Kuinka vauva sai alkunsa?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Ei mennä nyt graafisiin yksityiskohtiin – kaikki me varmasti tiedämme suunnilleen, miten lapset yleensä saavat alkunsa. 😉 Mutta ehdittekö yrittää lasta kauan vai saiko hän alkunsa nopeasti? Seurailitko ovulaatiota? Kävittekö lapsettomuushoidoissa? Vai alkoiko raskaus kenties yllätyksenä?

Puoliso on halunnut kolmatta lasta jo varmaan seitsemän vuotta. Oli silloin vuosi sitten käynyt hyvän ystävänsä kanssa pyöräilyretkellä ja sieltä kotiintullessa puheli, että oli kaverin kanssa todennut että lapset on aika kivoja 😂

Minulla taas oli kädet täynnä tuohon aikaan opintoja. Halusin vimmalla saada sairaanhoitajan opinnot finaaliin ja valmistuessa sain töitä unelmatyöpaikasta. Muutaman vuoden tein ajatustyötä ja luopumistyötä työpaikasta ja viime vuonna sanoin, että voidaan yrittää. Heinäkuussa jätin ehkäisyn pois. Kun mitään ei alkanut kuulua, käytiin Felicitaksessa hedelmällisyystutkimuksessa ja käynnin jälkeen todettiin, että voidaan vielä huoletta yrittää ilman muita apuja. Toki ovutaaliotestit otettiin käyttöön ja niiden avulla onnistui raskautuminen muutamassa kuukaudessa. Mutta kokonaisuudessaan meni 5kk ennen raskaaksi tuloa (ymmärrän tämä on oikeasti lyhyt aika), meille se tuntui "pitkältä" koska edelliset lapset on saaneet alkunsa ensimmäisistä mahdollisista kierroista.

Esikoinen kyseessä. Marraskuun lopussa -24 lopetin e-pillerit ja heti joulukuussa tärppäsi. Vaikka lasta toivottiin miehen kanssa niin nopeus kyllä hieman säikäytti 😅 olin ajatellut, että menisi pidempään, kun pillereitä söin kuitenkin yli 10 vuotta.. Sen takia toki myös hieman varovainen olokin, kun jotenkin sitä ajattelee, että ei tämä näin ”helppoa” voinut olla ja pelkää keskenmenoa..

Ovulaation kyllä tunnistin heti kun se oli. Sen takia olinkin neuvolan arviosta eri mieltä ja lopulta olinkin oikeassa, kun ultrassa laskettuaika muuttui kahdella viikolla eteenpäin.

Me pohdittiin todella pitkään miehen kanssa että halutaanko ollenkaan lapsia.. muutama vuosi meni ajatukseen totutellessa, varsinkin minulla. Sitten viime elokuussa päätettiin että kokeillaan nyt ainakin 😄 ovulaatiota aloin tikuttaa jo pari kuukautta ennen sitä että vähän opin omasta kierrosta enemmän ja aloin myös ottaa mama-vitamiineja. neljännestä kierrosta tärppäsi! Positiivinen raskaustesti tehtiin jouluna lomamatkalla 🥰

Nuorena ajattelin että minusta tule koskaan äitiä. Sain kuitenkin esikoisen ICSI:llä 24 vuotiaana joka muutti ajatusmaailmaa.
3-5v sitten olin jo lähes luovuttanut että saisin vielä lapsia. Yksin en uskaltanut siihen lähteä.
Nykyisen miehen kanssa tavattiin vajaa 3v sitten ja siitä reilun vuoden päästä muutettiin yhteen ja vuosi takaperin päätettiin jättää ehkäisy pois. Miun PCOS alkoi oireilla enemmän, eikä kierto palautunut. Kesällä kävin yksityisellä gynellä joka määräsi metformiinin painon pudotuksen tueksi. Paino lähtikin tippumaan mutta kierto ei palautunut. Syksyllä kävin uudelleen jolloin aloitettiin ovulaation tukeminen letrozoleilla. Kierto pysyi edelleen pitkänä ja vaihteli paljon, mutta neljäs kierto tuotti tulosta ja nyt rv 8+5 🥰

Useampi vuosi kerittiin olla lapsettomuushoidoissa ennenkuin esikoinen niiden avulla saatiin. Päätettiin että hoitoihin ei enää lähdetä, ja toinen saisi tulla jos sellainen ihme sattuisi käymään. Luomuplussa vuodenvaihteessa olikin sitten aikamoinen yllätys, vaikkakin toki toivottu 😅🥰

Kypsyteltiin ajatusta toisesta lapsesta aika pitkään keväällä -22 syntyneen esikoisen jälkeen ja välillä juteltiin asiasta. Söin vitamiineja ja seurailin vähän ovulaatiota (oireista sen tunnistin, mutta huvikseni katsoin myös tikuttamalla osuuko omat arvaukset oikeaan) muutaman kuukauden ajan ennen kuin päätettiin et voitais yrittää toista lasta tai antaa sille mahdollisuus. Toisesta kierrosta alkoi raskaus sen jälkeen. Jännittävää se oli ja ymmärrettiin toki, ettei voi tietää alkaako raskaus heti vai kuukausien tai vuoden päästä vai tuleeko vaikeuksia raskautua. Silti se pyöri paljon mielessä, että olikohan se aika jo nyt ja nyt se olikin. ❤️

Meillä esikoista yritettiin 7kk ja terve tyttä syntyi 8/2023. Käynnistys, synnytys ja epäonnistunut imetys olivat kuitenkin oikea Odysseia sinällään, minkä jälkeen kohtutulehdus ja tosi paha baby blues saivat mut miettimään, että oliskohan tämä tässä.

Heti kun lopetin pumppaamisen 3kk kohdalla, elämä alkoi taas maistumaan ja olo parani. Samalla myös otettiin puheeksi, että kyllä se olisi kiva saada joskus toinenkin. Joskus meidän kohdalla tarkoitti "aika pian", kun mies on jo 40 ja minä tulen pari vuotta jäljessä. Ei siis ihan iän puolesta voitu jäädä pitkäksi aikaa ihmettelemään.

Tammikuun alussa 2024 tein positiivisen raskaustestin ja olimme molemmat shokissa ja tietty myös onnellisia. Olo oli kuitenkin tosi erilainen kuin esikoista odottaessa. Ei ollut mitään oireita ja päätettiin varata aika varhaisultraan yksityiselle. Rv 6+9 käytiin varhaisultrassa. Esikoisen kanssa oli samoihin aikoihin hematooma, joka vuosi pari päivää ja sitten asettui ja kaikki ok. Nyt oli semmoista salapoliisin silmin nähtävissä olevaa vaaleanpunaista vuotoa. Mies oli varma, että kaikki oli ok, minä olin pessimistisempi. Sanoinkin, että mä toivon hartaasti olevani väärässä, mutta jotain on vialla. Ultrassa ilmeni, että oli tuulimunaraskaus ja se otti todella, todella koville. Ei muuta kuin kemialliset tyhjennyslääkkeet ja kotiin itkemään. Mies lohdutti silloin, että se oli Loki, joka kävi tekemässä meille tepposet.

Tämän jälkeen vietettiin melkeinpä koko vuosi todella runsaiden ja epäsäännöllisten kuukautisten orjana. Laskin, että 2024 mulla oli yhteensä 200 vuotopäivää. Kun viimein pääsin marraskuun lopussa Naistenklinikalle tutkimuksiin (olin alkanut pyörtyilemään kesken töiden, olo oli yksinkertaisesti helpottunut). Naistenklinikalla sain selityksen omituisille vuodoille. PCOS diagnoosi hämmensi ja pelotti, ehkä vielä enemmän, koska lääkäri selitti asian hyvin mustavalkoisesti: "PCOS tarkoittaa sitä, että nyt sitä painoa on pudotettava ja paljon, jos vielä haluat saada lapsia. Voi olla, että silti tilanne ei palaudu ennalleen, mutta painonpudotus ei ainakaan pahenna tilannetta ja siitä on hyötyä jos joudutte hedelmöityshoitoihin.".

Loki oli kuulolla ja totesi "hold my beer"...

Kuukautta myöhemmin alkoi kamala palelu ja mietin ensin "nyt oon tulossa kipeeksi", mutta sitten alkoi pienet nippailut ja kun tein 28.12. raskaustestin, siellä oli hailakka positiivinen tulos. Tein varmaan viisi raskaustestiä seuraten, että kai se nyt varmasti sitten vahvistuu ja vahvistuihan se. Tästä syystä meidän työnimi kuopukselle on Loki, jota jotkut ehkä pitävät vähän karmivana tuon aiemman tuulimunaraskauden takia. Mutta nimensä veroinen kaveri! Kaikissa ultrissa on piileskellyt ja sitten näyttäytynyt yhtäkkiä. Sydänääniä saadaan aina metsästää kun vauva on vilkas ja piiloutuu edessä olevan istukan taakse.

Eli meidän kuopus on sinällään yllätysvauva :red-heart:

Takaisin