se varmasti loputtomiin voi sitä pantata!
 
Et maininnut minkä ikäinen lapsesi on? [:)] toi kakkaaminen pottaan/pönttöön on aika usein lapselle hankala juttu. Joskus muinoin asiasta luin jostain, kun se oli meillä ajankohtaista. Jotenkin vaan muistelen, että lapsi tavallaan pitää kakkaa osana itseään, niin sit pantataan ja sit jo pian ummettaa. Mä ainakin itse antaisin sen vaipan lapsen jalkaan, jos kakka alkaa viipyä ja selkeesti panttaa sitä.

Palkintoa voi käyttää houkuttimena, kun saa kakan tehtyä potalle. Se vaatii jo sen että on isompi lapsi kysessä, joka ymmärtää palkintojen perään. [:D]

Ja vahinkojahan sattuu, täytyy vaan huolehtia, että kyselee usein onko pissahätä tai vie potalle. Vaihtohousuja vaan mukaan, kun jonnekin lähtee, niin kyllä se siitä.
 
Ei ole vielä kokemusta oman lapsen kanssa tästä, mutta olen kuullut sellaisen vinkin, joka itsestä tuntuu järkevältä. Eli potasta voi koettaa tehdä lapselle tutun ja turvallisen tuntuisen kakkapaikan laittamalla vaipan siihen niin, että lapsi istuu vaipan päälle pottaan kakalle. Sitten jos kikka auttaa ja alkaa näin hommat sujua, niin kokeilee vaan pikkuhiljaa ilman vaippaa onnistuuko...
 
Täälläkin ollaan yritetty saada neitiä potalla käymään että ei tarvitsisi vaippaa kotona enään pitää,reissussa tietenkin olis tarkoitus aina piettää vaippaa..Meillä on kohta 1v6kk ikäinen neitokainen joka on vähän itsepäinen välillä mutta monesti olen sitä potalla istuttanut ja se ei oikeen tykkää koko asiasta joten olen sitten aina keksinyt tekemistä että viihtyisi siinä potalla istuskellessa,kirjat,puhelimet,lehdet,lelut kaikki mahdolliset on käyty läpi ja eniten tykkää kirjaa katsella potalla istuessa. Tasan kerran on potalle pissannut kun olen itse suhissu silleen että pissaisin itse muka myös,sitten neiti alkoi hokemaan samaa kuin minäkin ja kappas pissa tulikin,koskaan kakalle se ei ole alkanut potalle vaikka ollaan kuinka yritetty..Heti kun laittaa vaipan jalkaan niin menee vähän aikaa ja sitten onkin yllätys vaipassa[:D] Mutta kyllä se tästä pikkuhiljaa, ainakin se tietää ihan selvästi mikä potta on ja mitä sillä tehdään kun monesti kun vessaan menen niin osoittaa pottaa ja kun annan sen hänelle niin menee aina istumaan siihen potalle vaipat jalassa ja muuten vain istuskelee jonkin aikaa ja vie takaisin paikoilleen.[:D][:)]

YK8

KP 5/34

 
Hei!
Minulla on 2v8kk vanha tyttö ja viime kesänä yritys oli kova saada vaipat pois..tilanne jopa näytti lupaavalta [:)] mutta syksyy kun iski niin takapakki iski samalla [8|] pisut edelleen tule hyvin pottaan muttei tuu enää kakka.. päätin, etten painostaa lasta liikkaa kun on ollut uhmat ja kaikki tässä päällä ja ensi kesän tavoite olisi täysin kuivaksi opettelua [:)] Pottailu on yksilöistä..toisen kanssa sujuu helposti ja toisen kanssa se on erittäin haastellista! Keskimmäinen tyttö oli alle 3v täysin kuiva..eka lapseni oli 4v kun sain yövaipat pois..
 
Meillä 2.5v tyttö joka kesästä asti olut päiväkuiva unilla ja pitemmillä matkoilla vaippaa käytetään tai  jos ollaan pitempään pihallla. No nuo piha/matka vaipat 99% kuivia,mut en silti oo näin talvella uskaltanut ottaa pois kun pari kertaa tyttö kysynyt "onko mulla vaippa" mutta esim kaupungilla ollessamme tyttö vaipasta huolimatta käytetään vessassa.
Nyt joululomalla nappasin päikkärivaipan pois,vaikka viikonloppusin nukkuu 2-3h päikkyjä niin *kopkop vahinkoja ei oo tullut.
Yövaippa on ehkä 5 yönä viikosta kuiva,vielä en oo sitä uskaltanut napata pois. Päätin etkun otan 2vkoa joka aamu kuiivan vaipan pois sit lähtee.
Meillä neiti alkoi tarhassa pottaileen ahkerammin ja sit kotonakin. Meillä ei kakkaa oo pantattu muistaakseni ollenkaan. Aluksi potta oli eteisessä,että oli näkyvillä,nyt siiretty vessaan.
Isolle pytylle haluaisi mut on niin pienikokoinen ettei oikein korokkeenkaan kanssa siihen pääse.
 
Minä tässä kalpeana mietin että ei herranjestas pitääks munkin hankkii potta. Oon käyttänyt 1 v tyttöö jo pari kuukautta pöntöllä ja se on sujunut hyvin. Kakka tulee sinne aina (ei siis koskaan vaippaan), pissi silloin tällöin. Eli tyttö käy heti herättyä, ennen päiväunia, päiväunien jälkeen, aina vaipanvaihdon yhteydessä. Mut nyt äiti rupes huolehtiin että kyllä PITÄÄ hankkii potta jos käy vieraisilla tai jossain. Ja minä kun en pidä ajatuksesta, että sitä pottaa pitäisi pestä. Kuinkas sen desinfiointi käy, ettei tarvi likaisilla reunoilla istuu...ehkä tää asia selviää joskus, mut vielä olen kahden vaiheilla. Tyttö on nyt kiinnostunut, että mitä siellä pohjalla oikein näkyy ja silppuaa vessapaperia sinne veteen ja kurkottelee käsillä...mut entäs kun potan pohja olisikin siinä just hollilla ja tuotokset myös...emoticon
 
Takaisin
Top