Kuinka vauva sai alkunsa?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Ei mennä nyt graafisiin yksityiskohtiin – kaikki me varmasti tiedämme suunnilleen, miten lapset yleensä saavat alkunsa. 😉 Mutta ehdittekö yrittää lasta kauan vai saiko hän alkunsa nopeasti? Seurailitko ovulaatiota? Kävittekö lapsettomuushoidoissa? Vai alkoiko raskaus kenties yllätyksenä?

Miehen kanssa yritystä oli takana 1,5v. Yritin hakeutua Tampereella hoitoihin, mutta en päässyt painoindeksin takia. Mulla oli juuri ennen raskautumista 3kk tauko kuukautista, varmaankin stressin tai vastaavan takia, ja kuukautiset alkoivat juuri muuttopäivänä joulukuun lopulla. Ei ollut tuolloin varsinaista yritystä, en seurannut ovulaatiota yms., koska oli muuttojuttuja ja ajattelin, että kierto on varmaan ihan vinksin vonksin kun oli tuo pitkä taukokin tuossa juuri sekä yritin keskittyä painonpudotukseen. Tuli kuitenkin tunne siinä kp33, että ostanpa raskaustestin ja testaan, joka oli sitten ekaa kertaa ikinä positiivinen🥹

Söin e-pillereitä ainakin 10 v, kunnes marraskuussa -24 päätettiin mieheni kanssa, että lapsi olisi tervetullut ja jätin pillerit pois. Ei erityisemmin lähdetty lasta yrittämään, vaan ajateltiin, että tulee, jos ja kun aika on. Tammikuussa olinkin sitten jo raskaana, että nopsaa sai alkunsa ja ollaan kyllä ikionnellisia 🥰

Useaan kertaan tämä jo tullutkin ilmi, mutta yllätysraskaus ihan täysin. Kuopuksen jälkeen ehti olla kahdet kuukautiset ja luulin aluksi, että kolmannet on vaan myöhässä, koska imetän vielä häntä. Ajattelin, että on normaalia pidempi kierto eikä kuukautiset ole vielä kovin säännölliset, kun oli ollut vasta kahdesti. Alkoi kuitenkin vähän epäilys herätä ja tuli vaan semmonen fiilis, että pakko varalta testata. Jotenkin sen ehkä kuitenkin aavisti, mutta oltiin aika shokissa pari päivää, ennen ku alko vähän tajuta, että tämmöstä. Ovulaatio on ollut miten sattuu ja vahinko pääsi käymään. Alkuun mietin vaihtoehtoja, mutta kyllä sitten päädyttiin raskauden jatkamiseen. Mies tosin sanoi, että ei edes miettinyt muuta vaihtoehtoa. ❤️ Nyt sitten pitää totutella ajatukseen kolmannesta lapsesta. Pikkuhiljaa. 😊

Tiesin jo taaperoa odottaessa -22, että haluan vielä toisenkin pienen jos vaan saadaan (olin 40v). Puoliso ei ollut samaa mieltä kuin vasta lapsen 1-vuotis synttärien aikaan ja silloin alkoi yritys. Olin seurannut sovelluksen avulla aamulämpöjä jo edellisestä yrityksestä asti, samoin kokeilin lisäravinteita aina jotain välillä. Keho kyllä yritti raskautta monesti, mutta vaikka olin varautunut keskenmenoihin tässä iässä niin ei ne helppoja ollut. Positiivista oli kuitenkin, että alkuun päästiin suht helposti joten uskoin, että vielä onnistuu.

Tän vuoden helmikuun alkuun olin varannut ensikäynnin yksityiselle hoitoihin lähtemistä ajatellen. Oli juuri 13. yrityskierto lopuillaan. Tein plussatestin 4 päivää ennen tuota aikaa. Samanlailla kävi taaperoa yrittäessä: ehdittiin käydä alkukierron ultrassa julkisella hoitoja varten, mutta tulinkin raskaaksi siinä samassa kierrossa. Uskon, et itsellä on auttanut klassinen stressin vähennysvinkki kun on tavallaan saanut unohtaa sen yrityksen kun "kohta alkaa hoidot kuitenkin".

Se harmittaa, että alettiin näin myöhään lapsia haluamaan. Yhdessä on oltu kohta 9 vuotta, että aikaa olis ollut. Mies ei vaan ollut aiemmin valmis ja mä luulin, että kahdestaan (+mun iso esikoinen) mennään kun seurustelun alussa puhuttiin, et ei ole lapsitoiveita kummallakaan. Kyllä ne sieltä sit molemmilla yllättäen heräsikin. Haluaisin ehkä kolmannenkin pienen jos mahdollista mutta erittäin kiitollisia ollaan jos nyt tämä toinen vielä saadaan. 🥰

Meidän vauva on saanut alkunsa tuorealkionsiirrosta, ja tämä on mun ensimmäinen raskaus. Sitä ennen ehdittiin kokeilla neljä inseminaatiota. Ollaan suunniteltu perheellistymistä jo 2021 alkaen, mutta 2023 hakeuduttiin hoitoihin sosiaalisen lapsettomuuden takia. :Purple Heart:

Raskaustoive alkoi alkuvuodesta 2023. Olin kyllä pitkään epäillyt, että raskautumisessa olisi varmaankin onglemia, kun kierrot oli mulla aivan sekaisin, kun lopetin pillerit elokuussa 2022. Selvisi sitten, että minulla on PCOS ja käytännössä en ovuloi luonnostaan ollenkaan.
Meillä alkoi ovulaation induktiohoidot helmikuussa 2024 ja hoidoissa ei oikein saatu mitään vastetta. Ensimmäinen ovulaatio mulla saatiin aikaiseksi vasta joukukuussa. Olin kyllä jo ajatuksissa siirtynyt siihen, että ivf-olisi varmaan ainoa mahdollisuus meille. Joulukuusta ei raskaus onnistunut ja pidettiin hoitotauko, koska oltiin tammikuussa matkalla.
Olin aloittanut matkalta palattuani terolutit käynnistämään kuukautiset, mutta kuukautisia ei alkanutkaan. Päädyin sitten tekemään raskaustestin ja digitestiin pamahti heti raskaana ja viikot oli jo 2-3.
Olin kyllä todella todella yllättynyt ja kiitollinen. Tuntuu edelleen todella uskomattomalta ajatukselta, että kunhan kaikki menee hyvin, tulee meillekkin vihdoin vauva loppuvuodesta 🥰

Meillä tämä plussa tuli ensimmäisestä Pas:ista. Takana siis 2,5 vuotta yritystä 2 inseminaatiota, viime keväänä munasolukeräys, josta 11 blastoa pakkaseen. Syksyllä ekan suunnitellun siirron yhteydessä huomattiin polyyppi kohdussa, joka oli siellä ollut koko hoitojen ajan. Se poistettiin lokakuussa, samassa kierrossa eka luomuplussa ikinä. Se valitettavasti päättyi joulukuussa keskeytyneeseen keskenmenoon ja eka PAS nyt helmikuussa tuotti tämän toisen plussan. Kunpa nyt menisi vihdoin kaikki hyvin ❤️

Meillä on tosiaan kummallakin jo ikää ja vaikka ollaan oltu yhdessä melko vähän aikaa (puolitoista vuotta 😂) niin aika pian oli selvää että jätetään ehkäisy pois ja katsellaan tapahtuuko mitään. Päätettiin ettei aleta stressaamaan eikä lähdetä väkisin hoitoihin jos mun vanhat munasolut ei enää pelitä. Vuoden verran meni, 2 varhaista keskenmenoa matkan varrella ennenkuin osui sitten kunnolla maaliin ❤️ vaikea vieläkin uskoa että kaikki voisi mennä hyvin kun kaikkialla todetaan että vain 0,5% voi tulla raskaaksi ja keskenmenon ja kromosomihäiriöiden riski on suuri. Mutta tässä sitä mennään ja toivotaan parasta ❤️

Me jätettiin ehkäisy pois viime vuoden huhtikuussa pitkän juupas-jaapas-arpomisen jälkeen. Hakeuduttiin sitten loppuvuodesta vähän etupainotteisesti myös lapsettomuuspolille, koska mun 40-rajapyykki lähestyi eikä tietenkään tiennyt, kuinka hitaasti tai nopeasti tärppäisi ilman, jos ollenkaan. No, oltiin jo IVF-jonossa ja tarkoitus oli seuraavista menkoista lähteä hoitoihin, mutta nepä jättikin sitten tulematta 😁 Klassikko. Olisi ollut viimeinen mahis julkisella puolella ennen ikärajan ylittymistä. Täytyy toivoa, ettei tässä enää tapahdu mitään eikä tarvitsekaan hoitojen perään haikailla ❤️

Takaisin