Kuinka vauva sai alkunsa?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Ei mennä nyt graafisiin yksityiskohtiin – kaikki me varmasti tiedämme suunnilleen, miten lapset yleensä saavat alkunsa. 😉 Mutta ehdittekö yrittää lasta kauan vai saiko hän alkunsa nopeasti? Seurailitko ovulaatiota? Kävittekö lapsettomuushoidoissa? Vai alkoiko raskaus kenties yllätyksenä?

Tämä oli totaalinen yllätys, iloinen kylläkin. Esikoisen 9/24 synnytyksen jälkeen oli toinen kierto vasta menossa ja siinäkin nyt ovulaatio tapahtui tosi myöhään (kp31 todennäköisesti) ja silti raskauduin vaikkei mitään varsinaista yritystä ollut😍 oli ihana yllätys kun ei kerrankaan tarvinnut kierto toisensa jälkeen pettyä niinkuin esikoista toivoessa!

Ihana kuulla! 😍 Täällä myös iloisesti yllätyttiin! Häät oli kolmisen viikkoa sitten ja viime viikolla testi jo näytti haaleaa plussaa 💕 Itsellä ikää jo 38 v ja seuraava syntämäpäivä häämöttää lähitulevaisuudessa, niin oli jotenkin oletuksena, että raskautuminen ottaisi hyvän tovin, vaikka sille mahdollisuus annettiinkin. Pienen epäuskon kanssa ihmeteltiin ekoja väsymys- ja kuvotusoireita ja testiin piirtyvää haalea plussaa 🤭 Pieni epäusko päällä edelleen ja varhaisilla viikoillahan nyt vielä ollaankin. Ollaan kuitenkin jo osattu iloita orastavasta pienestä ihmeestämme 🥰

Meillä tosiaan esikoisen syntymästä kohta 9kk ja satuin saamaan ekan ovulaation kiinni kesäkuussa, mutta sillon tallettelut jäinyhteen kertaan eikä siitä vielä tärpännyt ja nyt ensimmäinen kunnon kierto oikeastaan alkoi kesäkuun vika päivä ja sain sitten siitäkin ovulaation kiinni ja sit miehelle sanoin, jospa kokeillaan talletella oviksen tienoilla muutamia kertoja, jos tärppäiski. En todellakaan uskonu, että tärppäis, kun moni niin kauan yrittää ja mietin, jos mullakin synnytyksen jälkeen kierto vielä heittelehtii. Noh oli aika ylläri, kun lämmöt vaan pysy ihan todella korkealla, jopa korkeammalla kun yleensä mun luteaalilämmöt, ja sit alkoi sellasta kiinnittymis nippailua jossain kohtaa. Sit uskalsin ekan testin kastaa ja sain todella haalean viivan ja olin vähän skeptinen. Seuraavana päivänä oli jo selkeempi viiva niin pakko se on kai uskoa, että raskaana nyt ollaan ennen kuin toisin todistetaan🥹

Mulla esikoinen syntyi 09/23 ja tämän vuoden huhtikuusta alettiin yrittää toista. Käytin ovistestejä, tosin en tällä kertaa saanut minään kuukautena täysin selkeää ovisplussaa. Kuitenkin sen verran että pystyi päättelemään, itsellä myös ovulaatiokipuja jotka helpottaa seurailua.

Positiivinen testi tehty 31.7. En ollut yllättynyt posista, oli ollut jo muutaman päivän oireita ja jotenkin omat ajatukset (kuten esikoisestakin) kertoi, että nyt tärppäsi. Tämä saattaa kuulostaa hölmöltä, mutta näin vain oli.😄

Mulla esikoinen syntyi 09/23 ja tämän vuoden huhtikuusta alettiin yrittää toista. Käytin ovistestejä, tosin en tällä kertaa saanut minään kuukautena täysin selkeää ovisplussaa. Kuitenkin sen verran että pystyi päättelemään, itsellä myös ovulaatiokipuja jotka helpottaa seurailua.

Positiivinen testi tehty 31.7. En ollut yllättynyt posista, oli ollut jo muutaman päivän oireita ja jotenkin omat ajatukset (kuten esikoisestakin) kertoi, että nyt tärppäsi. Tämä saattaa kuulostaa hölmöltä, mutta näin vain oli.😄
Mä niin samaistun tohon, et oli vaan sellanen tärppi olo🙈 mulla oli kans esikoisesta ja tästä toisesta sama🙈

Meille piti olla alunperin tulossa tänä vuonna joulukuinen ja keväällä ehdinkin joulukuisten puolelle jonkin verran postailla. Siitä käyttäjänimikin, syntymäkuukauden takia pienen työnimenä oli meillä Tonttu. Valitettavasti Tonttu päätti kuitenkin hypätä kyydistä rv 8 alussa. 💔

Siitä lähtien ollaan kokeiltu uutta yritystä ja tuntuukin onnekkaalta kun ei mennyt montaa kiertoa tähän plussaan. Samalla toki jännittää tosi paljon, kun viimeksi kävi miten kävi. Meillä ei ennestään ole lapsia, eli esikoinen olisi nyt toivottavasti tulossa.

Minulla on ikää 38v ja puolisolla omista syistään sellainen tilanne, että lapsen yrittäminen ei tule olemaan meille mahdollista kovin pitkään. Eli toivotaan kovasti että tämä pieni pysyy kyydissä. ❤️

Tämä oli jo YK13, huhtikuussa 2024 aloitettiin yritys ja puolen vuoden päästä marraskuussa selvisi että onkin PCOS, kun menin gynelle ihmettelemään pitkiä menkkoja. Silloin oli vielä suht säännölliset kierrot niin gyne sanoi että jatka yritystä, mutta tottakai heti sen jälkeen tuli kolme ovuloimatonta kiertoa putkeen ja kierrot vaan piteni pitenemistään... :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Kun tuli huhtikuussa vuosi täyteen yritystä, aloitettiin julkisella ensikäynnillä, mutta sanoivat että lähete naistenpolille menee syksyyn, joten marssin sitten yksityiselle hakemaan ensiapua. Ekasta letrozol-kierrosta jäi kysta joka vähän sekoitti toista letrokiertoa ja tuli kunnon 7 pv vuoto yhtäkkiä kesken kierron ennen ovista, ja ehdin jo vaipua epätoivoon että tuleeko tästä ikinä mitään. En tiedä oliko se vuoto menkat vai ei, joten tää on vähän siitä erikoinen kierto että en edes tiedä että oliko KP12 vai KP38 kun tuli selkeä ovisplussa, mutta otan kaikki ovikset mielelläni vastaan! 🤞 Pari päivää näytti plussaa ja oletettu ovispäivä 30.7.

DPO8 tuli haamu ja tänään DPO9 vahvistunut, toivottavasti pysyy kyydissä niin ei tarvitse uudestaan työstää seuraavaa taas puolentoista vuoden ajan! :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Olin 32 kun aloitettiin yritys ja nyt olen kerennyt jo täyttämään 34, niin se aika menee.

Tärkeintähän tässä kaikessa on se, että tärppi tuli nimenomaan "selibaattihelteiden" aikaan! :rolling: Pitäisiköhän työnimi olla "helle"...

Tämä oli jo YK13, huhtikuussa 2024 aloitettiin yritys ja puolen vuoden päästä marraskuussa selvisi että onkin PCOS, kun menin gynelle ihmettelemään pitkiä menkkoja. Silloin oli vielä suht säännölliset kierrot niin gyne sanoi että jatka yritystä, mutta tottakai heti sen jälkeen tuli kolme ovuloimatonta kiertoa putkeen ja kierrot vaan piteni pitenemistään... :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Kun tuli huhtikuussa vuosi täyteen yritystä, aloitettiin julkisella ensikäynnillä, mutta sanoivat että lähete naistenpolille menee syksyyn, joten marssin sitten yksityiselle hakemaan ensiapua. Ekasta letrozol-kierrosta jäi kysta joka vähän sekoitti toista letrokiertoa ja tuli kunnon 7 pv vuoto yhtäkkiä kesken kierron ennen ovista, ja ehdin jo vaipua epätoivoon että tuleeko tästä ikinä mitään. En tiedä oliko se vuoto menkat vai ei, joten tää on vähän siitä erikoinen kierto että en edes tiedä että oliko KP12 vai KP38 kun tuli selkeä ovisplussa, mutta otan kaikki ovikset mielelläni vastaan! 🤞 Pari päivää näytti plussaa ja oletettu ovispäivä 30.7.

DPO8 tuli haamu ja tänään DPO9 vahvistunut, toivottavasti pysyy kyydissä niin ei tarvitse uudestaan työstää seuraavaa taas puolentoista vuoden ajan! :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Olin 32 kun aloitettiin yritys ja nyt olen kerennyt jo täyttämään 34, niin se aika menee.

Tärkeintähän tässä kaikessa on se, että tärppi tuli nimenomaan "selibaattihelteiden" aikaan! :rolling: Pitäisiköhän työnimi olla "helle"...
Helle on hyvä työnimi👍🏻 meidän esikoisen toinen nimi on Helle mun mummin mukaan😇

Huhtikuussa 2025 poistatin hormonikierukan ja kolmet menkat ehtivät tulla. Ihmettelin kyllä, kun näin nopeasti tuli plussa tässä iässä 🙈. Olen kuudesta lapsesta raskautunut aina nopeasti vaikka olen imettänytkin….mutta nyt ikää näin paljon ja gynekologinikin sanoi, että on aika epätodennäköistä enään tulla raskaaksi vaikka ultrassa näkyikin follikkeja.
Mutta tässä ollaan 🥰🙏🥰
Tosin en uskalla vielä iloita, kun eilen aamutesti näytti puhdasta negaa ja päivällä tuli heti toinen viiva, tosin haaleana.
En tikuttanut ovista….tiesin kyllä ovulaation ajankohdan. Eli ihan normisti raskaaksi tultiin….jos tämä nyt on totta 🙏

Tammikuun keskenmenon jälkeen oon joka kuukausi tehny raskaustestejä liiankin kanssa. Heinäkuussa tuli olo ettei meille varmaan plussia ja vauvoja enää tulekaan, olenhan 37 v. Nyt sitten tulikin plussa 🥰
Kiva kuulla, että on muitakin suurinpiirtein samanikäisiä täällä odottavissa. 😊 Mulla ikää 38v ja huhtikuussa tuun olemaan 39, esikoinen kyseessö ja myös meillä tosiaan takana keskenmeno tänä vuonna. Neuvola-aikaa varatessa neuvolatäti sanoi että hän oli myös 38v esikoisen saadessaan, kun hänellekin stressasin tätä omaa ikääni ensisynnyttäjänä. 😅

Kesäkuussa otettiin hormonikierukka pois ja neljäs sai luvan tulla. Yk2 tärppäsi jos vain mukana pysyy🥰 en ole tikuttanut mitään oviksia. Kellon tarkka kierto aina ollut. Mietin kyllä että kauankohan menee kun Kolmannen lapsen aikaan alulle meni aikaa 7kk ja välissä kkm. Nuorena kun sain 2 ekaa lasta niin ei mennyt 1-3kk että saivat alkunsa

Esikoinen syntyi puolitoista vuotta sitten ekasta tärpistä (olin ihan tillin tallin asiasta jo silloin, kun ei ihan nuoria olla enää täälläkään). Ja monen mutkan kautta ajateltiin antaa mahdollisuus nyt toiselle ja taisikin jäädä taas kerrasta poikki.
Esikoisen kohdalla podin pitkään tietynlaista huonoa omaatuntoa, kun raskautuminen tapahtui heti (ja olin valmistautunut, että kestää pitkään), ja nyt taisi käydä samalla tavalla, jos mukana pysyy.
Vieläkin vähän pää pyörällä täällä miehen kanssa. 🤪

Jätin pillerit pois pari kuukautta sitten. Odottelin jotain tyhjennys vuotoa, jota ei koskaan tullut. Yhdet parin päivän tiputtelut oli jossain vaiheessa myöhemmin, ei siis todellakaan kunnon menkat edes. Siitä 2vko päästä oon kuitenkin nähtävästi ovuloinut ja tässä ollaan❤️

Aika yllätys kyllä, koska liki 10 vuotta sitten jo luulin, että tässä touhussa on parhaat päivät mennyt, kun keskimmäistä yritettiin yli 1,5 vuotta. Toki eri kumppani silloin, iso stressi, pari keskenmenoakin mahtui väliin...

Takana vuosi yritystä. Ajatuksena että lähdetään selvittämään tarvitaanko lapsettomuushoitoja. Perjantaina kävin gynen määräämässä labrassa ja parin viikon päästä olis ollut aika gynelle lapsettomuusasioiden suhteen, mutta sunnuntaina selkeä plussa testiin.

Tässä kierrossa en tehnyt yhtään ovis testiä ja olin muutenkin tosi rennosti yrityksen suhteen. Tuotti näköjään tulosta 🤭😅

Täällä yritystä takana reilu vuosi ja alkoi jo hiipiä pelko, että mitä jos emme koskaan saakaan yhtään lasta. Toki koitin hokea itselleni, että vuosi yrittämistä ei ole vielä mitään... Mutta se tuntui ikuisuudelta, koska monet ystävistäni/tutuistani ovat tulleet raskaaksi heti ensimmäisellä yrittämällä (myös oma äitini aikoinaan). Tuntui, että kaikki odottivat samaa meiltäkin, joten koin siitä paineita.

Ennen yrittämisen aloittamista olin jo monta vuotta haaveillut lapsesta. E-pillerit jätin pois kuitenkin vasta sitten, kun "lapsi saisi tulla", mikä oli neuvolan ohje (itse kun meinasin jättää ne pois jo hyvissä ajoin). Kuulemma tärppäisi helpommin silloin alussa, kun e-pillerit jättää pois. Mutta ei se ihan niin mennyt.

Kuukautisissa nimittäin kesti palaututua kauan ja alkuun kierrot olivat tuskallisen pitkiä (yli 60 päivää). Kun vuosi yrittämistä tuli täyteen, saimme lähetteen lapsettomuustutkimuksiin. Ensikäynti olisi ollut syyskuussa, mutta nyt tulikin onneksi tämä iloinen yllätys ennen sitä! Olemme kuitenkin puolisoni kanssa edelleen aika epäuskoisia raskauden suhteen ja aion perua ajan vasta, jos varhaisultrassa on kaikki ok. Tiedän, että keskenmenon riski on vielä suuri, mutta olen niin onnellinen, että olen vihdoin saanut edes ensimmäisen plussan!

Mä kertoilinkin jo yleiseen ryhmään, mutta kerrotaan tännekin. Kierukka poistettu 9/24. Yksityislääkärillä kävimme kesäkuun alussa ja silloin saimme kehotuksen mennä ottamaan spermanäyte, joka sitten otettiin aika pian. Minulla taustalla monirakkulaiset munasarjat ja aikaisempien kohdalla myös raskautuminen kestänyt, joten oletus olikin, ettei nyt ihan heti tärppää. Miehen näytteessä todettiin oligozoospermia ja saimme sitten lähetteen julkiselle hoitoihin, ajatuksena IVF. Julkisen ajan saimme joulukuulle ja olisimme käyneet yksityisellä yhdellä kierroksella tässä välissä. Maanantain testi näytti kuitenkin plussaa ja edelleen viiva vain vahvistuu. Jotakin oloja oli jo viime viikolla, mutta en kiinnittänyt niihin enempää huomiota, kun joka kierrossa ollut aina kaikkea. Ja viikonloppuna meillä oli juhlat, joten siksikin siirsin testailua. Ma ajattelin vain varmistella negan, jotta vuoto voi sitten päivällä alkaa, olisi pitänyt jo usemapi päivä sitten alkaa. Toivotaan, että tämä onni saataisiin syliin asti. Minulla ekan ja tokan lapsen välissä yksi kkm. Tämä vauva itselle neljäs ja miehelle ensimmäinen.

Takaisin