Kuinka vauva sai alkunsa?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Ei mennä nyt graafisiin yksityiskohtiin – kaikki me varmasti tiedämme suunnilleen, miten lapset yleensä saavat alkunsa. 😉 Mutta ehdittekö yrittää lasta kauan vai saiko hän alkunsa nopeasti? Seurailitko ovulaatiota? Kävittekö lapsettomuushoidoissa? Vai alkoiko raskaus kenties yllätyksenä?

Puhuttu jo esikoisen syntymästä asti, että toinen lapsi olisi kiva. Esikoinen kesäkuinen 2022. Lähipiiristä saanut kuulla kommentteja, että olisi parempi odottaa sen aikaa että saisi pidemmän/vakituisen työsuhteen. Kaipuu toisesta lapsesta vei voiton ja ”yrittäminen” aloitettiin 5/2025. Toisesta kierrosta tärppäsi eli 6/2025. Säästöjä onneksi kerkeää vielä hyvin kerryttämään ennen kevättä, mahdollisesti loppuvuoden ainakin saa olla töissä🫶

Sen verran onnekkaita ollaan, ettei lapsettomuushoitoja olla tarvittu eikä sen kummemmin myöskään ovulaatiota seurattu.

Meillä pari vuotta seurustelua takana ja häät oli miehelle se tärkeä että naimisiin ennen lapsia (vaikka itse olisinkin halunnut muksut vaikka heti). Ensimmäinen yrityskerta, laitoin kaiken peliin, tikutin ovulaation jne ja yllätykseksi onneksi riitti se yksi yrityskerta tärppiin❤️

@IsoveliMaaliskuu2026 katoin että sä oot 22v ja toinen jo tuloillaan, ai että ku ihanaa, kannatan todella❤️
halusin itsekin esikoiseni viimeistään 20 vuotiaana mutta ei kaikki aina niin vain käynytkään ja harmittelen että olen näinkin "vanha" kun vasta esikoiseni saan. 25v oon nyt siis ja sitten 26v kun esikoinen syntyy🙈❤️

Kumppanin kanssa oltu yhdessä jostain 2017-18 asti, häät pidettiin 2.5 vuotta sitten ja puolitoista vuotta sitten jätetty viimeinkin ehkäisy pois. Haastavia ja antoisia yritysvuosia, olemme raskautuneet kahdesti ja kokeneet kaksi alkuraskauden menetystä joissa molemmissa jouduttiin tyhjentämään lääkkeellisesti. Näiden jäljiltä epävarma olo sen suhteen pystyykö/jaksaako kehoni viedä raskauden loppuun asti, mutta keväällä aloitettiin lievän kilpirauhasen vajaatoiminnan hoito joten plussan jälkeen mieliala on ollut toiveikkaampi - jospa tämä tyroksiinilääke olisi nyt se kivi, jonka kääntämisen jälkeen meille elävä lapsi suodaan. Yritysaikana oon seurannut ovulaatioita bbt-menetelmällä, ja muun hoitopolun kartoittamisen aloittaminen oli loppukesän asialistalla ennen kuin plussa piirtyikin yllättäen vähän kaiken varalta tehtyyn testiin.

Muokattu viimeksi:
Miehen kanssa yhdessä v. 2017, naimisiin mentiin muutama vuosi sitten.
Esikoisen yritys alkoi 2019, ja tärppäsikin nopeasti mutta päätyi keskeytyneeseen keskenmenoon 12+0 (vastasi n. 9+2). Pitkän tyhjennyksen ja vuodon jälkeen tärppäsi heti perään josta saatiin esikoinen syliin joulukuussa 20 ❤️
Tasaisin väliajoin ollaan juteltu kakkosesta, mutta koskaan ei ole tuntunut oikealta hetkeltä erinäisistä syistä. Nyt kuitenkin luonto teki päätöksen meidän puolesta ja voi miten hyvältä tämä tuntuukaan! Toivotaan että tää olikin tarkoitettu ja saadaan maaliskuussa pikkusisarus perheeseen 🥰

Meillä pari vuotta seurustelua takana ja häät oli miehelle se tärkeä että naimisiin ennen lapsia (vaikka itse olisinkin halunnut muksut vaikka heti). Ensimmäinen yrityskerta, laitoin kaiken peliin, tikutin ovulaation jne ja yllätykseksi onneksi riitti se yksi yrityskerta tärppiin❤️

@IsoveliMaaliskuu2026 katoin että sä oot 22v ja toinen jo tuloillaan, ai että ku ihanaa, kannatan todella❤️
halusin itsekin esikoiseni viimeistään 20 vuotiaana mutta ei kaikki aina niin vain käynytkään ja harmittelen että olen näinkin "vanha" kun vasta esikoiseni saan. 25v oon nyt siis ja sitten 26v kun esikoinen syntyy🙈❤️
🥹🫶

Tää oli ylläri mutta sinänsä oma vika kun ei ehkäisyä käytetty. Ollaan mietitty vaan koko ajan että onko järkeä edes pitää tämä lapsi, koska pääsin juuri yliopistoon ja mulla on ADHD, jonka kanssa on huomattavasti hankalampi keskittyä (vaativiin) opintoihin ilman lääkitystä (ei saa käyttää raskauden/imetyksen aikana). Tuntuu kuitenkin lähestulkoon mahdottomalta ajatukselta keskeyttää raskaus, vaikka aika onkin varattu neuvolaan ensi viikolle sitä varten. Kallistun päivä päivältä enemmän raskauden jatkamiseen ja toivon, että selviän jotenkin edes opinnoista (aloitan lääkiksessä)

Ehkäisy ei ollut käytössä, koska ensimmäistä lasta (nyt 1 v 9 kk vanha) jouduimme yrittämällä yrittämään ja lopulta hakea Ovumiasta lääkkeellistä apua raskautumiseen. Ajateltiin, että todennäköisyys meidän todella harvalla seksielämällä raskautumiseen on todella pieni. Nyt kuitenkin sitä ollaan raskaana, yhdestä seksikerrasta. Tuntuuhan se ihmeeltä🤯

Tää oli ylläri mutta sinänsä oma vika kun ei ehkäisyä käytetty. Ollaan mietitty vaan koko ajan että onko järkeä edes pitää tämä lapsi, koska pääsin juuri yliopistoon ja mulla on ADHD, jonka kanssa on huomattavasti hankalampi keskittyä (vaativiin) opintoihin ilman lääkitystä (ei saa käyttää raskauden/imetyksen aikana). Tuntuu kuitenkin lähestulkoon mahdottomalta ajatukselta keskeyttää raskaus, vaikka aika onkin varattu neuvolaan ensi viikolle sitä varten. Kallistun päivä päivältä enemmän raskauden jatkamiseen ja toivon, että selviän jotenkin edes opinnoista (aloitan lääkiksessä)
Täydellistä elämäntilannetta ei varmaan tulekaan, mutta joskus elämä tosiaan yllättää (tällä kertaa toki positiivisesti). Rauhassa ja yksi asia opintojen suhteen kerrallaan vaan, jospa se siitä! Mulle sanoi yksi proffa pari päivää sitten että teet vaan parhaasi ja se kyllä riittää - ja sama pätee varmasti opintoihin. Jos joutuu ottamaan vähän enemmän aikaa tai uusimaan jonkun tentin tai kurssin, se ei varmasti ole mikään maailmanloppu.

Mä oon parhaillaan työttömänä ja puolisolla on tod.näk. alkamassa sama tilanne ensi vuoden huhtikuussa... mut ehkä vanhempainvapaat antavat hänelle lisäaikaa etsiä rahoitusta kun työsuhde ei kuitenkaan ole määräaikainen, ainakin jos vanhempainvapaan kulut maksaa valtio eikä työnantaja. Ja voihan se olla että minäkin ehdin vielä löytämään töitä ennen kuin on tarve jäädä vapaille.

Just luin jonku artikkelin miten lapsen saaminen auttoi ADHD äidin oireisiin tuomalla rutiinia ym että kannattaa ehdottomasti pitää❤️
Itselläni myös ADD ja lääkitys piti lopettaa, mutta kyllä jotenki ilman sitä sietänyt olla☺️ onnea odotukseen!🩷

Tälleen yhden raskauden (kokoaika työ+opinnot), vauva vuoden ja taaperoa hoitaessa (vanhempainvapaa+opintovapaa) opintoja tehdessä ja vieläkin väännän 100% työajalla opparia kasaan 😅 Onhan tää ihan oma maailmansa ja joutuu suunnittelemaan arkea aika tarkasti, että koko pakka ei hajoa. Mutta omaan tahtiin saa onneksi tehdä.

Eli kyllä onnistut, vanhempainvapaalla saa olla luvallisesti poissa kaksi lukukautta ja se ei vaikuta opintoihin 😊

Ollaan seurusteltu jo 14 vuotta ja nyt tuli sellanen fiilis että kai tähän yrittäjäperheeseen saisi myös jälkikasvua tulla.

Ensin ajattelin että tulee kun on tullakseen mutta ihan mielenkiinnosta aloin seuraamaan oviksia ja ihan hyvä että seurailin, kolmas ovulaatio tulikin jo menkkojen aikana kp 5 ja siitä sitten tärppäsi.

Ajateltiin että yksi vielä saisi tulla, muutama kuukausi meni ja plussa tuli.
Välillä mietin ollaanko hulluja ja miten me oikein jaksetaan. Mutta ollaan kai tähänkin asti jaksettu ja kaikkien muidenkin kohdalla oon miettinyt samaa.

Ihanaa, täällä joku muukin saman ikäinen odottaa esikoista 😍
Täällä menee jännän äärelle, että ehtiikö sitä täyttää jo 26 ennenkuin pikkuinen syntyy 🙈 Omien laskelmien mukaan LA hyvin lähellä omaa syntymäpäivää

Puoli vuotta häiden jälkeen oli työ- ja asuntokuviot sillä tolalla, että esikoisen oli hyvä saapua. Kahdeksas kierto sitten tärppäsi! Projekti tempasi kyllä perusteellisesti mukaansa, oli ovulaatiotestit ja greipit ja vitamiinit sun muut luontaistuotteet. Käytiin myös lapsettomuuteen erikoistuneella gynellä kun mua huoletti lyhyt luteaalivaihe. Käynti oli kierron lopulla ja seuraavana päivänä ois pitäny alkaa menkat, mutta kappas vain, se luteaalihan sitten venyikin aivan kahteen viivaan asti 😅 pahus vaan kun olin just tilannut kaapin täyteen ovulaatiotestejä, mutta en yhden yhtä raskaustestiä. Piti sitten hakea kaupasta täydennystä.

Meillä lähti raskaus alulle Letrozolin avulla 😊 kierto oli piiitkä, niin hain heti parin kierron jälkeen yksityiseltä gyneltä apuja ovikseen, kun taustalla PCOS:ää. Kolmas letrokierto nyt sitten tuotti plussan 😊

Takaisin